Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: Hansi på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:02
Ja, infrastruktur til å fylle hydrogen er vel betraktelig dyrere enn hurtigladere til elbiler.

Og BETRAKTELEG dyrare enn stikkontakten heime i garasjen, som jo er hovudkjelda til drivstoff for dei fleste av oss.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Hansi

Antar det er meg du sikter til MagnusT?

Jeg Googlet "hydrogen filling station cost", første treff hos meg ble:
http://www.hygen.com/how-a-renewable-hydrogen-fueling-station-works/
Der står følgende:
"Depending on production capacity requirements, a HyGen system can be installed for as little as $1.5 mil. which can fuel up to 100 vehicles/week"
Det står riktignok ingen dato på artikkelen, men ser kommentarer fra  tidligst 11 mai, antageligvis ikke så langt unna den datoen?

Hvis du vil kan jeg sikkert finne tilsvarende på hurtigladerstasjoner (sitter på nettbrett nå, så det er litt tungvint), men ja, jeg mener hydrogen-infrastruktur er dyrere enn elbil-hurtigladere.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

OlavEmil

#677
Ifølgje Grønn Kontakt som er aktive her på forumet, kostar det vel ca. 500 000NOK å setje opp ein hurtigladestasjon med CSS, CHAdeMO og AC. Med andre ord, ca. $50 000,-, eller 1/30 av ein hydrogenstasjon...

Denne kan då handtere 300 ladingar på 30 minutt per veke. Altså 1/90 av prisen om ein reknar vehicles/week. I tillegg er altså hurtigladarar ei reserveløysing for langtur, medan den generelle fyllinga blir gjort heime i kvar bileigar sin garasje. Om det er hydrogenbil som skal overta, må infrastrukturen / fyllestasjonane stå for all drivstoffylling av absolutt alle bilane. Det må altså byggjast ut ein heilt annan kapasitet enn for vanleg elbil.

Ja, MagnusT, infrastruktur til å fylle hydrogen ER betraktelig dyrere enn infrastruktur til elbiler.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ferry

Men sa ikke Spetalen at 40 hydrogenstasjoner skulle dekke Norge? Den mannen kan jo regne...

OlavEmil

Hehe. Så lenge heile den norske bilparken klarar seg med 4 000 fyllingar i veka, burde jo det gå fint. Med 2 millionar bilar kan kvar bil fylle ein eller annan plass i landet ein gong kvart 10. år :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

KjellG


eivhelle

Nok en hydrogenbil med mikroskopisk bagasjeplass.

Skjønner ikke disse produsenten at det ikke er nok med 5 sitteplasser når en skal på tur?

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Sitat fra: KjellG på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:48
For sent sier ladov. Om en bruker el-bil, hvordan skal en plutselig få lade i Tokyo?

Se også: http://www.tu.no/industri/2015/09/05/trosser-virkningsgraden-derfor-produserer-japanerne-hydrogenbiler

Hvor mange hydrogenfyllestasjoner trenger man i en by med 25 millioner mennesker?

Det må være LANGT enklere å bygge ut elnettet (noe de må gjøre uansett dersom kapasitet er et problem).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MagnusT

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:55
Ifølgje Grønn Kontakt som er aktive her på forumet, kostar det vel ca. 500 000NOK å setje opp ein hurtigladestasjon med CSS, CHAdeMO og AC. Med andre ord, ca. $50 000,-, eller 1/30 av ein hydrogenstasjon...

Denne kan då handtere 300 ladingar på 30 minutt per veke. Altså 1/90 av prisen om ein reknar vehicles/week. I tillegg er altså hurtigladarar ei reserveløysing for langtur, medan den generelle fyllinga blir gjort heime i kvar bileigar sin garasje. Om det er hydrogenbil som skal overta, må infrastrukturen / fyllestasjonane stå for all drivstoffylling av absolutt alle bilane. Det må altså byggjast ut ein heilt annan kapasitet enn for vanleg elbil.

Ja, MagnusT, infrastruktur til å fylle hydrogen ER betraktelig dyrere enn infrastruktur til elbiler.
Prisen på hydrogenstasjoner er så klart høy pr kg/dag for små stasjoner, dette kommer til å gå ned ettersom kapasiteten blir større og gjeldende estimater for perioden fram mot 2020 er 4000$ pr. kg/døgn.

Hvor mange biler kan hurtiladeren lade samtidig? 1? Antar du at den er i bruk kontinuerlig hele døgnet, hele uka?

Hvis vi antar at stasjonen kan håndtere ca 300 biler pr. uke med ca 200 km pr opplading, kan en "tilsvarende hydrogenstasjon" håndtere ca (62500$/4000$)*7d/2kgH2 = 55 biler, eller ca 20% av hurtigladeren.

I tillegg sier du selv at hurtigladerne bare står for en liten del av ladingene og nesten all opplading skjer hjemme. Er det gratis å sette inn ladepunkt hjemme? Hvor skal jeg ringe?  Ikke alle har garasje med ferdig stikk, og de fleste vil vel ha en egen ladeboks og kanskje en større kurs.
200 ladepunkter hjemme av 10 000kr lader i snitt ca 300 pr uke hver og koster 2 millioner. Det tilsvarer kostnadene for 250 000$/4000$*7d/3kgH2 = 145 biler.

Kostnader for en hydrogen infrastruktur er nok sannsynligvis noe dyrere enn lading for batteribiler, men forskjellen er kanskje mindre enn det mange tror.






Hansi

Gode estimater for fremtiden har vel hydrogenteknologien hatt i lang tid ja, MagnusT ;)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

arnkl

Sitat fra: MagnusT på torsdag 29. oktober 2015, klokken 10:25
Hvis vi antar at stasjonen kan håndtere ca 300 biler pr. uke med ca 200 km pr opplading, kan en "tilsvarende hydrogenstasjon" håndtere ca (62500$/4000$)*7d/2kgH2 = 55 biler, eller ca 20% av hurtigladeren.

Noko som viser at sjølv med ein "best case" for kostnaden på hydrogenstasjonen, så er det vanvittig mykje dyrare infrastruktur enn hurtigladarar for elbil. Og så vil nok hurtigladarar for elbil også gå ned i pris med auka etterspurnad.

Sitat
I tillegg sier du selv at hurtigladerne bare står for en liten del av ladingene og nesten all opplading skjer hjemme. Er det gratis å sette inn ladepunkt hjemme? Hvor skal jeg ringe?  Ikke alle har garasje med ferdig stikk, og de fleste vil vel ha en egen ladeboks og kanskje en større kurs.
200 ladepunkter hjemme av 10 000kr lader i snitt ca 300 pr uke hver og koster 2 millioner. Det tilsvarer kostnadene for 250 000$/4000$*7d/3kgH2 = 145 biler.

Husk at eit ladepunkt heime er det elbilisten sjølv som kostar. Det tjenar han inn at på prisforskjellen mellom elektrisitet og hydrogen. 9 kr/mil for hydrogen mot 2 kr/mil for elektrisitet. Etter 10 000 km har han då spart inn 7000 kr. Med spart køyrelengde og tidsbruk for å dra innom hydrogenfyllestasjonar med jamne mellomrom, så er investeringa i eit ladepunkt då tjent inn att.

Sitat
Kostnader for en hydrogen infrastruktur er nok sannsynligvis noe dyrere enn lading for batteribiler, men forskjellen er kanskje mindre enn det mange tror.

Forskjellen er nok langt større enn det dei fleste trur. Skal hydrogenbilen få fotfeste må svært mykje hydrogeninfrastruktur byggast ut før ein kan få mange hydrogenbilar på vegane. Dei færraste vil kjøpe ein bil som ein berre kan køyre mellom dei store byane med. Kva om ein har hytte på bygda og køyrer mykje mens ein er der. Det blir frykteleg upraktisk å kvar 500 km måtte dra mange titals mil for å fylle hydrogen. Kva med ferieturar utanom hovudvegane? Med elbilen er dette eit langt mindre problem. Der kan ein fylle energi alle stadar det er framført elektrisk straum. Det kreves inga massiv utbygging på førehand.

Ein må med andre ord ta store investeringar i hydrogeninfrastruktur før masseproduskjon har pressa ned kostnadane, og før det er etablert ein marknad som kan vere med på å dekkje kostnadane.

Hydrogenbilen trengs ikkje for å få ein grøn bilpark. Utviklinga av elbilar går no så fort at vi i løpet av få år (2018) vil ha mange modellar med over 30 mils reell rekkevidde med ein kostnad til under $40 000 (Bolt, Model 3, Ny Leaf +++). Då er det galskap at samfunnet skal bruke hundretals millionar på å bygge ut infrastruktur til ein biltype som er langt mindre energieffektiv enn BEV. Bruk heller desse pengane til ein massiv utbygging av hurtigladestasjonar. Det vil gi ein langt raskare utskifting av eksosbilparken enn ved å bruke dei på hydrogeninfrastruktur.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Rio

Snart vil batterier har en akseptabel rekkevidde, og da vil jo ikke hydrogen ha noen som helst praktisk fordel. Det er jo et blindspor, men med veldig mange ulemper.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ladov

Sitat fra: KjellG på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:48
For sent sier ladov. Om en bruker el-bil, hvordan skal en plutselig få lade i Tokyo?

Se også: http://www.tu.no/industri/2015/09/05/trosser-virkningsgraden-derfor-produserer-japanerne-hydrogenbiler
Du finner et ladepunkt?

Jeg har sett påstander før om at infrastrukturen i Tokyo og andre Japanske storbyer ikke vil takle store mengder elbiler. Jeg har litt vanskelig for å svelge at et høyt utviklet samfunn som de japanske skulle slite noe særlig med å legge ned litt ekstra kabel, like lite som vi vil slite med det her hjemme..

Så jeg begynte å søke på nett om hvordan dette hang sammen og kunne ikke finne at det hang sammen i det hele tatt. Av alle ting fant jeg at det største e-verket i japan slet med *fallende etterspørsel*

Så nei, jeg tror ikke det minste på at Japan vil slite med å skifte til elbil. Japan har derimot et stort energiunderskudd og må importere det meste av energien sin, så man kan gjerne si at de har en *energiutfordring*. Hvordan de løser den utfordringen kan selvfølgelig ha innvirkning på hvordan de elektrifiserer bilparken sin. Hvis de for eksempel begynner å importere kraft i form av flytende hydrogen, så kan det hende de også går for hydrogenbiler. Selv om elbiler per i dag har vesentlig bedre virkningsgrad enn hydrogen så kan det hende den fordelen i praksis blir borte hvis strømmen uansett produseres fra hydrogen.

I tillegg kommer at Toyota er verdens største bilprodusent. Hvis de kommer til at hydrogenbilen er det rette valget for hjemmemarkedet så kan du bite deg i nesa på at de også vil prøve å selge disse bilene til resten av verden, uansett hva vi andre måtte innvende om virkningsgrad, kompleksitet, sikkerhet osv..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kos

#688
Sitat fra: ladov på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:12
Sitat fra: KjellG på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:48
For sent sier ladov. Om en bruker el-bil, hvordan skal en plutselig få lade i Tokyo?

Se også: http://www.tu.no/industri/2015/09/05/trosser-virkningsgraden-derfor-produserer-japanerne-hydrogenbiler
Du finner et ladepunkt?

Jeg har sett påstander før om at infrastrukturen i Tokyo og andre Japanske storbyer ikke vil takle store mengder elbiler. Jeg har litt vanskelig for å svelge at et høyt utviklet samfunn som de japanske skulle slite noe særlig med å legge ned litt ekstra kabel, like lite som vi vil slite med det her hjemme..

Så jeg begynte å søke på nett om hvordan dette hang sammen og kunne ikke finne at det hang sammen i det hele tatt. Av alle ting fant jeg at det største e-verket i japan slet med *fallende etterspørsel*

Så nei, jeg tror ikke det minste på at Japan vil slite med å skifte til elbil. Japan har derimot et stort energiunderskudd og må importere det meste av energien sin, så man kan gjerne si at de har en *energiutfordring*. Hvordan de løser den utfordringen kan selvfølgelig ha innvirkning på hvordan de elektrifiserer bilparken sin. Hvis de for eksempel begynner å importere kraft i form av flytende hydrogen, så kan det hende de også går for hydrogenbiler. Selv om elbiler per i dag har vesentlig bedre virkningsgrad enn hydrogen så kan det hende den fordelen i praksis blir borte hvis strømmen uansett produseres fra hydrogen.

I tillegg kommer at Toyota er verdens største bilprodusent. Hvis de kommer til at hydrogenbilen er det rette valget for hjemmemarkedet så kan du bite deg i nesa på at de også vil prøve å selge disse bilene til resten av verden, uansett hva vi andre måtte innvende om virkningsgrad, kompleksitet, sikkerhet osv..

Det som er problemet med Tokyo er akkurat det japanerne har kommet frem til 6 prosent av deres energibehov på øya har de selv. 94 % av energibehovet er importert - da sier det seg selv at når Japan skal vekk fra hydrokarboner så er det ikke mye annet en hydrogen å importere til øyen - og i dette bildet er hydrogen lovende.

Så er det også slik at de som nasjon må finne noen løsninger på sitt energiproblem. Jeg er sikker på at Japan hadde gått for batterier om de så den muligheten - men det har de ikke - og samtidig så er Tokyo en svært gammel by og med millioner av mennesker som ikke  over natten kan gå over til elbiler, slik som fosselandet Norge.

Så Toyota er som alle andre ute etter løsninger og en løsning der man må importere så er svaret hydrogen.

Samtidig er jeg fult klar over at hydrogen er et blindspor der man har muligheter å lade batterier fra fornybar elkraft, spesielt sol og vind og ikke minst det vi har fossekraf,t som er en ener. Billig og pålitelig.

Rio

Dersom de har planer om å drifte landet ved å importere hydrogen fra Island, så kan de jo fremdeles kjøre det inn i enorme brenselceller, og rett ut på strømnettet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA