Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

kos

#1080
Rent matematisk må vi altså ha 1 bestanddel 02 - og 2 deler hydrogen for å lage vann. - så det matematiske formelen er ikke ren luft men rent 02 - noe som luften har ca 20.8 % av - om man ikke har ren o2 så må man ta det fra luften med det resultat at man sitter igjen men vann og nitrogen som slutt produkt. Men det sier seg selv at mår man henter den samme 02 fra luft uten en skrubb så ser man at det må store mengder luft til for å få prosessen i gang. Dermed må hastigheten på luften øke for å få samme mengde 02 som om man hadde det i ren form på en flaske. - at man ikke trenger en skrubb - så må man ha hastighet på luften for å få til det samme 02 produksjonen.

I en forbrenningsmotor er svaret mye enklere - da 02 i vanlig luft er nok til en forbrenning om man har en atmosfære med 20.8 v % . En forbrenning  trenger idealt  sett 20.8 % 02 og 3-6 v% bensin for å være i en idial forbrenning. For en brensel selle er forholdet 1 til 2. Langt høyere enn
forbrenning i en bensinmotor eller en ren brann med hydrogen.

eivhelle

Sitat fra: MagnusT på søndag 20. desember 2015, klokken 23:27
Sitat fra: eivhelle på søndag 20. desember 2015, klokken 21:10
Brennselscellen trenger ikke luft. Den trenger rent oksygen som må separeres fra luften som tas inn. Jeg antar at oksygen scrubber enheten neppe klarer å skille ut alt oksygenet i luften som tas inn og det derfor er behov for en god del ekstra luft for at oksygenmengden skal bli tilstrekkelig.

Ellers kan jeg ikke skjønne hvorfor en hydrogenbil skal trenge mer kjøling enn en fossilbil. Tross alt har en fossilmotor enda dårligere virkningsgrad.
Brenselceller klarer seg fint med luft og trenger ikke ren olsygen. Det finnes ingen "oksygenscrubber" i disse bilene.
De store luftinntakene er for å ha nok kjøling ved høye temperaturer da brenselcellene ofte opererer ved 70-80C og man derfor får en lav delta T i radiatorene. Selv om brenselcellene utvikler mindre varme en forbrenningsmotorer vil mye mer av varmen i en forbrenningsmotor forsvinne ut med eksosen og gjennom strålingsvarme fra motoren.
Det er mulig å kjøre uten rent oksygen, men en fuel celle vil være følsom for forurensning,  så uten god filtrering vil det redusere levetiden. Mellom annet er de følsom for CO forurensning. Så jeg regner med at det vil være en forutsetning med god filtrering av luften som tas inn for at fuel cellene ikke skal bli skadet.

http://www.fuelcelltoday.com/technologies/pemfc
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

MagnusT

Det er stor forskjell på å fjerne små mengder med forurensing og separere N2 fra O2.
Effekten av forurensinger på levetid er godt kjent og det finnes gode produkter for filtrering av luft til brenselceller. Se f.eks: http://www.freudenbergfuelcellproducts.com/sites/default/files/2013-03_technical_data_sheet_filter_n-type.pdf

En ekstra virkning av dette er at hydrogenbiler vil ha et netto negativt utslipp av bl.a. NOx

automat

Sitat fra: MagnusT på mandag 21. desember 2015, klokken 17:05
Det er stor forskjell på å fjerne små mengder med forurensing og separere N2 fra O2.
Effekten av forurensinger på levetid er godt kjent og det finnes gode produkter for filtrering av luft til brenselceller. Se f.eks: http://www.freudenbergfuelcellproducts.com/sites/default/files/2013-03_technical_data_sheet_filter_n-type.pdf


Lurer på hva et sånt filter vil koste å bytte på hver service?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

eivhelle

Sitat fra: MagnusT på mandag 21. desember 2015, klokken 17:05
Det er stor forskjell på å fjerne små mengder med forurensing og separere N2 fra O2.
Effekten av forurensinger på levetid er godt kjent og det finnes gode produkter for filtrering av luft til brenselceller. Se f.eks: http://www.freudenbergfuelcellproducts.com/sites/default/files/2013-03_technical_data_sheet_filter_n-type.pdf

En ekstra virkning av dette er at hydrogenbiler vil ha et netto negativt utslipp av bl.a. NOx
Hvor godt kjent er egentlig effekten av forurensning med nye eksotiske materialer med små nanopartikler? Man har tross alt liten praktisk brukstid. Og hva vil konsekvensen bli om man venter for lenge med å bytte filter eller om det er en feil med filteret som gjør at man får små støvpartikler inn i fuel celle stacken? Biler som kjører i kø suger inn forurensing fra avgassene til fossilbiler. Og det høres sikkert fint ut å kunne være med på å redusere luftforurensingen ved å filtrere avgassene fra andre biler. Men hvis du må bytte filer to ganger i året er det ikke sikkert det er like fint for den som må betale.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Jeg blir mer og mer glad at jeg ikke eier en hydrogenbil! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Beckern


Griffel

Sitat fra: Rio på mandag 21. desember 2015, klokken 21:45
Jeg blir mer og mer glad at jeg ikke eier en hydrogenbil! :)
Jeg vil heller ikke stille meg først i køen for å kjøpe hydrognbil, for tidlig og Norge er ikke det landet hvor nytten er størst. Norge er da heller ikke høyt på prioriteringslisten ved FCbil lanseringer.

Samtidig er det nok slik at de fleste problemene (for eier) er diktning, for bilprodusentene er problemer kun en utfordring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:17
Samtidig er det nok slik at de fleste problemene (for eier) er diktning, for bilprodusentene er problemer kun en utfordring.
Litt som for elbilen. Mange tror langtur i elbil er tidkrevende, når det i praksis går like fort som fossilbilen pga pausebehov (forutsatt at man kjøper en elbil til omtrent samme pris som en hydrogenbil).

Men for å si det sånn: Å kjøpe en bil i 2015 som ikke fyller tanken 99% av tiden hjemme eller på destinasjon blir fryktelig upraktisk. Når det i tillegg blir veldig dyrt er det ikke så mye mer å snakke om.
Er man først vant til å sette i en kabel hjemme 1-2 ganger i uken og fylle tanken for 60-70,- blir det skremmende vanskelig å gå tilbake til å fylle tanken hver uke på rådyr ekstern fyllestasjon. Rett og slett uoverkommelig for de fleste elbil-eiere vil jeg tro.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knutset

Sitat fra: TorAtle på torsdag 25. september 2014, klokken 01:55
Siden det er vanskelig å spå om fremtiden er det viktig å satse også på hydrogen. Å legge alle eggene i en kurv er som vi alle har lært ikke spesielt smart. Hydrogenbiler har mange fordeler og jeg synes faktisk prisen på Toyotaen som kommer ikke er dårlig til å være 1. generasjon.
Fordeler med hydrogen i det private?? Tenk deg litt om, du har blitt vant med hjemme-lading over natten. Du kjører til jobb og div hver dag uten å tenke på nødvendigheten å kjøre å fylle tanken. Faktisk mulig det kommer induksjon-lading også, en matte i garasjen så du slipper å gjøre noe som helst annet enn å kjøre bilen inn i garasjen slik at bilen er fulladet om morgenen.

Ville du da ha byttet ut til hydrogen der en gjerne først må kjøre å fylle før en kjører til jobb, personlig gleder jeg meg til jeg får en SUV på EL. Mulig det blir Tesla vi får se, men er lite villig til å betale 1 mill for et kjøretøy selv om jeg har rad til dette. Tror faktisk at jeg kommer til å kjøpe en EL Kia, men da vil kommer jeg til å ha 2 biler + motorsykkel.

   

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. desember 2015, klokken 07:21
Men for å si det sånn: Å kjøpe en bil i 2015 som ikke fyller tanken 99% av tiden hjemme eller på destinasjon blir fryktelig upraktisk. Når det i tillegg blir veldig dyrt er det ikke så mye mer å snakke om.
Er man først vant til å sette i en kabel hjemme 1-2 ganger i uken og fylle tanken for 60-70,- blir det skremmende vanskelig å gå tilbake til å fylle tanken hver uke på rådyr ekstern fyllestasjon. Rett og slett uoverkommelig for de fleste elbil-eiere vil jeg tro.
Ja helt enig! Man kan i grunnen ikke selge utdatert fylle-teknologi til elbileiere som har "sett lyset". Markedet for hydrogen blir da fossilbilister som ennå ikke har erfart fordelen med å lade hjemme. Dette markedet er fremdeles stort men blir raskt mindre etterhvert som antall elbilister eksploderer. Tiden arbeider sånn sett til elbilismens fordel her.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eivhelle

Det som blir trekt frem som fordelen med hydrogenbiler, er at de har mange av de samme fordelene som bensin og dieselbiler. Nemlig at de kan fylle tanken raskt og oppnå grei rekkevidde. Problemet er at hydrogenbilene er mye mer kompliserte å fylle, de mangler infrastruktur og klarer ikke samme rekkevidden. Da sitter man igjen med at hydrogenbiler ikke slipper ut CO2 hvis man lager hydrogen av fornybare kilder. Men det igjen forutsetter at man ikke kan lage diesel av fornybare kilder. Og det er teknologi på vei som kan produserer bio diesel (basert på etanol) på en bærekraftig måte, til akseptabel pris, uten å okkupere verdifullt jordbruksland. Er det da egentlig behov for hydrogen som energibærer i biler?

http://www.jouleunlimited.com/about-joule

Så kan man alltids ta diskusjonen om lokale utslipp. Men det kan man enkelt løse med batteri og hybrid teknologi.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

.Andre

#1092
Hydrogenbilene har vel vært rett rundt hjørnet i over 20 år nå. Jeg registrerer at framtidens HY biler sammenlignes med dagens batteribiler. Batteriteknologien om 5 år er vanskelig å spå, muligens vi har "vanlige" elbiler som rekker 500km eller mer.

Hydrogenbilen er nok utkonkurert før den når massemarkedet. Jeg tror den fortsatt vil være framtidens bil i uoverskuelig framtid. Det snakkes om 500km rekkevidde. Hva er det i praksis? Jeg vil si at rekkevidden er 250km, man må kunne kjøre tilbake til fyllestasjonen i Oslo, det er ikke bare til å koble seg til stikkontakten på desitnasjonen.

Den eneste fordelen hydrogenibil har er fylletiden. Å kjøre til en fyllestasjon er en stor ulempe kontra det å lade hjemme. Selv er jeg blitt utrolig komfortabel med å plugge bilen i stikkontakt hjemme eller på jobb, alt annet virker nå gammeldags :)

eivhelle

Hydrogenbilen er først og fremst en konkurrent til rene bensin/dieselbiler og hybridbiler. De som har batteribiler i dag, vil ikke gå tilbake til en bil som ikke kan lades.

Og jeg har vanskelig for å se hvordan hydrogenbiler skal kunne være spesielt attraktivt for de som ikke ønsker å kjøpe elbil i dag. Hydrogenbiler har for en fossilbilist mange av de samme manglene som en batteribil. Det er like problematisk med hengerfeste og rekkevidden vil fortsatt være begrenset sammenlignet med en bensin/diesel bil.

Og for det globale klimaet sin del, vil det være vel så bra med drivstoff produsert av sol og CO2.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos

Nå produseres jo hydrogen av sol og regn - men i tilleg alle de andre energiformene. Så hydrogen er ikke en energifor men en energibærer - faktisk den mest fleksible her på kloden som vi har fått til i stor stil. Samtidig er hydrogen er restprodukt i mangen andre produksjoner så her er også nyttegraden stor. Norge er en av de store produsentene av hydrogen. Men som naturgass som vi også er store på så nytter vi det ikke av en enkel grunn - fossekraft. Så er det slik at hydrogen biler er elektriske biler , men har en annen form for elektrisk levering - brenselseller. Jeg tror at ute i verden vil vi se mange hydrogen biler - og få i norge - men ikke sikker - først må elbilen kunne kjøre 50 mil uten for mye lade tull. Og det er det kun tesla som har klart til nå - og alle de andre snakker om 2018 - 2022 - Så ja skal ikke se bort fra hydrogenbiler om tesla står alene. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA