Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Lokführer på lørdag 28. februar 2015, klokken 09:22
Jeg tror virkelig at Toyota kommer til å gå på en aldri så liten smell her.

La oss i det minste håpe at det ikke er noen av kundene deres som går på en STOR smell :/
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 09:39
Sitat fra: Lokführer på lørdag 28. februar 2015, klokken 09:22
Jeg tror virkelig at Toyota kommer til å gå på en aldri så liten smell her.

La oss i det minste håpe at det ikke er noen av kundene deres som går på en STOR smell :/

Toyota har allerede gått på en stor smell i Norge. Det selges mange elbiler i Norge og markedet er så 10 -15 % .
Det er et marked som Toyota ikke har biler i så rent teknisk har Toyota tapp 15 % av bilmarkedet.

Så kommer hydrogenbilen, mens de andre kjører batteri - tror ikke det blir solgt å mange hydrogen biler.
Så her taper Toyota vær dag.

Lokführer

Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 09:39
Sitat fra: Lokführer på lørdag 28. februar 2015, klokken 09:22
Jeg tror virkelig at Toyota kommer til å gå på en aldri så liten smell her.

La oss i det minste håpe at det ikke er noen av kundene deres som går på en STOR smell :/
På den filmen så synes jeg den tanken ligger forbausende eksponert for omgivelsene og en evt sidekollisjon. Jeg hadde likt å sett krasjtesting av bilen og hva som skjer når en av tankene går i stykker. Toyota har garantert tenk på dette, men men.
Mon tro hvor ofte de tankene skal trykktestes?
Mon tro hvor ofte tankene må skiftes ut?
Mon tro hvor ofte membranen i brenselcella varer?
Mon tro hva membranen koster?
Mon tro hvorfor noen som helst vil kjøre en bil som går på relativt dyrt drivstoff, som ikke er spesielt rask, som ikke er spesielt pen, som ikke er spesielt billig og som ikke gjør noe som helst spesielt bra...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Amoss

Sitat fra: Lokführer på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:36
Mon tro hvorfor noen som helst vil kjøre en bil som går på relativt dyrt drivstoff, som ikke er spesielt rask, som ikke er spesielt pen, som ikke er spesielt billig og som ikke gjør noe som helst spesielt bra...

Fordi de er ansatt i en kommune som har besluttet at de skal grønnvaske imaget med hydrogenbiler?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:45
Sitat fra: Lokführer på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:36
Mon tro hvorfor noen som helst vil kjøre en bil som går på relativt dyrt drivstoff, som ikke er spesielt rask, som ikke er spesielt pen, som ikke er spesielt billig og som ikke gjør noe som helst spesielt bra...

Fordi de er ansatt i en kommune som har besluttet at de skal grønnvaske imaget med hydrogenbiler?

Det er kun i tulle kommuner at dette vil se dagens lys- alle andre som driver økonomisk forsvarlig hopper ikke på den.

Amoss

Sitat fra: kos på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:50
Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:45
Sitat fra: Lokführer på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:36
Mon tro hvorfor noen som helst vil kjøre en bil som går på relativt dyrt drivstoff, som ikke er spesielt rask, som ikke er spesielt pen, som ikke er spesielt billig og som ikke gjør noe som helst spesielt bra...

Fordi de er ansatt i en kommune som har besluttet at de skal grønnvaske imaget med hydrogenbiler?

Det er kun i tulle kommuner at dette vil se dagens lys- alle andre som driver økonomisk forsvarlig hopper ikke på den.

Sånne tullekommuner som Oslo og Skedsmo kanskje?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 17:02
Sitat fra: kos på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:50
Sitat fra: Amoss på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:45
Sitat fra: Lokführer på lørdag 28. februar 2015, klokken 12:36
Mon tro hvorfor noen som helst vil kjøre en bil som går på relativt dyrt drivstoff, som ikke er spesielt rask, som ikke er spesielt pen, som ikke er spesielt billig og som ikke gjør noe som helst spesielt bra...

Fordi de er ansatt i en kommune som har besluttet at de skal grønnvaske imaget med hydrogenbiler?

Det er kun i tulle kommuner at dette vil se dagens lys- alle andre som driver økonomisk forsvarlig hopper ikke på den.

Sånne tullekommuner som Oslo og Skedsmo kanskje?
Du har nok rett der - legger vel ned en skole eller barnehage for at en eller anen i kommunen skal kjøre hydrogen eller noe som er enda verre bygger sin egen fyllestasjon -

Lokführer

hvor lenge skal Spetalen satse på hydrogen før han innser at det er en bommert? egentlig vet jeg svaret selv, med så mange prinsipielle elbilhatere, som av en eller annen merkelig grunn omfavner hydrogen, vil disse sikkert satse sparepengene. Så trekker Spetalen seg ut, tjener grovt, så taper småsparerene sine penger.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

MagnusT

Må man bli sett på som "elbilhater" fordi man mener at hydrogenbiler også er en del av løsningen for en utslippsfri transportsektor? Jeg synes elbiler er supre jeg, men jeg mener at hydrogenbilen i mange tilfeller vil gi et bedre bilhold. At "big oil" og bilprodusentene har inngått en stor komspirasjon for å sabotere elbilene tror jeg heller ikke på.
Hydrogen og el kan kanskje sammen klare å få bort bensin og diesel.

Espen Hugaas Andersen

#399
Man behøver ikke være en elbilhater for å like hydrogenbiler, men mellom de to gruppene er det urovekkende stor sammenheng.

Spetalen er helt klart en elbilhater, og en som liker hydrogenbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Porsgrunn

På ingen måte. Hydrogenbilen er jo en elbil.

Den har alt en elbil har inklusiv et middels stort batteri. Du trenger batteriet til å kunne regenerere og som en strøm buffer i systemet.

For å snu det, må jeg være hydrogen hater for å mene at utviklingen i batterier spesielt og elbiler generelt har kjørt fra hydrogenbilene?

Er faktisk veldig fasinert av fcv rent teknisk og hadde virkelig håp for dem 10 år tilbake. I dag mener jeg fremskritene bev har hatt og utviklingen som skjer gjør at fcv ikke lenger er hensiktsmessig. På et punkt om X antall år vill de også gjøre det samme med bensin og diesel bilene.

Utviklingen i batterier går jevnt fremover mens fcv utvikler seg lite. Hvorfor lage noe som er enormt mye mer komplisert, veier mye, tar mye mer plass og har betydelig flere komponenter som kan svikte.

Da har vi ikke engang startet på infrastrukturen som trengs. Strøm finnes allerede overalt, hydrogen innfrastruktur er dyrt og komplisert.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:38Den har alt en elbil har inklusiv et middels stort batteri. Du trenger batteriet til å kunne regenerere og som en strøm buffer i systemet.
Tror ikke jeg ville kalle et batteri på ~1 kWh "middels stort". Batteriet i Audi h-tron kan dog regnes som middels stort - men denne har de jo ikke tenkt til å selge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Porsgrunn

Trodde det var på 1.6 kWh plukket fra Toyota Camry hybrid  :)

Poenget som glapp er at NiMH batteriet tar omtrent plass og vekt som et middels stort bev batteri.

automat

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 28. februar 2015, klokken 22:59
Trodde det var på 1.6 kWh plukket fra Toyota Camry hybrid  :)

Poenget som glapp er at NiMH batteriet tar omtrent plass og vekt som et middels stort bev batteri.
Ja, det er Mirai. Men ix35 har 0,95 kWh li-po, og B-klasse F-cell har vel 1,4 kW li-ion. Stort sett ligger batteristørrelsene i 1-1,5 kWh.

Det finnes flere enn en hydrogenbil. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA