Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Beckern

Jeg tolker dette at du etter Joe Romms totalslakt av FCV ønsker å avlede diskusjonen en annen retning?
Ok jeg kan godt spille med.
Du har som premiss at kun Tesla duger av BEV biler. Det er bare en antagelse du gjør (ikke forfatter) sammen med noen får Tesla eiere og endel IC bileiere. Det er noen titusner av elbileiere i norge som ikke her "helt" enig i det.
Det er heller ikke en samlet bransje, ikke minst Tesla selv som går for "the Holy Grail" den rimelige 200 miles bilen.
Der vil nok Tesla også "fikle"  med 50kWh pakkker. Det ville blitt fryktelig dyrt å putte de 100kWh batteriene i volum-modellen.
Så det forandrer iofs ingenting det er bare at andre har annen oppfatning av virkeligheten (og artikkelen) enn slik du fremstiller den.

Øyvind.h

Sitat fra: Beckern på fredag 01. januar 2016, klokken 17:56
Du har som premiss at kun Tesla duger av BEV biler. Det er bare en antagelse du gjør (ikke forfatter) sammen med noen får Tesla eiere og endel IC bileiere. Det er noen titusner av elbileiere i norge som ikke her "helt" enig i det.
Samtidig er det nok en god del av kortrekkevidde elbil-eierne som er hjertens enig.

Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner en eneste eier av kortrekkevidde-elbil som ikke er enig i at man må opp på Tesla-nivå for at BEV skal fungere fullt ut som erstatning for fossilbilen. Alternativt ender de med hybrid, eller en fossil og en elbil. Dvs. de bytter til noe annet neste gang de skal kjøpe bil, eller kjøper to biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Beckern på fredag 01. januar 2016, klokken 17:56
Jeg tolker dette at du etter Joe Romms totalslakt av FCV ønsker å avlede diskusjonen en annen retning?
Ok jeg kan godt spille med.
Du har som premiss at kun Tesla duger av BEV biler. Det er bare en antagelse du gjør (ikke forfatter) sammen med noen får Tesla eiere og endel IC bileiere. Det er noen titusner av elbileiere i norge som ikke her "helt" enig i det.
Det er heller ikke en samlet bransje, ikke minst Tesla selv som går for "the Holy Grail" den rimelige 200 miles bilen.
Der vil nok Tesla også "fikle"  med 50kWh pakkker. Det ville blitt fryktelig dyrt å putte de 100kWh batteriene i volum-modellen.
Så det forandrer iofs ingenting det er bare at andre har annen oppfatning av virkeligheten (og artikkelen) enn slik du fremstiller den.

Jeg er eier av flere elbiler og etter min mening er det kun tesla som kan fult ut erstatte en fossilbil fult ut - nå kommer også x med hengerfeste med 2.5 tonn drag.

Og de kommer med den modellen lenge før man kan bestille en bil som er i nærheten av utgående model s 60 KWH batteri. Ser ikke og har ikke sett noen konkurenter komme med noe som helst som ligner og om noen har en plan så snakker de år og ikke mnd i flertall. Og for de som kommer med noe så snakker vi om biler som ikke er en konkurent eller som ligger i prisnivået flere millioner - det er vel ingen konkurent.

kos

For å si det enkelt - hvor hadde elbilen vært uten tesla. Da hadde hydrogen bilen vært langt mer sansynlig i fremtiden - nå er de faktisk slik jeg ser det -  like , om ikke en større sansynlighet til batteribilen.

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 18:08
Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner en eneste eier av kortrekkevidde-elbil som ikke er enig i at man må opp på Tesla-nivå for at BEV skal fungere fullt ut som erstatning for fossilbilen. Alternativt ender de med hybrid, eller en fossil og en elbil. Dvs. de bytter til noe annet neste gang de skal kjøpe bil, eller kjøper to biler.
En kortrekkevidde-elbil kan erstatte en fossilbil på det aller meste av kjøringen. Men ingen fossilbil kan tilby samme egenskaper som en elbil. Derfor blir det litt feil problemstilling. Jeg kan godt finne på å kjøpe en Tesla, hvis jeg vektlegger rekkevidde som en nødvendig egenskap og tar med på kjøpet at jeg da må kjøre rundt i en langt større bil enn jeg streng tatt trenger. Men jeg kommer aldri til å kjøpe en ny fossil bil igjen.

Begrenset rekkevidde gir først og fremst en økning i tidsbruk på lengre turer. Så lenge tilgangen på hurtigladere er god nok vil man komme seg fra A til B uansett. Rekkevidden på e-golf med 24,2kWh batteri dekker det meste av mitt behov uten at jeg må gjøre noen kompromisser. En økning til 34,8kWh, som man ville oppnå ved å endre cellene fra 25Ah til 36Ah (ref. roadmap fra presentasjon i 2013), ville gjort bilen betraktelig mer fleksibel på langturer. Og hvis man etter hvert kommer opp i størrelse på 50-60 kWh vil ikke rekkevidde være noe man lenger tenker på.

Problemstillingen rundt rekkevidde er først og fremst et problem for rekrutteringen av bileiere som konverterer fra fossil til el.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jensjacob

Jeg savner i ny og næ lidt mere rækkevidde til e-Golfen. Men jeg synes det er forkert at antyde at rækkevidde kun er en begrænsning i forbindelse med langture. Tværtimod så synes jeg en langtur med moderat rækkevidde er et mindre problem pga. turens forudsigelighed og hurtigladere.

Der hvor jeg savner rækkevidde er til de små uforudsigelige/ikke planlagte ture der dukker op på tidspunkter hvor bilens batteri allerede er 'nede'.

Eksempel..

Man kører over og besøger noget familie i periferien af rækkevidden (fx. 100 km motorvej). Mens man er der finder allesammen lige ud af at man skal ned at se en attraktion i nærheden men det er ikke muligt for hver et minut af besøget skal bilen lade for at man kan komme hjem - eller til nærmeste hurtiglader for dernæst at komme hjem.

Man er kommet hjem fra arbejde (hvor man ikke kan lade) og skal videre med børnene til fritidsaktiviteter. Det kan lige akkurat lade sig gøre. På vej hjem skal man lige ud at handle eller man skal køre en omvej hjem med en kammerat- kan ikke lade sig gøre. Man skal direkte hjem eller finde et sted at lade mens man handler og dem er der ikke så mange af endnu her i DK.

Så begrænsningen i rækkevidde er i langt mindre grad et problem for langture end for alle de små ekstra ture man ikke havde planlagt med.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på fredag 01. januar 2016, klokken 19:22
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 18:08
Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner en eneste eier av kortrekkevidde-elbil som ikke er enig i at man må opp på Tesla-nivå for at BEV skal fungere fullt ut som erstatning for fossilbilen. Alternativt ender de med hybrid, eller en fossil og en elbil. Dvs. de bytter til noe annet neste gang de skal kjøpe bil, eller kjøper to biler.
En kortrekkevidde-elbil kan erstatte en fossilbil på det aller meste av kjøringen. Men ingen fossilbil kan tilby samme egenskaper som en elbil. Derfor blir det litt feil problemstilling.

Forstå meg rett - kortrekkevidde-elbilene er veldig bra til mye! Jeg er personlig ikke imot kortrekkevidde-elbiler. Derimot konstaterer jeg at i min bekjentskapskrets er det faktisk ingen som beholder kortrekkevidde-elbil som eneste bil. De bytter enten til Tesla, hybrid eller kjøper to biler. Det betyr ikke at det ikke er mange eiere, også her på forumet, som sitter med en annen opplevelse enn meg og de jeg kjenner. Men det betyr at meningene er svært delte.

Når det gjelder størrelse på batteripakke må vi tenke stort og langsiktig. Jeg bor i Oslo og har et ganske begrenset bilbehov. Men jeg merker at selv til bykjøring kommer min bil til kort. Pga. batterikapasitet (tipper netto er rundt 19-20kWh nå) og pga DC ladehastighet. Selv småkjøring rundt i byen kan medføre at strekene blinker i displayet når dagens kjørebehov er ferdig. Tur/retur Tryvann vinterpark endte med to streker igjen for et par dager siden. Men jeg kjører slik jeg alltid har gjort, og sparer ikke på varmen.

For å ikke skrive side opp og side ned om dette kan jeg forsøke å være helt konkret:
1. Kortrekkevidde-elbiler bør ha rundt 30-35kWh batteripakke. Denne delen av bilparken vil ikke kunne utgjøre en stor andel av lange bilturer da infrastrukturen vanskelig kan skaleres for dette.
2. Folk med litt mer behov bør legge seg på rundt 50-55kWh.
3. Familiebiler med langturbehov bør ligge på 50-60kWh
4. Store familiebiler (eks Model S) bør ligge på 70kWh+

God batterikapasitet gir:
- Bra ladehastighet ved hurtiglading. Biler med 20-25kWh gir faktisk kun semihurtig lading i en typisk ladesesjon. 30kWh i Leaf/Soul ser ut til å kunne oppnå hurtiglader-hastighet
- Fleksibilitet til å holde SOC på skånsomme nivåer
- Fleksibilitet til å tenke lite på lading
- Rom for rekkeviddetap i forbindelse med slitasje, alder
- Fleksibilitet også i -20 på dårlig føre
- Kraftig redusert behov for hurtiglading. Dvs man henter ut mest mulig av det som er positivt ved elbilen - lading hjemme
- Og for de som bor i byer - god utnyttelse av tiden bilen står parkert. Dvs. god utnyttelse av ladepunktenes kapasitet, og dermed behov for lavere antall sakteladingspunkter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Beckern

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 20:05
Sitat fra: eivhelle på fredag 01. januar 2016, klokken 19:22
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. januar 2016, klokken 18:08
Jeg tror faktisk ikke jeg kjenner en eneste eier av kortrekkevidde-elbil som ikke er enig i at man må opp på Tesla-nivå for at BEV skal fungere fullt ut som erstatning for fossilbilen. Alternativt ender de med hybrid, eller en fossil og en elbil. Dvs. de bytter til noe annet neste gang de skal kjøpe bil, eller kjøper to biler.
En kortrekkevidde-elbil kan erstatte en fossilbil på det aller meste av kjøringen. Men ingen fossilbil kan tilby samme egenskaper som en elbil. Derfor blir det litt feil problemstilling.

Forstå meg rett - kortrekkevidde-elbilene er veldig bra til mye! Jeg er personlig ikke imot kortrekkevidde-elbiler. Derimot konstaterer jeg at i min bekjentskapskrets er det faktisk ingen som beholder kortrekkevidde-elbil som eneste bil. De bytter enten til Tesla, hybrid eller kjøper to biler. Det betyr ikke at det ikke er mange eiere, også her på forumet, som sitter med en annen opplevelse enn meg og de jeg kjenner. Men det betyr at meningene er svært delte.

Når det gjelder størrelse på batteripakke må vi tenke stort og langsiktig. Jeg bor i Oslo og har et ganske begrenset bilbehov. Men jeg merker at selv til bykjøring kommer min bil til kort. Pga. batterikapasitet (tipper netto er rundt 19-20kWh nå) og pga DC ladehastighet. Selv småkjøring rundt i byen kan medføre at strekene blinker i displayet når dagens kjørebehov er ferdig. Tur/retur Tryvann vinterpark endte med to streker igjen for et par dager siden. Men jeg kjører slik jeg alltid har gjort, og sparer ikke på varmen.


For meg og alle mine bekjente er problemstillingen motsatt i utgangspunktet. Alle har to IC biler og bytter evt bort den ene i en elbil. Det er veldig få utenfor byene som har bare en bil. Da skal det veldig veldig godt gjøres å kunne forsvare kostnaden til en Tesla om man ikke må ha 7 seter eller kjører godt over 10 mil pr dag uten lading i det daglige.

Og jeg sparer ikke på varmen.
Jeg vil sikkert bytte meg opp i en litt større bil med 35 mils rekkevidde om noen år men mest fordi jeg kan, ikke fordi jeg må. I praktisk nytte betyr det at et par langturer blir gjennomført med elbilen fremfor IC.
Totalt kanskje 1500 km mer med elbil i dag. En økning på 5% i total kjørelengde med elbil. Derfra til Tesla ville økningen være 0%. Det ville være en ren komfort sak å ha enda større batteri og raske SC strategisk plassert.


Olee

Sitat fra: Beckern på lørdag 02. januar 2016, klokken 18:42
For meg og alle mine bekjente er problemstillingen motsatt i utgangspunktet. Alle har to IC biler og bytter evt bort den ene i en elbil. Det er veldig få utenfor byene som har bare en bil. Da skal det veldig veldig godt gjøres å kunne forsvare kostnaden til en Tesla om man ikke må ha 7 seter eller kjører godt over 10 mil pr dag uten lading i det daglige.
Enig der. Hadde alle som bor utenfor byene som har to biler i familien byttet den ene med en kortrekkeviddeelbil, tror jeg elbilandelen hadde vokst en del. Forhåpentligvis skjer dette når billige 30-milsbiler kommer :)

kos

Trådens siste del er faktisk ganske klargjørende med dagens energibærer batteriet- det er alt annet en fullkommet og man skal ikke se bort fra at brensell selle biler faktisk vil se dagens lys - så det er litt tidlig å avskrive brensell selle biler og juble for batteriet - verden trenger bedre energibærere - enn batteriet.

eivhelle

Sitat fra: kos på lørdag 02. januar 2016, klokken 19:39
Trådens siste del er faktisk ganske klargjørende med dagens energibærer batteriet- det er alt annet en fullkommet og man skal ikke se bort fra at brensell selle biler faktisk vil se dagens lys - så det er litt tidlig å avskrive brensell selle biler og juble for batteriet - verden trenger bedre energibærere - enn batteriet.
Det beste håpet jeg kan se for biler med brennselsceller, er at man hadde klart å forbedre effektiviteten på DMFC, slik at man kunne ha brukt metanol i stedet for hydrogen. I så fall hadde man hatt en langt bedre energibærer, som både vil være enkelt og rimelig sikker å håndtere og som har høy energitetthet. Hydrogen er ikke en god energibærer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elbil8

@eivhelle:

Om 5 år vil nok batterier være så overlegne at ingen vil tenke på å bruke hydrogen til privatkjøretøy. Metanol er, som du sier, langt mer håndterlig enn hydrogen, men likevel vil jo batterielbiler være bedre (med batterier man har om 5-10 år).
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

eivhelle

Sitat fra: Elbil8 på lørdag 02. januar 2016, klokken 20:20
@eivhelle:

Om 5 år vil nok batterier være så overlegne at ingen vil tenke på å bruke hydrogen til privatkjøretøy. Metanol er, som du sier, langt mer håndterlig enn hydrogen, men likevel vil jo batterielbiler være bedre (med batterier man har om 5-10 år).
Jeg er ikke like overbevist om at vi er i mål med batteriteknologien allerede om 5 år. Selv om kostnadene går ned vil man fortsatt ha utfordringer med vekt og lading. For en del brukere vil nok derfor et hybrid system fortsatt være mer attraktivt. Og da helst et system som fortrinnsvis er en elbil, supplert av et moderat kraftverk som kan produsere rundt 20kW drevet av en enkelt håndterbar energibærer med høy energitetthet.

Hvis kraftverket hadde hatt en virkningsgrad på 50%, ville man kunne fått 200kWh ut av 40l flytende drivstoff. Da kunne man potensielt hatt et hybrid system med for eksempel 30kWh batteri pluss en range extender på 200kWh.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elbil8

I mål er vi selvsagt ikke, men over en periode på 5-10 år vil vi nok være nær målet. Vi er jo ikke langt fra det i 2017 heller.

Det er viktig å sammenligne år for år:

Frem til 2020 så eksisterer knapt hydrogenbiler. Det er nær kun batterielbiler.

Fra 2020 så kommer de første dyre hydrogenbilene på markedet, i noen få tusen. Det vil da være få hydrogenfyllestasjoner, og elbiler vil være langt mer utviklet inn i dag. Trolig med 150 kW hurtiglading.

Rundt 2025 vil det selvsagt være bedre hydrogenbiler, men innen den til vil elbilene ligge veldig langt foran, og hydrogenbiler vil ikke ha noe fortrinn. Hydrogen blir bare dyrere og mer komplisert.
Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

kos

Om utviklingen går som de siste 5 årene så har det ikke hendt noe som helst. De neste 5 ingen signaler om noe som helst som er håndfast utenom Model 3 - som sies å komme i produksjon - Leaf med revolusjon - 30 KWH batteri - 20 år gammel teknologi bare er større av noe man allerede kunne bygget enda større - Hydrogen skjer ikke noe mast i 5 år eller var det 20 år.

Nei - det vi trenger er en energibærer som kan flytte elektrisk kraft når vi vil og der vi vil og til nå er batterier - noe som kun tesla faktisk har laget som kan erstatte en fossil bil - om du ikke skal lengre enn de fleste klarer å sykle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA