Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Rio

Faktisk så burde man spesifisere en minimumskapasitet på alle nye biler på 20 kWh, og at de kan lade fra 230 V. Det ville løst utrolig mange infrastrukturproblemer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Batteriet i en hydrogenbil må ikke gjøres for stort, det vil jo undergrave hele hensikten med hydrogen  ::)  Det samme gjelder for så vidt bensinhybrider i dag. De få jeg kjenner med hybridbil trekker fram fordelen med å kunne kjøre på strøm x antall km. Jeg tror ikke de jubler når bensinmotoren starter på tur til jobb. De ønsker seg helt klart større batteri. Hvem vil vel fylle bensin til 7 kr/mil når de kan lade strøm til 1 kr/mil? Eller hydrogen til 9 kr/mil? 1,- kr til framdrift, og 8,- kr til Spetalen.

NegativeElectrode

Sitat fra: Ferry på lørdag 14. november 2015, klokken 17:00
Batteriet i en hydrogenbil må ikke gjøres for stort, det vil jo undergrave hele hensikten med hydrogen  ::)  Det samme gjelder for så vidt bensinhybrider i dag. De få jeg kjenner med hybridbil trekker fram fordelen med å kunne kjøre på strøm x antall km. Jeg tror ikke de jubler når bensinmotoren starter på tur til jobb. De ønsker seg helt klart større batteri. Hvem vil vel fylle bensin til 7 kr/mil når de kan lade strøm til 1 kr/mil? Eller hydrogen til 9 kr/mil? 1,- kr til framdrift, og 8,- kr til Spetalen.

For praktisk bruk og økonomi, samt også for utbredelse av fuelcell, vært en fordel om man kunne lade den hjemme. Fyllestasjoner vil nok være tynt spredt utover i lang tid fremover. Men siden hydrogen for personbiler er en dårlig ide uansett, så er det like greitt at de er vanskelige å bruke i distriktene :/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

MagnusT

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 14. november 2015, klokken 15:26
Vet han ikke at fuelcellbilene vil få veldig begrenset akselerasjon og kan holde på farten i oppoverbakker pga at den har batteri, eller er det ugreit å si at fuelcellbiler faktisk har batteri? Viktig å distansere seg fra batterielbil?
En brenselcelle er fullstendig i stand til å levere en konstant høy effekt og trenger ikke noe batteri til å holde på farten i oppoverbakker eller på autobahn for den saks skyld..
Et batteri vil alltid være smart å ha med for å øke den totale virkningsgraden (bl.a ved regenerativ bremsing) og alle brenselcellebiler har det i dag.

Rio

Sitat fra: MagnusT på lørdag 14. november 2015, klokken 20:14
Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 14. november 2015, klokken 15:26
Vet han ikke at fuelcellbilene vil få veldig begrenset akselerasjon og kan holde på farten i oppoverbakker pga at den har batteri, eller er det ugreit å si at fuelcellbiler faktisk har batteri? Viktig å distansere seg fra batterielbil?
En brenselcelle er fullstendig i stand til å levere en konstant høy effekt og trenger ikke noe batteri til å holde på farten i oppoverbakker eller på autobahn for den saks skyld..
Et batteri vil alltid være smart å ha med for å øke den totale virkningsgraden (bl.a ved regenerativ bremsing) og alle brenselcellebiler har det i dag.

Poenget forblir at det ikke er noen grunn til å ha verken brenselscelle, hydrogentank, eller noe annet. Man trenger bare et større batteri, så er alt annet bare unødvendig, dyrt og bortkastet.

Hydrogen har ikke en eneste nevneverdig fordel, når man ser på batteriene om 5-8 år allerede.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

Sitat fra: MagnusT på lørdag 14. november 2015, klokken 20:14

En brenselcelle er fullstendig i stand til å levere en konstant høy effekt og trenger ikke noe batteri til å holde på farten i oppoverbakker eller på autobahn for den saks skyld..
Et batteri vil alltid være smart å ha med for å øke den totale virkningsgraden (bl.a ved regenerativ bremsing) og alle brenselcellebiler har det i dag.

En fuel cell bil vil aldri kunne fungere uten batteri. Batteriet er nødvendig både for å starte opp fuel cell stacken, lagre energi under oppbremsing og for å bidra ved akselerasjon. Så det er ikke bare noe som er kjekt å ha.

Etter min mening er batteriet i Toyota Mirai kraftig underdimensjonert i forhold til å kunne ta i mot nok energi under regenerering når man kjører over fjellovergangen der man kan få lange sammenhengende strekk med nedoverbakke. Batteriet bør til en hver tid ha et ledig buffer på minst 3KWh samtidig som at ladestatus til en hver tid må være høy nok til at bilen kan stoppes og parkere en uke i kaldt vær. Derfor bør batteriet minst være på 5-6 kWh og gjerne mer. Det ville også vært en stor fordel om batteriet var ladbart. I så fall kunne man ha nødladet bilen i tilfeller man gikk tom for hydrogen og vært i stand til å kjøre noen mil bare på strøm. Hadde man hatt kapasitet nok til 5 mil på strøm ville det vært mindre kritisk med en tett infrastruktur med hydrogen fylle stasjoner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kos

Enten vi tror det eller ikke så vil hydrogen bilen se dagens lys og brenselcelle biler vil kjøre sammen med de andre elektriske bilene - en av årsakene er helt åpenlyst -Toyota kommer til å bygge de og japanerne kommer til å kjøre de. Så kan vi som mener at batterier er fremtiden innhente en seier på forskudd, om hva som kommer til å bli produsert flest av - men resultatet blir at hydrogen kommer til å bli en fremtidig lagring av elektrisitet der elektrisitet er en overskudds produksjon som eksempelvis elektrisk kraft fra vindmøller, jordvarme og fossekraft.
Steder som mangler elektrisk struktur som øde områder og steder med mangelfull utbygging vil kjøre brensel celle elektriske biler.  Der det i dag faktisk bruker biler og fortsatt mangler elkraft av betydning.

Rio

Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:31
Enten vi tror det eller ikke så vil hydrogen bilen se dagens lys og brenselcelle biler vil kjøre sammen med de andre elektriske bilene - en av årsakene er helt åpenlyst -Toyota kommer til å bygge de og japanerne kommer til å kjøre de. Så kan vi som mener at batterier er fremtiden innhente en seier på forskudd, om hva som kommer til å bli produsert flest av - men resultatet blir at hydrogen kommer til å bli en fremtidig lagring av elektrisitet der elektrisitet er en overskudds produksjon som eksempelvis elektrisk kraft fra vindmøller, jordvarme og fossekraft.
Steder som mangler elektrisk struktur som øde områder og steder med mangelfull utbygging vil kjøre brensel celle elektriske biler.  Der det i dag faktisk bruker biler og fortsatt mangler elkraft av betydning.

Har du eksempler på områder uten strøm, men med hydrogenfyllestasjoner?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Fakta nr 1. Det er svært få elektriske biler i verden - så lite at det ikke utgjør prosenter en gan knapt promiller.
Fakta nr 2. Om man ønsker å ikke bruke hydrokarboner som drivstoff har man eksempelvis kun brennstoff celler som alternativ til  hydrokarboner - eksempelvis Svalbard - nordlige del av Australia - store deler av Sibir , Afrika - stopp litt stort sett over det meste av de mindre befolkede områdene på kloden.

Men om du kan dokumentere at det er lagt ut en kabel der eller er satt opp en ladestasjon der så skal jeg legge meg flat.

Og så kan du samtidig dokumentere at Toyota er fullstendig ute å kjøre. Så skal jeg ta et par telefoner i Toyota systemet og fortelle de at de er helt på jorde og for et mindre millionbeløp spare de for å gå i en direkte økonomisk felle. Det siste er selvsagt bare tull, men det er vanskelig å dokumentere påstander som langt bedre organisasjoner og fagfolk faktisk hevder er et faktum. Så før jeg dokumenterer noe som helst så kan du dokumentere at Toyota har feil at hydrogen er en viktig energibærer, og at den faktisk ikke kommer til å bli brukt i kjøretøy på landjorden eller til havs.

Det virker fryktelig vanskelig å motsi et konsern som Toyota når de faktisk gjør det du hevder ikke vil skje.

Rio

"eksempelvis Svalbard - nordlige del av Australia - store deler av Sibir , Afrika"

Områder som er kjent for deres høye konsentrasjon av hydrogenfyllestasjoner...
Samt tilgjengelighet av hydrogen, selvsagt.

Beklager, kos, men det er fremdeles ingen steder hvor det er lettere å gå via hydrogen enn direkte.

Og de få stedene som ikke har strøm (indre Sibir) har også så få biler at det vil ha høyere CO2-utslipp å lage en hydrogeninfrastruktur enn å bare bruke diesel/bensin.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

#820
Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:45
Fakta nr 1. Det er svært få elektriske biler i verden - så lite at det ikke utgjør prosenter en gan knapt promiller.
Sant nok, og det er ca 1000 ganger flere elbiler i verden enn hydrogenbiler.

Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:45Fakta nr 2. Om man ønsker å ikke bruke hydrokarboner som drivstoff har man eksempelvis kun brennstoff celler som alternativ til  hydrokarboner - eksempelvis Svalbard - nordlige del av Australia - store deler av Sibir , Afrika - stopp litt stort sett over det meste av de mindre befolkede områdene på kloden.
Antar du mener fossile hydrokarboner - da er alternativene:

- bioetanol
- bio-CNG
- bio-LPG
- biodiesel

Alle fire er i mer utstrakt bruk enn elbiler. (Kanskje ikke veldig mye bio-LPG, det er nok mest fossil LPG.)
Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:45Men om du kan dokumentere at det er lagt ut en kabel der eller er satt opp en ladestasjon der så skal jeg legge meg flat.
Der det er folk er det strøm. Det er mye enklere å sette opp noen solcellepaneler og så lade en elbil med disse, enn å få transportert inn hydrogen. I hvert fall i Afrika og Australia. Enkelte nordlige områder kan i teorien måtte ha behov for noe annet enn elbiler, men da er ett av de fire alternativene jeg nevnte mer aktuelle.

Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:45Og så kan du samtidig dokumentere at Toyota er fullstendig ute å kjøre. Så skal jeg ta et par telefoner i Toyota systemet og fortelle de at de er helt på jorde og for et mindre millionbeløp spare de for å gå i en direkte økonomisk felle. Det siste er selvsagt bare tull, men det er vanskelig å dokumentere påstander som langt bedre organisasjoner og fagfolk faktisk hevder er et faktum. Så før jeg dokumenterer noe som helst så kan du dokumentere at Toyota har feil at hydrogen er en viktig energibærer, og at den faktisk ikke kommer til å bli brukt i kjøretøy på landjorden eller til havs.
Det er ikke mulig å dokumentere før etter hydrogen har floppet.

Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:45Det virker fryktelig vanskelig å motsi et konsern som Toyota når de faktisk gjør det du hevder ikke vil skje.
De vil innse at strategien er feilslått på ett eller annet tidspunkt, og da vil hydrogenbilene og fyllestasjonene forsvinne veldig raskt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:45
Det virker fryktelig vanskelig å motsi et konsern som Toyota når de faktisk gjør det du hevder ikke vil skje.

Det høres på deg ut som Toyota har store planer for bygging av hydrogenbiler. Men det har de jo ikke. Det er jo et utrolig lavt antall biler som de har planer om å bygge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kos

Du kan først dokumentere at Toyota tar feil og at det ikke vil komme hydrogen fyllestasjoner og hydrogen biler. Det siste er her alle rede. Og det vil komme flere og de vil som elektriske biler ha gode ordninger i trafikken.

La oss ta et veddemål - En flaske god vin mot at det ikke vil være et nettverk av hydrogenstasjoner i Sør-Norge om 5 år. Jeg vedder på at vi har det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på lørdag 14. november 2015, klokken 23:58
Du kan først dokumentere at Toyota tar feil og at det ikke vil komme hydrogen fyllestasjoner og hydrogen biler. Det siste er her alle rede. Og det vil komme flere og de vil som elektriske biler ha gode ordninger i trafikken.

La oss ta et veddemål - En flaske god vin mot at det ikke vil være et nettverk av hydrogenstasjoner i Sør-Norge om 5 år. Jeg vedder på at vi har det.
Jeg vedder en kasse vin på at vi ikke har mer enn 15 hydrogenstasjoner i Norge sør for Trondheim ved utgangen av 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg kan også vedde 1 flaske vin på at vi ikke har mer enn 10 hydrogenstasjoner i Norge sør for Trondheim ved utgangen av 2020. (Er ganske sikker, men ikke helt sikker.)

Det er 5 stk i dag, så det kreves 6 stk til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA