Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: kos på onsdag 09. september 2015, klokken 10:29
...
Den store diskusjonen rundt det å satse på Hydrogen kommer fra japan - som ikke kan omstille seg til batteri i stor stil, slik som Norge i dag. Fordi at de mangler struktur på el nettet. Tokyo - ville aldri klare å gå over på elektrisk - byen ville bryte sammen.
...
Nå ble jeg litt nysgjerrig, hva er det med det japanske el-nettet som gjør at elbiler blir så problematisk der?

I Norge kjører en gjennomsnittsbil 4 mil for dagen, tilsvarende 8kWh med strøm. Hvis du kan styre ladingen til de 8 timene på døgnet el-nettet er minst belastet så blir det 1kW per bil. Klarer ikke helt å se for meg at dette skal være uoverkommelig verken i Norge eller Japan. Spesielt når bilbatteriene blir større enn i dag og kanskje har mulighet for automatisk styring av lading i forhold til tilgjengelig effekt i nettet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kos

Sitat fra: ladov på mandag 14. september 2015, klokken 16:47
Sitat fra: kos på onsdag 09. september 2015, klokken 10:29
...
Den store diskusjonen rundt det å satse på Hydrogen kommer fra japan - som ikke kan omstille seg til batteri i stor stil, slik som Norge i dag. Fordi at de mangler struktur på el nettet. Tokyo - ville aldri klare å gå over på elektrisk - byen ville bryte sammen.
...
Nå ble jeg litt nysgjerrig, hva er det med det japanske el-nettet som gjør at elbiler blir så problematisk der?

I Norge kjører en gjennomsnittsbil 4 mil for dagen, tilsvarende 8kWh med strøm. Hvis du kan styre ladingen til de 8 timene på døgnet el-nettet er minst belastet så blir det 1kW per bil. Klarer ikke helt å se for meg at dette skal være uoverkommelig verken i Norge eller Japan. Spesielt når bilbatteriene blir større enn i dag og kanskje har mulighet for automatisk styring av lading i forhold til tilgjengelig effekt i nettet..

Den kan du lure på men ta deg en tur på internett og sjekk opp Tokyo - tenker at du forstår at det lar seg ikke gjennomføre i en millionby som har et nett som er underdimensjonert - Og om du lurer så har jeg det fra japanske kilder i Toyota.

ladov

Så er vel heller problemet at el-nettet i Tokoyo er underdimensjonert, ikke at elbiler bruker så fryktelig mye strøm..

Det er seriøst at Japan ikke klarer å løse et sånt problem? Her til lands så smeller vi bare opp noen monstermaster når behovet melder seg.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

I Norge bruker vi gjerne 30 000 kWh i året, så ekstrabelastningen for en elbil er ganske marginal i de aller fleste tilfellene.

I Nederland bruker de gass til oppvarming, så der bruker de kanskje bare 3000 kWh i året med strøm. Da blir ekstrabelastningen for en elbil selvsagt prosentvis mye større.

Jeg vet ikke hvor Tokyo ligger, men det er jo en by på ca 25 millioner mennsker, så man forstår jo at det i hvert fall er flere dagers jobb å legge nytt distribusjonsnett! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ladov

Nå sjekket jeg akkurat wikipedia..

https://en.wikipedia.org/wiki/Tokyo_Electric_Power_Company
(største 'Electric utility' i Japan, 4de største i verden)

Mye interessant lesing, blant annet at bruk av AC på dagtid førte til kraftig ubalanse mellom natt/dag forbruk på 80-tallet..

Fant også følgende setning: "It also faces difficulties related to the trend towards deregulation in Japan's electric industry as well as low power demand growth".
Med andre ord virker det som *manglende økning i kraftbehov* er et problem. Skulle tro at elbiler passer utmerket både for å øke kraftbehovet *og* balansere dag/natt-forbruket..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

Vent nå litt! Japan har jo måtte ta flere kraftverk ut av drift pga naturkatastrofer, så de har veldig stort underskuff på elektrisk kraft inntil de får bygget ut nye kraftverk.

Det er nok derfor!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ladov

Sliter fortsatt litt med sammenhengen kjenner jeg.. Nå vil jo hydrogen stort sett komme fra naturgass. Noe som kan bety at det ikke vil belaste strømforsyningen i samme grad som batteribiler, lavere effektivitet til tross..

Men hydrogenbiler i stort antall ligger fortsatt så langt fram i tid at de uansett bør ha god tid til å øke el-produksjonen for å møte el-etterspørsel fra batteribiler.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

ladov: problemet jeg har med hydrogen for personbiler er at jeg ikke ser noen fordel ved det, i hvert fall ikke om noen år når batterikapasiteten vil mer enn dekke det man kan kjøre på en dag.

Som du sier, så vanskelig er det jo ikke å bygge ut strømnettet, og det er i hvert fall langt lettere enn å bygge ut "hydrogennettet".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Sitat fra: ladov på mandag 14. september 2015, klokken 17:12
Så er vel heller problemet at el-nettet i Tokoyo er underdimensjonert, ikke at elbiler bruker så fryktelig mye strøm..

Det er seriøst at Japan ikke klarer å løse et sånt problem? Her til lands så smeller vi bare opp noen monstermaster når behovet melder seg.. ;)

japan har kun 6 prosent av sitt energibehov - Japan er ikke som Norge som har et gigantisk overproduksjon - og Norge er det landet som er stor på Hydrogen og som Japan setter sin lit til - ja de har virkelig satset på hydrogen og de som ikke tror meg så Google litt på temaet og se hva dere finner. jeg kommer til å bli forklart at jeg undervurderte og ikke overvurderte. Så grip muligheten  - fortell at dette bare er tull med fakta fra Japan.
Dere kan begynne her www.aftenposten.no/.../Norsk-hydrogen-blir-en-viktig-OL-deltager-i-To...



Olatho

Sitat fra: ladov på mandag 14. september 2015, klokken 19:09
Sliter fortsatt litt med sammenhengen kjenner jeg.. Nå vil jo hydrogen stort sett komme fra naturgass. Noe som kan bety at det ikke vil belaste strømforsyningen i samme grad som batteribiler, lavere effektivitet til tross..


Men... hvis de kan lage hydrogen av naturgassen, så kan de vel likegjerne lage strøm av den?

Så HVIS de har naturgass, som de kan lage hydrogen av, men mangler strømproduksjon på grunn av stengte atomkraftver, så er det vel ingen vits å gå veien om hydrogen.
Hvis problemet er distribusjon av strøm, så kan jeg se den, men da må i tilfelle hydrogenen også produseres sentralt, og så distribueres ut til fylle-stasjoner (i motsetning til i Norge, hvor man snakker om å produsere hydrogen lokalt på fyllestasjonene).  Og jeg klarer ikke helt å se for meg at det er billigere og enklere å bygge opp et stort produksjons- og distribusjonsnett for hydrogen, enn det er å oppgradere strømnettet.

For meg virker det som det er noen kreative stråmannsargumenter her, men jeg er jo bare en lekmann...

kos

Sitat fra: Olatho på mandag 14. september 2015, klokken 20:04
Sitat fra: ladov på mandag 14. september 2015, klokken 19:09
Sliter fortsatt litt med sammenhengen kjenner jeg.. Nå vil jo hydrogen stort sett komme fra naturgass. Noe som kan bety at det ikke vil belaste strømforsyningen i samme grad som batteribiler, lavere effektivitet til tross..


Men... hvis de kan lage hydrogen av naturgassen, så kan de vel likegjerne lage strøm av den?

Så HVIS de har naturgass, som de kan lage hydrogen av, men mangler strømproduksjon på grunn av stengte atomkraftver, så er det vel ingen vits å gå veien om hydrogen.
Hvis problemet er distribusjon av strøm, så kan jeg se den, men da må i tilfelle hydrogenen også produseres sentralt, og så distribueres ut til fylle-stasjoner (i motsetning til i Norge, hvor man snakker om å produsere hydrogen lokalt på fyllestasjonene).  Og jeg klarer ikke helt å se for meg at det er billigere og enklere å bygge opp et stort produksjons- og distribusjonsnett for hydrogen, enn det er å oppgradere strømnettet.

For meg virker det som det er noen kreative stråmannsargumenter her, men jeg er jo bare en lekmann...
De fleste i denne tråden tror jeg er enig med at hydrogen ikke er det helt store. Men de kreftene som arbeider for hydrogen er kjempestore - deriblant fossil gjengen med naturgass som produsent av hydrogen - hadde vært like greit å kjøre på naturgass da. Det var egentlig dette som var MÅNE LANDINGEN som havarerte - gjøre fossil naturgass om til ren vare uten at miljøet tapte på det kunne vi fortsette å brenne fossil brensel.

Så ja vi har sterke parter som argumenterer mot hva vi mener er gode løsninger - vi vil ha ren energi  - det er ikke hydrogen - det er vasket og omdøpt fossil brensel osv.

Griffel

Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 20:10
Så ja vi har sterke parter som argumenterer mot hva vi mener er gode løsninger - vi vil ha ren energi  - det er ikke hydrogen - det er vasket og omdøpt fossil brensel osv.
Men det behøver ikke å være det, og når forbruket H2 øker og virkningsgraden på elektrolyse bedres er hydrogenet minst like rent som batteristrøm, når en tar produksjonen av batterier med i betraktning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kos

Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 20:38
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 20:10
Så ja vi har sterke parter som argumenterer mot hva vi mener er gode løsninger - vi vil ha ren energi  - det er ikke hydrogen - det er vasket og omdøpt fossil brensel osv.
Men det behøver ikke å være det, og når forbruket H2 øker og virkningsgraden på elektrolyse bedres er hydrogenet minst like rent som batteristrøm, når en tar produksjonen av batterier med i betraktning.

Jo hadde bare vært så enkelt - men det er ikke det de som satser på hydrogen faktisk vil. - men det er et fantastisk produkt som energibærer - men da kan man like godt lage det på Island med varme kilder og transportere det til Japan. Men det er heller ikke de som ser på dette - det er de samme som bruker masse fossil brensel til å lage hydrogen og hvorfor ? Fordi at Japan har et kjempe problem med energi de har bare 6 % egenproduksjon RESTEN MÅ IMPORTTERES mens Norge har 7 - 10 ganger overproduksjon. - Men det er ikke ren Fossekraft.

kos

Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 20:38
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 20:10
Så ja vi har sterke parter som argumenterer mot hva vi mener er gode løsninger - vi vil ha ren energi  - det er ikke hydrogen - det er vasket og omdøpt fossil brensel osv.
Men det behøver ikke å være det, og når forbruket H2 øker og virkningsgraden på elektrolyse bedres er hydrogenet minst like rent som batteristrøm, når en tar produksjonen av batterier med i betraktning.

Et lite komma feil her - hydrogen biler må også ha et batteri.

Electrix

Sitat fra: Griffel på mandag 14. september 2015, klokken 20:38
Sitat fra: kos på mandag 14. september 2015, klokken 20:10
Så ja vi har sterke parter som argumenterer mot hva vi mener er gode løsninger - vi vil ha ren energi  - det er ikke hydrogen - det er vasket og omdøpt fossil brensel osv.
Men det behøver ikke å være det, og når forbruket H2 øker og virkningsgraden på elektrolyse bedres er hydrogenet minst like rent som batteristrøm, når en tar produksjonen av batterier med i betraktning.
Hvor mye skal forbruket av Hydrogen øke først? Det ble bare i 2005 forbrukt hydrogen for over 1 000 Milliarder kroner, derav 96% produsert av fossile kilder. Hvis man absolutt skal produsere hydrogen i lavprisperioder så det er veldig mye eksisterende hydrogenproduksjon man kan erstatte allerede, man trenger vente på å bruke det på biler.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA