Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Rio

Jeg må innrømme at jeg fremdeles ikke kan se en eneste relevant fordel som hydrogen har over strøm, bortsett fra at det er lettere for staten å skattlegge! ;)

Selv de mest hydrogenpositive (de som mangler et elektron! :D :D ) snakker jo om 10 år inn i fremtiden. Innen den tid vil vanlige batterier allerede dekke behov for all normal bilkjøring, og ladetiden vil være mindre enn en normal pause.

Det er mulig det vil være noen særtilfeller (langdistanselastebiltransport og tilsvarende buss), men det kan dekkes av noen få hydrogenfyllestasjoner.

For meg er hydrogen for biler bare et dyrt og lite effektivt blindspor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Sitat fra: Rio på søndag 08. november 2015, klokken 22:01
Selv de mest hydrogenpositive (de som mangler et elektron! :D :D )

HA! DET er et nerdete utsagn :) I klasse med at det finnes kun 10 typer mennesker, de som forstår digitalteknikk, og de som ikke gjør det.

Rio

Sitat fra: Ferry på søndag 08. november 2015, klokken 22:17
Sitat fra: Rio på søndag 08. november 2015, klokken 22:01
Selv de mest hydrogenpositive (de som mangler et elektron! :D :D )

HA! DET er et nerdete utsagn :) I klasse med at det finnes kun 10 typer mennesker, de som forstår digitalteknikk, og de som ikke gjør det.

Nettopp! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

NegativeElectrode

Hydrogen cars are compliance car for now
http://www.greencarreports.com/news/1100792_all-hydrogen-fuel-cell-cars-are-compliance-cars-for-now

Ser ikke bort fra at all FoU kan komme til nytte, men for bilprodusentene som bruker mye ressurser på fuelcell nå istedet for elbil tror jeg vil merke det på salgstall de nærmeste årene.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Kristian O

Sitat fra: Ferry på søndag 08. november 2015, klokken 22:17
Sitat fra: Rio på søndag 08. november 2015, klokken 22:01
Selv de mest hydrogenpositive (de som mangler et elektron! :D :D )

HA! DET er et nerdete utsagn :) I klasse med at det finnes kun 10 typer mennesker, de som forstår digitalteknikk, og de som ikke gjør det.
Herlig! Det er ganske få som innser at 1+1 = 10  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

tomrh

Et annet punkt som muligens ikke er tatt opp i tråden ennå, hva med vann og kulde?

Iflg TU-artikkelen http://www.tu.no/industri/2015/10/31/sa-store-framskritt-har-toyota-gjort-med-sin-hydrogenteknologi så slippes det ut 45 liter vann på 550 km kjøring med hydrogenbil. Dvs. ca 8 dl pr. mil.

Hva skjer om vinteren når alt dette vannet fryser til is? Hvis en vei har trafikktetthet på 10.000 biler i døgnet blir det 800 liter vann pr. km pr. døgn. Blir endel isdannelse av det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på mandag 09. november 2015, klokken 11:07
Et annet punkt som muligens ikke er tatt opp i tråden ennå, hva med vann og kulde?

Iflg TU-artikkelen http://www.tu.no/industri/2015/10/31/sa-store-framskritt-har-toyota-gjort-med-sin-hydrogenteknologi så slippes det ut 45 liter vann på 550 km kjøring med hydrogenbil. Dvs. ca 8 dl pr. mil.

Hva skjer om vinteren når alt dette vannet fryser til is? Hvis en vei har trafikktetthet på 10.000 biler i døgnet blir det 800 liter vann pr. km pr. døgn. Blir endel isdannelse av det.
Fossilbiler slipper ut mer vanndamp. Og dette er nok en medvirkende årsak til at veiene er konstant våte om vinteren.

Dette er mer en fordel for elbilene enn en ulempe for hydrogenbilene. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kos

Sitat fra: Rio på søndag 08. november 2015, klokken 21:56
Sitat fra: kos på søndag 08. november 2015, klokken 19:24
Før vi går videre - jeg ser at batterier er en kjempeløsning i Norge og at hydrogen er kun brukende til en ting i Norge og det er eksport - omtrent som gass.

Men der batteri teknologi ikke er brukende så er hydrogen et godt alternativ - og det kan være på øde steder med krav om lagring i lange perioder - uten tilgang på strøm fra kabel.

Det kan også være steder der lade strukturer ikke er lønnsomt og der faktisk hydrogen er en bedre løsning en hydrokarboner.

Busser over store avstander vil kunne være hydrogen / batteri el drevet osv.

Hydrogen er egentlig bare fossekraft på tank til bruk der du vil - så ja jeg er for elbiler på batteri fordi det er billigst, men klarer å se at elbiler kan trenge en annen el tilførsel enn kabel. 



Det skal være en helt hypotetisk situasjon hvor man ikke har strøm, men har hydrogen nok til å bygge en hydrogenfyllestasjon. Det er en så akademisk problemstilling at da kan man bruke diesel/bensin, fordi det vil gi mindre utslipp enn å bygge hydrogenstasjonen og frakte hydrogen dit.

Jeg er på ingen som helst måte for at elbiler ikke skal gå på batteri og ser fordelene. Men nå er det slik at det er store aktører som Toyota som faktisk mener noe annet og de bygger altså en hydrogenbil og sier rett ut at de satser på hydrogen. Da kan vel det være at Toyota har sett noe som vi her på berget ikke har sett og som heter at man ønsker å forflytte hydrogen mellom kontinentene - og ja om det er feil vil det dø ut eller så vil hydrogen bli en "batteriform " for flytting av store mengder elektriskkraft som ellers er umulig.  - Og så får vi se - jeg tror at vi vil se begge deler til slutt. Om ikke noen kan fortelle hvordan du frakter elkraft fra et kontinent til et annet - og samtidig ha en snevs av realisme. På dette forumet har jeg spurt om det samme flere ganger - men de som mener at hydrogen er bare tull står uten en gang en fantasi til løsning. Så ja - hvordan vil du transportere elkraft fra eksempel Island til kontinentet ?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på mandag 09. november 2015, klokken 22:45Om ikke noen kan fortelle hvordan du frakter elkraft fra et kontinent til et annet - og samtidig ha en snevs av realisme. På dette forumet har jeg spurt om det samme flere ganger - men de som mener at hydrogen er bare tull står uten en gang en fantasi til løsning. Så ja - hvordan vil du transportere elkraft fra eksempel Island til kontinentet ?
Man kan f.eks lage aluminium i Island i stedet for Norge. Så stenger man ned alumiuniumsverkene i Norge og bygger flere strømlinjer til kontinentet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Taffelman

Diskusjonen her, iflg overskriften, gjelder bruk av hydrogen i personbiler.
X75D
TM3 LR AWD

Rio

Sitat fra: kos på mandag 09. november 2015, klokken 22:45
Jeg er på ingen som helst måte for at elbiler ikke skal gå på batteri og ser fordelene. Men nå er det slik at det er store aktører som Toyota som faktisk mener noe annet og de bygger altså en hydrogenbil og sier rett ut at de satser på hydrogen. Da kan vel det være at Toyota har sett noe som vi her på berget ikke har sett og som heter at man ønsker å forflytte hydrogen mellom kontinentene - og ja om det er feil vil det dø ut eller så vil hydrogen bli en "batteriform " for flytting av store mengder elektriskkraft som ellers er umulig.  - Og så får vi se - jeg tror at vi vil se begge deler til slutt. Om ikke noen kan fortelle hvordan du frakter elkraft fra et kontinent til et annet - og samtidig ha en snevs av realisme. På dette forumet har jeg spurt om det samme flere ganger - men de som mener at hydrogen er bare tull står uten en gang en fantasi til løsning. Så ja - hvordan vil du transportere elkraft fra eksempel Island til kontinentet ?

Hydrogen kan kanskje brukes som energibærer for stasjonære applikasjoner, men det betyr ikke at den har noen fordel i vanlige biler. I 2020 vil det ikke være noen fordeler over en BEV.

Elkraft fra Island til kontinentet (vel, Skottland, og så kontinentet) er allerede planlagt:

http://www.heraldscotland.com/news/13925015.Icelandic_volcanoes_to_power_Scotland_through_subsea_cable/?ref=mr&lp=14

En stor kabel, som dyppes i en vulkan i den ene enden, og driver en sekkepipe i den andre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Interessant artikkel. Det blir veldig tydelig at Spetalen er helt blåst.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA