Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: kos på mandag 17. august 2015, klokken 00:15
Hydrogen er en energi som er oppbrukt og ekstremt brannfarlig, flyktig og for å si det enkelt - ubrukelig kontra batteriteknologi.

Hydrogen er et blindspor som krever en ekstrem teknologisk bil som er noe som man vil forvente vil lage store problemer i samfunnet før de skrapes - se for dere en hydrogenbil på det siste - lekkasjer, tekniske feil og ikke minst en kjørende bombe.

Hydrogenbiler og produksjon som de er i dag er alt for energisløsende, men det mest troverdige alternativet til batteribiler. Men det fortjenes å bli forsket på, batterier kan ikke løse alt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tomrh

Sitat fra: kos på mandag 17. august 2015, klokken 00:15
se for dere en hydrogenbil på det siste - lekkasjer, tekniske feil og ikke minst en kjørende bombe.
Det samme kan forsåvidt sies om bensinbiler. Bensindamp er uhyggelig eksplosiv. Elbil frigjør oss fra å sitte på rullende bomber - noe som vi er blitt så vant med at vi ikke tenker over det. Prøv å hell en halvliter bensin på bålet... Hydrogen er et steg i feil retning sånn sett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: tomrh på mandag 17. august 2015, klokken 09:20
Sitat fra: kos på mandag 17. august 2015, klokken 00:15
se for dere en hydrogenbil på det siste - lekkasjer, tekniske feil og ikke minst en kjørende bombe.
Det samme kan forsåvidt sies om bensinbiler. Bensindamp er uhyggelig eksplosiv. Elbil frigjør oss fra å sitte på rullende bomber - noe som vi er blitt så vant med at vi ikke tenker over det. Prøv å hell en halvliter bensin på bålet... Hydrogen er et steg i feil retning sånn sett.

Er det noen som vet hva som skjer med en hydrogentank om en jernstang/rør eller lignende slår inn i tanken? Jeg spør fordi jeg ikke har noen anelse om man får en eksplosjon, lekkasje eller stikkflamme. Er det en ting jeg har lært fra Tesla så er det at man må regne med at det mest usannsynlige skjer. Jernstang opp i gulvet/batteri/hydrogentank vil garantert skje. Håper da sikkerheten er ivaretatt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Electrix

Sitat fra: tomrh på mandag 17. august 2015, klokken 09:20
Sitat fra: kos på mandag 17. august 2015, klokken 00:15
se for dere en hydrogenbil på det siste - lekkasjer, tekniske feil og ikke minst en kjørende bombe.
Det samme kan forsåvidt sies om bensinbiler. Bensindamp er uhyggelig eksplosiv. Elbil frigjør oss fra å sitte på rullende bomber - noe som vi er blitt så vant med at vi ikke tenker over det. Prøv å hell en halvliter bensin på bålet... Hydrogen er et steg i feil retning sånn sett.
Bensindamp er faktisk veldig lite eksplosivt hvis man sammenligner med hydrogen.

For å få en blandig av bensindamp og luft til å brenne eller eksplodere må du ha mellom 1,4 og 7,6 % bensin, dvs 93,8 % av alle mulige blandinger av bensindamp og luft vil hverken eksplodere eller brenne. Når du likevel får en ildkule av bensindamp så er det pga at blandingen blir fetere og fetere når du nærmer deg "utslippskilden" og et eller annet sted treffer du riktig blandingsforhold. Men da brer flammen seg relativt sakte som en ildkule du kan følge med på med øyet.

Hydrogen derimot brenner i blandinger mellom 4 og 75 % og eksploderer i blandinger mellom 18 og 59 %, dvs at det er bare 29 % av alle mulige blandinger som ikke brenner, mao 71 % av alle blandinger av hydrogen og luft vil brenne, og siden 41 % av alle mulige blandinger også vil eksplodere er det veldig stor mulighet for at en eventuell gassky av hydrogen vil eksplodere i et kort glimt og ikke vil oppføre seg som en typisk flammeball som brer seg "sakte" ut som du ser på mange youtube-klipp.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kodalse

Det skal vel kun et lite uhell fra en fyllestasjon til før Hydrogen skrinlegges som fremdriftsmiddel...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2015, klokken 09:25Er det noen som vet hva som skjer med en hydrogentank om en jernstang/rør eller lignende slår inn i tanken? Jeg spør fordi jeg ikke har noen anelse om man får en eksplosjon, lekkasje eller stikkflamme. Er det en ting jeg har lært fra Tesla så er det at man må regne med at det mest usannsynlige skjer. Jernstang opp i gulvet/batteri/hydrogentank vil garantert skje. Håper da sikkerheten er ivaretatt.
Det er flere mulige utfall hvis en jernstang slår inn i en hydrogentank.

Tankene lages ganske sterke, så det mest sannsynlige utfallet er at ingenting skjer. Du får en skade på tanken, ingen lekkasje og må bare dra på verksted.

Det nest mest sannsynlige utfallet er at du får en mindre lekkasje. Hydrogenet er veldig flyktig og en veldig lett gass, så det stiger harmløst opp i luften.

Det tredje mest sannsynlige utfallet er at du får en litt større lekkasje, hydrogenet lekker ut raskere enn det klarer å stige opp i luften, og en eller annen tenningskilde fører til at blandingen tar fyr. Kanskje du får et lite smell, fulgt en stikkflamme som står ut av tanken helt til den er tom.

Det fjerde mest sannsynlige utfallet er at tanken får en stor lekkasje, og tømmes ut i omgivelsene på millisekunder eller sekunder. Dette er ekstremt farlig, og sjansen for eksplosjon er stor. Spesielt om det er snakk om en tunnel eller lignende. Da er alt overlatt til tilfeldighetene om det er snakk om en eksplosjon eller en kraftig brann. Hvis gass-skyen tennes ganske raskt, før hydrogenet blir utblandet med luft ned til 59% konsentrasjon, så er brann utfallet, men om det tar litt tid før gass-skyen tenner, slik at gassen har tid til å blande seg med luft, så blir utfallet eksplosjon. Gass-skyen vil 99% sikkert tennes i en tunnel, da det finnes belysning, kjøretøy, osv, altså rikelig med mulige antennelseskilder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Hvis man ser på Hindenburg, så var dette en kraftig brann. Hydrogenet hadde ikke muligheten til å blande seg med luft før det antente, altså har du en så rik blanding at det kun brenner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Carl Anton Stenling

#577
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2015, klokken 09:25
Er det noen som vet hva som skjer med en hydrogentank om en jernstang/rør eller lignende slår inn i tanken? Jeg spør fordi jeg ikke har noen anelse om man får en eksplosjon, lekkasje eller stikkflamme.

I min ungdom jobbet jeg i en hydrogenfabrikk. Dessverre fikk jeg observert både antenning av hydrogen og en stor eksplosjon.

Normalt vil jo en beholder utformes så robust at hydrogen ikke slipper ut ved fysisk påkjenning.
Det som avgjør om man får hydrogenbrann eller eksplosjon er hvorvidt hydrogenet får tid til å blande seg med oksygenet i lufta. Dersom dette skjer så får man knallgass og det er svært eksplosivt.

Dersom hydrogenet tar fyr før det blander seg med luft så blir det en kraftig og ren flamme. I utgangspunktet ikke så ille og kanskje bedre enn når bensin brenner. Temperaturen blir høy, men flammen vil stikke ut fra punktet hvor hydrogenet unnslipper tanken. Pga. temperaturen kan imidlertid tanken og metall i nærheten smelte.

Dersom hydrogenet blander seg med luft før det tar fyr, f.eks. i en kjellergarasje eller tunnel, så kan det bli svært kraftige eksplosjoner. Jeg var vitne til en slik eksplosjon hvor om lag 8 kg hydrogen ble til knallgass og eksploderte. Det raserte en hel fabrikk og knuste flere tusen glassruter. En mange tonn tung stålkonstruksjon ble løftet 50 m opp i lufta.

Jeg tror en hydrogenbil kan bli omtrent like sikker som en bensinbil. Imidlertid vil vi nok oppleve hendelser hvor hydrogenlekkasjer gir knallgass. Det er ikke usannsynlig med parkeringsrestriksjoner for å hindre at hydrogenbiler parkeres i garasjer uten tilstrekkelig ventilasjon.

Det er for øvrig mulig å installere hydrogendetektorer. I fabrikken hvor jeg arbeidet for 30 år siden var det slike detektorer i taket. Detektorer kan kanskje hindre ulykker pga. små hydrogenlekkasjer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

NegativeElectrode

Med tunellbranner på Vestlandet friskt i minne, er det ikke et sted hvor man ønsker hydrogenlekkasjer. Dersom vi bytter ut bensintransport med hydrogentransport kan men raskt regne ut at en tilsvarende ulykke med hydrogen potensielt vil danne en slags kanon av biler og mennesker.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 17. august 2015, klokken 21:23
Med tunellbranner på Vestlandet friskt i minne, er det ikke et sted hvor man ønsker hydrogenlekkasjer. Dersom vi bytter ut bensintransport med hydrogentransport kan men raskt regne ut at en tilsvarende ulykke med hydrogen potensielt vil danne en slags kanon av biler og mennesker.
Om bilen begynner å brenne vil hydrogentanken varmes opp og trykket øker. Ingen hydrogentanker på en bil vil vel være så pansrede at de ikke kan eksplodere under en brann? Og når tanken eksploderer pga. trykk vil alt hydrogenet plutselig blande seg med luft og skape en mye større eksplosjon. Hollywood vil elske hydrogenbiler! :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på tirsdag 18. august 2015, klokken 09:39Om bilen begynner å brenne vil hydrogentanken varmes opp og trykket øker. Ingen hydrogentanker på en bil vil vel være så pansrede at de ikke kan eksplodere under en brann? Og når tanken eksploderer pga. trykk vil alt hydrogenet plutselig blande seg med luft og skape en mye større eksplosjon. Hollywood vil elske hydrogenbiler! :D
Eksplosjon av selve tanken er lite trolig. I en brann vil trykket i tanken nå et visst punkt før overtrykksventilen slår inn. Da vil du få en stikkflamme som står i en eller annen retning (som oftest opp i luften), og tanken vil sakte tømmes for hydrogen helt til den er tom.

Personlig er jeg mest bekymret for fyllestasjonene og transportkjøretøyene. Diverse hydrogen fyllestasjoner har allerede eksplodert, og det er lite trolig at denne trenden vil stoppe fullstendig. Fyllestasjonene har ofte flere hundre kg hydrogen lagret i billigst mulige hydrogentanker, så om en fyllestasjon skulle få en stor lekkasje fulgt av eksplosjon, så kan det se litt ut som den nylige eksplosjonen i Kina. Om man bygger fyllestasjoner i bebygde strøk er det lett å se for seg at de kan bli terror-mål.

Lastebiler som frakter hydrogen kan også frakte flere hundre kg hydrogen, og her er det også snakk om billigst mulige tanker som er helt fritatt for krasjtesting. Her må man bare forvente alvorlige ulykker.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Taubu

Hydrogen kommer nok til å bli en viktig energikilde for fremdrift i fremtiden fordi:

Hvert ledd i prosessen med fremstilling av hydrogen krever infrastruktur med anlegg, komponenter, engineering, salgsapparat, distribusjon osv.
Jeg forstår godt at en kapitalist som Spetalen satser på dette, fordi det skaper inntekter i hvert eneste ledd der virkningsgraden blir "ut-armet".
Og der det er penger involvert, der vil det også satses...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Taubu på torsdag 20. august 2015, klokken 18:44
Hydrogen kommer nok til å bli en viktig energikilde for fremdrift i fremtiden fordi:

Hvert ledd i prosessen med fremstilling av hydrogen krever infrastruktur med anlegg, komponenter, engineering, salgsapparat, distribusjon osv.
Jeg forstår godt at en kapitalist som Spetalen satser på dette, fordi det skaper inntekter i hvert eneste ledd der virkningsgraden blir "ut-armet".
Og der det er penger involvert, der vil det også satses...
Det at det skal være penger i det forutsetter kunder. Og akkurat på det punktet tror jeg hydrogen vil slite.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2015, klokken 18:48
Sitat fra: Taubu på torsdag 20. august 2015, klokken 18:44
Hydrogen kommer nok til å bli en viktig energikilde for fremdrift i fremtiden fordi:

Hvert ledd i prosessen med fremstilling av hydrogen krever infrastruktur med anlegg, komponenter, engineering, salgsapparat, distribusjon osv.
Jeg forstår godt at en kapitalist som Spetalen satser på dette, fordi det skaper inntekter i hvert eneste ledd der virkningsgraden blir "ut-armet".
Og der det er penger involvert, der vil det også satses...
Det at det skal være penger i det forutsetter kunder. Og akkurat på det punktet tror jeg hydrogen vil slite.
Det er ikke verre enn at alle trauste produsenter fremstiller hydrogen som den nye bensinen, og sier at elbiler er på vei men at det fortsatt tar X år. Da kjøper folk det samme gamle skvipet. Heldigvis viser Tesla at de trauste står med buksene nede.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

En gruppe forskere (tar alltid det ordet med en klype salt) har kommet frem til at fuelcell er et dårlig alternativ. Hydrogen produsert på EU-miks er ingen god ide.
http://www.hvilkenbil.dk/brintbilen-forurener-som-en-benzin-sportsvogn/

Det er vel forsåvidt det de fleste her inne mener. inntill man har en solid overskuddskapasitet på fornybar energi gir ikke hydrogen mening i et klimaperspektiv.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA