Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

kodalse

Og nå ser vi hva som egentlig ligger bak NEL, spekulasjoner:

Spetalens hydrogenselskap faller etter massesalg
http://direkte.e24.no/studio/aksjelive#ticker=NEL.OSE
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

arnkl

Eg ser at Audi kjem med hydrogenbilen Q6 h-Tron Quatro. Tidlegare har dei lansert tilsvarande elbil Q6 e-tron Quatro. Det gir eit glimrande høve til å samanlikne batterielektriske- og hydrogenbilar.

Dette er kva eg klarte å lese ut av artiklane om bilane i tu.no

                        e-Tron           h-Tron
Rekkevidde       500 km          600 km
0-100               4,6 s             7,0 s
Bagasjeplass   615 l             500 l
Toppfart           210 km/t       200 km/t
Effekt               370 kW         230 kW

Valet synest enkelt :)

http://www.tu.no/industri/2016/01/12/audi-lanserer-lynkjapp-hydrogen-suv
http://www.tu.no/industri/2015/09/14/audis-nye-el-suv-far-500-km-rekkevidde
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

kodalse

Over 100 liter av bagasjeplassen forsvinner til hydrogentanken.
Skal rekkevidden økes er det nok akkurat her man får utfordringer.
Hydrogen tar veldig stor plass selv komprimert til 700 bar.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kos

Så prøv en hybrid bil da? - de selges i dag som varme hvete boller - og har dobbelt opp av alt.

NegativeElectrode

Sitat fra: kodalse på tirsdag 12. januar 2016, klokken 11:46
Og nå ser vi hva som egentlig ligger bak NEL, spekulasjoner:

Spetalens hydrogenselskap faller etter massesalg
http://direkte.e24.no/studio/aksjelive#ticker=NEL.OSE

Hydrogen er finanselitens fremkomstmiddel for høy avkastning på kort tid.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivhelle

Da har vi et godt eksempel for sammenligning av hydrogen mot batteri.

Ikke vanskelig å se hvilken løsning som er mest komplisert.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jensjacob

Så har min ven jo en pointe når han siger at han ikke vil sidde oven på en bombe. Det gør bagsædepassagerene jo  :o
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

eivhelle

Da er NEL i gang med å stikke sugerøret i statskassa. 7.5 millioner i støtte fra ENOVA for en hydrogenstasjon.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=393055
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på torsdag 14. januar 2016, klokken 19:37
Da er NEL i gang med å stikke sugerøret i statskassa. 7.5 millioner i støtte fra ENOVA for en hydrogenstasjon.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=393055

Trist. Tenk hva disse midlene kunne gjort om Fortum eller andre hadde fått dem. En enkelt hydrogenstasjon får nesten like mye bevilgning som hele hurtiglader-satsningen på 77 stasjoner?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Trist og trist - jeg har hevdet at når storeguttene har bestemt seg så blir det slik - fornuftig eller ei - det er makta som rår og de eneste som klager på det er debsom ikke har det. nei ser som dere andre at dette er ikke akkurat veien for klima biler - men har du Toyota og Japan og hele fossil gjengen i rygge så kan ting skje.

kodalse

Jeg må si man får en litt ubehagelig følelse av at sjefen i Enova SF, Nils Kristian Nakstad, er med i samme gutteklubben Harmonien som Reitan, eier av UNO X stasjonene.
Det var da særdeles rask behandling av søknad om støtte til hydrogenfyllestasjon.

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article8469115.ece
http://www.adressa.no/tema/makteliten/article49359.ece

På den andre siden må vi forutsette at dette medfører tilsvarende økt støtte til utbygging av hurtigladestasjoner også-
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

erikf

Sitat fra: eivhelle på torsdag 14. januar 2016, klokken 19:37
Da er NEL i gang med å stikke sugerøret i statskassa. 7.5 millioner i støtte fra ENOVA for en hydrogenstasjon.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=393055
H2Station® skal de visst kalle stasjonene. 
H2S
Sitat fra: wikipedia
Hydrogensulfid er en fargeløs, giftig, brannfarlig gass ved romtemperatur med en karakteristisk, stikkende lukt av råtne egg.
Ja dette stinker.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

NegativeElectrode

#1258
Da tar jeg det for gitt at alle nettroll som har kritisert incentivordningene for elbiler nå flokker seg i kommentarfeltet.  ???

Tiltak med mindre reduksjon av klimautslipp for pengene kan vel knapt oppdrives.

Sitat fra: eivhelle på torsdag 14. januar 2016, klokken 19:37
Da er NEL i gang med å stikke sugerøret i statskassa. 7.5 millioner i støtte fra ENOVA for en hydrogenstasjon.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=393055

Edit
I USA ber Toyota forhandler om å holde tilbake Mirai pga manglende fyllestasjoner. Som mange har pekt på så har hydrogenbiler et høna-og-egget problem. Tydeligere kan det vel ikke vises. Antallet hydrogenbiler kommer ikke til øke noe vesentlig uten at det bygges fyllestasjoner (som koster mye penger og er lite lønnsomme med få kunder).
http://www.greencarreports.com/news/1101879_toyota-asks-some-of-cas-8-mirai-dealers-to-hold-off-deliveries
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 15. januar 2016, klokken 08:52
I USA ber Toyota forhandler om å holde tilbake Mirai pga manglende fyllestasjoner. Som mange har pekt på så har hydrogenbiler et høna-og-egget problem.
Hadde Norge vært som verden ville Hydrogenbiler ikke vært et tema.
Hydrogen vil bli produsert som erstatning for fossilenergi til elkraftforsyning i de deler av verden som ikke har samme muligheter for magasinkraft som vi har i Norge.

Når så hydrogenet først er produsert kan det brukes både i kraftverk og direkte til transport, da er det egentlig en omvei for andelen til transport å ta det via strømnettet til et bilbatteri. For magasinkraft er det en omvei å ta det via hydrogenproduksjon til H2bil.

Elbilens store fordel er muligheten for hjemmelading. Mange, f.eks en del av de som bor i Berlin eller andre byer (til og med i Oslo), har ikke denne muligheten. Da står valget mellom hurtiglader og hydrogenstasjon. For mange, særlig i Norge, vil batteribiler være det mest praktiske. I land uten magsinkraft (høyere strømpriser) og for de som bor slik at somlelading om natten er vanskelig (leiligheter i by) vil foretrekke en FCbil.

Så om det ikke akkurat er høna og egget (egget kom først), så kanskje: Ensymer, Proteiner og DNA som nok kom litt slik omtrent i parallell. Hydrogenstasjoner, Hydrogenproduksjon, Hydrogenbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA