Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

kos

Vi trenger ikke å diskutere om fakta - OL i Tokyo vil handle om hydrogen kjøretøy og de kommer til å vise verden ny teknologi på hydrogen. Et faktum . Så er det slik at Norge er det ikke vi som setter standarden for biler, det er det alle andre som gjør og her er vi forskjellig da vi faktisk har nok av fornybar energi og fossil osv. Så ja Hydrogenbilene kommer men ikke i Norge - om såfall blir det for de spesielt interesserte. Men å tro at det ikke skjer i Japan er tull - Neste OL i Japan så skjer det. 

Rio

Har noen benekter at det vil komme noen hydrogenkjøretøy som demobiler? Og noen få til leasing og ev. salg?

Det kommer nok noen hydrogenbiler, men de har ingen fordeler over elbiler. Det er bare en dyr og meget lite effektiv energibærer. Som ironisk nok har et batteri allerede i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hydrogen i Norge er nok et blindspor - men så har vi de store bilprodusentene og vi kan gjerne hevde at de gjør feil - men like riktig er det at om de har bestemt seg for å bygge bilene så kommer de. Og så har man spørsmålet om kraft på verdensmarkedet og da blir antagelig bildet noe annerledes - og her kan vi ikke overføre våre tanker og løsninger da vi stort sett vasser i alle typer energi - så jeg tror at overskudd av elkraft kommer til å se dagens eksport ved hjelp av hydrogen - men billig blir det ikke men som sakt i nøden spiste fanden fluer og kan godt hende at elkraft blir ekstremt billig og da er heller ikke hydrogen dyrt.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:49
Hydrogen i Norge er nok et blindspor - men så har vi de store bilprodusentene og vi kan gjerne hevde at de gjør feil - men like riktig er det at om de har bestemt seg for å bygge bilene så kommer de. Og så har man spørsmålet om kraft på verdensmarkedet og da blir antagelig bildet noe annerledes - og her kan vi ikke overføre våre tanker og løsninger da vi stort sett vasser i alle typer energi - så jeg tror at overskudd av elkraft kommer til å se dagens eksport ved hjelp av hydrogen - men billig blir det ikke men som sakt i nøden spiste fanden fluer og kan godt hende at elkraft blir ekstremt billig og da er heller ikke hydrogen dyrt.

Men selv om det blir slik er det fremdeles ingen fordeler for hydrogen over batterier i biler innen den tid hydrogen blir aktuelt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Hydrogen har ingen fordeler det kan vi være enige om. Men som transport av overskuddskraft så kan og legg merke til kan hydrogen være økonomisk noen steder og det er stort sett alle steder der energi er et problem og må importeres. Det er ikke så lett å ta med seg ei bøtte elkraft - men en tank hydrogen er langt lettere.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:59
Hydrogen har ingen fordeler det kan vi være enige om. Men som transport av overskuddskraft så kan og legg merke til kan hydrogen være økonomisk noen steder og det er stort sett alle steder der energi er et problem og må importeres. Det er ikke så lett å ta med seg ei bøtte elkraft - men en tank hydrogen er langt lettere.

Nei, elkraften leveres jo gjennom det eksisterende ledningsnettet. Man trenger verken tanker eller bøtter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Dvs. Renault Zoe får visst sine elektroner levert i bøtter, men jeg tror det er en special case! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

http://www.nrk.no/trondelag/xl/na-kommer-hydrogenbilene-1.12687871

La spesielt merke til siste setning: "Fram mot 2020 vil man kanskje se at hydrogenbiler vil få en viss utbredelse i Norge."

Og batteribilen i 2020 da? Den er avgått ved døden? Jeg tror at også den kanskje vil ha en viss utbredelse.

kos

Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 22:12
Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:59
Hydrogen har ingen fordeler det kan vi være enige om. Men som transport av overskuddskraft så kan og legg merke til kan hydrogen være økonomisk noen steder og det er stort sett alle steder der energi er et problem og må importeres. Det er ikke så lett å ta med seg ei bøtte elkraft - men en tank hydrogen er langt lettere.

Nei, elkraften leveres jo gjennom det eksisterende ledningsnettet. Man trenger verken tanker eller bøtter.

Det er helt riktig at den leveres i ledning, noe som faktisk ikke er tilgjengelig over alt, og er utrolig kostbart om det ikke finnes flere forbrukere og samtidig er det svært vanskelig og kostbart å legge ledning over avstander som man ikke selv har kontroll på eller kan belaste forbrukere.

Samtidig så har du et land som satser stort på hydrogen - bare det i seg selv gir hydrogenet et fortrinn.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 23:04Samtidig så har du et land som satser stort på hydrogen - bare det i seg selv gir hydrogenet et fortrinn.
Den eneste sjansen hydrogen har for å bli den dominante teknologien er om landene gjør elbiler eller ladestasjoner forbudt eller ekstremt dyre.

Så lenge dette ikke skjer, så vil elbilene være billigere og bedre, og det vil rett og slett ikke finnes kunder for hydrogenbilene. Toyota og Hyundai vil ikke kunne fortsette å subsidiere hver hydrogenbil de selger med et sekssiffret beløp når produksjonen kommer opp i et nevneverdig volum.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 23:04
Det er helt riktig at den leveres i ledning, noe som faktisk ikke er tilgjengelig over alt, og er utrolig kostbart om det ikke finnes flere forbrukere og samtidig er det svært vanskelig og kostbart å legge ledning over avstander som man ikke selv har kontroll på eller kan belaste forbrukere.

Samtidig så har du et land som satser stort på hydrogen - bare det i seg selv gir hydrogenet et fortrinn.


Og slike steder har "tilfeldigvis" en toppmoderne hydrogenfyllestasjon, som selvsagt er så billig at den kan stå et sted hvor det er så få mennesker at de ikke har strøm? Likevel kan de få hydrogen?

Ingen som bor et slikt sted vil ha råd til hydrogen, engang.

Dersom de skal bort fra fossile drivstoff, så er det trolig bio-diesel som er tingen. Den kan de håndpumpe opp fra tanker.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Nå tuller du - du kan ta med en 5 liter flaske med deg over alt som alle andre flasker - at man ikke ser bruksområdet kan man ikke klandre andre for, men det bor faktisk mennesker andre steder enn i byer og tettsteder. Og det er faktisk steder i dag som ikke har elektrisk kraft over ledning og de samme er avhengig av andre kraft kilder, og om disse skal byttes ut (Fossil) er hydrogen en måte å gjøre det på - og antagelig den billigste med dagens teknologi.

Espen Hugaas Andersen

#1002
Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 03:00
Nå tuller du - du kan ta med en 5 liter flaske med deg over alt som alle andre flasker - at man ikke ser bruksområdet kan man ikke klandre andre for, men det bor faktisk mennesker andre steder enn i byer og tettsteder. Og det er faktisk steder i dag som ikke har elektrisk kraft over ledning og de samme er avhengig av andre kraft kilder, og om disse skal byttes ut (Fossil) er hydrogen en måte å gjøre det på - og antagelig den billigste med dagens teknologi.
En hydrogentank på 5 liter og 300 bar lagrer ca 135 gram eller ca 4,5 kWh. Sammenligner man med en 5l tank med propan lagrer den 2 kg eller 26 kWh, da ved 5-15 bar.

Frakt av hydrogen er ganske problematisk, fordi lagring av hydrogen krever høyt trykk, og selv da er energitettheten ganske dårlig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 03:00
Nå tuller du - du kan ta med en 5 liter flaske med deg over alt som alle andre flasker - at man ikke ser bruksområdet kan man ikke klandre andre for, men det bor faktisk mennesker andre steder enn i byer og tettsteder. Og det er faktisk steder i dag som ikke har elektrisk kraft over ledning og de samme er avhengig av andre kraft kilder, og om disse skal byttes ut (Fossil) er hydrogen en måte å gjøre det på - og antagelig den billigste med dagens teknologi.

For det første er dette bare tull, rent teknisk.

For det andre, de som bor "off grid" har heller ingen hydrogentappestasjoner til millioner av kroner tilgjengelig.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:02
Det som er så fint med denne tråden er at her er alle de som ikke forstår at hydrogen biler kommer og så argumenterer man mot alle de store bilprodusentene og de store landene som faktisk produserer biler og som sier at de kommer til å produsere hydrogenbiler. Om de sier at de vil produserer hydrogenbiler så kan dere allerede bare konstanter at den kommer.

Men da er jo alle de gode argumentene ute da - nei elkraft og hydrokarboner er ikke fordelt likt i verden og vil trenge import av kraft og når hydrokarboner ikke er muligheten så er hydrogen det. Trenger ikke være spåmann for å forstå at elbiler på batteri har et fortrinn i Norge. Men slik er beklageligvis ikke verden.

Hvor lenge har de sagt at hydrogenbilene kommer?

I mellomtiden er teknologien blitt forbikjørt av elbilene. Tesla har fullstendig parkert argumentet om at elbiler ikke egner seg for langkjøring. Vi er blitt teppebombet av chademo/ccs hurtigladere som gjør at vi KAN bruke mindre elbiler på langturer.

Hydrogenbil-flaggskipet Toyota Mirai gjør 0-100km/t på 9,6 sekunder. BMW i3 gjør 0-100km/t på 7,2 sekunder, og alle Teslaer akselerer enda litt bedre.

Lite bagesjerom og kun plass til fire. Noen som tror at Mirai kommer til å selge noe særlig? Annet enn kanskje til offentlige virksomheter som blir presset av Venstre-politikere til å kjøpe noe sånt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA