Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Lokführer

Sitat fra: MagnusT på lørdag 28. februar 2015, klokken 21:49
Må man bli sett på som "elbilhater" fordi man mener at hydrogenbiler også er en del av løsningen for en utslippsfri transportsektor? Jeg synes elbiler er supre jeg, men jeg mener at hydrogenbilen i mange tilfeller vil gi et bedre bilhold. At "big oil" og bilprodusentene har inngått en stor komspirasjon for å sabotere elbilene tror jeg heller ikke på.
Hydrogen og el kan kanskje sammen klare å få bort bensin og diesel.
Per i dag er hydrogenteknologien hinsides all fornuft. Kun dersom man har et massivt kraftoverskudd, vil dagens løsnings være "grei" for å bruke hydrogen som energibærer. Når en elbil har en virkningsgrad på ca 90%, vil aldri hydrogenbilen nå opp.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

MagnusT

Ikke noe vits i å diskutere med deg da. De som mener hydrogenbiler er et godt alternativ er i følge deg ufornuftige elbilhatere. Ikke lett å prøve å få til noe konstruktivt da.

KjellG


Rio

Sitat fra: Lokführer på søndag 01. mars 2015, klokken 00:55
Per i dag er hydrogenteknologien hinsides all fornuft. Kun dersom man har et massivt kraftoverskudd, vil dagens løsnings være "grei" for å bruke hydrogen som energibærer. Når en elbil har en virkningsgrad på ca 90%, vil aldri hydrogenbilen nå opp.

Enig i at det er hinsidiges all fornuft for personbiler, og lignende. Her vil batteriteknologi snart være så god at det ikke blir noe "case" for hydrogen.

For langdistanselastebiler og -busser er det mulig at hydrogen kan brukes i noen år inntil energitettheten i batterier er god nok for disse også. Siden et er langdistansekjøring så vil man kun trenge relativt få hydrogenladestasjoner for å dekke Norge.

A
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lokführer

Sitat fra: MagnusT på søndag 01. mars 2015, klokken 18:39
Ikke noe vits i å diskutere med deg da. De som mener hydrogenbiler er et godt alternativ er i følge deg ufornuftige elbilhatere. Ikke lett å prøve å få til noe konstruktivt da.
Den dagen som kraftoverskuddet er helt avsindig og man ikke helt hvor man skal gjøre av det, da kan det være fornuftig å lagre energien i hydrogen.
Jeg setter det selvfølgelig veldig på spissen at hydrogentilhengere er ufornuftige elbilhatere, men svært mange er fullstendig ukritisk til hydrogen fordi de ikke vet noe som teknologien og regner med at hydrogen=vann på tanken.. Men for all det, diskuter gjerne. Jeg skal forholde meg saklig.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Lokführer

Sitat fra: KjellG på søndag 01. mars 2015, klokken 20:06
Når du kan lade 25 mil på 3 min er hydrogenløsningen kanskje uaktuell.

Kanskje noe som dette? http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Her-er-elbilen-som-skal-fylles---ikke-lades-7879048.html
Har vel ingen særlige forskningsresultater å vise til..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

MagnusT

Sitat fra: Lokführer på søndag 01. mars 2015, klokken 21:47
Sitat fra: MagnusT på søndag 01. mars 2015, klokken 18:39
Ikke noe vits i å diskutere med deg da. De som mener hydrogenbiler er et godt alternativ er i følge deg ufornuftige elbilhatere. Ikke lett å prøve å få til noe konstruktivt da.
Den dagen som kraftoverskuddet er helt avsindig og man ikke helt hvor man skal gjøre av det, da kan det være fornuftig å lagre energien i hydrogen.
Jeg setter det selvfølgelig veldig på spissen at hydrogentilhengere er ufornuftige elbilhatere, men svært mange er fullstendig ukritisk til hydrogen fordi de ikke vet noe som teknologien og regner med at hydrogen=vann på tanken.. Men for all det, diskuter gjerne. Jeg skal forholde meg saklig.
Hva mener du med avsindig kraftoverskudd? Og hvorfor er det så viktig for st man skal bruke hydrogen i transportsektoren? Kan hydrogen bare lages av strøm?
Jeg synes at mange som avskriver hydrogen også har ganske lavt kunnskapsgrunnlag og ofte ser jeg sammenligninger basert på en optimistiske framskrivninger av batteriteknologien mot gamle og uriktige tall for hydrogen, så der er nok "leirene" ganske like.

Lokführer

#412
Sitat fra: MagnusT på mandag 02. mars 2015, klokken 07:58
Sitat fra: Lokführer på søndag 01. mars 2015, klokken 21:47
Sitat fra: MagnusT på søndag 01. mars 2015, klokken 18:39
Ikke noe vits i å diskutere med deg da. De som mener hydrogenbiler er et godt alternativ er i følge deg ufornuftige elbilhatere. Ikke lett å prøve å få til noe konstruktivt da.
Den dagen som kraftoverskuddet er helt avsindig og man ikke helt hvor man skal gjøre av det, da kan det være fornuftig å lagre energien i hydrogen.
Jeg setter det selvfølgelig veldig på spissen at hydrogentilhengere er ufornuftige elbilhatere, men svært mange er fullstendig ukritisk til hydrogen fordi de ikke vet noe som teknologien og regner med at hydrogen=vann på tanken.. Men for all det, diskuter gjerne. Jeg skal forholde meg saklig.
Hva mener du med avsindig kraftoverskudd? Og hvorfor er det så viktig for st man skal bruke hydrogen i transportsektoren? Kan hydrogen bare lages av strøm?
Jeg synes at mange som avskriver hydrogen også har ganske lavt kunnskapsgrunnlag og ofte ser jeg sammenligninger basert på en optimistiske framskrivninger av batteriteknologien mot gamle og uriktige tall for hydrogen, så der er nok "leirene" ganske like.
Jeg er villig til å lære. Kjør debatt.
Med avsindig kraftoverskudd så  *edit, her kommer resten av svaret* mener jeg at dersom man ikke har noe annet fornuftig å bruke energien på, så kan man lagre den som hydrogen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Thomas Parsli

Sitat fra: MagnusT på mandag 02. mars 2015, klokken 07:58
Kan hydrogen bare lages av strøm?

Nei, majoriteten av hydrogenet fremstilles av metan (fra naturgass).
Men produksjon fra naturgass gjøres industrilet (storskala).

Sitat fra: MagnusT på mandag 02. mars 2015, klokken 07:58
Jeg synes at mange som avskriver hydrogen også har ganske lavt kunnskapsgrunnlag og ofte ser jeg sammenligninger basert på en optimistiske framskrivninger av batteriteknologien mot gamle og uriktige tall for hydrogen, så der er nok "leirene" ganske like.

Jeg opplever det motsatt; hydrogen fremstilles som en energikilde (ikke en energibærer) og man overser glatt utslipp fra produksjon og/eller distribusjon. Og det er stadig vekk "like før" hydrogenteknologen som banker batteriteknologene kommer. Neste år tror jeg det var...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#414
Sitat fra: Lokführer på søndag 01. mars 2015, klokken 00:55
Sitat fra: MagnusT på lørdag 28. februar 2015, klokken 21:49
Må man bli sett på som "elbilhater" fordi man mener at hydrogenbiler også er en del av løsningen for en utslippsfri transportsektor? Jeg synes elbiler er supre jeg, men jeg mener at hydrogenbilen i mange tilfeller vil gi et bedre bilhold. At "big oil" og bilprodusentene har inngått en stor komspirasjon for å sabotere elbilene tror jeg heller ikke på.
Hydrogen og el kan kanskje sammen klare å få bort bensin og diesel.
Per i dag er hydrogenteknologien hinsides all fornuft. Kun dersom man har et massivt kraftoverskudd, vil dagens løsnings være "grei" for å bruke hydrogen som energibærer. Når en elbil har en virkningsgrad på ca 90%, vil aldri hydrogenbilen nå opp.
Har lest at det brukes ca. 1,6 kWh / liter for raffinering av råolje til bensin/diesel. Et tankekors at en elbil kan kjøre ei mil bare på strømmen som går til raffinering av en liter bensin. I tillegg får vi all energi som går til distribusjon. Samlet har jeg vært borti tall som 3 kWh/liter for hele produksjonskjeden til bensin (men finner ikke lenka..). Vi kan altså slutte å produsere bensin/diesel og likevel ha strøm nok til å kjøre elbiler.

Hvordan er energiregnskapet for hydrogen? "Totalt sett kan man si at det koster omtrent 55 kWh elektrisitet for å produsere og fylle en kilo hydrogen på en bil", og man kan kjøre ei mil på 100g hydrogen, altså 5,5 kWh/mil bare i produksjon. Samme referanse: "Gjennom forbedringer i brenselcellene og bilene vil man komme ned på 80 gram hydrogen per 10 kilometer", dvs. 4,4 kWh/mil i produksjon.

Man kan kjøre ei mil på en halv liter bensin med gjerrige bensinmotorer, altså ca 1,5 kWh/mil i produksjon (om 3 kWh-tallet over er riktig). Hydrogen krever altså mye MER energi å framstille enn bensin.

Enig med Lokführer, det er helt meningsløst å fortsette med dagens energisløsing bare i en litt renere form.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


kos

Sitat fra: tomrh på mandag 02. mars 2015, klokken 13:32
Sitat fra: Lokführer på søndag 01. mars 2015, klokken 00:55
Sitat fra: MagnusT på lørdag 28. februar 2015, klokken 21:49
Må man bli sett på som "elbilhater" fordi man mener at hydrogenbiler også er en del av løsningen for en utslippsfri transportsektor? Jeg synes elbiler er supre jeg, men jeg mener at hydrogenbilen i mange tilfeller vil gi et bedre bilhold. At "big oil" og bilprodusentene har inngått en stor komspirasjon for å sabotere elbilene tror jeg heller ikke på.
Hydrogen og el kan kanskje sammen klare å få bort bensin og diesel.
Per i dag er hydrogenteknologien hinsides all fornuft. Kun dersom man har et massivt kraftoverskudd, vil dagens løsnings være "grei" for å bruke hydrogen som energibærer. Når en elbil har en virkningsgrad på ca 90%, vil aldri hydrogenbilen nå opp.
Har lest at det brukes ca. 1,6 kWh / liter for raffinering av råolje til bensin/diesel. Et tankekors at en elbil kan kjøre ei mil bare på strømmen som går til raffinering av en liter bensin. I tillegg får vi all energi som går til distribusjon. Samlet har jeg vært borti tall som 3 kWh/liter for hele produksjonskjeden til bensin (men finner ikke lenka..). Vi kan altså slutte å produsere bensin/diesel og likevel ha strøm nok til å kjøre elbiler.

Hvordan er energiregnskapet for hydrogen? "Totalt sett kan man si at det koster omtrent 55 kWh elektrisitet for å produsere og fylle en kilo hydrogen på en bil", og man kan kjøre ei mil på 100g hydrogen, altså 5,5 kWh/mil bare i produksjon. Samme referanse: "Gjennom forbedringer i brenselcellene og bilene vil man komme ned på 80 gram hydrogen per 10 kilometer", dvs. 4,4 kWh/mil i produksjon.

Man kan kjøre ei mil på en halv liter bensin med gjerrige bensinmotorer, altså ca 1,5 kWh/mil i produksjon (om 3 kWh-tallet over er riktig). Hydrogen krever altså mye MER energi å framstille enn bensin.

Enig med Lokführer, det er helt meningsløst å fortsette med dagens energisløsing bare i en litt renere form.

Hydrogen er en energibærer - en dårlig også. Den er ikke lønnsom før energi les elektrisk strøm er gratis.
Og det er en stund til ?

Rio

Selv med gratis energi for å lage hydrogen, så vil man jo fremdeles ha store kostnader med fabrikasjon, lagring, fylling, og selvsagt hydrogentank i biler.

Jeg kan ikke se hvilket problem hydrogen skal løse for personbiler, all den tid batteriteknologien forbedres år for år.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: Rio på mandag 02. mars 2015, klokken 18:19
Selv med gratis energi for å lage hydrogen, så vil man jo fremdeles ha store kostnader med fabrikasjon, lagring, fylling, og selvsagt hydrogentank i biler.

Jeg kan ikke se hvilket problem hydrogen skal løse for personbiler, all den tid batteriteknologien forbedres år for år.

Kan ikke være uenig - men det er vel antagelig eneste mulighet for at noen kjøper hydrogenet når prisene på el kraft er gratis og da mener jeg det ut stikkontakten - men fortsatt vil hydrogen være alt annet en gratis.

Lokführer

MagnusT, når har jeg prøvd å finne ut litt om hydrogenteknologien via nettet. Bevisst undersøkt steder som er "hydrogenvennlige," og rene hydrogenforkjempere. Jeg ser at regnstykker som settes opp ofte er mangelfulle og regelrett misvisende.
Jeg tror at Toyota og de andre holder på med denne teknologien pga rause belønningsordninger.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_highway_%28Japan%29#Reasons_for_Japan.27s_investment_in_fuel_cells
Ok, Wikipedia må tas med en klype salt.
MagnusT, som Elon Musk sier og som han har mye erfaring med, så er hydrogen uegnet per i dag til annet enn rakettdrivstoff. Bare det å lagre hydrogen er vanskelig da universets minste atom finner hull i alle materialer.
Jeg er veldig spent på å finne ut av hvordan Toyota har løst problemene med at hydrogen gjør andre materialer sprø.
Slik jeg ser det kan milliardene som er påtenkt investert i H-teknologi og infrastruktur heller brukes til massive batteribanker.
http://www.technologyreview.com/news/416520/a-cheaper-hydrogen-catalyst/

http://www.technologyreview.com/news/416520/a-cheaper-hydrogen-catalyst/
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA