Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

Ingen vet hvor haren hopper
VW September 14'
http://www.bloomberg.com/news/2014-09-07/vw-says-fuel-cell-cars-doomed-to-struggle-beyond-japan.html

VW oktober 14'
http://www.thestreet.com/story/12927544/4/volkswagen-looks-set-to-unveil-hydrogen-fuel-cell-car-in-november.html

Greit nok at de holder kortene tett til brystet, men  snakke ned en teknologi rett før de lanserer et produkt basert på den samme er eksentrisk.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

#138
Sitat fra: tomrh på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:34
Spetalen har trua på hydrogen: http://www.hegnar.no/bors/artikkel523346.ece

hehe, ikke rart Spettet snakket ned elbiler, men da skal de vel ikke ha samme incentiver som de han argumenterte mot for elbil heller da?
Edit: enig med Fredrik Hauge både om spørsmålet ved riktig bruk av midler og Spetalen objektivet opp mot elbiler
http://m.hegnar.no/hegnar/article/320/motor/artikkel523373/0/1
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 13:36
Ingen vet hvor haren hopper
VW September 14'
http://www.bloomberg.com/news/2014-09-07/vw-says-fuel-cell-cars-doomed-to-struggle-beyond-japan.html

VW oktober 14'
http://www.thestreet.com/story/12927544/4/volkswagen-looks-set-to-unveil-hydrogen-fuel-cell-car-in-november.html

Greit nok at de holder kortene tett til brystet, men  snakke ned en teknologi rett før de lanserer et produkt basert på den samme er eksentrisk.
Det gir mening å vise for de andre bilprodusentene at om hydrogen skulle bli noe av, så står man klar til å starte opp produksjon.

Men forhåpentligvis er det nok snakk om en konseptbil som skyves lengre og lengre ut i tid, for å faktisk sette i gang med produksjon gir liten mening.

Alt VW har gjort i den siste tiden tyder på at de har definitivt fått opp øynene for elbil og plug-in hybrid, så noen drastisk kursendring ville jeg ikke forvente.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Eller så kan man tro på det bilprodusentene kommuniserer gang på gang: hydrogenbilene kommer (når er de litt uenige i) og veien dit er å elektrifisere drivlinjene ved å lage (plug in) hybrider med forbrenningsmotor og så bytte ut motoren med en brenselcelle. Batteribiler skal de også ha, for mindre modeller. Synes det ser ut som VW holder stø kurs.

Espen Hugaas Andersen

VW har vel aldri sagt at dette er deres strategi. Muligens er det strategien til andre selskaper.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Nå deler vel ikke VW strategien sin med alle heller. Jeg baserer meg på offentlig tilgjengelig informasjon, f.eks: http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/talks_and_presentations/2014/07/FM_04_07_14.bin.html/binarystorageitem/file/06_2014-07-04+Presentation+Barclays+London+Steiger+TOP+COPY.pdf

Her er det helt tydelig at også VW ser på hydrogen som en fremtidig løsning. VW konsernet er vel en av de bilprodusentene som mener at hydrogen er lengst frem i tid, med Toyota på andre siden.
Jeg vil igjen påpeke at det ikke er enten batterier eller hydrogen, men både og. Teknologiene utfyller hverandre og kan sammen ta knekken på fossilt drivstoff.

Electrix

Hydrogen som rekkeviddeforlenger er spennnende, kan man gjøre den daglige kjøringen på batteri er det ikke så farlig at hydrogenet er en del dyrere når man skal på langtur, men det kommer da an på om dette er billigere enn å istedet bare sette in større batteri. I tillegg ser det ut til at aluminium-luft batterier rykker stadig nærmere. Dette kan også være en killer for hydrogenbilen. Aluminium-luft batteriet må leveres in for "opplading" igjen, men bruker man det kun som rekkeviddeforlenger/nødstrøm så kan dette være billigere og bedre enn hydrogen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på onsdag 29. oktober 2014, klokken 11:04
Nå deler vel ikke VW strategien sin med alle heller. Jeg baserer meg på offentlig tilgjengelig informasjon, f.eks: http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/de/talks_and_presentations/2014/07/FM_04_07_14.bin.html/binarystorageitem/file/06_2014-07-04+Presentation+Barclays+London+Steiger+TOP+COPY.pdf

Her er det helt tydelig at også VW ser på hydrogen som en fremtidig løsning. VW konsernet er vel en av de bilprodusentene som mener at hydrogen er lengst frem i tid, med Toyota på andre siden.
Jeg vil igjen påpeke at det ikke er enten batterier eller hydrogen, men både og. Teknologiene utfyller hverandre og kan sammen ta knekken på fossilt drivstoff.
Interessant presentasjon.

Den sier vel egentlig kun at VW ser for seg at de kan komme med en hydogenbil en gang etter 2020. Så langt ut i tid er garantert ingenting planlagt, men det er tydelig at VW lar døren til hydrogen stå litt på gløtt.

Man kan også se at en gang etter 2020 forventer VW litium-svovel og litium-luft batterier som gir e-Golf en rekkevidde på henholdsvis 300 km og 520 km. Det er klart at om dette slår til, så har hydrogen ingen fordeler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

VW introduserer 20 el- og plugin hybdidmodeller i Kina de neste årene
http://www.autonews.com/article/20141028/COPY01/310289939/vw-will-launch-more-than-20-electric-plug-in-hybrid-models-in-china

Mulig bilprodusentene ser på hybdrid som en mellomløsning for fuelcell men resultatet er vel at det bygges ladeinfrastruktur, samt at folk for innarbeidet vaner (og oppdager fordel med oppladet bil på morgenen). Markedet for elbilbatterier ekspanderer også som følge av flere elbil og hybridmodeller i salg. Hvorvidt det er et marked for fuelcell som rekkeviddeforlenger avhenger av rekkvidde/pris på ren elbil og FC når dette introduseres på massemarkedet engang rundt 2020.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Det har visst åpnet et hydrogenstasjon i Swindon i England som er "ren" siden den er elektrolysebasert og drives av strøm fra solceller.
http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/honda-opens-new-hydrogen-filling-station-swindon

Miljøvennlig ja, men what a waste! Tenk hvor mye lengre man kunne kjørt om man hadde fylt strømmen direkte på elbiler.  ::)

Hadde en diskusjon med en hydrogen-fantast i går. Han eier ingen elbil, og skjønte selvfølgelig ikke fordelen av å ha "bensinstasjonen" i garasjen. Med stort nok batteri i elbilen trenger man ikke stoppe for å lade underveis, men kan lade hjemme og på destinasjonen med lavere ladehastighet. Akkurat dette er et paradigmeskifte som folk uten elbil har vanskelig for å forstå, man må alltid jo fylle tanken!? Og som appellerer til hydrogen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#147
Sitat fra: tomrh på mandag 03. november 2014, klokken 08:09
Det har visst åpnet et hydrogenstasjon i Swindon i England som er "ren" siden den er elektrolysebasert og drives av strøm fra solceller.
http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/honda-opens-new-hydrogen-filling-station-swindon

Miljøvennlig ja, men what a waste! Tenk hvor mye lengre man kunne kjørt om man hadde fylt strømmen direkte på elbiler.  ::)
Enig i det, forutsatt at elbilen stå der når sola skinner (forutsetter en kø av elbiler mens strømmen produseres midt på dagen). Er det ikke slik må det mellomlagring til, og dermed har batteri - hydrogen som energibærer jevnet seg en del ut. (En tank er enkler teknologi enn et batteri selv om en hydrogentank heller ikke er rett fram.)

Så lenge råstoffet er gratis men tilførslen av det blir tilfeldig (sol og vind) blir lagring viktigere og virkningsgrad mindre viktig. I Norge med magasinkraft er vi ikke vant med å tenke på slikt. Land som Tyskland som skal erstatte store mengder kullkraft med tilfeldigkraft har et annet utgangspunkt. Hydrogen fra tilfeldig kraft er blant de "enkle" løsningene.

Sitat fra: Griffel på mandag 13. juni 2011, klokken 20:43
En ulempe med elektrisk strøm fra sol og vind er at den må produseres mens sola skinner eller mens det blåser, og kanskje ikke akkurat nå en har mest bruk for den. Kan energien puttes direkte på elbilbatteriet er det selvfølgelig det greit, men det kan være et behov for lagring, mye sol om sommeren produserer energi som skal brukes til vinteren, overskudd av vind om høsten som vi trenger til våren.

Det er derfor kanskje ikke riktig å sammenligne brenselsceller og batterier direkte men heller sammenligne kostnadene med energilagring i batterier mot trykktanker for hydrogen, eller ulike kjemiske lagringsmetoder som utvikles (Hydrider).

Jo større innslaget blir av tilfeldig kraft jo vanskeligere blir denne balansen. Et forsøk med balansering av nettet ved hjelp av elbilenes batterier skjer på Bornholm (Edison project). Dette kan nok fungere på korttids utgjevning (dager-uke) men skal større energimengder lagres et 1/2år og distribueres kan det være mer lønnsomt å lagre energien i hydrogentrykktanker enn i batterier, selv om virkningsgraden blir dårligere (prisen på batterier og  tilgang på metaller til batteriproduksjon kan avgjøre dette). Hydrogenet kan jo brukes i termiske motorer så en er ikke helt avhengig av utviklingen av brenselsceller for å få biler til å rulle på hydrogen. Utslippet er i alle fall bare vann.
Om Edison project se: http://www.edison-net.dk/ Prosjektet er avsluttet og resultatet kan en leses på siden.
Konklusjonen viser at det er mulig men også:
" Laboratory tests also showed that batteries with the Battery management system, BMS, are very complex components, which should be handled with great care. So the need for battery knowledge should not be underestimated in the future development of EVs and intelligent charging schemes. "
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Det blåser alltid et eller annet sted. Samme med sola som skinner.
Problemet med stabil tilgang på vind- og solstrøm kan derfor løses med å operere med tilstrekkelig store grider. Gjerne hele Europa og hele Nordamerika.

Transport med høyspent likestrøm reduserer transporttapet betydelig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

MagnusT

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 03. november 2014, klokken 21:53
Det blåser alltid et eller annet sted. Samme med sola som skinner.
Problemet med stabil tilgang på vind- og solstrøm kan derfor løses med å operere med tilstrekkelig store grider. Gjerne hele Europa og hele Nordamerika.

Transport med høyspent likestrøm reduserer transporttapet betydelig.

Og hvor mye skal et slikt supergrid koste? Og hvor skal man bygge det? Det er nok en del europeere som vil protestere mot monstermaster i sin bakgård..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA