Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

JohanH

Vi får vel se da når de kommer... Sendte mail til Huyndai forhandler i Drammen og fikk som svar:

"Hei Johan

Ix 35 Hydrogen er ikke for ordinert salg enda, det er begynte å komme noen få biler til Norge for testing , men vi har vel et håp om at dette er en bil vi skal kunne få for ordinert salg i løpet av 2-3 år med normale priser , i dag koster de over 1 milion , men den dagen de kommer for ordinert salg vil også prisene bli normale ( et sted mellom 350000-500000kr har de anntydet )"

NegativeElectrode

En sammenligning av Model S vs Toyota Miriai fra en kanskje ikke helt objektiv kilde, men verdt å lese
http://www.teslarati.com/tesla-model-s-vs-toyota-mirai-comparison/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

#242
Tesla and the Fuel Cell mirage
http://seekingalpha.com/article/2724485-tesla-and-the-fuel-cell-mirage

Diskusjonene her inne har forutsatt at Hydrogen kan produseres ved elektrolyse, mens det blir hovedsakelig produsert med utgangspunkt i petroleum. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

JohanH

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 02. desember 2014, klokken 20:17
Diskusjonene her inne har forutsatt at Hydrogen kan produseres ved elektrolyse, mens det blir hovedsakelig produsert med utgangspunkt i petroleum. https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production

Vi må nok anta at Hydrogenlobbyen i Norge mener allvor når de sier at hydrogenen her i Norge skal produseres via elektrolyse og fornybar strøm. Jeg tror på det. Uansett er det et veldig sløseri men fin strøm fra vannkraft å lage hydrogen istedet for å lade et batteri direkte.

Globalt sett er selvfølgelig steam reformation av naturgass det som kommer til å være mest brukt, dersom det blir noe av hydrogenbiler.

tomrh

Sitat fra: JohanH på onsdag 03. desember 2014, klokken 00:10
Globalt sett er selvfølgelig steam reformation av naturgass det som kommer til å være mest brukt, dersom det blir noe av hydrogenbiler.
Noe må man jo bruke petroleumsproduktene til etterhvert som de blir mislikt og bannlyst pga. klima..  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

grorudklovnen

Sitat fra: tomrh på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:09
Noe må man jo bruke petroleumsproduktene til etterhvert som de blir mislikt og bannlyst pga. klima..  ::)
Petroleum produkter finnes i nesten alle plastprodukter. Hva tror du f.eks. en plastpose er laget av?

tomrh

Sitat fra: grorudklovnen på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:00
Sitat fra: tomrh på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:09
Noe må man jo bruke petroleumsproduktene til etterhvert som de blir mislikt og bannlyst pga. klima..  ::)
Petroleum produkter finnes i nesten alle plastprodukter. Hva tror du f.eks. en plastpose er laget av?
Så du tror lav oljepris gjør at det vil produseres flere plastposer, leker etc i stedet? Den etterspørselen øker nok ikke, men biler må folk uansett  ha. Siden hydrogen kan produseres billigere av olje/gass, passer dette som hånd i hanske. Petroleumsindustrien kan kontrollere distribusjon og finne en ny anvendelse for olje.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

Denne karens resonnement gir ikke fuelcell mye sjanse, men han er bevisst på sin egen Tesla/elbil bias
http://seekingalpha.com/article/2727815-toyotas-fool-cells-wont-bother-tesla
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

dagbre

E-Golf 2015, Pacific Blue

NegativeElectrode

Biljournalister vurderer biler, ikke energiforsyningslinjer og risiki i investeringer og produktutviklingsløp
http://www.fool.com/investing/general/2014/12/07/toyota-vs-tesla-can-hydrogen-beat-the-battery-ev.aspx

Et skifte av energikilde for bilparken er som å vurdere et isfjell. Mesteparten skjer under overflaten.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Litt skeptisk. Fuelcellbilers rekkevidde påvirkes ikke av årsitder (temperatur og føre)
http://www.ta.no/__Smartere_enn_en_elbil-5-50-15656.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 15. desember 2014, klokken 08:18
Litt skeptisk. Fuelcellbilers rekkevidde påvirkes ikke av årsitder (temperatur og føre)
http://www.ta.no/__Smartere_enn_en_elbil-5-50-15656.html
Det er åpenbart at rekkevidden vil påvirkes av årstidene, spørsmålet er *hvor mye*.

Jeg vil tro påvirkningen vil være enda litt mindre enn det man ser på Model S. Altså i stedet for kanskje 25% mindre rekkevidde snakker vi om kanskje 15% mindre rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

edyrli

Hvordan blir rekkevidden redusert ved lave temperaturer i forhold til elbil?

Elbil har jo reduksjon i tilgjengelig kapasitet som følge av kalde batterier. Jeg vil tro dette er problemet er minimalt på Hydrogen.
Men når det gjelder oppvarming ser jeg gjerne for meg at problemet er større.
Elbil: Batteri -> Elektrisk varme.
Hydrogenbil: Hydrogen -> Brenselcelle -> Elektrisk varme. Her har vi jo et betydelig tap igjennom brenselcellen.
Eller kan hydrogenbilene brenne hydrogen for direkte oppvarming? I tilfelle er jo virkningsgraden på oppvarming tilnærmet 100%. Så blir det vel utviklet noe varmgang i brenselcellen som kan brukes til oppvarming.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Øyvind.h

Hva er virkningsgraden til brenselcellen i Mirai? Kanskje det blir en del spillvarme? Luftinntaket i front er forsåvidt enormt, så en skulle tro det går med vanvittige mengder luft til brenselcellen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA