Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

kos

Ja - det spurte jeg en av salgs sjefene til Toyota, og fikk det svaret at det lot seg teknisk gjøre , men at Tokyo by som er svært gammel faktisk teoretisk ikke kunne klare å gå over til elektrisitet pga byen - alder og kompleksitet for elektrisk drift av biler. Det er liksom ikke helt mulig å grave opp byen og legge ned en kabel. Ja vi klarer det i Norge - men så ,er liksom ikke Tokyo en filleby da. Og det virker også litt rart at japanerne mener det om det ikke er tilfelle. Toyota er liksom ikke helt tullete i det de lager.

Rio

Det er bare 3 millioner biler i Tokyo, så det er nok ikke (mye) mer nytt strømbehov enn det man får som overskudd fra naturlig effetivisering av elektrisk utstyr.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

#692
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:51
Det er bare 3 millioner biler i Tokyo, så det er nok ikke (mye) mer nytt strømbehov enn det man får som overskudd fra naturlig effetivisering av elektrisk utstyr.

Og arealet Tokyo by er ? og det blir antall biler per m2 ?

kos

Og så kan du ta med de som kommer til Tokyo vær dag  - og så kan du sammenligne det med Oslo i samme størrelsesorden og du vil finne ut ------akkurat det blir ikke plass til alle de bilene. Og i Oslo ville det ikke vært mulig å lade en brøkdel av de bilene. Tulle tull - hadde japanerne kunnet hadde de selvsagt gjort det - om du tar med omland så er det et av verdens mest befolkede områder. Med en enorm tilførsel av biler og folk som bor rundt. Og som ikke det er nok så skal jeg love deg at den elskede lampettledningen - hurtiglader alla 50 kw og alt av AC lading hadde fått kaoset til å bli enormt. Da er det vel kun tesla og tilsvarende SC som har en liten mulighet for at det skulle kunne se dagens lys og for ikke å snakke om antallet.

ladov

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:38
Dersom de har planer om å drifte landet ved å importere hydrogen fra Island, så kan de jo fremdeles kjøre det inn i enorme brenselceller, og rett ut på strømnettet.
Selvfølgelig kan de det og jeg antar virkningsgraden vil være bedre med hydrogen->brenselcellekraftverk->overføringslinjer->elbil enn hydrogen->fyllestasjon->hydrogenbil. Det er blant annet lettere å utnytte spillvarme fra kraftverk enn fra biler.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Sitat fra: kos på torsdag 29. oktober 2015, klokken 23:43
Ja - det spurte jeg en av salgs sjefene til Toyota, og fikk det svaret at det lot seg teknisk gjøre , men at Tokyo by som er svært gammel faktisk teoretisk ikke kunne klare å gå over til elektrisitet pga byen - alder og kompleksitet for elektrisk drift av biler. Det er liksom ikke helt mulig å grave opp byen og legge ned en kabel. Ja vi klarer det i Norge - men så ,er liksom ikke Tokyo en filleby da. Og det virker også litt rart at japanerne mener det om det ikke er tilfelle. Toyota er liksom ikke helt tullete i det de lager.
Joda, det er mulig. Sannsynligvis enkelt. Jeg har som sagt lett på nett etter dette og jeg fant at TEPCO(Japans største kraftprodusent) sliter med lav vekst i etterspørsel, noe som rimer *veldig* dårlig med det han Toyota-sjefen sier. I tillegg hadde de problemer på 80- og 90-tallet med tung bruk av AC på dagtid og tilsvarende lavere natteforbruk. Elbiler passer som hånd i hanske til å utligne døgnforskjeller i forbruk(husk på at med norsk kjøremønster kan gjennomsnittsbilisten 'fylle tanken' ved å lade 1kW i 8 timer).

Han Toyota-sjefen har sterke økonomiske grunner til å se saken fra en spesiell vinkel(voksenspråk for å juge). Toyota har ikke noen elbilsatsing å snakke om, som verdens største bilprodusent er de føkkd når elbilen slår igjennom hvis de ikke selv har et nullutslippsalternativ å komme med. Alt de trenger å gjøre er å overbevise folk om at deres alternativ er bedre enn batteribilen. De har fortsatt noen år på seg men om 10 år vil sannsynligvis etterspørselen etter *nye* fossilbiler synke drastisk og da *må* Toyota ikke bare ha klar en hydrogenbasert 'model3-killer', de må også ha klar en hydrogenfyllestruktur som er *både* godt utbygd, rimelig i bruk *og* sikker nok til at eksploderende biler og fyllestasjoner ikke lager overskrifter på ukentlig basis. Lykke til med det!
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

I Japan kjører de faktisk mindre enn i Norge. Tror snittet er 9000 km/år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Problemet er ikke at Japan er i mot elbiler - problemet deres er å få det til å fungere på en ganske liten øy med en enorm befolkning. Enkelt det er 1, 3 biler peer 1000 m2 i Tokyo om Rios tall med 3 millioner stemmer - og det er alt areal ikke bare tilgjengelig areal. Det sier seg selv at med en slik folketetthet og biltetthet så er Tokyo en kjempe utfordring å gjennomføre rent teknisk - da de mangler el - struktur. El kapasitet er her ikke problemet men faktisk tetthet av mennesker og biler.

Jeg er for elbiler og mener at Toyota begår en tabbe - men man kan jo også se at det er steder der batteri biler faktisk ikke er det beste svaret og det nest beste er BIO - gass eller brensel seller.

Og japanerne er ikke så dum at de ikke går for den smarteste løsningen - og hydrogen blir ikke den billigste i så måte.




kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 30. oktober 2015, klokken 08:44
I Japan kjører de faktisk mindre enn i Norge. Tror snittet er 9000 km/år.

Det er ikke kjørte kilometer som er problemet i Japan - det er antall biler peer m2. Om bilen bare står i ro så er det et problem - bare se på størrelsen på boliger i Tokyo, så forstår man at dette er ikke Norge - vi har kjempeplass og som ikke det er nok et svært godt dimensjonert nett, da vi allerede bruker mye fossekraft. 

kos

Tokyo er  verdens største by- og industriregion - så noe større tetthet og industrialisering finnes ikke på kloden.

Øyvind.h

Men en bil som stort sett bare står stille og tar opp plass trenger ikke rare ladeeffekten? Selv 1kW blir alt for mye for en bil som ikke brukes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

THE

Arealbehovet for en hydrogenbil som står parkert er vel også det samme som for en elbil som står parkert. Løsningen for Tokyo må være å redusere antall biler. Bilparken bør også ha null lokale utslipp, som kan løses med både hydrogen og batteri som energilager.

Det er en ting som skurrer litt i mine ører med Toyota sin bastante holdning til at batteribiler ikke er løsningen for Japan, og det er at Nissan som også selger mye biler på hjemmemarkedet satser tungt på batteri. Man skulle tro at Nissan er interessert i å selge biler hjemme i Japan i fremtiden, men hvis ladbar elbil ikke funger med det japanske kraftnettet, så sier jo Nissan indirekte at de ikke ønsker å selge biler i Japan??
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. oktober 2015, klokken 10:54
Men en bil som stort sett bare står stille og tar opp plass trenger ikke rare ladeeffekten? Selv 1kW blir alt for mye for en bil som ikke brukes.

Joda du har et godt poeng der - men tettheten på biler - hus og folk er så stor at de faktisk står oppå en annen - og da blir problemet lade struktur til alle disse bilene oppå folk så stor at vi snakker om antagelig ikke er mulig å gjennomføre. Så kan man sikkert gjøre det rent teknisk, men økonomiske faktorer er også realiteter.

Øyvind.h

Du må huske på at ære er viktig i Japan. Når ledelsen i Toyota har vært så soleklare på at elbiler overhodet ikke duger til annet enn småkjøring (merk, intet skikke lokalt og globalt her. Det som passer ett sted passer kanskje ikke et annet sted), er det svært pinlig å innrømme at man har tatt feil. Dermed vil nok Toyota holde fast på sin strategi for å ikke tape ansikt. De kan naturligvis gjemme seg bak kraftig fremgang på batterifronten og henvise til dette som begrunnelse for fremtidig justert strategi, men den sitter nok langt inne. Tyskere derimot er ikke så nøye med ære. Der er pengene viktigst, selv om folk får kreft av det.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: THE på fredag 30. oktober 2015, klokken 11:08
Arealbehovet for en hydrogenbil som står parkert er vel også det samme som for en elbil som står parkert. Løsningen for Tokyo må være å redusere antall biler. Bilparken bør også ha null lokale utslipp, som kan løses med både hydrogen og batteri som energilager.

Det er en ting som skurrer litt i mine ører med Toyota sin bastante holdning til at batteribiler ikke er løsningen for Japan, og det er at Nissan som også selger mye biler på hjemmemarkedet satser tungt på batteri. Man skulle tro at Nissan er interessert i å selge biler hjemme i Japan i fremtiden, men hvis ladbar elbil ikke funger med det japanske kraftnettet, så sier jo Nissan indirekte at de ikke ønsker å selge biler i Japan??

Japan er ikke bare Tokyo - så  det vil være elbiler i Japan - men Tokyo er etter sigende et spesielt kasus - men det er kun hva jeg har lest og blitt fortalt av ganske pålitelige kilder i Toyota.

Så brennstoff seller til elproduksjon skal vi ikke se bort fra - men skulle tro at de har både solenergi og vind i Japan - men Japans energi forsyning er noe for seg selv, kun 6 % av energibehovet på egen holme og importerer altså 94 % - det som er det store spørsmålet er hva jordskjelv øya skal satse på i fremtiden når fossil forsvinner - atomkraft har de svært dårlig erfaring med. Noen som har et realistisk forslag - vi som sitter i energi paradiset Norge slipper det spørsmålet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA