Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

MagnusT

Det er vanskeligere å lagre enn bensin og diesel, men ercdet vanskelig? Nei. Komprimer det og putt det i en tank, ferdig.

Griffel

Sitat fra: kos på søndag 22. februar 2015, klokken 22:55
Hydrogen har et stort problem - flyktighet. Det er vanskelig å lagre.
Sitat fra: MagnusT på mandag 23. februar 2015, klokken 06:52
Det er vanskeligere å lagre enn bensin og diesel, men er det vanskelig? Nei. Komprimer det og putt det i en tank, ferdig.
Og sammenlignet med lagring ved hjelp av batterier er det lattelig enkelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ketill Jacobsn

Sitat fra: MagnusT på mandag 23. februar 2015, klokken 06:52
Det er vanskeligere å lagre enn bensin og diesel, men ercdet vanskelig? Nei. Komprimer det og putt det i en tank, ferdig.

Sammenlignet med strøm, bensin og diesel så er hydrogen vanskelig å transportere. For det første så må hydrogenet komprimeres eller kjøles ned (eller begge deler) før den transporteres. I denne operasjonen går ca 30% av hydrogenets energiinnhold tapt (kompresjonsarbeid eller kjølearbeid).

I dag transporteres hydrogen i tanker som tar 500 kg under 700 bars trykk. I en lastebil som ellers tar kanskje 35 tonn last, kan bare ta ca fem slike tanker (2,5 tonn). Ved avkjølt gass (må ned på -253 grader for gassen skal være flytende) kan en ha større tanker, men heller ikke her blir vekten særlig høy.

Dersom hydrogen kan oppbevares kjølt på en "bensinstasjon", så kan denne kalde gassen fylles inn på bilens 700 bar tank uten energitap. Gassen vil ta langsomt varmes opp til vanlig temperatur og trykket vil stige til 700 bar (men ikke fyll på dobbelt mengde for da eksploderer tanken etter hvert!).

Thomas Parsli

Moderne hydrogenfyllingsstasjoner produserer hydrogenet lokalt.

Som denne: http://www.budstikka.no/nyheter/flytter-hydrogenstasjon-fra-gaustad-til-berum-1.8608362

At det bare koster rundt 10.000.000,- å flytte den 10-15km er visstnok en triumf.
Hvor effektiv den er ønsker de åpenbart ikke å opplyse, men "Strømmen kommer fra vannkraft, og grønne sertifikater blir kjøpt for å sikre nullutslipp." så det er sikkert en triumf det også.

Litt info på http://www.h2moves.eu og http://www.scandinavianhydrogen.org

Sluttrapporten nevner ikke energieffektivitet, nettopris/km eller utslipp så vidt jeg kan se:
http://www.scandinavianhydrogen.org/sites/default/files/h2ms_report_final_publicreport_v09.pdf

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nagela

F.eks dykkerflasker som fylles till 200 eller 300 bar må trykktestes hver 2 år.

Hvordan er det med hydrogentanker som jo skal fylles til 700 bar ?
Er de så overdimensjonert at de ikke har behov for testing når de blir eldre, eller blir trykktesting en del av "normal service" ?
Og vil de vare ut bilens levetid, eller må de byttes etter noen år avhenging av hvor ofte de har blitt fylt ?
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

sigurdi

En ting er tanken i seg selv, trykkregulerings ventilene på tanken/systemet holder ivertfall ikke bilens levetid. Ei heller slanger/rør osv som blir utsatt for Hydrogen.
Så trykktestings, skjekk av systemet,  må en regne som en del av servicen, koster å ha bil. :-)
Bilfabrikantene lever av ettermarkedet også uansett hva bil en har.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

Nå skal en ikke glemme at en bare har sett starten på en utvikling. Framstilling av batterier er jo heller ikke helt fri for problemer:
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 23. februar 2015, klokken 13:10
Det er veldig mange parametere som styrer bilmarkedet, og elbilproduksjon vil være begrenset av tilgang på batterier.
.
.
http://www.benzinga.com/analyst-ratings/analyst-color/15/02/5261098/this-analyst-just-said-tesla-apple-and-google-could-put-
Nå produseres det jo tanker for lagring av hydrogen, som rett nok er noe mer komplekse enn rene trykktanker, men samtidig vesentlig mindre komplekse enn batterier.
På noe sikt kommer det nok også helt andre løsninger, som hydrid lagring hvor vekt, volum er mindere enn lagring i trykktank så bilen får en større rekkevidde med samme vekt, og hvor trykkproblemet er eliminert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Man skulle jo tro at en tank ment for 700bar skulle trykktestes regelmessig -og da opp mot 1000bar?
Ventiler ol. må jo også testes så jeg ville forventet en regelmessig kontroll/trykktest.

Hvordan trykktester man ~100liters tanker på 1000bar på en sikker måte aner jeg ikke.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

kos

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. februar 2015, klokken 16:19
Man skulle jo tro at en tank ment for 700bar skulle trykktestes regelmessig -og da opp mot 1000bar?
Ventiler ol. må jo også testes så jeg ville forventet en regelmessig kontroll/trykktest.

Hvordan trykktester man ~100liters tanker på 1000bar på en sikker måte aner jeg ikke.

Thomas

Med vann - testes den. Og det er dyrt som alt som har med hydrogen å gjøre.

Thomas Parsli

Hvordan trykktester man ~100liters tanker på 1000bar på en sikker måte?

At det involverer vann, trykk og penger hadde jeg en vag ide om... ;)

Jeg har hørt røverhistorer om 200bar dykkertanker som har sviktet ved 300bar og skutt 1. trinn langt inn i armert betong. Og aluminium-vestflasken min var det ingen som ville trykkteste lenger, fordi det var produksjonsfeil på et for stort antall av de (måtte kjøpe stålflaske).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. februar 2015, klokken 16:40
Hvordan trykktester man ~100liters tanker på 1000bar på en sikker måte?

At det involverer vann, trykk og penger hadde jeg en vag ide om... ;)

Jeg har hørt røverhistorer om 200bar dykkertanker som har sviktet ved 300bar og skutt 1. trinn langt inn i armert betong. Og aluminium-vestflasken min var det ingen som ville trykkteste lenger, fordi det var produksjonsfeil på et for stort antall av de (måtte kjøpe stålflaske).

Thomas
Nå er jo ikke dette stålflasker som ryker med et smell, men kompositt tanker med neoprensjikt og som evt. ved feil bryter sammen sprekker gradvis istedet for med et plutselig sammenbrudd. Flaskekonstruksjonen er kjent teknologi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. februar 2015, klokken 16:19
Man skulle jo tro at en tank ment for 700bar skulle trykktestes regelmessig -og da opp mot 1000bar?
Ventiler ol. må jo også testes så jeg ville forventet en regelmessig kontroll/trykktest.

Hvordan trykktester man ~100liters tanker på 1000bar på en sikker måte aner jeg ikke.

Thomas
Man kan nok regne med at trykktesting av tank og rør samt funksjonstesting av sikkerhetsventiler ol skal utføres under hver EU kontroll.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Trykktesting skal skje etter norske regler hvert 2 år. dette er et norsk krav og vil omhandle hydrogenbiler - skal bli gøy å teste spregning av hydrogenflasker - har stor tro på et skikkelig smell

Porsgrunn

En liten video som viser oppbygningen av Toyota sin hydrogen elbil.



Det er i alle fall ikke et eksempel på kiss prinsippet  :)

Lokführer

Sitat fra: Porsgrunn på fredag 27. februar 2015, klokken 10:03
En liten video som viser oppbygningen av Toyota sin hydrogen elbil.



Det er i alle fall ikke et eksempel på kiss prinsippet  :)
Herre min hatt for en kørka bilteknologi!  Skal bli artig å se serviceintervallene på hfc-bilene. De hydrogenrørene vil muligens ristes utette i kombinasjon med hydrogenets egenskaper til å gjøre metall sprøtt..  Jeg tror virkelig at Toyota kommer til å gå på en aldri så liten smell her.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA