Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Hansi

..og om hydrogen-infrastruktur har blitt godt bygget ut.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Rio

Og om man kan få 100 kWh elbilbatterier til 25 kr! :)

(Jada, 25 kr er nok en underdrivelse, men prisen blir nok så lav at alt styret med hydrogen blir uaktuelt.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

automat

Står i reportasjen at Mirai  slipper ut 45 liter vann på en tank med 5 kg hydrogen, med rekkevidde 550km.
Hvis hydrogenet er laget av strøm (som vi jo må forutsette for at dette skal være klimavennlig), så er det naturlig å anta at tilsvarende mengde vann har gått med til hydrogenproduksjon.

Da vil vannforbruket til hydrogenbiler være i samme størrelsesorden som drivstofforbruket til fossilbiler. Skaleres dette opp til en større del av bilparken, så snakker vi om betydelige mengder vann. Men mindre man kan bruke sjøvann i prosessen med å lage hydrogen, så kan jo det bli problematisk en god del steder i verden.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

Sitat fra: automat på lørdag 31. oktober 2015, klokken 21:40
Står i reportasjen at Mirai  slipper ut 45 liter vann på en tank med 5 kg hydrogen, med rekkevidde 550km.
Hvis hydrogenet er laget av strøm (som vi jo må forutsette for at dette skal være klimavennlig), så er det naturlig å anta at tilsvarende mengde vann har gått med til hydrogenproduksjon.

Da vil vannforbruket til hydrogenbiler være i samme størrelsesorden som drivstofforbruket til fossilbiler. Skaleres dette opp til en større del av bilparken, så snakker vi om betydelige mengder vann. Men mindre man kan bruke sjøvann i prosessen med å lage hydrogen, så kan jo det bli problematisk en god del steder i verden.
Vannet forbrukes jo ikke, det er bunnet så lenge det er lagret på tanker, men det kommer ut igjen i form av damp og faller ned som regn eller drypper fra eksosen. (Forøvrig, som guttunge lagde jeg hydrogen/oksygen og knallgass direkte fra sjøvann, enkelt og kjempegøy).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Lurer på ein anna ting med hydrogenbiler. Kva gjer dei med vannet som dei slepp ut. Mirai ser ut til å sleppe ut 1 dl pr km. Hvis da kjører 1000 bilar på 1 time vil da tilsvare 100 liter vann i vegbana på 1 km.

Hvis da då er under -1 så vil vannet fryse og da vært is. Ser for meg scenarioet om at dette kan værta glatt. Da skal ikkje mykje fuktighet til før da vært glatt i hjulspora og når alle skal bruke piggfritt i dag så vært da polert. Alternativet er å bruka mykje meir salt som igjen gjev meira rust og forrurensing og ikkje minst meir seig dritt som flyg rundt og setter seg på bilen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

MagnusT

Hydrogenbiler lager omtrent like mye vann som bensinbiler, er isdannelse fra bensinbiler noe problem i dag?

Porsgrunn

Fra hukommelsen mener jeg det kommer litt under 1,5kg vann ved fullstendig forbrenning av 1kg hydrokarboner. Om jeg husker riktig bør det bli omtrent 1,5kgx0,75(egenvekt bensin)= 1,125 liter/kg vann fra en liter bensin. Det er ca det samme som for hydrogen.

Om det er noen forskjell på temperatur osv som gjør at det ene blåser lettere bort er jeg usikker på. På like store biler vil det kanskje kunne gå i hydrogenbilens favør(Reelt forbruk ikke fabrikktall). Forskjellen er nok uansett liten og hydrogenbilen kan om ønskelig samle det opp i en tank under kjøring.

Den mest positive nyheten for hydrogen i TU artikkelen synes jeg er at mengden platina er redusert.


Mippen

Video av bilen til Toyota. I følge representanten til Toyota er det eneste vedlikeholdet på bilen bytte av to "filter". Det stemmer vel ikke helt eller?

Fremtiden er elektrisk.

ladov

Sitat fra: Rio på lørdag 31. oktober 2015, klokken 19:13
Og om man kan få 100 kWh elbilbatterier til 25 kr! :)

(Jada, 25 kr er nok en underdrivelse, men prisen blir nok så lav at alt styret med hydrogen blir uaktuelt.)
Det er vel en tommelfingerregel i økonomisk teori* som sier at for hver gang du dobler produksjonsvolumet så synker prisen med 30% Total produksjon av elbilbatterier i år blir vel ca 4GWh men hvis *hele* verdens nybilproduksjon skal bli elektrisk så trenger vi ca 6000GWh med batterier. 10,5 doblinger, eller en prisreduksjon per kWh på 97%..

Skulle bli omtrent NOK 5000 for en batteripakke på 100kWh det. :p


*Hvis jeg husker riktig. Som ikke-økonom har jeg den tommelfingerregelen at folk flest har to tomler..dessuten har jeg regnet per kWh og ikke per batteripakke.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

automat

Sitat fra: Griffel på søndag 01. november 2015, klokken 09:38

Vannet forbrukes jo ikke, det er bunnet så lenge det er lagret på tanker, men det kommer ut igjen i form av damp og faller ned som regn eller drypper fra eksosen. (Forøvrig, som guttunge lagde jeg hydrogen/oksygen og knallgass direkte fra sjøvann, enkelt og kjempegøy).

Vannet man slipper ut av "eksosen" er med andre ord sløst bort. Med mindre man samler det opp i en ekstra tank, og leverer det som "pant" når man fyller ny hydrogen.

Kan man lage hydrogen industrielt av sjøvann  så er ikke dette noe stort problem. Men kreves det vann av drikkevannskvalitet, så vil det være problematisk i de områdene der rent vann er en knapphetsresurs.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos

Sitat fra: Rio på fredag 30. oktober 2015, klokken 22:20
Sitat fra: kos på fredag 30. oktober 2015, klokken 22:15
At du ikke forstår årsaken kan jeg ikke gjøre noe med. Mine opplysninger er hva som står i tråden lenger oppe samt en del andre artikler om det samme - har like lite beviser for det ene eller det andre. Men et faktum er at japanerne selv har troen på hydrogen grunnet deres import av energi 94 %  - som igjen skal få bilene til å gå på elektriske motorer. Og så har jeg valgt å tro på det japanerne selv har kommet til. Og antar at den japanske befolkning, myndigheter og industri vet hva de driver med. At deres tankegang ikke passer inn i et norsk system og norske hoder kan jeg like lite  gjøre med som argumentene til japanerne.  8)

Med andre ord, du fremmer en påstand som du selv innrømmer kommer fra en produsent av hydrogenbiler (!).

Påstanden din vil du ikke underbygge, eller dokumentere.

Og at Japan må importere energi tilsier jo nettopp at de skal velge elbiler, som er langt mer energieffektive enn hydrogenbiler.

Og om den energien er hydrogen - har du noen andre energiformer om du tar vekk hydrokarboner og atom kraft - sol og vind dekker ikke Japan sitt behov -  :o


Espen Hugaas Andersen

Ingenting galt med å ha en plan for hva man gjør i tilfelle hydrogenbilene skulle slå an i f.eks Japan. Samtidig er også planene så langt ut i tid at det er lett å skyve de lengre ut i tid om etterspørselen ikke er nevneverdig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Eller så har de innsett at hydrogen har en rekke fordeler som gjør det viktig å tilby disse bilene i tillegg til batteribiler og så jobber de hardt for å ta igjen forspranget en del andre bilprodusentene har.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. november 2015, klokken 10:19
Ingenting galt med å ha en plan for hva man gjør i tilfelle hydrogenbilene skulle slå an i f.eks Japan. Samtidig er også planene så langt ut i tid at det er lett å skyve de lengre ut i tid om etterspørselen ikke er nevneverdig.

Ja i følge Toyota vil det komme infrastruktur for hydrogenbiler i løpet av 10-20 år, så det er bare å ruste seg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA