Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

MagnusT

Tre nyheter på hydrogenbilfronten denne uken:

Toyotas Mirai har mer enn 500 km rekkevidde i EPA sin klassifisering, med et hydrogenforbruk på 0.93kg/100 km.  http://www.autoblog.com/2015/06/30/epa-toyota-mirai-67-mpge/

Toyota, Honda og Nissan går sammen for å støtte hydrogenstasjoner i Japan med 40 mill. $: http://fuelcellsworks.com/news/2015/07/01/toyota-nissan-honda-back-hydrogen-stations-for-fuel-cells/

BMW viser fram sin seneste hydrogenbil:
http://www.bmwblog.com/2015/07/02/bmw-prototype-with-hydrogen-fuel-cell-first-drive/



Mippen

Det skal nå bygges testanlegg på Nordmøre.
Fremtiden er elektrisk.

MagnusT


NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

#545
SitatI, for one, did not lease my vehicle to pay $500-plus a month so that this grand experiment could be conducted with my research dollars.

I'm about ready to demand they take my Fuel Cell vehicle back so I can get a vehicle that I can actually drive! Anyone else feeling the same?

http://venturebeat.com/2015/07/25/california-fuel-cell-car-drivers-say-hydrogen-fuel-unavailable-stations-dont-work-updated/

Edit:
Temperaturen ble høy etter denne artikkelen
http://www.greencarreports.com/news/1099288_who-do-fuel-cell-vehicles-make-electric-car-advocates-so-crazy
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

#546
TU: flytende produksjonsanlegg for hydrogen
http://www.tu.no/kraft/2015/08/05/slik-skal-de-gamle-oljeplattformene-fa-et-helt-nytt-liv---i-japan


Tretten studenter har i sommerukene jobbet for DNV GL for å finne ut hvordan flytende havvind kan ta Japan et steg vekk fra kjernekraft og fossile energikilder. Her er resultatet. Foto: DNV GL/Kjersti Magnussen

SitatVi har valgt et flytende produksjonsanlegg fordi Japan har store havdyp og lite grunt vann. I teorien kan anlegget plasseres hvor som helst i verden på steder med gode vindressurser til havs, sier prosjektleder for studentene, Daniel Jakobsen.

Plattformen vil bestå av to etasjer hvor den ene inneholder elektrolysører/hydrogenproduksjon, og den andre rommer et mellomlager for ferdigprodusert hydrogen. Det blir også satt av plass til et anlegg for rensing av saltvann til elektrolyseprosessen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Jeg gadd ikke kritisere deres arbeid i kommentarfeltet, de er jo bare studenter. Men de de håper på å kunne få til er en kilopris på 68,5 kr/kg i 2030.

For det første er jo det ekstermt høyt. Når man tar med transport, fyllestasjon, profitt, skatter og avgifter, så er nok 150 kr/kg mer realistisk ut til kunden. Det blir 15 kr/mil der en elbil klarer seg med under 2 kr/mil.

For det andre er jo 2030 enormt langt ut i tid. Det vil neppe finnes noe nevneverdig marked for hydrogen, og det blir veldig spekulativt å vurdere kostnadsbesparelser, osv.

Altså, dette er et koselig lite prosjekt for noen sommerstudenter å holde på med, men det vil aldri bli en realitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. august 2015, klokken 14:03
Altså, dette er et koselig lite prosjekt for noen sommerstudenter å holde på med, men det vil aldri bli en realitet.
Det er nok langt fra sikkert at det blir noe av akkurat dette prosjektet, men:

Japanske myndigheter har startet innfasingen av "hydrogensamfunnet".

Toyota, en ikke ubetydelig bilprodusent, satser ikke på el-bil, men satser på hydrogen.

Japan, er en stor nettoimportør av energi og forbereder seg på å skipe mye av den hjem som flytende hydrogen.

Kawasaki Heavy Industries satser stor verdier på teknologi for å kunne skipe hydrogen til Japan. Helst da fra steder det det kan produseres med lavt eller uten CO2 utslipp. (for eksempel Finmark: http://www.tu.no/kraft/2015/04/30/japanerne-skriker-etter-ren-energi---na-vil-de-hente-den-fra-finnmark )

Havvind er en av de bedre mulighetene for produksjon av hydrogen uten utslipp som er tilgjenglig i Japan.

For langtidslagring av energi produsert av tilfeldige kilder er hydrogen et av de beste alternativ.

Norge hvor det er stor elproduksjon fra magasinkraft er ikke det landet hvor det er lettest å se fordelene med hydrogen.


I forhold til alternativene er hydrogen godt egnet til å lagre energimengder i flere ulike størrelser Foto: Teknisk Ukeblad
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på fredag 07. august 2015, klokken 12:24Det er nok langt fra sikkert at det blir noe av akkurat dette prosjektet, men:

Japanske myndigheter har startet innfasingen av "hydrogensamfunnet".

Toyota, en ikke ubetydelig bilprodusent, satser ikke på el-bil, men satser på hydrogen.
Ja, de satser, og de vil tape milliarder av dollar. Heldigvis er det fortsatt ikke for sent å snu, så Toyota kan kanskje komme ut av dette uten å gå konkurs. Men da må de kutte investeringene snarlig.

Sitat fra: Griffel på fredag 07. august 2015, klokken 12:24Japan, er en stor nettoimportør av energi og forbereder seg på å skipe mye av den hjem som flytende hydrogen.

Kawasaki Heavy Industries satser stor verdier på teknologi for å kunne skipe hydrogen til Japan. Helst da fra steder det det kan produseres med lavt eller uten CO2 utslipp. (for eksempel Finmark: http://www.tu.no/kraft/2015/04/30/japanerne-skriker-etter-ren-energi---na-vil-de-hente-den-fra-finnmark )
Noe av det siste Japan trenger er enormt mye høyere energikostnader. Det blir nok med tanken.

Sitat fra: Griffel på fredag 07. august 2015, klokken 12:24Havvind er en av de bedre mulighetene for produksjon av hydrogen uten utslipp som er tilgjenglig i Japan.
Havvind og produksjon av hydrogen kan gi mening, men havvind og kabler til land gir etter all sannsynlighet mer mening.

Sitat fra: Griffel på fredag 07. august 2015, klokken 12:24For langtidslagring av energi produsert av tilfeldige kilder er hydrogen et av de beste alternativ.

Norge hvor det er stor elproduksjon fra magasinkraft er ikke det landet hvor det er lettest å se fordelene med hydrogen.


I forhold til alternativene er hydrogen godt egnet til å lagre energimengder i flere ulike størrelser Foto: Teknisk Ukeblad
Den grafen er egentlig litt vanskelig å skjønne. Men jeg har konkludert med at de fargede feltene ikke betyr det som er teknisk mulig, heller det som er økonomisk meningsfullt. For det er jo null problem å lage li-ion batterier som lagrer 10 GWh og kan levere disse over 1 dag. I 2020 skal Teslas batterifabrikk produsere 15 GWh med li-ion celler dedikert til stasjonær lagring hvert eneste år. Når det kommer til økonomi er det ekstremt mange forutsetninger i spill, altså har vi ingen muligheter for å kunne si om grafen er i nærheten av sannheten.

Jeg betviler sterkt at det er effektvariasjoner over et år i Japan som ikke li-ion pluss fornybare kilder ikke kan løse på en bedre måte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hei

Hydrogen kommer aldri til å bli det helt store - utenom at man kan frakt elkraft over lengre distanser eks Island til Europa osv. Hydrogen er bare en oppbrukt energi som man kan bruke som lagring. til det er den brukbar men kostbar eks. mot batterier og solenergi osv.

Hva Toyota holder på med er helt uforstående - da dette ikke kommer til å skje. Med min erfaring med tesla så er batteri der man kan lage / lade biler med sol og vind og fossekraft osv langt enklere å lage om ikke minst å drifte.

tomrh

Sitat fra: kos på lørdag 08. august 2015, klokken 00:05
Hva Toyota holder på med er helt uforstående - da dette ikke kommer til å skje. Med min erfaring med tesla så er batteri der man kan lage / lade biler med sol og vind og fossekraft osv langt enklere å lage om ikke minst å drifte.
Det er ikke uforståelig i japansk kontekst der strømprisen er skyhøy. Det meste av energiproduksjon er basert på import (uran, LNG), og etter Fukushimaulykken stengte man atomkraftverk. Se https://snl.no/Kjernekraft_i_Japan Hydrogenproduksjon til havs ER en nærliggende løsning for dette landet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olee

Sitat fra: tomrh på lørdag 08. august 2015, klokken 11:16
Sitat fra: kos på lørdag 08. august 2015, klokken 00:05
Hva Toyota holder på med er helt uforstående - da dette ikke kommer til å skje. Med min erfaring med tesla så er batteri der man kan lage / lade biler med sol og vind og fossekraft osv langt enklere å lage om ikke minst å drifte.
Det er ikke uforståelig i japansk kontekst der strømprisen er skyhøy. Det meste av energiproduksjon er basert på import (uran, LNG), og etter Fukushimaulykken stengte man atomkraftverk. Se https://snl.no/Kjernekraft_i_Japan Hydrogenproduksjon til havs ER en nærliggende løsning for dette landet.
Men, når man likevel skal ha energiproduksjon til havs, hvorfor ikke frakte energien i kabler til land, og ikke som hydrogen? For så å lade elbilen, med en mye bedre virkningsgrad :)

tomrh

#553
Sitat fra: Olee på lørdag 08. august 2015, klokken 13:31
Sitat fra: tomrh på lørdag 08. august 2015, klokken 11:16
Sitat fra: kos på lørdag 08. august 2015, klokken 00:05
Hva Toyota holder på med er helt uforstående - da dette ikke kommer til å skje. Med min erfaring med tesla så er batteri der man kan lage / lade biler med sol og vind og fossekraft osv langt enklere å lage om ikke minst å drifte.
Det er ikke uforståelig i japansk kontekst der strømprisen er skyhøy. Det meste av energiproduksjon er basert på import (uran, LNG), og etter Fukushimaulykken stengte man atomkraftverk. Se https://snl.no/Kjernekraft_i_Japan Hydrogenproduksjon til havs ER en nærliggende løsning for dette landet.
Men, når man likevel skal ha energiproduksjon til havs, hvorfor ikke frakte energien i kabler til land, og ikke som hydrogen? For så å lade elbilen, med en mye bedre virkningsgrad :)
Ja ikke sant? :) Men de tenker vel på å bruke hydrogen som en generell energibærer i samfunnet? Det er allerede installert brenselceller for å produsere strøm i 100.000 japanske hus. I tillegg ønsker de å bygge om skip, busser etc til å gå på dette. Jeg regner med at det er fordi strøm fra strømnettet er dyr og regnes som skitten (husk - de har opplevd atomkraftens skyggeside mer enn noen andre). Mens hydrogen er billigere og rent. Er kabler mye dyrere å legge og vedlikeholde i Japan enn i Norge kanskje? Og blir strømmen skitten igjen om den føres inn i det generelle strømnettet, slik enkelte hodeløse forskere hevder her til lands?  ::) Supertankere kan fås på billigsalg nå, bare må ombygges til å frakte hydrogen. Jeg vet ikke, prøver bare å forstå hvorfor de velger en energibærer med store tap i produksjonen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rapid

En ballansert artikkel om hydrogen som energilagring i bil. Med snarlig forventet rekkevidde på ca. 30mil med vanlige batteribiler ser jeg ikke helt fremtiden for hydrogen i norsk infrastruktur. Bortsett ifra for tungtransport da.

http://www.side3.no/motor/na-kommer-elbilene-med-ubegrenset-rekkevidde/3422815823.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA