Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Hansi på søndag 24. januar 2016, klokken 21:12
http://www.dinside.no/935845/provekjort-audi-satser-paa-hydrogen

Litt interessant dette da:
Sitat... og Kutschera avslører at de kommer til å introdusere teknologien fra toppen og ned. Den første bilen kommer derfor til å være stor og dyr – på størrelse med A7.

Mens for BEV så satser de visstnok på å introdusere teknologien nedenifra og opp, og det har her på forumet blitt argumentert for at dette er en god strategi. Men ser man dette i sammenheng så ser det altså ut som om strategien hele tiden egentlig har vært "Batteri-Elbiler: Nedenifra og bli der. Hydrogen: Ovenifra og så langt ned man kan lure markedet".

Vi får bare håpe at markedet etterhvert presser VAG til å utvide utvalget av batteri-elektrisk drift oppover i utvalget på bekostning av denne fossilindustrien i forkledning.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mrydningen

http://www.quattroworld.com/wp-content/uploads/2014/12/A7h140013_large-600x424.jpg
Blir vel bare plass til en dokumentmappe i bagasjerommet på den A7en. Her snakker man om en bil med dimensjoner som en Tesla Model S med et bagasjevolumet til en Polo. Ytelsen er heller ikke i nærheten av en Model S 60kW en gang :)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

kodalse

#1337
Bare for å gjøre linken til mrydningen enklere:

For å illustrere enda bedre, ikke mye plass til noe annet her:
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kodalse

#1338
Bare for å vise volumbehovet på Toyota sin Mira også.
Husk det er kun samme rekkevidde som S85 i beste fall:


Her er det ingen mulighet til å legge ned noen bakseter ser det ut for.
For ikke å snakke om lite plass i bagasjerom ("frunk" finnes ikke)


Galskap!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øyvind.h

Hva skjer når et metallgjenstand pløyer inn i tanken? Flammer eller eksplosjon?
Spør fordi jeg ikke aner, og vi vet jo at det mest utenkelig kan og vil skje.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. januar 2016, klokken 17:01
Hva skjer når et metallgjenstand pløyer inn i tanken? Flammer eller eksplosjon?
Spør fordi jeg ikke aner, og vi vet jo at det mest utenkelig kan og vil skje.
Se vedlegg: Hydrogen Safety Fact Sheet
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eivhelle

Det pussige med artikkelen er at de konkluderer med at Audi har tatt stilling til at batterier bare hører hjemme i de minste bilene, altså klassen under Golf. Samtidig lanserer Audi en stor batteri SUV som forventes å komme i produksjon i 2018 samt at de engasjerer seg i neste generasjons CCS hurtigladere.

Det eneste jeg klarer å trekke frem fra artikkelen, er at den personen som er ansvarlig for hydrogen satsingen, har klokketro på at dette er fremtiden. Hvis han ikke hadde hatt tro på hydrogen teknologi, ville han neppe vært riktig mann til jobben.

Det som virker mest klart her er at journalist staben i Din side har tatt et klart standpunkt for hydrogen og prøver på alle måter å støtte opp om dette. Jeg har ennå ikke sett at de har stilt et eneste kritisk spørsmål til de mer problematiske sidene ved teknologien.

De har også valgt å overse de rent praktiske problemene med den konkrete modellen de har "testet". Som for eksempel at ca. 15 cm av dybden på bagasjerommet har blitt borte. Bilen vil ikke starte ved temperaturer under -28 grader og får sterkt redusert ytelse ved temperaturer over 40 grader. De lave temperaturene er ganske relevant for Norske forhold, og for de som holder til på sydligere breddegrader er det heller ikke uvanlig at temperaturen går opp i over 40 grader.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ohowl

[qutoe]Noe som igjen innebærer at man i praksis vil produsere hydrogen fra fossile kilder, ikke "overskuddskraft fra vindmøller"
Det er kun dette alternativet som er rimeligere enn ren strøm, og som lar seg gjøre i en skala som skal håndtere verdens bilpark.[/quote]

Jepp. Altså ekstremt langt fra miljøvennlig, men miljøvennlig er det ikke å sløse med energien selv ved bruk av ren sol/vindkraft, heller. Overkapasitet koster, både i rene penger og i produksjons/transport/installasjonsutslipp.

Det som skremmer meg er at noen andre enn fossilbilprodusenter kan finne på å kalle hydrogenbiler et miljøvennlig alternativ, slik som Zero, som bagatelliserer den massive sløsingen av energi med vendinger som "En klar fordel med batterielektriske biler er at de har høyere energieffektivitet og dermed lavere drivstoffkostnader.". And the award for understatement of the year goes to...

Det er ikke ofte jeg klager over hva skattepenger brukes til, men det er helt sinnsykt at skattepenger skal brukes på å finansiere noe slikt, og at kunnskapsløse politikere skal overstyre Enova slik de gjorde her
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på mandag 25. januar 2016, klokken 17:17
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. januar 2016, klokken 17:01
Hva skjer når et metallgjenstand pløyer inn i tanken? Flammer eller eksplosjon?
Spør fordi jeg ikke aner, og vi vet jo at det mest utenkelig kan og vil skje.
Se vedlegg: Hydrogen Safety Fact Sheet

Interessant. Så når en metallgjenstand slår inn i tanken så ser det ut til at reaksjonen vil være begrenset. Mens det virker langt verre om det oppstår en mindre lekkasje i bilen som eksempelvis siger opp og inn i kupeen. Eller opp i taket i parkeringsgarasje/tunnel?

Hadde vært veldig interessant med mythbuster-tester av diverse hydrogentank-lekkasjer. Det er litt vanskelig å se for seg hvordan dette vil foregå ut fra teoretiske beskrivelser :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodalse

Når man ser på utsagnet om at Audi ser for seg A og B segmentet som rene elbiler og C segmentet som hydrogenbiler at dette har en årsak.(jeg antar det går på størrelse på bilene)

På de tidligere viste bilder ser vi hvor massiv hele drivlinjen blir med FC, tanker og batteri. Et volum som ikke lar seg forene med småbiler, og bare i begrenset grad i mellomklasse.

Hvis vi snakker om SUV nivå lar det seg nok gjøre å få plass til hele pakken, men best egnet når man kommer opp på biler i klasse C1, lett lastebil.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivhelle

En annen interessant detalj med hydrogenbilene, er at tanker og alt som har med hydrogen lagring er plassert slik til at man må demontere hele interiøret for å komme til å fikse ting hvis det går i stykker. Og hvis det skulle begynne å lekke vil man mest sannsynlig fylle kupeen med hydrogen. Jeg vil anta at man av sikkerhetshensyn ikke vil utstyre bilene med sigarettenner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. januar 2016, klokken 20:20
Interessant. Så når en metallgjenstand slår inn i tanken så ser det ut til at reaksjonen vil være begrenset.

For en eller annen definisjon av begrenset, når trykktanken som sitter under setene til barna holder et trykk på 700 bar. En punktering vil på et blunk utvide 4 liter hydrogengass til 2800 liter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kristian O

Sitat fra: kodalse på mandag 25. januar 2016, klokken 22:40
Når man ser på utsagnet om at Audi ser for seg A og B segmentet som rene elbiler og C segmentet som hydrogenbiler at dette har en årsak.(jeg antar det går på størrelse på bilene)

På de tidligere viste bilder ser vi hvor massiv hele drivlinjen blir med FC, tanker og batteri. Et volum som ikke lar seg forene med småbiler, og bare i begrenset grad i mellomklasse.

Hvis vi snakker om SUV nivå lar det seg nok gjøre å få plass til hele pakken, men best egnet når man kommer opp på biler i klasse C1, lett lastebil.
Det geniale med Audi sin tilnærming om FC i store biler er at man får småbil og stor bil i en og samme pakke; Stor og upraktisk ved parkering, samtidig som man har småbilenes begrensede innvendige plass  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

NegativeElectrode

#1348
NEL sitter visstnok på en teknologi som skal revolusjonere hydrogenproduksjon
http://www.tu.no/industri/2016/01/26/coca-cola-oppskrift-kan-gjore-hydrogen-til-nytt-norsk-industrieventyr

Pussig at dette skulle komme nå som den rettede emisjonen gikk i vasken pga synkende aksekurs.  ;D
http://www.hegnar.no/bors/artikkel579494.ece

Edit: Jeg tviler egentlig på at disse spekulatene, skjønner eller interesserer seg for teknologien og om den faktisk har noe for seg
http://www.hegnar.no/bors/artikkel578187.ece

Hydrogen, bare vann ut av eksosrørert og kan fylles på stasjoner. Yess, dette er noe som må bli en hit ikke sant, ihvertfall kan vi bruke det til å tjene noen raske penger.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

ladov

Teknologien til NEL er reell nok og det gjør at virkningsgraden øker når man produserer hydrogen via elektrolyse.

Elektrolyse er allerede i bruk for industriell produksjon av hydrogen, dessuten antar jeg hydrogen kan spille en rolle som reservekraft i fremtidens kraftsystem.

Bedre virkningsgrad for hydrogenbilen gjør den jo *litt* mer spiselig men det er fortsatt nok å ta av..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA