Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Taffelman

Dette med å "fylle drivstoff som i dag" blir omtrent samme opplevelsen med elbil etterhvert.

I dag står du og holder i slangen i 5-6 minutter, går inn å lager en kaffekopp som tar et par minutter og deretter et par minutter i kassekø for å betale.

Om noen år blir opplevelsen nesten identisk med elbil, bortsett fra at du slipper å stå å holde i slangen, du bare plugger inn før du går å kjøper kaffe, når du kommer ut har du 10-15 nye mil på tanken, venter du 5 min ekstra så har du 80% og er klar for neste 20 mils etappe.

5 år senere, når hydrogenbilen skal erobre markedet, har elbilen dobblet kapasiteten ennå en gang, og behovet for hybridbilen har forduftet  ;D
X75D
TM3 LR AWD

eivhelle

Fundamentet for batteri bilen er at den fortrinnsvis lades på moderat effekt mens den likevel står parkert. Hurtiglading er mer en unntakssituasjon. Jeg ser derfor ikke det store behovet for at man skal måtte matche ladetid med det som er mulig for fossil eller hydrogen drevne kjøretøy. Men det vil alltid være noen som mener at dette er et viktig poeng.

Jeg tror ikke hydrogen er noen god løsning for bruk i personbiler, men jeg ser også muligheten for at teknologien vil bli industrialisert i større skala rett og slett fordi man ikke klarer å dekke behovet for nullutslippsbiler utelukkende basert på den satsingen som gjøres på batteri biler. Hvis man ikke klarer å bygge opp kapasiteten for batterieproduksjon tilstrekkelig raskt vil det være et marked for hydrogen som kan fylle et eventuelt tomrom, selv om batteribilene teknisk sett har en bedre løsning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ladov

Per i dag har hydrogenbilen kun et fortrinn og det er ladetiden. Det kan selvfølgelig endre seg på de fleste områder. Med store bufferbatterier og ekstreme effekter på ladestasjonene kan hydrogenbilen miste den fordelen, samtidig som drastiske endringer i hydrogenbilens virkningsgrad vil slå andre veien, eller andre måter å lagre hydrogen på vil kunne bedre sikkerheten osv. Vi vet ikke hva fremtiden bringer selv om det akkurat i dag ser ut som batteribilen har et solid forsprang.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Taffelman

ABB, som lager hurtigladere, sier de vet at 150 kW ladere blir standarden om noen år, og de tror 250 kW ladere kommer før 2025.

Bosch sier de jobber med et 50 kW batteri som veier 50 kg mindre enn Leaf sin 30 kW pakke, og batteriet skal kunne lades til 80% (20-25 mil) på 15 minutter med 150 kW lader.

Med Bosh sin historikk som ledende leverandør av battetidrevet proffverktøy, og solide posisjon som kanskje den viktigste underleverandøren til europeisk bilindustri med bla. utvikling av motorstyring og insprutningssystemer. Så tror jeg det er god grunn til å tro at nettopp det batteriet blir å finne i mange europeiske mellomklassebiler, fra ca 2017 og godt ut på 2020 tallet.

Rundt 2025 tror jeg vi kan få 100 kW batterier til prisen av dagens 25-30 kW pakker, og med ABB sin 250 kW lader så fyller du opp ca 30 mil på 10 minutter. Men jeg er usikker på om vi trenger så store batterier, jeg tror vi etterhvert blir bedre vant med batteribilens egenskaper og oppdager at 50-80 kW holder for veldig mange, mens de med spesielle behov kan kjøpe biler med mye større kapasitet. Og i den "oppdagelsen" så forsvinner den eneste fordelen hydrogenbilen har.

At hydrogenbilen skal overleve i liten skala som et alternativ for de med spesielle rekkeviddebehov tror jeg er liten. Utbygging av infrastruktur og spesialisering av serviceverksted blir så dyrt, at det er "all in or nothing" for hydrogenbilen.

X75D
TM3 LR AWD

automat

#934
Hydrogenbil ble møtt med en kald skulder av Enova i Søndagsrevyen i kveld. I en reportasje om at det bare var solgt 9 hydrogenbiler så langt. Produksjonsvolumet må opp først var meldingen fra Enova.

Edit: Link til reportasje og artikkel.
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA03112215/22-11-2015#t=12m48s
http://www.nrk.no/norge/_-ingen-kjoper-hydrogenbil-for-man-kan-fylle-drivstoff-1.12656512
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodalse

#935
Bra at ENOVA ihvertfall ikke lar seg lure.
Reportasjen er referert her http://www.nrk.no/norge/_-ingen-kjoper-hydrogenbil-for-man-kan-fylle-drivstoff-1.12656512

Noen gode poeng å ta tak i her:

1. "Like klimavennlige som elbiler, og man får de samme fordelene, men salget av hydrogenbiler i Norge er nærmest ikke-eksisterende."
   Kan vel diskuteres i og med at hydrogen rimeligst lar seg utvinne av fossile kilder og dermed bidrar sterkt i produksjon til CO2 utslipp.
2. "– Norge mangler en nasjonal strategi på linje med andre land vi sammenligner oss med. Det må etableres et nettverk av fyllestasjoner, sier Espen Olsen i Toyota."
   Så en oppkomling av en ny bilprodusent, Tesla, klarer å etablere sin egen infrastruktur, av egen lomme. Verdens største og rikeste bilprodusent trenger statlig støtte for å bygge ut fyllestasjoner?
3. "Hydrogen passer for folk som bor uten fast ladestasjon, for eksempel i borettslag. Hydrogen egner seg dessuten bedre for større kjøretøyer som lastebiler og skip." Sitat fra Benjamin Myklebust, rådgiver i miljøorganisasjonen Zero.
   Sitatet er tatt ut av sin sammenheng, men det sier noe om hvor hydrogen faktisk kan ha sin forse, som alternativ innenfor tyngre transport.

Jeg går inn for at dette må utredes! Gjerne i 5 - 10 år (er det ikke så lang tid utredninger tar?) På den tiden har vi batteribiler som har like lang eller lengre rekkevidde som både bensin, diesel og hydrogenbiler.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

#936
Noen som fikk et lite Deja vu når de så prisen for drivstoffet?

Her er vi sekunder inn i påfyllingen og allerede er det fyllt for over 350 kr.

I følge Mercedes bruker deres Hydrogen bil: http://www.tu.no/industri/2010/09/28/forste-fullblods-hydrogenbil-er-her

Drivstofforbruk: 0,97 kg H2/100 km (etter ny EU-kjøresyklus)

Et oppgitt forbruk rundt 0,1 l/mil av drivstoff som koster 90 kr / literen gir en kostnad på minst 10 kr / milen bare i drivstoff når reelt forbruk legges til grunn. Vi med Elbile gleder oss over et forbruk på under 2 kr / milen for reelt forbruk.

Rekk opp hånden de som ønsker å 5 doble drivstoffutgiftene sine ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Er ikke de hydrogenprisene allerede tungt subsidiert?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Når hydrogen  sammenlignes med bensin til 9 kr literen så må man huske på det er med susidiert stasjon, uten avgifter og uten at de tjener penger. Til sammenligning selges bensin til ca 5 kr literen med eget produksjons og distribusjonsanlegg og med fortjeneste, resten er avgifter. Elbiler betaler også fulle avgifter på strømmen.

Man kan sikkert få ned produksjonsprisen på hydrogen noe, men når man begynner å legge til elavgift, nettleie og mva så må den nok opp en god del for at produsentene skal kunne tjene penger.

Ta også med at både oljebransjen og kraftbransjen skuffer inn penger i statskassa, jeg kan ikke se at det er realistisk med en hydrogenpris under tilsvarende bensinpris på 15 kr literen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på mandag 23. november 2015, klokken 11:14
Man kan sikkert få ned produksjonsprisen på hydrogen noe, men når man begynner å legge til elavgift, nettleie og mva så må den nok opp en god del for at produsentene skal kunne tjene penger.

Elavgift og nettleie blir det neppe, siden det er billigere å produsere hydrogen fra naturgass enn via elektrolyse tipper jeg mesteparten vil komme derfra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

På en måte er det litt urettferdig mot hydrogen å sammenlikne det med bensin og strøm som har blitt produsert og solgt til forbrukere i over 100 år. ;)

Toyota og andre har litt av en jobb med å ta igjen den modningsprosessen over de neste 10 åra. Ikke helt sikker på at skattepenga våre bør gå til å hjelpe Toyota med dette.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

eivhelle

Jeg tror ikke Hyundai ix35 ville ha solgt spesielt godt selv med et godt utbygd nettverk av fyllestasjoner.

Med en pris på 500000,-  og kun 2WD kan man bare sammenligne med alternativene.

En ny Hyundai Tucson  i dyreste utgave koster 20000,- mindre og er da utstyrt med 4WD. Da får du en fossil bil som har lang rekkevidde og lett tilgang på drivstoff og bare marginalt høyere drivstoffutgifter. Hvis du er bosatt i et område hvor du ikke har utgifter til bom og parkering, vil det knapt lønne seg å velge hydrogen. Og hvis du er opptatt av å spare penger kan du da heller kjøpe billigste utgave av samme bil til under 300000.

En ribbet Tesla S70 vil koste rundt 566000 med tilsvarende utstyr. Du får da en større bil. Du vil spare rundt 7 kr/mil i drivstoff. Og du får en bil som klarer 0-100 på 5,8 sekunder i stedet for 12,4.  Rekkevidden er litt kortere, men kompenseres enkelt med at bilen kan lades hjemme og at du derfor aldri må kjøre omveier for å fylle drivstoff.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Taffelman

Hvis vi for et øyeblikk velger å ignorere lav energiutnyttelse, usikkerhet rundt lekkasjer og kostbar ikke-eksisterende infrastruktur, men isteden ser på hva hydrogenbilen har å tilby som bil, så er F.eks. Mirai og IX35 sine spesifikasjoner deprimerende sett fra en bilkjøpers standpunkt.

Et par fellestrekk:
- store
- tunge
- trege
- ineffektive
- kompliserte
- dyre å kjøpe
- dyre i drift
- relativt kort rekkevidde

Toyota har investert et par tiår og milliarder i utvikling av Hydrogenbilen siden 1992, og det beste de kommer opp med er en stor tung sedan på nærmere 2 tonn med elendig ytelse og halvparten av rekkevidden til en tilsvarende fosilbil.

Hvorfor velger de en så stor bil? Mirai er på størrelse med Mercedes E klasse, BMW 5-serie og ikke langt unna en Tesla modell S. I dette segmentet er Mirai sjanseløs når man ser på den som en bil og ikke en fremtidsvisjon.

Hvorfor valgte ikke Toyota en kompakt- eller mellomklassebil, som ville fremstått mer realistisk og konkurransedyktig mot en tilsvarende fosilbil/elbiler? Det kan virke som om de ikke fikk plass til alle komponentene i en mindre bil som f.eks Prius?

Hvis teknologien, nå etter ca 20 års utvikling, ikke får plass i kompakt og mellomklassebiler, så er hele hydrogenbilhypen en diger bløff.
X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

Et meget viktig moment. Ikke glem oljeselskapene.

Oljeselskapene kan finne på å støtte Hydrogen fremfor EL.
Oljeselskapene kan finne på å selge Hydrogen.
Oljeselskapene kan ha stor påvirkningskraft.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

NegativeElectrode

Sogn og Fjordane vil satse på hydrogenproduksjon og har gjort en studie på økonomien
http://www.tu.no/industri/2015/11/25/de-har-mer-enn-nok-strom-og-mer-enn-nok-vann.-slik-skal-de-bli-et-hydrogen-fylke

Uten nettleie vil prisen per kg bli 40 kr.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA