Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sitat fra: KjellG på mandag 15. desember 2014, klokken 20:46
http://bil.aftenposten.no/bil/Fra-Tromso-til-Oslo-i-Tesla-78303.html#.VI85eoG5SrU

9 timer ladestopp på Tesla Supercharger  med 85kWh batteri, contra 20 min hydrogenfylling?

Hydrogen synes å ha enkelte fordeler.
OT å dra inn den artikkelen, men siden du vil sammenligne : hvor mange hydrogenstasjoner vi SC er det på den strekningen i dag, om 1 år, 3 år, 5 år osv?

Man kan fint klare den turen med lading når man spiser og hviler med litt planlegging allerede i dag.

Hva er konsekvensene av å gå tom for hydrogen vs strøm?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Dennis

Sitat fra: MagnusT på mandag 15. desember 2014, klokken 22:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. desember 2014, klokken 22:25
Sitat fra: MagnusT på mandag 15. desember 2014, klokken 22:20
Det er helt feil. PEM brenselceller har ikke noe problemer med å levere høy momentan effekt og man trenger ikke batterier som kraftreserve. Se f.eks denne bilen: http://www.symbiofcell.com/sol-fullp2.html
Grunnen til at brenselcellebiler også har batteri er fordi hybridisering øker virkningsgraden (regenerativ bremsing og mindre drift av brenselcellen på høy effekt) og fordi det forenkler oppstart.
Brenselcellene er helt greie for bruk i en helt vanlig personbil. Men om man skal lage noe ala Model S P85D, så trenger man batterier.

Jeg har ikke noe imot batterier, de er helt supre, men jeg må si ifra når åpenbare feil blir presentert som årsaker til at også brenselcellebiler bruker batterier (som så klart er åpenbart at de bør).
Bare leste om Toyota bilen og de selv skrev at batteri var for å få energi ved bremsing og for å gi energi ved forbikjøring. Men ser jo ut som det finnes hydrogenceller som kan gi nok uten, hvis ikke den bilen bare finnes på tegnebrettet og er det de håper på. For er jo nok av kule ideer som aldri funker helt slik de tenkte i virkeligheten :P

Kavorka

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/toyota-tar-en-tesla-frigir-hemmelige-patenter/a/23368300/

De tar litt lett på infrastrukturen i denne artikkelen. Det bør vel være ganske øde rundt fyllestasjoner for hydrogen, ref Hindenburg. Noen som kjenner til risikovurderinger som er gjort rundt dette?

Porsgrunn

Helt det samme som Tesla gjør de desverre ikke kan det se ut til

http://www.cnet.com/news/toyota-kickstarting-fuel-cell-future-with-patent-release/

SitatThese patents will only be offered to automakers and companies involved in hydrogen production and supply. Further, Toyota puts a stop year of 2020 on royalty-free use of the patents for automakers. Companies interested in using the patents will need to sign a contract with Toyota.

Minner mer om et indtroduksjonstilbud i denne artikkelen dessverre.

Birger

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:22
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/toyota-tar-en-tesla-frigir-hemmelige-patenter/a/23368300/

De tar litt lett på infrastrukturen i denne artikkelen. Det bør vel være ganske øde rundt fyllestasjoner for hydrogen, ref Hindenburg. Noen som kjenner til risikovurderinger som er gjort rundt dette?

Hydrogen er ikke så problematisk i fri luft som mange tror.
http://forskning.no/alternativ-energi-bil-og-trafikk-samferdsel-transport-miljoteknologi/2010/07/hydrogen-tryggere-enn

Problemene begynner den dagen feks et kjøretøy får hydrogenlekasje i en tunnel og hydrogen mikset med luft samles inntil det finner en gnist.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

eivhelle

Sitat fra: Birger på tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:42

Problemene begynner den dagen feks et kjøretøy får hydrogenlekasje i en tunnel og hydrogen mikset med luft samles inntil det finner en gnist.

Jeg vil tro det også vil  være ganske problematisk med lukkede ferjedekk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kavorka

Sitat fra: Birger på tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:42

Hydrogen er ikke så problematisk i fri luft som mange tror.
http://forskning.no/alternativ-energi-bil-og-trafikk-samferdsel-transport-miljoteknologi/2010/07/hydrogen-tryggere-enn

Problemene begynner den dagen feks et kjøretøy får hydrogenlekasje i en tunnel og hydrogen mikset med luft samles inntil det finner en gnist.


Det står at 5 kg hydrogen eksploderte med en kraft tilsvarende 100-200 kg tnt. Vil man få aksept for å sette opp en fyllestasjon med betydelig mer enn 5 kg i en by med tett bebyggelse, selv med alle mulige sikkerhetsbarrierer? Uttynningseffekt som reduserer konsentrasjon til lavere enn LEL er sikkert med på å redusere antall antenninger. Trass god lufting gikk det likevel galt for en viss zeppeliner.

Ferry

I følge Uncle Google inneholdt Hindenburg 18 tonn hydrogen. Hvis 5 kg hydrogen tilsvarer 200 kg TNT, så hadde Hindenburg en teoretisk sprengkraft på (18.000/5)*200 kg = 720 tonn TNT. Eller 0,72 kilotonn om vi regner i kjernevåpenterminologi. Det er ca. 5% av Hiroshima-bomba, Little Boy.
Hindenburg var ille nok, men jeg tror det hadde vært hinsides mye verre om hydrogenet hadde vært ferdigblandet med luft. Knallgass brenner ikke, det smeller. Denne oppskalert:

bno

#278
Jeg deler dette synet bortsett fra "some sort":
"Every single one of us will be driving an electric car (of some sort) in the future. Anyone who differs from that conclusion does not understand the issues, has their head in the sand or is called Jeremy Clarkson."

Kilde: https://mynissanleaf.wordpress.com/

Produsentene ønsker å fortsatt ha oss innelåst med kostbar ICE teknologi. "Enkeltheten" (bl.a. færre ting som kan feile) i rene elbiler og fleksibiliteten det gir gjør at vi kan fjerne oss fra OPEC kartellet, marginaliserer oss fra bilprodusentenes vertikale integrerte og dyre tjenester der teknologien er skapt for til de grader å sikre bunnlinje økning og easy money. Hybrid er da et stjerne eksempel og Fuel cell et annet. Dette er dødfødte teknologier men gjøres i et forsøk på å opprettholde status que for bunnlinja og i "desperasjon" lager MB en dårlig B (class) klasse produkt og Toyota gir bort fuel cell patenter og etablerer markedsførere for å så tvil om det som er nevnt i innledningen til dette innlegget.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

TorAtle

bno, kjører du bare en Leaf eller har du også en bil med forbrenningsmotor? Hvis du bare har en Leaf, hvordan i alle dager klarer du deg med den? Kjører du bare i nærmiljøet? I motsatt fall, hvis du også har en annen bil, kanskje på tide å være så nedlatende til hybridløsninger inntil du faktisk klarer å leve med en ren elbil selv?
2014 BMW i3

bno

#280
Har hatt kun Leaf i 3 år. Skifter denne ut med e-golf eller venter til vi får lengre rekkevidde på ny Leaf. Har hatt ca. 50 ICR biler før dette. Installerte mitt første solenergianlegg i gamlehuset (uten subsidier) og reduserte mitt CO2 footprint vesentlig som innebar å gå fra 29000Kw/år samt 1000 liter/år parafin til 14500 kw/år. I det nye huset er det solfangere på taket for oppvarming av forbruksvann/varme i vannbåret anlegg og som snakker med varmepumpa om hvem som skal fyre opp huset. Huset er et passivhus. Jeg har mottatt NOK 10000 for varmepumpa det er det hele. Det er heller ikke skorstein i det nye huset. Alle naboer rundt meg fyrer som bare det og det er så off som det bare kan og lukter Jæ..... rundt meg i fyringssesongen. Jeg har ikke fått opp årsforbruket enda for det nye huset men det ligger ann til 7-8000kw/år. Dette skal videreutvikles og jeg har lagt til rette i garasjen / huset for å kunne "fyre" med elbilen et par dager om det skulle det skulle bli strøm utfall. I tilegg er jeg i dialog om å etablere solpaneler, men her har jeg nok en utfordring mht. møneretning dessverre

Altså: Ja jeg har kun Leaf og går aldri over til å ICE igjen takke meg til. Har ikke hatt de lange turene enda og som skyldtes utenlandsoppdrag de siste årene, men drar til Danmark til våren. Jeg er ikke nedlatende men realistisk og så man ta en politikk analyse fra tid til annen og se på hvorfor ting er fremkommet som de er. Dernest må vi etter hvert i enda større grad få overført makten til oss forbrukere og ikke til en engere krets som designer strukturer og lager spilleregler som optimaliserer egeninteresser til de ytterst få som har nok fra før på bekostning av den generelle forbruker om du fortsatt henger med ---- :-)

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

MagnusT

Nå er jo brenselcelle/hydrogenbiler like elektriske som batteribiler, så uttalelsen til JC gjelder også for disse.
Å bare nevne MB og Toyota blir også feil. VW, BMW, Honda, Nissan, GM, Ford, Hyundai er andre som også utvikler slike biler

bno

#282
Sitat fra: MagnusT på tirsdag 13. januar 2015, klokken 17:03
Nå er jo brenselcelle/hydrogenbiler like elektriske som batteribiler, så uttalelsen til JC gjelder også for disse.
Å bare nevne MB og Toyota blir også feil. VW, BMW, Honda, Nissan, GM, Ford, Hyundai er andre som også utvikler slike biler

1. Riktig det og derfor sier jeg  "jeg deler dette synet bortsett fra "some sort":
2. De nevnte kunne vært byttet ut med de andre det er også riktig og det vet vel de fleste her inne formodet jeg....

Ad. 1 Like elektriske mht. elektro motor som fremdrift utover det kan man grovt sett sammenligne dette med ICE på mange måter. Sjekk andre tråder....

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA