Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. november 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Rio på onsdag 19. november 2014, klokken 18:47
Det er jo ingen grunn til at elbiler i fremtiden ikke skal lade om natten, og selv sjekke over nett når strømmen er billigst.
Om natten skinner ikke solen på solcellepanelet som skulle lade bilen.


Det gjør den ikke om dagen heller, for tiden! Det er mørkt utenfor på dagtid, og da skal man ha store panel for å lade noe særlig. Men mer vesentlig, bilen er jo ofte ikke parkert hjemme på dagtid.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

http://www.dailytech.com/Audi+is+Latest+to+Step+Into+the+Hydrogen+Game+Delivers+A7+Sportback+htron+quattro/article36912.htm

Denne bilen kan jeg skjønne. Når man bruker brenselcelle som rekkeviddeforlenger slipper man unna de verste problemene med teknologien.

Men de må kunne lage bilen til akseptabel pris, og de må ha en del hydrogenfyllestasoner. (Men nå snakker vi om antall fyllestasjoner ala antall Tesla Superladestasjoner, ikke antall bensinstasjoner.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. november 2014, klokken 23:09
http://www.dailytech.com/Audi+is+Latest+to+Step+Into+the+Hydrogen+Game+Delivers+A7+Sportback+htron+quattro/article36912.htm

Sitat"The A7 Sportback h-tron quattro is a genuine Audi – at once sporty and efficient. Conceived as an e-quattro, its two electric motors drive all four wheels," explained Audi's Prof. Dr. Ulrich Hackenberg.

Hmm... Derfor Tesla fikk det så travelt med å introdusere D?  De hadde fått nyss i hva Audi hadde gjemt i ermet og ville være de første til å presentere en dual-drive bil?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Sitat fra: Griffel på onsdag 19. november 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Rio på onsdag 19. november 2014, klokken 18:47
Det er jo ingen grunn til at elbiler i fremtiden ikke skal lade om natten, og selv sjekke over nett når strømmen er billigst.
Om natten skinner ikke solen på solcellepanelet som skulle lade bilen.

Lite  å få gjort med den sola gitt, og på dagen vil mange av elbilene heller ikke stå i garasjen. Hvis arbeidsplasser installerer solenergi derimot...

Om det ikke er solenergi tilgjengelig om natten spiller ingen rolle store deler av året i Norge hvor det må produseres vannkraft for at magasinene ikke utgjør en fare for flom.  Men på sikt er det ingenting å veien for å ha batterier hjemme som lagrer solenergi.

Elbilen vil nok lettere kunne nytte lokalprodusert solenergi enn hydrogenstasjoner ihvertfall. Fyllestasjoner krever mye høyere konsentrering av energitilførsel, og vil i så fall kreve store oppgraderinger av strømnettet slik at små solcelleanlegg kan levere strøm til nettet eller bygging av store anlegg i regi av kraftselskapene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

Vindmøller produserer 24/7, sammen med bølgekraft, (som det burde vært forsket litt mer på.)
Utviklingen på solenergi går raskt fremover og sammen med utviklingen på batterier. Vi vil nok se mer og mer pakker til "hjemme brukere", der solcelleanlegg er levert ink. batterilagring.
At vi privatboliger snart må betale maxlast igjen, er nok heller ikke så veldig usannsynlig og da vil et stasjonære batteri gi ennå mer besparelser hos bruker. 
Fordelen med smarte "ladere" og variabel kraftpris er at elbilen kan lades, når det er overskudd av kraft. (Lave priser), om dette er mitt på dagen (bilen står jobb) eller om natta (står hjemme i garasjen) vil nok bety mindre.
De aller fleste biler står svært mye av tiden sin parkert.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 10:47
Vindmøller produserer 24/7,
Der jeg bor er det vindstille av og til. :)
En regner med at energiproduksjonen blir ca. 30% av tilsvarende installert effekt. Så 24/7 er nok ikke riktig. Det er derfor det omtales som tilfeldig kraft men total over året 120/365.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

#216
Sitat fra: Griffel på torsdag 20. november 2014, klokken 11:52
Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 10:47
Vindmøller produserer 24/7,
Der jeg bor er det vindstille av og til. :)
En regner med at energiproduksjonen blir ca. 30% av tilsvarende installert effekt. Så 24/7 er nok ikke riktig. Det er derfor det omtales som tilfeldig kraft men total over året 120/365.
Poenget var at vinden stopper ikke når sola går ned, men slik det er i dag er det mindre forbruk på natta en dagen.
Solceller leverer ikke lik mengde energi på sommer, vinter (når en trenger mest), regnfulle dager og solfylte dager......
Så er en ganske ustabil energiprodusent.
Altså pr idag er natt tariffer lavere, bedrifter og industri er storforbrukere av kraft.

Men kan jo ta med andre usannsynlige senarie, at det alltid er sol en eller annen plass på jorda, så er jo bare å bygge felles grid.
Eller bygge kraftig grid fra EU til Afrika, der store ørken områder kan bygges ut med nok solenergi til å dekke EU sitt forbruk, samt gi inntekt til fattige aferikanske land, som ikke har råd til utbyggingen.
Men det blir jo bare tull.
Vind og sol utfyller hverandre og sammen kan gi kontinuerlig fornybar energi inn til mange stikk kontakter i verden.
Vi har vannkraft som er beste løsning, der dette er mulig, uten allt for mye inngrep i naturen, leverer "så og si" uavhengig av vær og vind.
(Så lenge det kommer nedbør innimellom)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Espen Hugaas Andersen

Det som er best med vindkraft er at det blåser mye på vinteren, da det er lite sol. De utfyller hverandre ganske bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 12:08
Poenget var at vinden stopper ikke når sola går ned, men slik det er i dag er det mindre forbruk på natta en dagen.
Poenget mit var at sol og vind produserer strøm hhv. når sola skinner og det blåser passe mye, mens de ikke tilfeldige kildene som f.eks magasinkraft produserer strøm når det er behov.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi


Sitat fra: Griffel på torsdag 20. november 2014, klokken 16:22
Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 12:08
Poenget var at vinden stopper ikke når sola går ned, men slik det er i dag er det mindre forbruk på natta en dagen.
Poenget mit var at sol og vind produserer strøm hhv. når sola skinner og det blåser passe mye, mens de ikke tilfeldige kildene som f.eks magasinkraft produserer strøm når det er behov.
Mente utenfor Norges grenser, der magasinkraft ikke er tilgjengelig i samme grad.
Der vil sol og vind utfylle hverandre, men pr idag også, gass, kull, atom og olje.
Og siden flere av de ikke er like kjappe å regulere, går prisene ned på natta når forbruket går ned.
Men nedover i Europa vil batteripakker til hjemmebruk bli mer lønnsomme sammen med solcelle anlegg når prisene på denne type teknologi går nedover.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MagnusT

Tre nye hydrogenbiler har blitt lagt til i rekken, http://t.co/HGVHoxEzTH.
Fint å se at VW konsernet viser frem det de jobber med.

Espen Hugaas Andersen

Det viktige avsnittet er:

SitatBefore the market launch, a hydrogen infrastructure would have to be created: not only a broad network of hydrogen fuel stations, but also the production of the hydrogen itself.

Altså snakker vi kanskje om 2020-2025? Kanskje enda senere?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Oisann.. BMW er også med på hydrogen-racet: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/bmw-plans-new-hydrogen-fuelled-i5
Mye vil skje bare på et par år nå. 2017 ser ut som et viktig år for hydrogen.

RunarBT

All den tid elbiler med batteri kan få tesla ytelser, mens hydrogenbiler ser ut til å ligge på 130hk i snitt og 0-100 på ti sekunder... Så holder eg ein knapp på batteribiler med hjemmefylling, superytelser og mindre kompleksitet.

hma

Hydrogen for personbiler, nei takk!
Et unødvendig sløseri med verdifull energi utelukkende skapt for ett konservativt formål, nemlig å fylle oppdrivstoff på 5 minutter.

Hvor ligger prioriteringene i dette? Er det en menneskerett å kjøre 500-1000 km omtrent uten stans?
25 minutter ladepause hver 200km, slik Tesla allerede tilbyr over store deler av Europa og USA, dekke behovet og er den klart mest energieffektive løsningen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA