Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

#345
Sitat fra: KjellG på mandag 16. februar 2015, klokken 14:24
Når en sammenligner antall bensinstasjoner og ladestasjoner bør en også betrakte full tank, 5 min mot fullt batteri 1 time. Ved kø, enda lenger.
Og at hurtigladere i Teslas tilfelle kun står for en bitteliten del av ladingen.
Sammenligner man antall ladede km på SC mot antall kjørte km (aggregert for alle solgte Model S) var fasiten sist jeg sjekket at ca 5% av forbruket dekkes av SC.

En bensinbil må dekke 100% av kjøringen med stasjonsfylling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moonbuggy

Hydrogenbiler låser på konseptet med kommersiell fylling av drivstoff, på samme måte som bensinstasjoner og fossilbiler, nå med hydrogen som fyllstoff. Det blir aldri billig.

Elektriske biler er en frihet fra dette systemet. Det finnes millioner av mulige fyllepunkter bare i Norge. Tenk at bilen fyller seg selv når man ikke trenger den. Det er rett og slett genialt.

Fylletid spiller ikke så stor rolle i hverdagen. De aller fleste med elbil "slowlader", med opp til 32A. Joda, de aller fleste skulle ønske seg større batteri med lengre rekkevidde, men ville allikevel sakteladet.

MagnusT

Frihet? Hvilken frihet har man egentlig? Er ikke strøm også kommersielt? Kan man lage det selv? (Ja, solceller på taket er fint, men klarer man seg uten nett?)
Hvor vil staten få sine inntekter hvis drivstoffavgiftene blir borte? Avgift på strøm? Høyere moms?
Hva med alle de menneskene i verden som bor blokker og bygårder uten lademulighet der de parkerer? Hvem skal betale for å legge opp strøm til dem? Hvor mange mil må man kjøre for at man skal få igjen investeringen? Er man ikke avhengig av er kommersielt marked da også?

Rio

Sitat fra: MagnusT på mandag 16. februar 2015, klokken 18:09
Frihet? Hvilken frihet har man egentlig? Er ikke strøm også kommersielt? Kan man lage det selv? (Ja, solceller på taket er fint, men klarer man seg uten nett?)
Hvor vil staten få sine inntekter hvis drivstoffavgiftene blir borte? Avgift på strøm? Høyere moms?
Hva med alle de menneskene i verden som bor blokker og bygårder uten lademulighet der de parkerer? Hvem skal betale for å legge opp strøm til dem? Hvor mange mil må man kjøre for at man skal få igjen investeringen? Er man ikke avhengig av er kommersielt marked da også?

Normallading på gateplan har så langt vært gratis, og en kommunal oppgave.

Selvsagt er strøm også kommersielt, men mange kan bruke sin egen infrastruktur (230V 10 eller 16 A) og det holder rikelig for de aller fleste.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på mandag 16. februar 2015, klokken 18:14
Selvsagt er strøm også kommersielt, men mange kan bruke sin egen infrastruktur (230V 10 eller 16 A) og det holder rikelig for de aller fleste.
Dine "mange" er under 40% av verdens befolkning i 2015.
I 2030 antakelig under 20% pga både absolutt og relativ høyere befolkningsandel i mega- og gigabyer.

Det er muligens nærmere å tro selve privatbilen går ut på dato enn at elbilene erobrer tronen fra fossilbilen.
Dette fordi i det moderne storbysamfunn der et raskt økende flertall av verdens befolkning bor,
er og blir bilen mye mer et problem og en ulempe enn et gode.

SE  http://www.uspirg.org/news/usp/study-shows-driving-decline-america%E2%80%99s-cities
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på mandag 16. februar 2015, klokken 18:09
Frihet? Hvilken frihet har man egentlig? Er ikke strøm også kommersielt? Kan man lage det selv? (Ja, solceller på taket er fint, men klarer man seg uten nett?)
Ja, man kan lage sin egen strøm, og ja, man kan klare seg uten nett. Det siste er riktignok kun for de spesielt interesserte i Norge. Da må man ha store batteripakker for å overleve vinteren, og så bør oppvarmingen være basert på ved, pellets, e.l. Man må også være veldig forsiktig med bruk av strøm på vinteren, og velge bort de mest sløsende apparatene. Gjerne også ha en vedovn til å lage mat på.

Her i Norge er det mye enklere å få til at man kun bruker tilkoblingen til nettet ~3 måneder i året, når det ikke er nevneverdig med sol. Da får man til dette uten en alt for enorm batteripakke, og uten å gå på bekostning av komfort.

Sitat fra: MagnusT på mandag 16. februar 2015, klokken 18:09Hvor vil staten få sine inntekter hvis drivstoffavgiftene blir borte? Avgift på strøm? Høyere moms?
Vanskelig å si sikkert, men kanskje de legger inn avgiftene i bilforsikringen.  Da får man basert avgiftene på type kjøretøy og kjøreavstand per år ganske enkelt.

Sitat fra: MagnusT på mandag 16. februar 2015, klokken 18:09Hva med alle de menneskene i verden som bor blokker og bygårder uten lademulighet der de parkerer? Hvem skal betale for å legge opp strøm til dem?
De bør betale det selv.

Sitat fra: MagnusT på mandag 16. februar 2015, klokken 18:09Hvor mange mil må man kjøre for at man skal få igjen investeringen?
Tja, et ladepunkt koster i snitt ca 15.000 kr, og med 2 kr/mil for strøm og 9 kr/mil for hydrogen, så må man vel kjøre ca 2000 mil før ladepunktet er nedbetalt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electrix

Sitat fra: KjellG på mandag 16. februar 2015, klokken 14:24
Når en sammenligner antall bensinstasjoner og ladestasjoner bør en også betrakte full tank, 5 min mot fullt batteri 1 time. Ved kø, enda lenger.
Hvorfor i all verden skal man sammenligne full tank når gjennomdnittsladingen er 15 min allerede idag med lange avstander mellomhurtigladere mange steder. etterhvert som det blir kprtere mellom hurtigladerne vil ennå flere velge to stopp a 10-15 min istedet for et stopp på 30-50 min. Med større batterier vil ladetoden fremdeles bli omtrent lik pga mulighet for høyere ladehastighet,  men færre stopp på veien.

En elbil starter normalt langtur med full tank,  en ICE bil eller brenselcellebil har i snitt halv tank og på f.eks en 350 km tur kan en Model S og en ICE regne med å kjøre non-stop mens en Mirai må regne med å stoppe for å fylle. På 700 km må en Model S og en ICE regne inn en ladestopp/fyllestopp mens en Mirai må regne inn to fyllestopp med mindre bestemmelsesstedet er like ved en av hydrogenfyllestasjonene.

Med tanke på pris,  kompleksitet og arealkrav bør man kanskje heller sammenligne en hydrogenfyllestasjon med en batteribyttestasjon.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Griffel

Sitat fra: Electrix på mandag 16. februar 2015, klokken 19:12
Sitat fra: KjellG på mandag 16. februar 2015, klokken 14:24
Når en sammenligner antall bensinstasjoner og ladestasjoner bør en også betrakte full tank, 5 min mot fullt batteri 1 time. Ved kø, enda lenger.
Hvorfor i all verden skal man sammenligne full tank når gjennomdnittsladingen er 15 min allerede idag
Mest korrekt er det vel å sammenligne ladehastighet/fyllehastighet i km/min.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: KjellG på mandag 16. februar 2015, klokken 14:24
Når en sammenligner antall bensinstasjoner og ladestasjoner bør en også betrakte full tank, 5 min mot fullt batteri 1 time. Ved kø, enda lenger.
Dette er foreløpig blant de tåpelige argumentene for de som ikke ser de praktiske konsekvensene:

Det er jo bare for de som prøver å motbevise elbilens fordeler som konsekvent prøver å lade en elbil 100% på en hurtiglading. Lad til 80% prosent og det er unnagjort på en tredjedel av denne tiden. På Tesla SC er det lite å beregne av køtid, og hjemme (eller hos gode venner) er det enkelt å få påfyll av energi. Når jeg fyller min ICE sånn søndag kveld for eksempel når prisen er god, er det alltid lang kø på bensinstasjonen. Kjører jeg langur med ICE'en hender det at jeg slipper kø, men så er det relativt god utbredelse av bensinstasjoner med bensin/diesel. Det er ikke tilfelle med hydrogen. Etter at en hydrogenstasjon ble etablert i Stavanger med brask og bram og flere hydrogenbiler ble tatt i bruk på for å kunne bruke spå hydrogenveien mellom Stavanger og Oslo forsvant det hele etter hvert stille ut dørene. Med veldig få hydrogenstasjoner og bare en liten utbredelse av hydrogenbiler får man fort kø problematikk rundt den ene pumpen som skal dekke et stort distrikt.
Trenger et bedrre argument enn dette som faktisk slår hardere tilbake.

Hadde bare Hydrogen kunne blitt fremstilt på en enklere måte enn dagens ekstremt energikraftkrevende teknologi så hadde det vært bærekraftig, men det er bare for dumt at man bruker 3x å mye energi og strøm (+ utslipp) i stedet for å brukt den elektriske kraften direkte i en BEV med minst mulig energisløsing og mye mindre milhjøutslipp.

Electrix

Sitat fra: Griffel på mandag 16. februar 2015, klokken 21:48
Sitat fra: Electrix på mandag 16. februar 2015, klokken 19:12
Sitat fra: KjellG på mandag 16. februar 2015, klokken 14:24
Når en sammenligner antall bensinstasjoner og ladestasjoner bør en også betrakte full tank, 5 min mot fullt batteri 1 time. Ved kø, enda lenger.
Hvorfor i all verden skal man sammenligne full tank når gjennomdnittsladingen er 15 min allerede idag
Mest korrekt er det vel å sammenligne ladehastighet/fyllehastighet i km/min.
Jeg fyller ca 100 km på 10 sekunder, 5 sek plug in og 5 sek plug ut. På 2,5 år og 25 000 km har jeg nå hurtigladet ca 5 ganger a ca 10 min i snitt så disse 50 minuttene trekker ned snitthastigheten en del. Jeg er uansett sikker på at jeg bruker mindre tid på lading av elbilen enn fylling av dieselbilen pr km.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sigurdi


Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 16. februar 2015, klokken 18:56
Dine "mange" er under 40% av verdens befolkning i 2015.
I 2030 antakelig under 20% pga både absolutt og relativ høyere befolkningsandel i mega- og gigabyer.

Det er muligens nærmere å tro selve privatbilen går ut på dato enn at elbilene erobrer tronen fra fossilbilen.
Dette fordi i det moderne storbysamfunn der et raskt økende flertall av verdens befolkning bor,
er og blir bilen mye mer et problem og en ulempe enn et gode.

SE  http://www.uspirg.org/news/usp/study-shows-driving-decline-america%E2%80%99s-cities
Dersom en ser statestikk på storbyer så er det svært få som eier bil i det hele tatt, det er faktisk ikke plass til bilene om alle skulle hatt vær sin om den går på elkraft, bensin, hydrogen eller kull for den saks skuld.
De rikeste har egen garasjeplass (ofte flere biler), her kunne et ladepunkt blitt knyttet opp og personen som parkerer bilen for eier kunne fint ladet den opp også. :-) (men kostnad betyr ikke noe, så hvorfor bry seg med elbil?
De aller fleste tar kollektivt for å si det på den måten, tog, undergrunn, trikk osv. Ee også svært kostbart å ha, parkere biler, større by, dyrere og vanskeligere blir det.
Er noen byer der carpool er polpulært og det hadde fungert like fint med elbil som diesel/bensin, siden de er parkert på faste plasser når de ikke er i bruk.

Er vel bare slike småbyer som finnes i Norge der alle skal ha bil, men er faktisk svært mange som klarer seg helt fint uten her også.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Sitat fra: Electrix på mandag 16. februar 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Griffel på mandag 16. februar 2015, klokken 21:48
Sitat fra: Electrix på mandag 16. februar 2015, klokken 19:12
Sitat fra: KjellG på mandag 16. februar 2015, klokken 14:24
Når en sammenligner antall bensinstasjoner og ladestasjoner bør en også betrakte full tank, 5 min mot fullt batteri 1 time. Ved kø, enda lenger.
Hvorfor i all verden skal man sammenligne full tank når gjennomdnittsladingen er 15 min allerede idag
Mest korrekt er det vel å sammenligne ladehastighet/fyllehastighet i km/min.
Jeg fyller ca 100 km på 10 sekunder, 5 sek plug in og 5 sek plug ut. På 2,5 år og 25 000 km har jeg nå hurtigladet ca 5 ganger a ca 10 min i snitt så disse 50 minuttene trekker ned snitthastigheten en del. Jeg er uansett sikker på at jeg bruker mindre tid på lading av elbilen enn fylling av dieselbilen pr km.
Det er riktig elbilen store fordel er ikke ladehastighet på hurtigladestasjoner, men at en kan lade hjemme om natten og kanskje på jobb mens en kan gjøre noe annet enn å holde i en bensinpistol.

Så finnes det en del mensker som har begrenset mulighet for dette enten fordi de har mye kjøring som del av jobb eller andre grunner, og som idag ikke ser elbil som et realistisk alternativ og som derfor kjøper bil med dieselmotor.

Kanskje en del av disse ser h2 som et bedre alternativ enn batteri?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Marius Engel

Å produsere hydrogren krever mye energi/strøm. Veldig mye mer enn å putte det innpå ett bilbatteri og bruke det på den måten.

Noen som har sett en livsløpsanalyse på energiforbruk på hydrogenbil?

Bruker de mer energi i ett livsløp enn en fossilbil er det kun det man har 100% fornybar miljøvvenlig energi innblandet i produksjon av hydrogen det kan være en miljøgevinst. Og dersom denne energien som blir brukt ikke erstattes med fossil energi andre steder.

Griffel

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 21. februar 2015, klokken 13:26
Å produsere hydrogren krever mye energi/strøm. Veldig mye mer enn å putte det innpå ett bilbatteri og bruke det på den måten.

Noen som har sett en livsløpsanalyse på energiforbruk på hydrogenbil?

Bruker de mer energi i ett livsløp enn en fossilbil er det kun det man har 100% fornybar miljøvvenlig energi innblandet i produksjon av hydrogen det kan være en miljøgevinst. Og dersom denne energien som blir brukt ikke erstattes med fossil energi andre steder.
Tyskland har som målsetting at i 2050 skal 80% av energien i nettet komme fra fornybarekilder. For å klare et så høyt tall i gjennomsnitt må det til tider bli et betydelig overskudd av fornybar energi som ikke kan mates inn i nettet, altså vindmøller som må stoppe fordi det allerede produseres mer energi enn nettet kan motta direkte. Alternativt kan det produseres h2 som kraftverk eier kan få betalt for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA