Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: kos på søndag 20. desember 2015, klokken 12:57


Ta deg litt tid til å lese deg opp på produktet så kan du starte her - og slutte å kreve dokumentasjon som selv et barn kan finne. http://www.side3.no/motor/test-toyota-mirai/3423150391.html

Som du ser skal luften til brenselsellene og ikke kjøle -

Så du har like lite dokumentasjon på det som på de påståtte fordelene med hydrogen i 2020 i Japan.

La meg hjelpe deg - fra Teknisk Ukeblad 2015/10/31:

SitatDe relativt voldsomme luftinntakene på Toyota Mirai skyldes behovet for kjøling. Lav driftstemperatur (70-80 grader celsius for brenselcellen) gjør at radiatoren må være større enn på en vanlig bil
(under bildet)

Og siden du selv har innrømmet at Japan mangler energi, så er det åpenbart at den energien de har ikke bør sløses på varme.

Du vet, "virkningsgraden" som ble diskutert ovenfor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Svaret står i artikkelen og er ganske åpenlyst - brenselsellene skal ha o2 - derav luft - men har også et teknisk problem for å løse bilens utslipp - vann som også må ha temperatur som gjør at den fungerer også i minus grader. Hvor mye luft en bil må ha for å kjøre avhenger selvsagt  av hvor langt og hvor mye energi man tar ut.

Så snakker vi om luft - og da er det ikke bestand delene i luft men 02 som utgjør 20.8 % av luften - så ja det går med noen liter luft for å få bilen til å fungere -

Da en av bestanddelene er 02 - og rest produktet er nitrogen og vann . Så ja eksakt liter som skal til er et spørsmål om eksakt forbruk.

Rio

Så hvor mye luft skal den bruke, og hvor mye effekt må den kvitte seg med?
F. eks. når motoren bruker 40 kW.


Du svarer ikke...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 13:31
Sitat fra: kos på søndag 20. desember 2015, klokken 12:57


Ta deg litt tid til å lese deg opp på produktet så kan du starte her - og slutte å kreve dokumentasjon som selv et barn kan finne. http://www.side3.no/motor/test-toyota-mirai/3423150391.html

Som du ser skal luften til brenselsellene og ikke kjøle -

Så du har like lite dokumentasjon på det som på de påståtte fordelene med hydrogen i 2020 i Japan.

La meg hjelpe deg - fra Teknisk Ukeblad 2015/10/31:

SitatDe relativt voldsomme luftinntakene på Toyota Mirai skyldes behovet for kjøling. Lav driftstemperatur (70-80 grader celsius for brenselcellen) gjør at radiatoren må være større enn på en vanlig bil
(under bildet)

Og siden du selv har innrømmet at Japan mangler energi, så er det åpenbart at den energien de har ikke bør sløses på varme.

Du vet, "virkningsgraden" som ble diskutert ovenfor.

Om du ikke enda har fått det med deg RIO - Olje- kull - vind - bølger - fossekraft - alle disse har sitt opphav i solenergi - SOLEN . De er bare lagrede tilstander som vi trenger en energibærer for å kunne bruke. All den energien vi mennesker trenger har vi i solen om vi bare finner energi bærere som kan lagre og bruke når vi trenger den. Derfor er energi bærere så viktig. Hydrogen er her den som vi har kommet lengst med - fordi vi kan lage hydrogen av nesten alle energiformene som vi har.

Det er denne forskningen som hørere fremtiden til  - og her er batteriet kun et bittelite steg videre , mens hydrogen teknologien er en kilometer i riktig vei - uten at jeg dermed har hevdet at hydrogen er det endelige svar. Slik som du hevder med batteriet. Om vi finner riktige energibærere har vi all den energien vi trenger og langt over det - antagelig ubegrenset. Men igjen det er teknologien som er løsningen og økonomien er kun et redskap for teknologien og at man dermed satser bredt i forskningen på energibærere er ikke bare en fordel men en premissleverandør for fremtidens energibærere.

Men nå er vel dette bare trolling så nå ser jeg fram til neste personangrep.

kos

Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 13:43
Så hvor mye luft skal den bruke, og hvor mye effekt må den kvitte seg med?
F. eks. når motoren bruker 40 kW.


Du svarer ikke...

5378 liter i eksakt punkt i eksakt forbruk. Godt nok. Kjøle effekten er forbrukt i temperert vann som en nødvendighet for å starte i - 30 kuldegrader.

Rio

Sitat fra: kos på søndag 20. desember 2015, klokken 13:49

Men nå er vel dette bare trolling så nå ser jeg fram til neste personangrep.

Ja, dessverre. Det er på ingen som helst måte noe svar på det som blir etterlyst.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på søndag 20. desember 2015, klokken 13:52
Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 13:43
Så hvor mye luft skal den bruke, og hvor mye effekt må den kvitte seg med?
F. eks. når motoren bruker 40 kW.


Du svarer ikke...

5378 liter i eksakt punkt i eksakt forbruk. Godt nok. Kjøle effekten er forbrukt i temperert vann som en nødvendighet for å starte i - 30 kuldegrader.

Hvor mange kubikkmener luft i minuttet bruker den, og hvor mange kW varme må den kvitte seg med?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 13:58
Sitat fra: kos på søndag 20. desember 2015, klokken 13:49

Men nå er vel dette bare trolling så nå ser jeg fram til neste personangrep.

Ja, dessverre. Det er på ingen som helst måte noe svar på det som blir etterlyst.

I denne debatten så henviser du til dokumentasjon på alt mulig men dine egne påstander står ubesvart. Noen ser strukturer og noen ser helheter. Her kan det se ut som om noen vil ha detaljer - men det er vanskelig å få ut detaljer av en prosess som stort sett produsenten faktisk har stemplet hemmelig - og som det ligger stor forskning og økonomisk satsing i milliard klassen bak.

Eksempel er denne tullet dokumentasjonen du etterlyser på brenselseller - du kan bare Google det så får du svar om hvordan en brenselselle virker. Og varme har også batteriene i en elbil problemer med.

Og om man skal fylle sidene med utregninger så kommer du bare til å finne en ny tilstand for utregning og hevde at den første var feil.

Se igjennom din egen tråd. dokumenter, dokumenter , dokumenter , dokumenter - aldri noe annet - om du ikke har snappet noe opp fra en annen. Og når dok kommer så tørker du vekk.


Rio

kos: du har ikke tallene og fakta på din side.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Og det kan du motbevise. Jeg utfordrer deg til å komme med en dokumentasjon - noe du troller med alle andre som er på disse sidene.

Kom med noe som du har dokumentert i det hele tatt ?

Ferry

Det trengs 34,3:1 luft:hydrogen for fullstendig forbrenning. (Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Stoichiometry) Så for en bil med 4-5 kg hydrogen så trengs det 137-172 kg luft. Tettheten for luft er ca. 1,2 kg/m3. Så da trengs det 114.000 - 143.000 liter luft for å forbrenne hydrogenet i en tank. Om bilen bruker 5 timer på prosessen, så trengs det 22.800 - 28.600 pr. time. 416 l/min eller 7 l/s. Litt googling sier meg at en typisk bensinmotor bruker 5-10 ggr. dette. Så at de store luftinntakene er for luft til forbrenningen virker ikke sannsynlig. Forhåpentligvis kan noen her korrekturlese tallene mine. Hjernen min og Onkel Google er ikke alltid til å stole på ;)

kos

Sitat fra: Ferry på søndag 20. desember 2015, klokken 14:20
Det trengs 34,3:1 luft:hydrogen for fullstendig forbrenning. (Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Stoichiometry) Så for en bil med 4-5 kg hydrogen så trengs det 137-172 kg luft. Tettheten for luft er ca. 1,2 kg/m3. Så da trengs det 114.000 - 143.000 liter luft for å forbrenne hydrogenet i en tank. Om bilen bruker 5 timer på prosessen, så trengs det 22.800 - 28.600 pr. time. 416 l/min eller 7 l/s. Litt googling sier meg at en typisk bensinmotor bruker 5-10 ggr. dette. Så at de store luftinntakene er for luft til forbrenningen virker ikke sannsynlig. Forhåpentligvis kan noen her korrekturlese tallene mine. Hjernen min og Onkel Google er ikke alltid til å stole på ;)

Snakker du luft eller 02 - da blir regnestykket ditt litt annerledes. Samtidig skal man ha med at det er i prosessen i sellene at strømmen blir produsert og ikke som i en forbrenningsmotor. Det brenner ikke. 

kos

En brenselcelle konverterer kjemisk energi til elektrisk energi direkte i en kjemisk prosess uten normal forbrenning. En membran som kan lede positivt ladde hydrogenatomer (H+, protoner) blir eksponert for hydrogen (H2) på den ene siden og oksygen (O2) eller luft på andre siden. De to sidene av membranen er også koblet sammen med elektriske ledninger. Protonene fra hydrogenatomene vil da gå igjennom membranen og reagere med oksygen, mens elektronene vil gå i de ytre ledningene for å fullføre reaksjonen. Dette resulterer i en strøm i den ytre kretsen som kan utnyttes som elektrisk energi. Det dannes også vann (H2O). Denne prosessen er det

Rio

Sitat fra: kos på søndag 20. desember 2015, klokken 14:32
En brenselcelle konverterer kjemisk energi til elektrisk energi direkte i en kjemisk prosess uten normal forbrenning. En membran som kan lede positivt ladde hydrogenatomer (H+, protoner) blir eksponert for hydrogen (H2) på den ene siden og oksygen (O2) eller luft på andre siden. De to sidene av membranen er også koblet sammen med elektriske ledninger. Protonene fra hydrogenatomene vil da gå igjennom membranen og reagere med oksygen, mens elektronene vil gå i de ytre ledningene for å fullføre reaksjonen. Dette resulterer i en strøm i den ytre kretsen som kan utnyttes som elektrisk energi. Det dannes også vann (H2O). Denne prosessen er det

Her er det Wikipedia sier om emnet:

SitatEn brenselcelle konverterer kjemisk energi til elektrisk energi direkte i en kjemisk prosess uten normal forbrenning. En membran som kan lede positivt ladde hydrogenatomer (H+, protoner) blir eksponert for hydrogen (H2) på den ene siden og oksygen (O2) eller luft på andre siden. De to sidene av membranen er også koblet sammen med elektriske ledninger. Protonene fra hydrogenatomene vil da gå igjennom membranen og reagere med oksygen, mens elektronene vil gå i de ytre ledningene for å fullføre reaksjonen. Dette resulterer i en strøm i den ytre kretsen som kan utnyttes som elektrisk energi. Det dannes også vann (H2O). Denne prosessen er det motsatte av elektrolyse. Ligningen for den kjemiske reaksjonen, er:

Wiki: https://no.wikipedia.org/wiki/Brenselcelle


Ser du noen likheter i teksten?

Kanskje du burde oppgi kilden neste gang?



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 14:38
Sitat fra: kos på søndag 20. desember 2015, klokken 14:32
En brenselcelle konverterer kjemisk energi til elektrisk energi direkte i en kjemisk prosess uten normal forbrenning. En membran som kan lede positivt ladde hydrogenatomer (H+, protoner) blir eksponert for hydrogen (H2) på den ene siden og oksygen (O2) eller luft på andre siden. De to sidene av membranen er også koblet sammen med elektriske ledninger. Protonene fra hydrogenatomene vil da gå igjennom membranen og reagere med oksygen, mens elektronene vil gå i de ytre ledningene for å fullføre reaksjonen. Dette resulterer i en strøm i den ytre kretsen som kan utnyttes som elektrisk energi. Det dannes også vann (H2O). Denne prosessen er det

Her er det Wikipedia sier om emnet:

SitatEn brenselcelle konverterer kjemisk energi til elektrisk energi direkte i en kjemisk prosess uten normal forbrenning. En membran som kan lede positivt ladde hydrogenatomer (H+, protoner) blir eksponert for hydrogen (H2) på den ene siden og oksygen (O2) eller luft på andre siden. De to sidene av membranen er også koblet sammen med elektriske ledninger. Protonene fra hydrogenatomene vil da gå igjennom membranen og reagere med oksygen, mens elektronene vil gå i de ytre ledningene for å fullføre reaksjonen. Dette resulterer i en strøm i den ytre kretsen som kan utnyttes som elektrisk energi. Det dannes også vann (H2O). Denne prosessen er det motsatte av elektrolyse. Ligningen for den kjemiske reaksjonen, er:

Wiki: https://no.wikipedia.org/wiki/Brenselcelle


Ser du noen likheter i teksten?

Kanskje du burde oppgi kilden neste gang?

Ja - du har sett det samme. Og hvorfor tyter du da om dokumentasjon ?

Det er det samme som jeg skrev over - men da med mine egne ord - når så tekst fra kilder så starter du trolling og nå fortsetter du med det samme tullet ditt.
Kan du ikke bidra med noe annet enn å hakke på andre så la være.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA