Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Daimlersjefen ser ikke på hydrogen som vinneren, ihvertfall ikke nå. Elbilene er svar på flere utfordringer og det er usikkert hvrdan hydrogen skal kunne tilbys både billig og bredt nok i markedet.
http://www.engadget.com/2016/02/20/daimler-ceo-sees-electric-cars-beating-hydrogen/

Elbilene trenger ingen infrastruktur for en ny energibærer og vil alltid kunne slå hydrogen på kostand per kjørte km. I tillegg må det gjøres mye på teknikken før hydrogenbilen ikke lengre er et drivverk med 4 hjul (altså som har plass til bagasje).
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

eivhelle

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 21. februar 2016, klokken 13:22
Daimlersjefen ser ikke på hydrogen som vinneren, ihvertfall ikke nå. Elbilene er svar på flere utfordringer og det er usikkert hvrdan hydrogen skal kunne tilbys både billig og bredt nok i markedet.
http://www.engadget.com/2016/02/20/daimler-ceo-sees-electric-cars-beating-hydrogen/

Elbilene trenger ingen infrastruktur for en ny energibærer og vil alltid kunne slå hydrogen på kostand per kjørte km. I tillegg må det gjøres mye på teknikken før hydrogenbilen ikke lengre er et drivverk med 4 hjul (altså som har plass til bagasje).
Interessant, med tanke på at Mercedes ofte blir trukket frem som en av bilprodusentene som har klokketro på hydrogen som  fremtidens drivstoff.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos

Daimler sjefen har nok møtt veggen som mange andre produsenter som er imot null utslipps biler. De vil produsere fossil biler men ser nå at kravet om null utslipp ikke lenger kan hete Hydrogen for sin del. Da er det litt verre med Toyota - og den kampen er enda ikke vunnet - ikke minst da de har et langt forsprang i bygging av disse bilene.

Så blir det spennende å se hva som skjer når den første fylle stasjonen kommer og hva som skjer med hydrogen bilen når insentivene sakte men sikkert forsvinner fra elbilen, blir hydrogen bilen stående igjen med alle insentivene for å få fart på utviklingen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på søndag 21. februar 2016, klokken 14:22Så blir det spennende å se hva som skjer når den første fylle stasjonen kommer
Den første fyllestasjonen i Norge kom for noen tiår siden.

Sitat fra: kos på søndag 21. februar 2016, klokken 14:22og hva som skjer med hydrogen bilen når insentivene sakte men sikkert forsvinner fra elbilen, blir hydrogen bilen stående igjen med alle insentivene for å få fart på utviklingen.
Man kan nok ikke utelukke dette, men det riktige er så klart at insentivene for samtlige nullutslippsbiler trappes ned samtidig. Hydrogenbilene er et dårligere alternativ for miljøet enn elbiler, så det gir ingen som helst mening at hydrogenbilene skulle få insentiver men ikke elbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Ser den - men---- som sakt om hydrogen bilen er så håpløs så er det rart at man ikke bare lukker lokket på hele prosjektet og sier som det er. Hydrogen biler er ikke for det store samfunns laget, så dermed kjører vi på alternativet batteribiler og lar Spetalen og CO kjøre sitt eget løp uten insentiver. Nå kommer det elbiler med bolt - Tesla 3 og Leaf- Zoe og Golf med flere som gjør at alle kan eie en elbil - Hydrogenbil er ikke for alle og blir det ikke før teknologien er klar. Og det er den ikke.

Så kunne vi samlet oss om utbygging av lade nettverk for alle som vil kjøre null utslipps biler. Rart at vi skal bruke penger på Hydrogen bilen fra staten sin side når resultatene på batteri står i kø for å bli en kjempe suksess.

bno

#1460
Sitat fra: kos på søndag 21. februar 2016, klokken 12:53
Dette er den samme diskusjonen som da elbilen kom - må ha ladestasjoner - kommer bilen kommer ladestasjonen - kommer fyllestasjonen kommer bilen osv - og nå kommer de. Får de kjøre kollektivt og koster 500 000 - og stasjonene kommer så kommer kjøperne også. Ikke minst om elbilene står i kø på hurtigladestasjonene og fyllestasjonene har kapasitet.

Nå kommer bilene og nå kommer fyllestasjonene. Ikke 100 stk på en gang, men sakte men sikkert - og så er det noen og de er ikke få som ikke har en kontakt til elbilen sin og de får nå en mulighet for elbil med hydrogen.

Er ikke der at jeg vil kjøpe en - har et supert ladesystem for mine elbiler men - men om elbilen blir belastes som alt annet og hydrogen bilen er billigere - noe den kan bli og er om man må hurtiglade bilen uten andre lade muligheter.

Så ja nå er den på vei - og det blir litt rart å dele skattekronene i subsidier til hurtigstasjonene med hydrogen bilene  - så får vi se hva som blir fremtiden. Men det blir ikke flere hurtiglade stasjoner uten at prisen på lade tiden går opp - og da er vi i gang.

Chairman of Daimler sier:
"The problem for fuel cell cars is not so much the technology as it is the lack of anything like an adequate hydrogen refueling infrastructure. It is all well and good to say that a hydrogen car can be refueled in less time than it takes to charge a battery, but that doesn't help very much if there are only a few hydrogen stations available to motorists."

"While Zetsche says there is no clear winner yet, "One has to recognize: batteries have become more attractive in recent years. It has become more likely that they could prevail." He added that batteries had shown progress in two key areas recently — range and charging time. "Cars with electric driving ranges of 500 kilometers and fast charging times of 20 minutes are within reach," he said."

Det vil være meget uklokt og unaturlig om man skulle bygge ut en fylle infrastruktur for Hydrogen side ved side av eksisterende. Fordi; Slik det nå er har vi et naturlig monopol representert både ved hjemme-lading og eksisterende og planlagt hurtiglade-infrastruktur.
Det ville ligne mye på om man skulle bygge to motorveiener side ved side. Vi må nå rendyrke den eksisterende infrastruktur og den er som sagt for alle praktiske formål et naturlig monopol.

Videre sier og det tar jeg til inntenkt for det som er sagt ovenfor om naturlige monopol;
"..... He said he is not calling for subsidies as much as assistance with building the infrastructure needed to support either battery electric or fuel cell cars.
Kilde: http://ecomento.com/2016/02/23/battery-electric-cars-are-better-than-fuel-cell-cars-says-zetsche/?utm_source=ecomento.com&utm_campaign=81bfd9f76a-RSS_EMAIL_CAMPAIGN_ecomentoCOM_weekly&utm_medium=email&utm_term=0_ff621e380c-81bfd9f76a-331653165
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

fredag

Det finnes hydrogenfylleinfrastruktur i Oslo-området. Det går an å bruke hovedstadsområdet som en sandkasse for å teste ut teknologien, før man bruker hundrevis av millioner av skattekroner på en utbygging av infrastruktur i hele resten av landet.

For det er veldig stor risiko for at en slik investering er fullstendig bortkastet, og at det aldri kommer mer enn noen titalls eller kanskje et par hundre hydrogenbiler i hele Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kos

Blir liksom ikke noe av en argumentasjon - de første Toyotaene er på vei og fyllestasjoner kommer - så får vi se hva som blir en realitet. En ting er sikkert hydrogenbilen kommer - like eller ikke like et fett de kommer og det skjer i 2016. Det store spørsmålet er om de beholder alle elbilgodene mens elbilen mister de.

Øyvind.h

Sitat fra: fredag på søndag 28. februar 2016, klokken 15:44
Det finnes hydrogenfylleinfrastruktur i Oslo-området. Det går an å bruke hovedstadsområdet som en sandkasse for å teste ut teknologien, før man bruker hundrevis av millioner av skattekroner på en utbygging av infrastruktur i hele resten av landet.


Med noen titalls millioner per stasjon vil vel utbygging bare i Oslo-regionen komme på noen hundre millioner. Biler som er slave av svinedyre fyllestasjoner kan jo ikke kjøre til andre siden av byen bare for å fylle, så man bør sette opp noen titalls fyllestasjoner.

Så lenge det brukes like mye på hurtiglader-infrastuktur som på hydrogen skal jeg ikke klage :) Bare en spedt nasjonalt hydrogen-nettverk ville gitt absurd bra hurtiglader-dekning. Bare de snart slutter med den tøvete "en lader her, en lader der" utbyggingen.

Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 18:38
Blir liksom ikke noe av en argumentasjon - de første Toyotaene er på vei og fyllestasjoner kommer - så får vi se hva som blir en realitet. En ting er sikkert hydrogenbilen kommer

Ja Toyota skal vel bygge noen tusen hydrogenbiler frem mot 2020, så noen titalls/hundretalls finner nok veien til Norge de neste 4-5 årene.
Synes jo litt synd på de som må kjøpe hydrogenbil fremfor elbil, men markedet er heldigvis fritt :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Beckern

Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 18:38
En ting er sikkert hydrogenbilen kommer - like eller ikke like et fett de kommer og det skjer i 2016. Det store spørsmålet er om de beholder alle elbilgodene mens elbilen mister de.
Eh, det er vel en god tid siden de kom. Så den eksplosjonen har vel alt uteblitt med stor margin.

Det er ganske utenkelig at H.bilene skulle beholde goder mens elbilene mister dem. Det kan til nød være aktuelt i disse kollektivfeltene der elbil er utelatt men det er jo nettopp pga antall og ekstraordinære tilstander ifm veiprosjekter. Det beste er uansett MC, bortsett fra drivstoffutgiftene har man bare fordeler og en overlegen fremkommelighet.
Vi vil uansett ikke se noen vesentlig reduksjon i fordeler før i 2018-2020 og H.bilene vil fortsatt utebli.

kos

Det eneste som er sikkert er at det er usikkert og at fremtiden kjenner ingen - men hydrogenbilen kommer - det er altfor mangen som har puttet altfor mye penger i det.

ohowl

Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 23:40
Det eneste som er sikkert er at det er usikkert og at fremtiden kjenner ingen - men hydrogenbilen kommer - det er altfor mangen som har puttet altfor mye penger i det.

Ja, nei, altså dersom det er slik at det kapitalsterke krefter som ivrer for en dårlig og sløsende teknologisk løsning som ikke tilfører samfunnet noe positivt, må vi vel bare slutte å diskutere saken, bøye oss frem og forsøke å plukke opp såpen mens vi venter på blåmandag...

Helt greit at hydrogenbilen kommer, så lenge vi ikke kaster bort verken offentlig tid eller penger på å legge til rette for den som modus for personlig transport, noe den er særs dårlig egnet til, som vist i stor detalj flere steder i tråden.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Trond.Strom

Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 23:40
Det eneste som er sikkert er at det er usikkert og at fremtiden kjenner ingen - men hydrogenbilen kommer - det er altfor mangen som har puttet altfor mye penger i det.

Det er vel ingen som betviler at det eksisterer hydrogenbiler?

Når det gjelder å kaste penger etter tvilsomme prosjekter har man vel et greit eksempel i Concorde.

Concorde ble også bygget og var i drift i et begrenset markedssegment i en periode. Men det ble ingen stor revolusjon som BA og Aerospatiale så for seg. Begge selskapene tapte også en betydelig sum penger på dette

kos

Men antar også at de lærte noe - i dag sysler de med fly som skal fly England - Australia på 4,5 timer - så de har ikke gitt seg helt enda - for øvrig er motorene som skal klare bragden allerede bygd.

De fleste erfaringer er fiaskoer enten det er teknikk eller økonomi - vi lærer av våre feil og våre suksesser er kun for å få en fest. Lærdom er ikke akkurat det samme som økonomisk kassa suksess. I så fall hadde livet på jorden vært særdeles kjedelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA