Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

kos

Det regnestykket ga mening - men alt kommer an på prisen på hurtigladere. Kjørte Oslo - Bergen retur - med tesla - ladet 2 ganger gol - kjørte over Hardangervidda . Ladet i kjelleren på hotellet ( betalte 270 kroner for parkering, gratis lading) - - Distanse 116 mil med kjøring i Oslo. Pris kroner 0 peer km.

Så alternativet tesla mot hydrogen er det ingen som tenker på - men uansett så vil hydrogenbilene se dagens lys ved siden av elbilene - men noen stor konkurrent i Norge blir det neppe.   

eivhelle

Sitat fra: kos på tirsdag 17. november 2015, klokken 15:27
Det regnestykket ga mening - men alt kommer an på prisen på hurtigladere. Kjørte Oslo - Bergen retur - med tesla - ladet 2 ganger gol - kjørte over Hardangervidda . Ladet i kjelleren på hotellet ( betalte 270 kroner for parkering, gratis lading) - - Distanse 116 mil med kjøring i Oslo. Pris kroner 0 peer km.

Så alternativet tesla mot hydrogen er det ingen som tenker på - men uansett så vil hydrogenbilene se dagens lys ved siden av elbilene - men noen stor konkurrent i Norge blir det neppe.

Nå må du også huske på at du allerede har betalt rundt 16000(?) for å få lade "gratis" på Teslas supercharger.

Jeg har brukt rundt 8-900 kroner på hurtiglading så langt i år. I det perspektivet har du som Tesla eier allerede betalt for 16 års lading. Men uansett, det er snakk om småpenger sammenlignet med kostnadene for en fossil brennere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

bosonic

@ kos:

Noen er ivrige til å legge inn sitater/quoter og dobbeltquoter osv.

Svarer du på et innlegg rett under innlegget, behøver du ikke å quote. Svarer du på et innlegg lenger opp, så kan du quote, men klipp bort det som ikke er intressant, vi behøver ikke hele innlegget på nytt. (Cut the fat and keep the beef!) Quoter du noen som har quotet? -Glem det! Det blir bare vanskelig å følge med på, og dermed respektløst ovenfor leseren.


Dobbeltquoter kan heretter bli slettet uten forvarsel.

Lars
Forum admin
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

eivhelle

#918
Her er en link til en artikkel som dekker en god del av Audis fremtidige satsing på hybrid, batteri og hydrogen.

Ser ut som de satser hybrid også i forhold til hydrogen, med et ladbart batteri med rundt 5 mil elektrisk rekkevidde. Må si at Audi er mange divisjoner mer attraktive på design enn Toyota og Honda.

http://www.greencarcongress.com/2015/11/20151117-audi.html
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos



Nå må du også huske på at du allerede har betalt rundt 16000(?) for å få lade "gratis" på Teslas supercharger.

Jeg har brukt rundt 8-900 kroner på hurtiglading så langt i år. I det perspektivet har du som Tesla eier allerede betalt for 16 års lading. Men uansett, det er snakk om småpenger sammenlignet med kostnadene for en fossil brennere.
[/quote]

Jo vi måtte betale det da vi kjøpte bilen og hadde ingen valg så egentlig er det bare å bruke - og fortsatt er det det beste med hele bilen.

v-i-c

Sitat fra: kos på tirsdag 17. november 2015, klokken 23:17
Jo vi måtte betale det da vi kjøpte bilen og hadde ingen valg så egentlig er det bare å bruke - og fortsatt er det det beste med hele bilen.

>> og fortsatt er det det beste med hele bilen.

Tankegangen til Tesla var på dette punktet tydeligvis riktig. Kundene er fornøyd med å betale "litt" mer ved kjøp av bil mot å få en meget praktisk og "verdifull" tjeneste tilbake.

Litt samme tankegang fra andre ved utbyggingen av hurtigladere på Kiwi butikkene. Renault innkluderer fra ett til fem års fri ladning ved kjøp av ZOE.

Men konseptet til Tesla er mer gjennomført.  Tesla har faktisk utfordret oljeselskapene og bensinstasjonene deres, ikke alle tør det  :) :) :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

eivhelle

#921
Litt av grunnen til at jeg selv ikke har endt opp med å kjøpe Tesla, er på grunn av ladenettverket. Dette på grunn av at Tesla har klart å strategisk plassere stasjonene slik at de ikke passer med mitt bruksmønster, og at jeg derfor vil være like avhengig av å benytte laderene til Grønn Kontakt og Fortum, som om jeg hadde hatt hvilken som helst annen elbil. Og selvsagt også fordi jeg allerede hadde bestilt e-golfen da Tesla kom med dual motor, forbedrede seter, CHAdeMO adapter og sånn sett hadde fikset mange av de tingene jeg ikke likte med første utgaven.

Slik jeg ser det vil det største fremskrittet Tesla kan gjøre på fremtidige modeller være å utstyre bilen med COMBO kontakt slik at den kan bli kompatibel med både CCS og de allerede eksisterende superchargerene til Tesla. Det største problemet med elbilene i dag er at man ikke har klart å samle alle om en felles standard for lading slik at alle kan benytte alle tilgjengelige ladepunkter.

For hydrogenbilene sin del får vi håpe at det er definert en klar standard på hvordan en fyllestasjon skal  være laget, så ikke europeiske og japanske biler kommer med hver sin størrelse på inntaket og at man fyller med samme trykk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Dette er en "merkelig" diskusjon:  :)

Ingen klarer å presentere noen fordeler med hydrogen. Diskusjonen går mest på hvor mye farligere hydrogen er enn den nåværende løsningen med batterier. Eller hvor mye dyrere hydrogen er. Eller hvor mange ekstra milliarder man trenger til å bygge ut en hydrogenfyllestruktur.

Er det en hang etter verre løsninger? Er elbiler for gode, og vi trenger noe dyrere? ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

#923
Hydrogen vil ikke ha noen fordel med mindre de lykkes med å lage biler som blir betydelig billigere enn batteribiler med tilsvarende ytelse. Svaret på om de lykkes får vi ikke før om tidligst 10 år. Så derfor blir det bare de største optimistene som klarer å selge inn hydrogen som en fordelaktig løsning.

Hvis vi tenker oss at en batteribil koster 4 kroner/mil å kjøre (for å ta godt i) og en hydrogenbil koster 9 kr/mil, vil det være en differanse på 5 kroner/mil. Hvis du da beregner dette over en kjørelengde på 150000 km vil det koster 75000,- ekstra med hydrogen sammenlignet med elektrisk drift. I tillegg må man ta høyde for at en hydrogenbil vil koste mer i vedlikehold.

For to sammenlignbare biler bør derfor en hydrogenbil være i størrelsesorden 100000,- kroner billigere for at det skal være lønnsomt å satse på.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos

Et faktisk godt argument - noe som gjør at der elektrisk kraft er like dyr som hydrogen er det en reell mulighet for at de kommer ved sidenav elbiler - håper at det aldri skjer i Norge.

turfsurf

Sitat fra: Rio på onsdag 18. november 2015, klokken 09:54
Ingen klarer å presentere noen fordeler med hydrogen.
Det er jo en "fordel" (som og er lett å selge inn til massene): Fylling av drivstoff. Og komforten med det kjente skal man ikke undervurdere.

Og uansett hva noen påstår om at man trenger en times pause etter 40 mil på veien, så er det mange som foretrekker muligheten til kortere pauser.

Jeg har noen tusen km på tur med fossil, kortrekkevidde elbil, og Tesla. I Norge er forskjellen mellom Tesla og fossilbil stort sett ignorerbar, på motrovei i Tyskland og Danmark er det fremdeles ett stykke igjen. Kortrekkevidde bilene holder til turer på under 25-30 mil.

Så lenge ladehastigheten ikke blir vesentlig økt, så kommer dette til å være en fordel som gjør at hydrogenbiler vil være ønsket og foretrukket av mange, og kanskje nødvendig for tungtransport. Dessverre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kodalse

En ulempe med batterier er vel i varmere strøk hvor disse forringes i større grad enn her oppe ved polarsirkelen.
Leaf fra Texas og California har ihvertfall ikke noe godt rykte på markedet. Hvordan det er med Tesla og andre aner jeg ikke, men med aktiv temperaturregulering betyr det vel at de stort sett må stå tilkoblet.

Her kan nok hydrogen spille en rolle. I tillegg har vi det ikke ubetydelige faktum at befolkningstettheten synes å være større i varmere strøk.

Så selv om batteribiler virker å være det beste alternativet her hos oss, kan det være annerledes andre steder i verden.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: kodalse på onsdag 18. november 2015, klokken 13:56
En ulempe med batterier er vel i varmere strøk hvor disse forringes i større grad enn her oppe ved polarsirkelen.
Leaf fra Texas og California har ihvertfall ikke noe godt rykte på markedet.
Skyldes mer et uheldig valg av batterikjemi vil jeg si. Trillingbatteriene er jo ikke like varmefølsomme, og brukimporterte trillinger har ikke samme dårlige rykte. Skjer også en utvikling her, nye Leaf skal visstnok utstyres med et mye mindre varmefølsomt batteri - noe Nissan har måttet ta tak i for å kunne selge i USA.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OlavEmil

Sitat fra: kos på tirsdag 17. november 2015, klokken 12:49
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 17. november 2015, klokken 11:45
Oslo:

Festningstunnelen, E 18 i tidsromma 0700 - 0900 og 1400 -1800
Vålerengtunnelen, Rv 190 i tidsromma 0700 - 0900 og 1400 -1800
Hammersborgtunnelen, Rv 162 i tidsromma 0700 - 0900 og 1400 -1800
Vaterlandstunnelen, Rv 162 i tidsromma 0700 - 0900 og 1400 -1800

Ålesund
Ellingsøytunnelen and Valderøytunnelen, Rv 658 i tidsrommet 0600 – 2400

Bergen
Knappetunnelen, Fv 557 i tidsromma 0700-1000 and 1400-1700


Så i de samme tunellene kan altså bensin, naturgass, propan og diesel tankbiler kjøre ? Eller er det slik at fareklassene i tank ikke kan kjøre i det hele tatt og ikke bare hydrogen - etter hva jeg forstår gjelder det alle tankbiler eller kombinasjoner av fareklasser som ikke kan kjøre igjennom.

Bensin og diesel har tunnelkategori D/E. Då er det berre Knappetunnelen i Bergen som har restriksjonar. Elles er det fritt fram.

Naturgass og propan er klassifisert på same måte som hydrogen.

Kvart einskild stoff som er rekna som farleg å transportere, har fått sin eigen kode (UN-nummer), med tilhøyrande restriksjonar, krav og andre reguleringar, avhengig av kor farleg ein reknar det som. Alt dette er samla i ei bok, utarbeida av DSB (i tråd med internasjonale reglar, såklart). Om ein er unormalt interessert, finn ein heile boka her: http://www.dsbinfo.no/DSBno/2014/ADRRID2015/
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

eivhelle

#929
Jeg kan godt kjøpe argumentet om at en ønsker å fylle drivstoff på samme måten som i dag.

Jeg kan også fint akseptere argumenter  som sier at hydrogen stort sett er ufarlig på godt ventilerte steder.

Men når man kommer dit at volumet på biler går opp, og produsentene presser prisene maksimalt på hver del, vil risikoen for at man får ukontrollerte utslipp av gass øke. Enten dette skyldes svakheter i materiell, dårlig vedlikehold eller rett og slett sabotasje. Og hvis et ukontrollert utslipp skulle skje på et dårlig ventilert sted, kan det ende opp i alvorlige ulykker.

Med et begrenset antall biler på veien er nok sannsynligheten lav for at noe slikt skal skje. Så det kan godt hende at det ikke smeller de første 10 årene. Men når man får mange nok og gamle nok biler på veien vil sjansen for at det smeller øke betraktelig. Mange vil nok kalle dette svartmaling, men vi vet at det har skjedd ulykker med utslipp av hydrogen tidligere og at kreftene kan være voldsomme hvis man får et worst case scenario.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA