Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

MagnusT

Stemmer bra det. Det er en seiglivet myte at hydrogen lekker ut gjennom alt mulig fordi det et så lite. På labben har vi flere tanker med hydrogen som står der i månedsvis uten at trykket synker noe, og dette er helt normale ståltanker. Tankene i hydrogenbiler er av karbonfiber kompositt med en plastliner og lekker heller ikke hydrogen.

KjellG

Det argumenteres mye for at hydrogenfyllestasjoner er dyrt mens strøm er gratis.
Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20190.0.html nevnes kostnader ved fremføring av strøm. Blir slike (skjulte) kostnader tatt med når en sammenligner?
I Oslo er ca 350.000 personbiler. La oss anta at 100.000 har gateparkering. Hvordan skal 100.000 ladeplasser etableres?

kos

Sitat fra: KjellG på mandag 16. mars 2015, klokken 13:57
Det argumenteres mye for at hydrogenfyllestasjoner er dyrt mens strøm er gratis.
Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20190.0.html nevnes kostnader ved fremføring av strøm. Blir slike (skjulte) kostnader tatt med når en sammenligner?
I Oslo er ca 350.000 personbiler. La oss anta at 100.000 har gateparkering. Hvordan skal 100.000 ladeplasser etableres?
Å eie en bil er ingen rett man har og det er det enkeltes plikt å ha parkeringsplass - om ikke så kan man ikke ha bil. Like så er biloppstillingsplass med ladekontakt den enkeltes ansvar. Om man ikke har en så kan man leie en med strømkontakt. Utgiftene til plassen får du ikke på Nav men ved å gå i arbeid og utgiftene til utbyggin hviler på den enkelte. Eller er det slik at jeg er en idiot som har kostet dette selv?

sigurdi

Slike skjulte kostnader for fremføring av strøm skal dekkes av det vi betaler inn til  linje eier på strømregningen. Denne er avhengig av forbruk og størrelse på hovedsikringer. :-)
Så kjøper folk induksjons ovner, boblebad, elbiler osv går strømutgiftene opp og mer blir betalt inn til linje eier for utbygging.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Electrix

Sitat fra: sigurdi på mandag 16. mars 2015, klokken 22:49
Slike skjulte kostnader for fremføring av strøm skal dekkes av det vi betaler inn til  linje eier på strømregningen. Denne er avhengig av forbruk og størrelse på hovedsikringer. :-)
Så kjøper folk induksjons ovner, boblebad, elbiler osv går strømutgiftene opp og mer blir betalt inn til linje eier for utbygging.
Såvidt jeg kjenner til går nettleie kun til drift og vedlikehold. Utbygging og oppgradering dekkes stort sett av den "skyldige".
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Sitat fra: Electrix på mandag 16. mars 2015, klokken 23:21
Sitat fra: sigurdi på mandag 16. mars 2015, klokken 22:49
Slike skjulte kostnader for fremføring av strøm skal dekkes av det vi betaler inn til  linje eier på strømregningen. Denne er avhengig av forbruk og størrelse på hovedsikringer. :-)
Så kjøper folk induksjons ovner, boblebad, elbiler osv går strømutgiftene opp og mer blir betalt inn til linje eier for utbygging.
Såvidt jeg kjenner til går nettleie kun til drift og vedlikehold. Utbygging og oppgradering dekkes stort sett av den "skyldige".
Det er ikke helt slik- fikk strøm til hytta 300 meter og 3 stolper ledning og oppsett samt måler m.m. Egenandel ble 7000 kroner.

Espen Hugaas Andersen

Kostnadene til fremføring av strøm blir nok i all hovedsak dekket med at forbruket av strøm går opp i husstandene, som regel uten behov for økt kapasitet, da strømforbruket kommer i tidsperioder der annet forbruk er lavt. Høyere forbruk betyr at det betales mer nettleie.

Hvis vi sier 50.000 elbiler kjører 15.000 km/år, bruker 0,22 kWh/km og betaler 0,3 kr/kWh i nettleie, så er dette 50 millioner kroner per år i økte inntekter for nettselskapene. Dette kan fint brukes til å styrke nettet for de elbileierne som bor der det er svakt nett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi


Sitat fra: Electrix på mandag 16. mars 2015, klokken 23:21
Sitat fra: sigurdi på mandag 16. mars 2015, klokken 22:49
Slike skjulte kostnader for fremføring av strøm skal dekkes av det vi betaler inn til  linje eier på strømregningen. Denne er avhengig av forbruk og størrelse på hovedsikringer. :-)
Så kjøper folk induksjons ovner, boblebad, elbiler osv går strømutgiftene opp og mer blir betalt inn til linje eier for utbygging.
Såvidt jeg kjenner til går nettleie kun til drift og vedlikehold. Utbygging og oppgradering dekkes stort sett av den "skyldige".
Oppgradering pga merforbruket hos kunder, uten at de nå øke inntaks sikringen vil ikke medføre merkostnad for kunden og skal dekkes inn med nettleie.
Vedlikeholde nettet, slik at det takler forbruket til kundene er vel nettopp hva prisen i nettleie skal dekke.
Men går endel til utbytte for aksjonærene også.
Men slik det ser ut, er det kundene som må dekke inn utbygginger til elektrifisering av Nordsjøen også og da ikke kundene som skal bruke strømmen men resten i området.
Utbygging i nye felt eller endringer av inntak osv, så kan kraftlaget kreve bidrag for utbyggingen og er vel naturlig når de må kontaktes for slike større endringer uansett.
Montere boblebad, induksjons ovn, direkte varmer for varmtvann, elbil osv og holde seg godt innenfor hovedsikringer er det heller ikke så lett for kraftlaget å få informasjon om dette.
Men de merker det på peak forbruk når hele nabolaget bruker sine nye elkrevende innretninger sammtidig. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Grei og saklig BBC artikkel, men glemmer energieffektivitet
http://www.bbc.com/news/business-31926995

Poenget med "changing the paradigm" er viktig. Dersom det går opp for folk at de i all hovedsak slipper å tenke på stoppe for å fylle elbilen, men plugger inn hjemme, og at elbilen er den mest energieffektive løsningen burde det valget være ganske opplagt. Det dermed ikke sagt at hydrogen ikke har noen formål overhodet. Det er absolutt et alternativ for energilagring, som begrenser bruken av batterier til der de har størst verdi.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

automat

http://www.svd.se/naringsliv/motor/tema-tjanstebil/vatgas-eller-el-star-skrivet-i-stjarnorna_4467629.svd

Bränslecellsbilar är modeordet för dagen i bilvärlden. Bilföretagen slåss om att framstå som bränslecellskramare. Men är inte elbilar bättre? Och var ska man tanka vätgas?

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

NegativeElectrode

Hegnar stiller ikke spørsmål ved om Japans satsning på hydrogen er økonomisk edruelig, med 187.500 i støtte til hver bil og store infrastrukturinvesteringer
http://hegnar.no/okonomi/politikk/artikkel546887.ece

I fjor var Hegnar svært opptatt av edrueligheten i elbilincentivene hjemme på berget
http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel491159.ece

Den siste linken er lenket fra den første. Ikke spesielt logisk i redaksjonen der i gården.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Leste at NTB journalisten som kjørte en Model S60 fra Tromsø til Oslo nå har prøvekjørt en Hyundai hydrogenbil.

Ser ut til at han glatter over utfordringene med hydrogenbilen (fokuserer bare på at infrastrukturen må bli bedre). Ikke akkurat den behandlingen han ga Model S....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. mai 2015, klokken 16:47
Leste at NTB journalisten som kjørte en Model S60 fra Tromsø til Oslo nå har prøvekjørt en Hyundai hydrogenbil.

Ser ut til at han glatter over utfordringene med hydrogenbilen (fokuserer bare på at infrastrukturen må bli bedre). Ikke akkurat den behandlingen han ga Model S....

Hvis ikke det å kjøre hydrogenbil over lange strekninger ikke gir rekkeviddeangst i 2015, så vet jeg ikke hva som skulle gi det. Ikke en Tesla som kan lade nær sagt overalt ihvertfall.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

http://www.aftenposten.no/bil/--Elbilen-er-en-sovepute-for-politikerne-534466_1.snd

Ser ut som han glatter over utfordringene, ja. Han burde prøvd å kjøre Tromsø - Oslo med ix35, og så sammenlignet med Tesla.

Det er egentlig der de fleste hydrogenforkjemperne bommer. De klarer på ingen måte å sammenligne dagens hydrogenbiler med dagens elbiler, og morgendagens hydrogenbiler med morgendagens elbiler. De tar konsekvent å sammenligner morgendagens hydrogenbiler med dagens elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kjølholdt

Det jeg gleder meg til er at hyundai og toyota nå i løpet av 1 år smeller opp 3-400 hydrogenstasjoner for egen regning. De har jo uttalt at dette er fremtiden. !!!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA