Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

Tilbake i 2011 var det vel 26-2800mah i de beste 18650 cellene. Så ble det 2900-3100-3400 og nå ca 3500mah (fra eks. LG) Batteriprodusenter viser stadig høyere kapasitet innenfor eksisterende formfaktor og vekt.

Ingen revolusjoner, men jevn og god utvikling. Ca 20% forbedring siden Model S startet å rulle på veiene i 2012.

Om 5 år tipper jeg vi har passert 4000mah i 18650 formfaktor/46g cellevekt, men Tesla har jo uttalt at ideell formfaktor har noe mer volum enn 18650. Dermed blir det spennende å se hvordan cellene som kommer ut av gigafactory ser ut.
Tillegget for 5kWh (fra 85-90kWh) tror jeg pt er melking av kunder. Og ved kjøp av celler fra eks LG fremfor Panasonic kunne nok Tesla levert S100D allerede.

/Men volumene ligger i Model 3, Bolt, 2017 mod Leaf etc. med disse cellene og halve batteristørrelsen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Beckern

Selvfølgelig er det utvikling i batteriteknologien. Det kommer ikke plutselig giga steg som LiAir men små forbedringer steg for steg.
I tillegg til at batteriene blir bedre blir også BMS og temperaturstyring bedre. Dette gir igjen raskere lading og mer effekt.
Vi har nok noen mellomår nå med få virkelig nye lanseringer men 2017 - 2018 vil nok se en del nyheter som nyttegjør seg fullt ut av bedre teknologi.

Elbil8

Jeg tipper vi vil se både jevn evolusjon av eksisterende batterikjemi, og noen solide hopp både innen -kjemi, men spesielt innen bruk av nanoteknologi (mer kompleks geometri).
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

Beckern

Sitat fra: Elbil8 på søndag 03. januar 2016, klokken 14:16
Jeg tipper vi vil se både jevn evolusjon av eksisterende batterikjemi, og noen solide hopp både innen -kjemi, men spesielt innen bruk av nanoteknologi (mer kompleks geometri).
Joda, nye oppfinnelser vil komme i komersielt bruk bare ikke slik overskriftene og drømmerne mener de kommer.
Når/Hvis de kommer i bruk blir det ikke 50 ggr så høy energitetthet, men kanskje 50% og det er jo ikke dårlig i ett jafs.
Nano med grafen i spissen er jo spennende felt der vi fortsatt kan håpe på virkelige store kvantesprang men tiden vil vise.

kodalse

Jeg er sterkt tilbøyelig til å være enig med kos i sin beskrivelse av utviklingen.
De siste 5 årene har vi i praksis ikke sett noen utvikling, kun biler i samme klasse som Leaf og Trillingene.
Forskjellen i rekkevidde er mer av akademisk enn praktisk betydning.

Jeg ser foreløbig kun Tesla som aktiv "driver" av utviklingen mot modell 3. Når den tid kommer og vi står med kanskje to-tre ulike modeller å velge mellom vil det for egen del være mest aktuelt å støtte den produsenten som faktisk viser at de har et genuint ønske om å endre persontrafikken til fosilfritt.

Jeg har satt opp min egen liste basert på egne synspunkt ved valg av min neste elbil.
Rangeringsmessig etter både vilje og gjennomføringsevne arrangerer jeg det slik:

1. Tesla - Inovativ gamechanger
2. PSA - Citroen, Peugeot, Mitsubishi - Først ute med brukbare kjøretøy.
3. Nissan - Første elbil innenfor både fordøyelig prisklasse og som kunne brukes av hele familien.
4. Resten - Kom etter hvert med elbiler som kopierer 2. og 3. plassen. Ingen praktisk utvikling.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kos

Det som gjør at jeg ikke ser at det er noen vesentlig forandring er at fortsatt så snakker nissan om 30 kwh batteri som en revolusjon av leaf ? - vil kun tangere Renault med en mil eller 3- intet nytt i det praktiske.

Alle snakker om som for 4 år siden da tesla kom med model s at nå vil det KOMME - VIL KOMME og siden kom det ingen ting - antagelig ikke før model 3. Ser dagens lys. Bolt den store nye som skal komme SKAL KOMME - men er ikke kommet enda - Jeg stadfester og mener at SKAL KOMME betyr = vi har tenkt det - vi har ment det - vi har sakt det - men ikke gjort det ENDA.

La oss være litt realistisk = vi har ikke sett det og intilvidere så er det høyst usansynlig at vi ser det i morgen eller året etter - eller året etter der igjen om ikke noen som virkelig mener det -gjør det - og vi kan jo mislike eller like det firmaet  - med det heter KUN TESLA.

kos

Du glemmer noe vesentlig - det du påstår har ikke hendt enda - ikke en helt uvesentlig faktor. Som min fetter så presist fortalte. Hadde min mor hatt pikk hadde hun vært din onkel.

eivhelle

Lithium Ione batteriene for de bilene som kommer på makedet de neste årene, har typisk 240Wh/kg energitetthet. Potensielt kan man utvikle denne teknoligien videre til rundt 320Wh/kg før det er slutt. Videre utvikling må da gå over på alternativer som Li Sulfur, MgIon eller Li Air. Rent praktisk vil man nok maks snakke om en dobling av energitetthet til et sted mellom 400 og 500Wh/kg. Så man kan potensielt se for seg en Tesla S/X med 200kWh batteripakke eller en Leaf/Golf type bil med 100kWh. 200kWh vil vel kun være nødvendig for de som har behov for å kjøre med campingvogn eller tung henger og jeg tror denne brukergruppen heller vil være et marked for hybrid drift i stedet for digre batterier.

For hydrogenbiler er kapasiteten styrt av hvor mye hydrogen det er praktisk å transportere. Og det ser ut som at 5kg har blitt et kompromiss som gir akseptabelt volum og rekkevidde. Større tanker vil stjele for mye plass. Med 5kg hydrogen har du 165kWh med energi tilgjengelig, og tilgjengelig kapasitet er da gitt av effektiviteten av fuel cellene. Med effektivitet på 60% vil du ha kapasitet tilsvarende et batteri på 100kWh.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ladov

Jeg har fasiten på hva man trenger på en gul lapp ved siden av meg..til glede for dere skal jeg føre det inn her. ;)

Familiebilen, dvs stasjonsvogna med takboks/henger, klarer seg med 125kWh batteri, hurtiglader på 250kW og destinasjonslader på 11kW..

Jeg har tatt utgangspunkt i ekstremøvelsen 'langtur med 100 mils dagsetapper', noe jeg anser å være i ytterkant av hva en uthvilt person ved god helse kan klare uten å bli direkte farlig.. Da kan du kjøre 100 mil på en dag med kun 2 ladepauser a 15 minutter. Sleng en campingvogn bakpå og det øker til *3* pauser a 15 minutter. Når du kommer fram kan du koble bilen på en 11kW-lader og starte med fullt batteri neste morgen.

Småbiler, altså sånn som Leaf, Zoe etc, har jeg lenge ment ville klare seg med 50kWh batteri men hvis vi skal ta Teslas salgstall alvorlig så ser det ut som folket vil ha 70kWh som minste batterialternativ. Gjerne med matchende hurtiglader, dvs noe som kan lade 50% på et kvarter.. 
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Geir81

Fint med fasit, da kan vi legge diskusjonen død =)

Ang 50 vs 70Kwh, så er Teslas salgstall på Model S ingen særlig god indikator på hva folk vil ha i Golf-klassen. Jeg tipper 50KWh er en svært god balanse mellom rekkevidde og batterikostnad/størrelse/vekt med batteri-teknologi anno 2017, og at Bolt/Model3/2017Leaf vil kunne selge svært godt om de legger seg rundt her.

ladov

Det med batteristørrelse på småbilene tror jeg først og fremst er et prisspørsmål, når du sammenlikner bilene med sine fossile fettere(tema for en annen tråd?). Det er uansett ikke relevant for denne tråden siden jeg knapt har sett noen som mener at hydrogenbilen er brukende som småbil..

'100-mils'-eksempelet mitt viser uansett at elbilen ikke mangler veldig mye før den har erobret det lille konkurransefortrinnet hydrogenbilen har i dag. Siden Tesla kan levere model S med 90kWh batteri og 120kW lader i dag tenker jeg at også de virkelig lange dagsetappene snart kan gjøres like lett med el-bil som med fossil-bil, også for de med sterk motvilje mot å tilbringe unødig tid på bensin/ladestasjon..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

Pt. ser det ut til at hydrogenbilene de nærmeste årene vil være like dyre som Tesla, samtidig som de gir omtrent samme rekkevidde. Dvs. rundt 500km teoretisk.

Hydrogenbilen må med andre ord bli mye rimeligere, få bedre kapasitet og bli mer effektiv for å være et reelt alternativ.
Personlig ville jeg ikke hatt en bil med 500km teoretisk rekkevidde som var helt og holdent avhengig av eksterne fyllestasjoner. Det ville medført ca dobbelt så mange stasjonsbesøk som jeg hadde med kreftkjerra (fra ca 25-30 besøk og opp til 55-60 besøk).
Og dette må jeg gjøre i et nettverk som i mange år vil være svært begrenset.

Men om hydrogenbilen får dobbel kjørelengde (1000km teoretisk), et batteri på 15-20kWh slik at jeg kan lade hjemme, bagasje- og kupeplass ikke er dårligere enn i Model S, 5-serie eller tilsvarende, og det dukker opp et tett hydrogennettverk i Europa som gjør langturer problemfrie – da vil jeg vurdere en hydrogenbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Hei Øyvind.h du rører ved noe vesentlig - og det er at man ikke kan avskrive hydrogen bilen enda. Det som blir det store spørsmålet er prisen på hydrogen - og det kan tenkest at elektrisk kraft til produksjon av hydrogen er så lav at prisen for å lade elbiler hjemme eller på stasjon faktisk er like. Så er det en del tekniske ting som også må løses.

Men det er som du skriver - ikke helt utenkelig det. Selv om denne tråden stort sett er belivers avbatterier - ikke så rart det heller - men historien har vist oss at det å satse på en hest ofte er lite smart. Den første batteribilen kjørte før fossil bilene og vi har sett hvordan det gikk.

Amoss

Sitat fra: kos på mandag 04. januar 2016, klokken 14:24
... men historien har vist oss at det å satse på en hest ofte er lite smart. Den første batteribilen kjørte før fossil bilene og vi har sett hvordan det gikk.

Tja, vel, dersom man dengang hadde satset alt på en hest hadde det nok blitt på batteribilen (eller bare hest! :p ), og sett nå i ettertid så hadde kanskje ikke det vært så dumt likevel? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Kan faktisk ikke være uenig - det der var antagelig en av de store feilvurderingene i menneskehetens historie - for ikke snakke om all den ufreden det veivalget har skapt. Og så 100 år etterpå - etter at vi har herjet rundt på kloden på jakt etter energi langt nede i bakke så hadde vi den mitt i tryne hele tiden i form av sol og regn. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA