Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Porsgrunn

#975
Honda ønsker mindre strenge regler for H2 stasjoner, strever med å få godkjent fyllestasjoner i Japan

http://www.bloomberg.com/api/embed/iframe?id=o4wypeMvS0mXT9zarOP5Ew

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 03. desember 2015, klokken 20:42
Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 20:14
Vi trenger hydrogen for nyttekjøring

Gjør vi egentlig det?


Det avhenger jo av hva man mener med "nyttekjøretøy".

Dersom det er en pizzaleveringsvarebil så er det åpenbart batteri. Ditto for lastebiler med lokale leveringer. Det har allerede begynt.

Dersom man skal frakte 40 tonn fra Trondheim til Kirkenes, så vil det nok gå en del år før batteriene kan takle det på fornuftig vis. Dessverre.

Men det kommer nok! Heldigvis!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Joda men saken i denne tråden er vell om H2 er bedre.

H2 er på ingen måte klar for å frakte 40 tonn til Kirkenes, det kommer den ikke til å være på svært lang tid heller.

Batteri kunne klart det i dag. Leker vi litt med forenkla overslag å sier en slik lastebil bruker 12 kWh per mil og skal hvile etter 4.5 time med snittfart 70 km/t så blir det noe slikt.

7*4,5*12=378 kWh

Med et 500 kWh batteri og lading på 500 kW ville du fylt 375 kWh på de 45 minuttene du er pålagt å hvile. I tillegg kommer døgnhvilen hvor du kunne fylt helt opp igjen.

Et slikt batteri kan allerede i dag bygges med en vekt rundt 500kg/0,25Wh/kg=2000 kg. Netto økning i vekt ved å fjerne dieseltanker, dieselmotor osv og erstatte med batteri og elmotor ville bli endel mindre.

Med en politisk beslutning og relativt begrensede investeringer i infrastruktur kan vi kjøre elektrisk vogntog til Kirkenes i dag.  Forskjellen på energitetthet i dagens batterier i forhold til de noen år tilbake øker bruksområdene betydelig. De batteriene vi vet er på vei de neste årene vil tippe dette enda mer i helelektrisk favør.

Det er sånn jeg ser det denne utviklingen i energitetthet og pris som er hele grunnlaget for den moderne elbilen. Om el-lastebil er marginalt nå så er det bare en batterigenerasjon fra å gi like mye mening som elbil.

hgs

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.dn.no/nyheter/energi/2015/12/03/1937/Motor/har-stltro-p-hydrogen

Spetalen og Reitan samarbeider om utbygging av fyllestasjoner. Lurer på hva som ligger i begrepet "Produksjonskostnad på 2 kr pr mil". Det er iallfall langt unna 9 lr pr mil som sluttbruker betaler. Uten avgifter. Og er det så forurensende å produsere litium som det han gir inntrykk av her? Jeg er positiv til hydrogen, men stoler ikke på noe av det denne mannen sier.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Espen Hugaas Andersen

Det er helt sinnsykt til hvilken grad Spetalen&co er på viddene. Vet noen hvordan man kan shorte NEL?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bno

#980
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. desember 2015, klokken 07:28
Det er helt sinnsykt til hvilken grad Spetalen&co er på viddene. Vet noen hvordan man kan shorte NEL?
Enig og Reitan & Co. snur tingen på hodet når de hevder at "Elbiler er bare en mellomstasjon." Hydrogen er ikke en mellomstasjon en gang det er et direkte blindspor. Det viser all statistikk og forskning det er bare å slå det opp. Håper ikke de da kan uttale seg slik uten at noen reagerer på tullskapen.

Situasjonen er nå den at utviklingen av BEV og batteri går videre så det trenger vi ikke bekymre oss om. Vi er forbi "point of no return" her godt hjulpet av Tesla og de smarte forbrukere som har kjøpt seg en slik bil. Nå får vi om litt se hvor smarte resten av oss er....

Dette er en kamp mot fornuften for et renere miljø på sett å vis og der hører ikke hydrogen hjemme helhetlig sett mer om det under her. Dernest og ikke minst mindre kapitalkrevende transport for folk flest helhetlig sett. Rart ikke Toyota er med i hylekoret enda, men de kommer nok.

Så har vi Ladekongen med alle de ubetjente stasjonene sine som han tenker at faen ikke vil være verdt så mye om noen år. De vil han at vi skal fortsette å gi ham store inntekter på.

             Hvem pokkers har ønsker om å måtte bli tvunget til å oppsøke en fyllestasjon igjen når man
               kan bruke noen sekunder på kvelden å plugge seg inn på allerede eksisterende infrastruktur.


Denne karen over flere år sterkt bidratt til å at vi har noe av verdens dyreste matvarer mm. Pengene flommer inn og de vet pokker meg ikke lengre hvor de skal gjøre av disse midlene annet enn å kjøpe seg inn i eller overta og styrke og videreutvikle sin vertikale infrastruktur. Det har de så langt klart ved å ha et solid sugerør inn alle sitt familiebudsjett god hjulpet av et konkurransetilsyn som aldri har fungert. Det er slik denne gjengen driver nå har fått lov til å holde på i mange år uten at noen har reagert nevneverdig. Men nå ser det også ut som har de fått god hjelp.
Tilsynelatende ser det ut som Bellona har hevet seg på lasset for å gjøre sugerøret større. Registrerte med undring at også Bellona med Hauge i spissen nå har lagt til "Hydrogen" fremst i ordkøen sin her. Da han fremsto på TV her forleden å fremhevet Hydrogen og batteri som fremtiden, men i den rekkefølge. Men du vet han er vel en av gutta når det gjelder. Stoler jeg ikke en kjeft på disse menneskene.

Den gjengen her i et indirekte samrøre med bilprodusenter, politikere og den fjerde statsmakt som driver å overkommuniserer og underkommuniserer etter sin iver å tjene sine eiere og det har de fått holde på med lenge.

Hvem har noen ønsker om å fortsette med å se på at merkeverkstedene har så store inntekter at de kan fortsette å bygge og videreutvikle alle praktbyggene sine og ha så mange ansatte at de henger over rekka. (Akkurat som SAS i sin tid.) Det hele fremstår som et kleptokrati og har gjort det lenge det er det dette hybrid og hydrogen prosjektet også handler om.

De gir faen i alt bare de kan få mer inn til bunnlinja si godt hjulpet av hver nordmann. De største idiotene er på sett å vis oss selv som ikke gidder å løfte blikket å se å tenke selv. I så måte er vi ikke kommet lengre enn en meter ut av steinhula.

Jeg håper at noen her på forumet som har kompetanse, innsikt, vilje og evner står frem og kommer opp med argumentasjon både her og relevante arenaer slik at de ikke får fortsette med å føre folk bak lyset etter sin iver med å tjene penger like lettvint som de har gjort til nå. Likeledes forventer jeg også at foreningen ikke lar disse kapitalistene får herje grunnen alene.

Oppsummert: Her kommer de til å brenne seg skikkelig og det blir ingen latter hele veien til banken det er det omsider andre som vil komme til å gjøre om de bare kommer seg litt mer unna huleåpningen og det tror jeg vi får til.

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kodalse

Det er morsomme påstander som dukker opp i artikkelen nevnt i posten fra hgs:

"– Det brukes åtte milliarder dollar hver dag på å kjøpe fossilt drivstoff til biler, båter og fly. Hydrogen har alle de samme fordelene: Det er billig å lagre, billig å frakte, og det er sikkert."

Billig å lagre?    Spesialbygde tanker, som kanskje har overkommet problemet med tap under lagring.
Billig å frakte?   Kanskje på sjø, men å frakte langs vei i større volum sliter man vel med å godkjenne enda.
Sikkert?            Man sitter på en vanvittig sprengkraft om noe skulle gå galt med hydrogenbiler.

Nå skal Reitan og Spetalen i samtaler med ENOVA for å få tilskudd på 40% av etableringskosten for hver stasjon.
Et godt sugerør ned i våre lommer med andre ord.

Det er vel her det ligger:
"Markedet tok godt imot avtalen, og tror åpenbart at det kan bli god butikk for Nel og Spetalen. Aksjen steg over 20 prosent, og verdien av Spetalens post på drøyt 11 prosent steg med 32 millioner kroner torsdag."
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bno

#982
Sitat fra: kodalse på fredag 04. desember 2015, klokken 08:43
Det er morsomme påstander som dukker opp i artikkelen nevnt i posten fra hgs:

"– Det brukes åtte milliarder dollar hver dag på å kjøpe fossilt drivstoff til biler, båter og fly. Hydrogen har alle de samme fordelene: Det er billig å lagre, billig å frakte, og det er sikkert."

Billig å lagre?    Spesialbygde tanker, som kanskje har overkommet problemet med tap under lagring.
Billig å frakte?   Kanskje på sjø, men å frakte langs vei i større volum sliter man vel med å godkjenne enda.
Sikkert?            Man sitter på en vanvittig sprengkraft om noe skulle gå galt med hydrogenbiler.

Nå skal Reitan og Spetalen i samtaler med ENOVA for å få tilskudd på 40% av etableringskosten for hver stasjon.
Et godt sugerør ned i våre lommer med andre ord.

Det er vel her det ligger:
"Markedet tok godt imot avtalen, og tror åpenbart at det kan bli god butikk for Nel og Spetalen. Aksjen steg over 20 prosent, og verdien av Spetalens post på drøyt 11 prosent steg med 32 millioner kroner torsdag."

Nå har ikke jeg leste den artikkelen det er linket til grundig så jeg tar et forbehold, men det er slik disse folka opererer. Nå også med sugerør i felleskassa i tillegg. De får bruke sine egne penger på dette dødfødte prosjektet.

El- infrastrukturen er et naturlig monopol som står for fall etter hvert som solenergi tar over på hvert bidige tak. Enova må få frem fokus mer på dette. Ikke et kapitalintensivt forbrukerfiendtlig nytt infrastruktur eksperiment som ikke har livets rett, men kun har egenskapene i seg til å generere utgifter for alle uten om en gemen krets av kapitalister som øyner en mulig ny monopolistisk inntekstsmulighet. Dette må motarbeides med alle midler. Rett ut sagt for de det er rasjonelt å gjøre det som på noe sikt vil fremstå fornuftig både i et makro og mikro perspektiv.

"Jeg er veldig stolt over at vi blir de første som kan tilby et nett av hydrogen. Det er artig å ta det ansvaret og forhåpentlig også æren, sier Odd Reitan, styreleder i Uno-X Gruppen, som Reitangruppen eier 95 prosent av.

Det er så forbannet frekt det man forsøker seg på at jeg har ikke ord for nå skal Reitan fremstå som å "redde verden" mens hans egentlige agenda  er å redde stasjonene sine og det skal hver enkelt av oss bidra med kapital til å gjøre. Hva er dette for noe Reitan har du ikke råd eller tro på eget prosjekt, men må spre risikoen på samfunnet?

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Griffel

#983
MERCEDES-BENZ GLC F-CELL

TU: http://www.tu.no/industri/2015/12/02/den-nye-mercedes-suven-skal-fa-brenselceller

Sitat
Eventuelle hydrogenentusiaster trenger ikke renne ned dørene hos Bertel O. Steen riktig ennå.
.
Bilen skal først presenteres i Frankfurt høsten 2017 og lanseres for salg og leasing i 2018.
..
Mer effektive - fortsatt dyre

Forsknings- og utviklingssjef i Mercedes-Benz, Thomas Weber, holder seg unna detaljer om den kommende hydrogenbilen, annet enn at den designes for å kunne kjøre 600 kilometer mellom hver fylling.

Weber sier at brenselcelleteknologien har modnet betraktelig de siste årene. Det er blitt mer komptakte og effektive systemer.

– Samtidig er teknologien fortsatt i sin barndom og dette er fremdeles ganske kostbart sammenlignet med konvensjonelle drivlinjer, understreker han.

Fortsatt for dyre, men de kommer.


Mercedes-Benz skal ha planer om å bruke GLC som plattform når de skal putte brenselceller i en ny bil. Foto: Mercedes-Benz
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Et mulig alternativ til hydrogenlagring.
TU:
http://www.tu.no/kraft/2015/12/04/nytt-flytbatteri-kan-bli-ideelt-for-a-lagre-strom-pa-hytta

Sitat
Enkelt å skalere

Størrelsen på tankene bestemmer hvor mye energi batteriene kan holde på. Den elektrokjemiske innretningen mellom tankene (inkludert membranen), bestemmer hvor fort energien overføres (effekten). Her ligger de mest kostbare bitene av batteriet.

– Størrelsen på energilageret fikser du ganske enkelt ved å endre størrelsen på tankene, sier Nilsen.

Kapasiteten og effektiviteten når imidlertid ikke opp til mange andre batteriteknologier. Pumpene stjeler en del energi, og Nilsen anslår at batteriet vil gi tilbake 60–70 prosent av energien som går inn. Når størrelsen på systemet øker, vil effektiviteten riktig nok gå opp.

– Det jeg liker med denne teknologien, er at man ofrer litt når det gjelder kapasitet og effektivitet for å få noe som er billig og mer miljøvennlig. Dermed blir implementeringen mer gjennomførbar. Dette er kanskje bra nok for sol- og vindenergi, sier Nilsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

#985
Sitat fra: Griffel på fredag 04. desember 2015, klokken 13:02
MERCEDES-BENZ GLC F-CELL

TU: http://www.tu.no/industri/2015/12/02/den-nye-mercedes-suven-skal-fa-brenselceller

Sitat
Eventuelle hydrogenentusiaster trenger ikke renne ned dørene hos Bertel O. Steen riktig ennå.
.
Bilen skal først presenteres i Frankfurt høsten 2017 og lanseres for salg og leasing i 2018.
..
Mer effektive - fortsatt dyre

Forsknings- og utviklingssjef i Mercedes-Benz, Thomas Weber, holder seg unna detaljer om den kommende hydrogenbilen, annet enn at den designes for å kunne kjøre 600 kilometer mellom hver fylling.

Weber sier at brenselcelleteknologien har modnet betraktelig de siste årene. Det er blitt mer komptakte og effektive systemer.

– Samtidig er teknologien fortsatt i sin barndom og dette er fremdeles ganske kostbart sammenlignet med konvensjonelle drivlinjer, understreker han.

Fortsatt for dyre, men de kommer.


Mercedes-Benz skal ha planer om å bruke GLC som plattform når de skal putte brenselceller i en ny bil. Foto: Mercedes-Benz


Mercedes uttalte at det ikke var nødvendig med hurtiglader i sin Electric. Dette basert på en rapport fra TØI som konkluderte med at de fleste kjører 95% av tiden under 5-6 mil pr. dag. Men nå er det plutselig en ny teori igjen som går på at vi må fylle tanken for vi bruker bilen til kun til å kjøre langtur med eller? Tullinger. Det er min erfaring etter fire år i elbil at TØI har rett, men for de få gangen jeg trenger en langtur så har jeg hurtiglader i bilen og nettet er på god vei til å bli bra i hovedferdselsårene. For meg tar det derfor 10 sekunder å fylle tanken. Det er den tiden det tar å sette i ladestøpselet i bilen på kvelden før jeg legger meg i 95% av tiden. Dette også ifølge TØI.
Dette er selvfølgelig mye mye kortere tid enn å fylle annet drivstoff. I tillegg trenger jeg ikke være avhengig av fyllestasjon. Jeg har min egen i garasjen klar til bruk jeg.

Om Reitan ref. http://www.dinside.no/935460/naa-kommer-hydrogenstasjonene
som ser skrifta på veggen der anleggene hans er i solnedgangen så griner ikke jeg for det. Spetalen et Co kommer ikke til å lykkes med denne satsingen. Den er feilslått allerede før de har kommet i gang. Om morgenen står jeg opp til varm bil og full tank. Har ikke slitt en eneste mm av bremseklossene på bilen min på disse fire åra. Dette fordi jeg regenererer kinetisk energi til elektrisk energi hver bidige gang jeg bremser for ikke å snakke om nedoverbakkene. Så kjører jeg for ca. 20 øre per kilometer. Men det er klart ola dunk vil ikke ha det slik vi ska kjørra bil vi til 10 Kr. mila og ha avansert teknologi så stadig må inn på verkstedet. For du skjønner det dem skal levva dem åå. Men men det er mange raringer der ute det er det. Derfor er også en av grunnen til at mat vi tuller i oss enten kjøttdeigen er full av vann eller ei, så dyr her til lands at selv idioter kan tjene penger på dette. Så hvem av disse matbaronene som fremstår som største idioten gjenstår da å se. Men noen av dem har da i et hvertfall bestil elektriske lastebiler så det er da noen som har sett veien dette går. Om 5 år er vi elektrifisert så det griner men ikke av hydrogenbilkonseptet nei.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kodalse

Takk bno! Støttes til fulle!

Forøvrig ser det ut som om den godeste Ole Robert Reitan snart må beskyttes mot seg selv med sine mediautspill.
Hegnar "Hvor mange bensinstasjoner har du?"
Ole Robert "No kjenne itj æ, ehh de e - nå kjenner ikke æ UNO-X godt nok førr æ bruke aill mi ti på Rema 1000"
Betryggende satsning vil jeg si.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

cra

bno, dine observasjoner/tanker minner meg om reklamen der unger ikke kan få fotballsko og hvadetnåer fordi telefonsleksapet må jo også få noe, ungene kan ikke få alt.  ;D ;D

Fatter ikke at folk insisterer på å tviholde på gjeldende konsepter. At det vil bli færre mekanikere pga av dette kan kanskje stemme, men dagens arbeidsledighet er ikke bare bestående av folk som egentlig skulle ha jobbet med å sko heste heller. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kos

Det som er så fint med denne tråden er at her er alle de som ikke forstår at hydrogen biler kommer og så argumenterer man mot alle de store bilprodusentene og de store landene som faktisk produserer biler og som sier at de kommer til å produsere hydrogenbiler. Om de sier at de vil produserer hydrogenbiler så kan dere allerede bare konstanter at den kommer.

Men da er jo alle de gode argumentene ute da - nei elkraft og hydrokarboner er ikke fordelt likt i verden og vil trenge import av kraft og når hydrokarboner ikke er muligheten så er hydrogen det. Trenger ikke være spåmann for å forstå at elbiler på batteri har et fortrinn i Norge. Men slik er beklageligvis ikke verden.

Rio

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:02
Det som er så fint med denne tråden er at her er alle de som ikke forstår at hydrogen biler kommer og så argumenterer man mot alle de store bilprodusentene og de store landene som faktisk produserer biler og som sier at de kommer til å produsere hydrogenbiler. Om de sier at de vil produserer hydrogenbiler så kan dere allerede bare konstanter at den kommer.

Men da er jo alle de gode argumentene ute da - nei elkraft og hydrokarboner er ikke fordelt likt i verden og vil trenge import av kraft og når hydrokarboner ikke er muligheten så er hydrogen det. Trenger ikke være spåmann for å forstå at elbiler på batteri har et fortrinn i Norge. Men slik er beklageligvis ikke verden.

For det første så produserer de ikke hydrogenbiler. Målet til Toyota er noen få tusen.

For det andre så løser jo ikke hydrogen et eneste problem rundt det du skriver i den siste paragrafen. Må man importere kraft som hydrogen, så er det fremdeles bedre å bruke en effektiv kraftstasjon til å konvertere det til strøm, for så å lade batteri-elbiler med det. Man vinner intet på å transportere hydrogen rundt overalt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA