Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: MagnusT på mandag 03. november 2014, klokken 22:53
Og hvor mye skal et slikt supergrid koste? Og hvor skal man bygge det? Det er nok en del europeere som vil protestere mot monstermaster i sin bakgård..

Hvor man skal bygge den? Det sier jo seg selv, siden man skal basere seg på at solen alltid skinner noen steder, så må den bygges verdensomspennende. Desverre er det vist noen litt store havområder på veien, så kan nok bli litt utfordrende med solpaneløyene man må bygge der ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: MagnusT på mandag 03. november 2014, klokken 22:53
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 03. november 2014, klokken 21:53
Det blåser alltid et eller annet sted. Samme med sola som skinner.
Problemet med stabil tilgang på vind- og solstrøm kan derfor løses med å operere med tilstrekkelig store grider. Gjerne hele Europa og hele Nordamerika.

Transport med høyspent likestrøm reduserer transporttapet betydelig.

Og hvor mye skal et slikt supergrid koste? Og hvor skal man bygge det? Det er nok en del europeere som vil protestere mot monstermaster i sin bakgård..

Det har vært snakk om en 1 MV-linje fra nordlige Afrika. Mastene er neppe så mye verre enn 420 kV linjer.

I disse dager utredes også en linje fra Island (hvor det er nærmest gratisk geotermisk energi) til Storbritannia.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på tirsdag 04. november 2014, klokken 01:00
Det har vært snakk om en 1 MV-linje fra nordlige Afrika. Mastene er neppe så mye verre enn 420 kV linjer.

I disse dager utredes også en linje fra Island (hvor det er nærmest gratisk geotermisk energi) til Storbritannia.
Gode eksempler på ikke tilfeldige energikilder, som er mye enklerer å håntere økonomisk..
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

Disse kommer. Min oppfatning er at det ikke blir den veien vi kommer til å gå. Produsentene vil nok søke å få til dette for åsikre egne interesser og opprettholde infrastrukturen. Tror vi går imøte en elektrifisert bilpark basert på batteridrift og at gjennomslaget skjer ila de neste par årene.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på mandag 03. november 2014, klokken 23:41
Hvor man skal bygge den? Det sier jo seg selv, siden man skal basere seg på at solen alltid skinner noen steder, så må den bygges verdensomspennende. Desverre er det vist noen litt store havområder på veien, så kan nok bli litt utfordrende med solpaneløyene man må bygge der ;)
NEI, verdensomspennende er ikke nødvendig.
Det er ikke tale om sol alene, men om alle typer fornybar el addert sammen.
Nord og Syd Europa hver for seg rekker godt og desto bedre kombinert.
Samme med USA og Kanada. Tilsvarende i resten av verden.

Vannmagasin elproduksjon kan skrus av og på etter behov.
Overskudds el fra sol, vind, bølger, havstrømmer, tidevann, biomasse, ...., ....
kan brukes til hydrogenproduksjon og til å pumpe vann opp i vannmagasinene for senere bruk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Det siste du nevner der er absolutt noe av det mest effektive, utrolig nok! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Jo da det finnes mange former for lagring av energi, pumpekraftverk, svinghjul, trykktank, batteri, redoxbatteri, superkondensator, hydrogen etc.etc. Hva som er mest praktisk varierer med hvor en er og bruken. Det blir helt feil å se bort fra hydrogen spesielt når vind å sol skal omformes til energi for transport.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

For noen år siden var kraftverkene var svært flinke til å bruke "billig" strøm om natta og helger til å pumpe opp vann i magasinene og selge det dyrere på dagen.
Siden det er mer natt og helgetimer en dagtimer, fikk Norge et "falskt" netto import av strøm og det så ut som vi brukte mer en vi produserte.
Var bare en måte for kraftverkene å tjene litt ekstra. :-)
Senere år har dette blitt mindre "lønnsomt" så vi har igjen netto overskudd produksjon. He he
Men bruke dette fra fornybar energi istede for kull er jo bra, men husk at de fleste kraftselskapet kun ser på aksje utbytte osv, miljø er vel ikke akkuratt prioritert her heller.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MagnusT

Nå er vi kanskje litt off topic, men her er mer informasjon for dem som vil vite mer om energilagring. NTNU og SINTEF arrangerte et energilagringsseminar for et par uker siden: http://www.cedren.no/News/Article/tabid/3599/ArticleId/3669/Energilagring-i-framtidens-energisystem-muligheter-og-utfordringer.aspx


Rio

Husk at 12V batteriet på en elbil ikke har noen (nevneverdig) belastning (med mindre man har på nødblink).

Det leverer strøm kun i de få sekundene mellom man "vrir nøkkelen" og DCDC-omformeren starter. Så snart den er på, så er det selvsagt den som leverer energien til lys, datamaskiner og alt annet som bruker 12 V. DCDC skal selvsagt også lade 12 V-batteriet, men husk at det i utgangspunktet allerede skal være ganske så oppladet. Dette i motsetning til en fossilbil, hvor 12 V-batteriet må være i topp stand, og leverer hundrevis av ampère for å starte motoren.

Det er altså helt "OK" at 12 V-batteriet på en elbil ikke blir fulladet.

(Det sagt, Nissan har/har hatt et problem, siden 12 V-batteriet blir helt utladet.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på søndag 09. november 2014, klokken 15:38
Det er altså helt "OK" at 12 V-batteriet på en elbil ikke blir fulladet.
(Det sagt, Nissan har/har hatt et problem, siden 12 V-batteriet blir helt utladet.)
Det er flere enn Nissan som har problemer med 12V batteriet i elbiler og hybrider.

Disse batteriene har vanligvis mindre kapasitet enn vanlige startbatterier.
De lades raskere ut når bilen ikke brukes pga mer elektronikk med kronisk elforbruk .
De lades langsommere opp fra hovedbatteripakka enn batteriet i fossilbiler fra dynamoen.

Addert betyr disse 3 problemer (for bileiere som periodevis ikke bruker bilen).
Eksempelvis kan du la de fleste fossilbilene stå ubrukt i minst 2 måneder før
du må lade opp batteriet.
Du kan trygt mer enn halvere denne tiden med el- og hybridbiler.

http://priuschat.com/threads/toyota-auris-excel-hybrid-uk-with-a-flat-battery-again.136658/#axzz3IaVRMYif

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olatho

Svar fra hydrogenbilprodusentene på en del relevante spørsmål.

Ble ikke veldig mye mer overbevist om at hydrogen skal være framtida, men det er likevel en interessant artikkel.

http://www.greencarreports.com/news/1095441_hydrogen-fuel-cell-car-questions-toyota-honda-hyundai-respond-part-1?utm_source=GreenCarReports&utm_medium=twitter

NegativeElectrode

Hmm, hva skal man med lang rekkevidde hvis
Hyundai "takes great care" to make sure those who lease its Tucson Fuel Cell all live or work relatively close to a refueling station
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA