Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Electrix

Av enkelte innlegg her så kan det virke som det er veldig vanskelig å forsterke strømnettet i en by, det er det ikke og det gjøres stadig i de fleste byer. En leilighet bruker mer strøm enn en elbil, det samme gjør gjerne en arbeidsplass. Jeg har til nå ennå ikke hørt om en by som ikke vil ta imot flere innbyggere pga de må da bygge ut strømnettet. Tvert imot er de fleste byer fornøyd med å tiltrekke seg innbyggere fra landet eller andre byer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Porsgrunn

Sitat fra: Electrix på mandag 14. september 2015, klokken 21:18Hvor mye skal forbruket av Hydrogen øke først? Det ble bare i 2005 forbrukt hydrogen for over 1 000 Milliarder kroner, derav 96% produsert av fossile kilder. Hvis man absolutt skal produsere hydrogen i lavprisperioder så det er veldig mye eksisterende hydrogenproduksjon man kan erstatte allerede, man trenger vente på å bruke det på biler.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy

Et veldig viktig poeng som har vært tatt frem noen ganger før i Hydrogen diskusjonene her.

Som du sier verdens produksjon av hydrogen er en enormt stor industri i dag. Dette er en stor produsent av co2 utslipp som trenger å gjøres noe med.

Etter min mening er dette litt som med fornybar energi som erstatter kullkraft. Renere hydrogen trenger ikke lete etter nye bruksområder det trengs til å erstatte dagens skitne produksjon.

Hadde det vært så enkelt som at det var teknisk og økonomisk å bare var å legge om fra dampreforming til elektrolyse så hadde dette allerede skjedd.

ladov

Sånn som teknologien er i dag så ser jeg få fornuftige 'grønne' bruksområder for hydrogen. I samfunn med kraftoverskudd kan man lage hydrogen ved elektrolyse og lagre det til en dag med vindstille. Selv med dagens pris og virkningsgrader ville det vært akseptabelt. Den nye fornybare energien er grunnleggende upålitelig og selv om du kan kompensere ved å kombinere flere kilder og bygge langdistanse overføringslinjer vil du fortsatt ha noen timer eller dager hvert år hvor du ikke har nok kraft og der vil hydrogen kunne fylle gapet.

For land som Japan, som må importere det meste av energien sin, så kan man kanskje like greit importere flytende hydrogen, enten det er produsert i australske solcelleanlegg eller norske vindparker..men jeg ville fortsatt ikke brukt det til biler. Med mindre teknologien gjør noen skikkelige sprang på både virkningsgrad, kompleksitet og sikkerhet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Porsgrunn

Hva som er grønn bruk er selvfølgelig diskuterbart, av de mer enn 50 Megatonn som produseres årlig brukes nesten 91% i oljeindustrien og raffinerier eller til Ammoniakk produksjon. Over 80% av Ammoniakken brukes til produksjon av kunstgjødsel.

Av disse storforbrukerne bør det arbeides for at den ene reduseres mens Ammoniakkproduksjonen gjøres mer miljøvennlig da produksjonen som kjent kommer fra over 95% fossile kilder.

Hydrogen produksjon er et miljøproblem hvor jeg ikke klarer å se gevinsten av å øke produksjonen ytterligere. Kunstgjødsel trenger vi nok så vi må finne bedre kilder til Ammoniakkproduksjonen.

http://www.iea.org/media/workshops/2014/hydrogenroadmap/7doeericmiller.pdf   

kos

Sitat fra: Electrix på mandag 14. september 2015, klokken 21:24
Av enkelte innlegg her så kan det virke som det er veldig vanskelig å forsterke strømnettet i en by, det er det ikke og det gjøres stadig i de fleste byer. En leilighet bruker mer strøm enn en elbil, det samme gjør gjerne en arbeidsplass. Jeg har til nå ennå ikke hørt om en by som ikke vil ta imot flere innbyggere pga de må da bygge ut strømnettet. Tvert imot er de fleste byer fornøyd med å tiltrekke seg innbyggere fra landet eller andre byer.

Slapp av det norske strøm nettet er bra nok til elbilsatsing. det er millionbyer med dårligt nett som Tokyo som gir problemer med elnettet - samtidig som de selv ikke eier energi kun 6 % Da er hydrogen eneste alternativ for den holmen og for de som ikke har sjekket opp Japan og energi så gjør det.

Samtidig er de avhengig av at andre produserer energi til de og da er hydrogen en farbar vei. Men så er det også en stormakt i markedet og bruker den til å få viljen sin. Satse på hydrogen.

Electrix

Sitat fra: kos på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:55
Sitat fra: Electrix på mandag 14. september 2015, klokken 21:24
Av enkelte innlegg her så kan det virke som det er veldig vanskelig å forsterke strømnettet i en by, det er det ikke og det gjøres stadig i de fleste byer. En leilighet bruker mer strøm enn en elbil, det samme gjør gjerne en arbeidsplass. Jeg har til nå ennå ikke hørt om en by som ikke vil ta imot flere innbyggere pga de må da bygge ut strømnettet. Tvert imot er de fleste byer fornøyd med å tiltrekke seg innbyggere fra landet eller andre byer.
Slapp av det norske strøm nettet er bra nok til elbilsatsing. det er millionbyer med dårligt nett som Tokyo som gir problemer med elnettet - samtidig som de selv ikke eier energi kun 6 % Da er hydrogen eneste alternativ for den holmen og for de som ikke har sjekket opp Japan og energi så gjør det.

Samtidig er de avhengig av at andre produserer energi til de og da er hydrogen en farbar vei. Men så er det også en stormakt i markedet og bruker den til å få viljen sin. Satse på hydrogen.
Interessant, har du noen linker til nettproblemene til Tokyo eller de andre millionbyene du nevner? Skulle gjerne lest litt mer om det og finner ikke noe om dette når jeg søker.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. september 2015, klokken 10:28
Sitat fra: kos på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:55
Sitat fra: Electrix på mandag 14. september 2015, klokken 21:24
Av enkelte innlegg her så kan det virke som det er veldig vanskelig å forsterke strømnettet i en by, det er det ikke og det gjøres stadig i de fleste byer. En leilighet bruker mer strøm enn en elbil, det samme gjør gjerne en arbeidsplass. Jeg har til nå ennå ikke hørt om en by som ikke vil ta imot flere innbyggere pga de må da bygge ut strømnettet. Tvert imot er de fleste byer fornøyd med å tiltrekke seg innbyggere fra landet eller andre byer.
Slapp av det norske strøm nettet er bra nok til elbilsatsing. det er millionbyer med dårligt nett som Tokyo som gir problemer med elnettet - samtidig som de selv ikke eier energi kun 6 % Da er hydrogen eneste alternativ for den holmen og for de som ikke har sjekket opp Japan og energi så gjør det.

Samtidig er de avhengig av at andre produserer energi til de og da er hydrogen en farbar vei. Men så er det også en stormakt i markedet og bruker den til å få viljen sin. Satse på hydrogen.
Interessant, har du noen linker til nettproblemene til Tokyo eller de andre millionbyene du nevner? Skulle gjerne lest litt mer om det og finner ikke noe om dette når jeg søker.

Lenger oppe i tråden står det en henvisning til en side, om du søker mer så ser du at Japan er avhengig av importert energi. Om du søker litt mer og på japanske sider så vil du finne mye om energisektoren i Japan - men da må du kunne japansk eller bruke Google  oversetter.

Du forventer vel ikke å få det på nynorsk ?

Electrix

Sitat fra: kos på tirsdag 15. september 2015, klokken 18:05
Sitat fra: Electrix på tirsdag 15. september 2015, klokken 10:28
Sitat fra: kos på tirsdag 15. september 2015, klokken 09:55
Sitat fra: Electrix på mandag 14. september 2015, klokken 21:24
Av enkelte innlegg her så kan det virke som det er veldig vanskelig å forsterke strømnettet i en by, det er det ikke og det gjøres stadig i de fleste byer. En leilighet bruker mer strøm enn en elbil, det samme gjør gjerne en arbeidsplass. Jeg har til nå ennå ikke hørt om en by som ikke vil ta imot flere innbyggere pga de må da bygge ut strømnettet. Tvert imot er de fleste byer fornøyd med å tiltrekke seg innbyggere fra landet eller andre byer.
Slapp av det norske strøm nettet er bra nok til elbilsatsing. det er millionbyer med dårligt nett som Tokyo som gir problemer med elnettet - samtidig som de selv ikke eier energi kun 6 % Da er hydrogen eneste alternativ for den holmen og for de som ikke har sjekket opp Japan og energi så gjør det.

Samtidig er de avhengig av at andre produserer energi til de og da er hydrogen en farbar vei. Men så er det også en stormakt i markedet og bruker den til å få viljen sin. Satse på hydrogen.
Interessant, har du noen linker til nettproblemene til Tokyo eller de andre millionbyene du nevner? Skulle gjerne lest litt mer om det og finner ikke noe om dette når jeg søker.

Lenger oppe i tråden står det en henvisning til en side, om du søker mer så ser du at Japan er avhengig av importert energi. Om du søker litt mer og på japanske sider så vil du finne mye om energisektoren i Japan - men da må du kunne japansk eller bruke Google  oversetter.

Du forventer vel ikke å få det på nynorsk ?
Jeg tenkte ikke på om Japan er avhengig av import av energi, det er nok allmenn kjent, jeg tenkte mer på problemstillingen du nevnte om at nettet i Tokyo og noen andre storbyer er så komplisert å bygge ut. Har du noen linker til dette, jeg finner ikke noe og det var litt underlig siden byer ofte er ganske enkle å bygge ut. På "landet" er ofte nettet bygget med lange strekk som går ut fra et stjernepunkt. I større byer derimot bygger man ofte et nettverk av kabler mellom trafostasjonene slik at om en kabel skulle bli gravd over så er strømmen gjerne tilbake igjen i løpet av minutter pga man bare kobler om og mater fra en annen transformatorstasjon. Dette gjør det også ganske enkelt å tilføre mer effekt siden man enkelt legger til en ny forsyning og kobler om mellom trafostasjonene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

jeg haadde en lengre samtale med en som hadde en godforklaring. enkel men komplisert tokyo har mange biler og er en millionby.  teoretisk mo de om en annen energiberer enn elektrisk. da de ikke vil fo nok ladestasjoner ellerlademuligheter. beklager skriften utenla tastatur og i bevegelse

Griffel

#669
Hondas nye hydrogenbil:
TU: http://www.tu.no/industri/motor/2015/10/28/her-er-hondas-nye-hydrogenbil
Sitat
700 kilometer på én tank, motor som yter 130 kW og plass til fem.

"Honda Clarity Fuel Cell ble vist fram for første gang på Tokyo motor show onsdag. Foto: Honda"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ladov

I det minst er den bedre enn Toyota Mirai..

Fortsatt sliter jeg med følelsen av at hydrogenbilen er 10 år for sent ute til festen. Nå er ikke elbilen helt *der* ennå den heller men i løpet av de neste 2-5 år vil det sannsynlig komme et godt utvalg elbiler med pris/rekkevidde som er akseptabel for folk flest. Toyota må altså komme opp med en konkurransedyktig hydrogenbil *og* sette den i masseproduksjon *før* elbilen gjør seriøse innhogg i de globale nybilmarkedet. Toyota har kanskje ikke mer enn 10 år på seg for å ha noe tilsvarende 'Model 3' i hydrogenvariant. Og da snakker vi ikke 'lansering', vi snakker 'produseres i minst 1 mill eksemplarer i året'.

Det *kan* gå men bare så vidt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

De trenger jo infrastruktur i tillegg.

Det er den store forskjellen - dersom du bor på et lite sted, så må du kjøre til et "stort sted" for å fylle hydrogen, selv for hverdagskjøring. En elbil kan man hverdagslade hjemme/hvor som helst.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Ja, infrastruktur til å fylle hydrogen er vel betraktelig dyrere enn hurtigladere til elbiler.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

MagnusT

Er den det? Har du noen tall på dette, eller er det bare synsing?

Rio

Sitat fra: MagnusT på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:12
Er den det? Har du noen tall på dette, eller er det bare synsing?

Hvem spør du om hva? :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA