Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

kos

de vil fo inn noe nor de selger hydrogen da. eksempel mva og so et rent miljo

Electrix

Sitat fra: kos på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:54
de vil fo inn noe nor de selger hydrogen da. eksempel mva og so et rent miljo
Miljøet blir ikke renere av hydrogenbiler enn av elbiler, men vi vil få behov for flere vindmøller, solcellepanel ol for å kunne erstatte like mange biler.

Hydrogen selges i dag uten noen som helst avgifter og uten fortjeneste så vidt jeg vet til en pris som tilsvarer 9 kr literen for bensin. Bensin koster ca 5 kr literen uten avgifter. Selv om man får bedre elektrolyseanslegg som kan produsere til lavere kost så skal man kunne nedbetale anleggene og tjene litt ekstra. Med andre ord må hydrogenbilister forvente minst like høye drivstoffkostnader som dagens bensinbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kristian O

Sitat fra: Electrix på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:52
Sitat fra: kos på tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:54
de vil fo inn noe nor de selger hydrogen da. eksempel mva og so et rent miljo
Miljøet blir ikke renere av hydrogenbiler enn av elbiler, men vi vil få behov for flere vindmøller, solcellepanel ol for å kunne erstatte like mange biler.

....og meir tungtransport til å frakte hydrogen rundt omkring.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ladov

Sitat fra: Electrix på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:52
Miljøet blir ikke renere av hydrogenbiler enn av elbiler, men vi vil få behov for flere vindmøller, solcellepanel ol for å kunne erstatte like mange biler.
...
Forutsatt at det ikke skjer noen teknologisk utvikling av betydning for hydrogenbruk..

For de neste 10-15 åra så tviler jeg sterkt på at hydrogen kommer brukes noe særlig i biler men jeg tror forskningen på hydrogen fortsetter men da for andre bruksområder enn bilbruk. Spesielt for stasjonær lagring av energi. Hvis hydrogen får et forskningsmessig gjennombrudd eller tre, så kan det hende at vi får en ny runde med hydrogenbil-hype. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Ser for meg at oljeselskapene håper at hydrogen skal lykkes, og det er nok mange milliarder kroner som kan spyttes inn i forskning på hydrogen fra den bransjen. Oljebransjen er jo flinke på lobbyvirksomhet både nasjonalt og også innen EU-systemet, så man skal ikke se bort fra at hydrogen får en del fordeler fremover som ikke kan begrunnes med fornuft.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

Det har vært en av mine poeng når det gjelder Hydrogen - sterke parter i energi sektoren har lagt sine øyne og milliarder på energibæreren Hydrogen  - av flere årsaker Japan med sitt utgangspunkt - oljebransjen med sitt poeng og spekulantene med sitt poeng - Det eneste som jeg mener en positiv er at vi trenger nye energibærere og her er antagelig hydrogen - kaninen. Så vil det garantert komme flere til som faktisk er bedre enn hydrogen - men fortsatt er det slik at store guttene får det som de vil. - uten kapital så hjelper det aldri - og det er kun tesla som ikke er medlem i den klubben - Og som jeg har påpekt flere ganger så er det rart at det er de som jubbler for batterier som har troen på nissan - golf - kia - renault osv som hevder at batteri er fremtiden - da er det noe som skurrer da den eneste produsenten som er helelektrisk er den de motarbeider med argumenter her på forumet - kan nesten se ut som om de er betalt og er troll fra de samme fossil gutta.

Amoss

Sitat fra: kos på onsdag 06. januar 2016, klokken 12:41
... og her er antagelig hydrogen - kaninen.

Interessant ordvalg. Får meg til å tenke på hydrogenkaninen og batteriskillpadden som har løpt om kapp siden '70 tallet ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Og det er ingen tvil om hvem som er raskest i dag - batteri skilpadden eller hydrogen kaninen - men kaninen mener jeg energibærer.

Burger

Sitat fra: kos på onsdag 06. januar 2016, klokken 16:43
Og det er ingen tvil om hvem som er raskest i dag - batteri skilpadden eller hydrogen kaninen - men kaninen mener jeg energibærer.
Dersom batteriskilpadden også er energibærer så tror jeg veldig lite slår strøm langs en ledning :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:09
Dersom batteriskilpadden også er energibærer så tror jeg veldig lite slår strøm langs en ledning :-)

... så fremt ikke ledningene legger seg til å hvile - slik hydrogenkaninen har gjort i mange år fra tidlig 80 tall til rundt y2k - mens batteriskilpadden løper sakte forbi ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kodalse

Her er man kanskje inne på et punkt når det gjelder hydrogen som kraftkilde:

http://gemini.no/2015/12/hydrogenkraft-neste/

I stedet for å mellomlagre allerede ren kraft og kun få tilbake 50% av energimengden, søker man å ta karbon komponenten ut av fossile kilder i CO2 fangst, slik at vi står igjen med det grønne produktet hydrogen.
Ved å gjøre en forurensende kilde grønn(ere) sitter man igjen med en av verdens største industrier, som da må prosessere sine produkter på et annet vis, men som deretter faktisk kan bidra til klimareduksjon.

Jeg tror dette er en bedre vei å gå enn å fable om å endre energiformen på allerede ren energi bare for å få en annen energibærer.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

NegativeElectrode

Finanseliten har ikke sluttet å tro på hydrogen
Sitat"Det potensielle markedet for NEL som ventes å ha 800 fyllestasjoner installert innen 2025, "

http://www.hegnar.no/analyser/artikkel577584.ece

Altså om 9 år... Det er vel ganske langt unna dagens fyllestasjonsnettverk.

Hva som menes med følgende setning lurer jeg på
Sitatanslås til 15,7 milliarder dollar

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kos

#1242
Spetalen er en elbil motstander - og en lur rev - han snakker opp sine aksjer og må vel se at noen kortvarig gevinst forsvinner med lade nettverket av elbiler - Tesla for Spetalen må være et alvorlig spetakkel for hans økonomiske gevinst - men et perspektiv på 9 år - gåååååmann for en satsing - da er nok toget gådt med et skikkelig spetakkel for Spetalen og hans økonomiske eventyr.

Det er ikke så mange mnd siden han var på TV og fortalte et elbilene var noe skikkelig forurensnings greier - hva nå hydrogenbilene går på siden de ikke er elektrisk lurer jeg på enda.

Mer useriøs enn hva hans satsing på hydrogen som energibærer finner man neppe - blir liksom hydrogen motstander bare av den grunn.

Electrix

Det morsomste øyeblikket med Spetalen var da han i en TV-debatt påstod at Model S var en upraktisk liten elbil med dårlig plass til både passasjerer og bagasje. Snakker om å avsløre at man ikke har giddet å bry seg om hva konkurrentene tilbyr!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

#1244
Sitat fra: kodalse på fredag 08. januar 2016, klokken 08:31
Her er man kanskje inne på et punkt når det gjelder hydrogen som kraftkilde:

http://gemini.no/2015/12/hydrogenkraft-neste/

I stedet for å mellomlagre allerede ren kraft og kun få tilbake 50% av energimengden, søker man å ta karbon komponenten ut av fossile kilder i CO2 fangst, slik at vi står igjen med det grønne produktet hydrogen.
Ved å gjøre en forurensende kilde grønn(ere) sitter man igjen med en av verdens største industrier, som da må prosessere sine produkter på et annet vis, men som deretter faktisk kan bidra til klimareduksjon.

Jeg tror dette er en bedre vei å gå enn å fable om å endre energiformen på allerede ren energi bare for å få en annen energibærer.
Spiller ingen rolle i denne sammenheng. I likhet med hydrogen som produseres av overskuddsenergi for å kunne lagres, (til det blir vindstille), er dette også en løsningen som produserer hydrogen til forbrenning.

Når en så produserer hydrogen i større mengder enten det er fra kull (med CO2 lagring før forbrenning) eller det er ved elektrolyse basert på overskuddsenerig fra vindmøller spiller liten (ingen) rolle i denne sammenheng.

Hydrogenet vil også bli brukt til transport, enten brennes det i en gasturbin (combined cycle), produserer strøm, som via nettet lader en batteribil, eller det fylles direkte på tanken til en FCbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA