Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Stor etterspørsel gjør at Toyota kan bli nødt til å øke produksjonen av hydrogenbilen Mirai, men:

SitatToyota Norge sier de ikke kommer til å lansere Mirai inneværende år.

Hydrogenbil er visst framtiden, og framtiden kom altså ikke til Norge i 2015 heller.  :(

kos

Var på en konferanse i Gøteborg for 8 år siden - da lo di av hydrogenbilene og sa rett ut at denne satsingen kommer vi ikke til å se i Norge med det første - fortsatt sitter latteren i ørene.

Om ikke Norge er et land for satsing av hydrogen biler - så hvem har bedre insentiver enn oss.

Selv amerikanerne har forstått at dette landet er gull for alternativ drivstoff.

Sannheten er at hydrogen er ikke et alternativ før elkraft er gratis, selv da blir det dyrt.

Hydrogen er et oppbrukt stoff på kloden - ble oppbrukt og befinner seg i stort sett det vi kalle vann.

Å rive hydrogenet ut av vann er svært energikrevende. Andre stoffer som naturgass og metanol er også kilder til uttak av hydrogen, men hvem bruker disse edle stoffene til hydrogenproduksjon.

Muligens Island kunne blitt et sted for hydrogen - varme kilder produserer elkraft samtidig som de igjen produserte hydrogen for eksport.

Men igjen, dette blir aldri et alternativ før elektrisitet er nesten gratis. - og hvem lager hydrogen av elkraft når vi kan bruke den direkte ?

Samtidig er hydrogen lettflyktig så de har et enormt svinn på veien.

Detter kommer til å ta tid .........................før noen sier at dette får dere ikke.

Amoss

Sitat fra: kos på søndag 08. februar 2015, klokken 20:39
Men igjen, dette blir aldri et alternativ før elektrisitet er nesten gratis.

Vel, kanskje det ikke er så lenge til det da:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19487.0.html
;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Sitat fra: Amoss på søndag 08. februar 2015, klokken 21:08
Sitat fra: kos på søndag 08. februar 2015, klokken 20:39
Men igjen, dette blir aldri et alternativ før elektrisitet er nesten gratis.

Vel, kanskje det ikke er så lenge til det da:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19487.0.html



Fikk med meg den, men da er det ikke en hydrogenbil vi kjører - da kjøpte du en "reaktor" som vil stå i de neste 10 bilene dine. - Samtidig så tror jeg at når vi forlater fossil drivstoff så blir energi mye billigere.
;)

MagnusT

VW kjøper nye brenselcellepatenter fra Ballard for 80 mill $ og forlenger samarbeidsavtalen. Konkurransen om å få ut hydrogenbiler blir sterkere og VW trenger å ta igjen Toyota, BMW og Daimler.
http://fuelcellsworks.com/news/2015/02/11/ballard-inks-us80m-fuel-cell-deal-with-volkswagen/

NegativeElectrode

Vet ikke helt hvor denne passer, men den er ihvertfall relevant for den Japanske bilindustrien. Medregnet offentlige og private ladestasjoner er det  fler av dem enn bensinstasjoner. Gitt kort rekkevidde er jo det et krav, men det sier vel litt om hvor enkel og rimelig ladestasjoner er. Strøm er heller ikke billig eller noe man sløser med i Japan
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-02-13/japan-has-more-car-chargers-than-gas-stations-carbon-climate
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Jeg vet ikke hvor mange bensinstasjoner det er i Norge, men det er i hvert fall langt flere ladepunkter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MagnusT

Det er jo en helt absurd sammenligning.. I 2013 var det 1602 bensinstasjoner i Norge som solgte ca 4 milliarder liter drivstoff. Med et snittforbruk på ca 0.8 l/mil tilsvarer det rundt 31 millioner km pr bensinstasjon pr år.
En hurtiglader på 50 kW vil med maksimalt bruk 24/7 gi ca 2.2 millioner km pr år som gir minimum 22000 slike hurtigladere for å dekke 1600 bensinstasjoner. Eller litt over en halv million vanlige 10A kurser som brukes kontinuerlig hele året.
Å sammenligne antallet ladepunker og bensinstasjoner er derfor helt meningsløst.

Electrix

Sitat fra: MagnusT på søndag 15. februar 2015, klokken 00:19
Det er jo en helt absurd sammenligning.. I 2013 var det 1602 bensinstasjoner i Norge som solgte ca 4 milliarder liter drivstoff. Med et snittforbruk på ca 0.8 l/mil tilsvarer det rundt 31 millioner km pr bensinstasjon pr år.
En hurtiglader på 50 kW vil med maksimalt bruk 24/7 gi ca 2.2 millioner km pr år som gir minimum 22000 slike hurtigladere for å dekke 1600 bensinstasjoner. Eller litt over en halv million vanlige 10A kurser som brukes kontinuerlig hele året.
Å sammenligne antallet ladepunker og bensinstasjoner er derfor helt meningsløst.
Nå sammenligner jo du en hel bensinstasjon som typisk har 8-10 bensinpumper med en halv chademolader. Den dagen det stort sett er elbiler på veiene er det nok 100 kW versjonene som er standard. Da blir de 22 000 til 11 000 og fordeler du 10 på hver stasjon er du nede på 1 100 stasjoner for å ta over for de 1 600. Siden det meste av ladingen foregår sakte hjemme er det ikke nødvendig med 24/7 drift heller.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Sitat fra: MagnusT på søndag 15. februar 2015, klokken 00:19
Det er jo en helt absurd sammenligning.. I 2013 var det 1602 bensinstasjoner i Norge som solgte ca 4 milliarder liter drivstoff. Med et snittforbruk på ca 0.8 l/mil tilsvarer det rundt 31 millioner km pr bensinstasjon pr år.
En hurtiglader på 50 kW vil med maksimalt bruk 24/7 gi ca 2.2 millioner km pr år som gir minimum 22000 slike hurtigladere for å dekke 1600 bensinstasjoner. Eller litt over en halv million vanlige 10A kurser som brukes kontinuerlig hele året.
Å sammenligne antallet ladepunker og bensinstasjoner er derfor helt meningsløst.

Gjennomsnittsbilen kjører ca 35 km/dag - dvs. noen få timers lading ved en vanlig kontakt / Type 2.

Prosentandelen av kjørsel som skjer med strøm fra hurtigladere er ganske beskjeden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på søndag 15. februar 2015, klokken 01:28
Gjennomsnittsbilen kjører ca 35 km/dag - dvs. noen få timers lading ved en vanlig kontakt / Type 2.
Det betyr for de første mange kjører (betydelig) mer.
For det andre kjører mange ikke hver dag hele året = (mye) lengre enkeltturer.

Sitat
Prosentandelen av kjørsel som skjer med strøm fra hurtigladere er ganske beskjeden.
Ikke nødvendigvis for Tesla.
JA for kortrekkevidde bilene fordi det er ren tortur å kjøre langturer med ladestopp 30 min hver time.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

MagnusT

Sitat fra: Electrix på søndag 15. februar 2015, klokken 00:54
Sitat fra: MagnusT på søndag 15. februar 2015, klokken 00:19
Det er jo en helt absurd sammenligning.. I 2013 var det 1602 bensinstasjoner i Norge som solgte ca 4 milliarder liter drivstoff. Med et snittforbruk på ca 0.8 l/mil tilsvarer det rundt 31 millioner km pr bensinstasjon pr år.
En hurtiglader på 50 kW vil med maksimalt bruk 24/7 gi ca 2.2 millioner km pr år som gir minimum 22000 slike hurtigladere for å dekke 1600 bensinstasjoner. Eller litt over en halv million vanlige 10A kurser som brukes kontinuerlig hele året.
Å sammenligne antallet ladepunker og bensinstasjoner er derfor helt meningsløst.
Nå sammenligner jo du en hel bensinstasjon som typisk har 8-10 bensinpumper med en halv chademolader. Den dagen det stort sett er elbiler på veiene er det nok 100 kW versjonene som er standard. Da blir de 22 000 til 11 000 og fordeler du 10 på hver stasjon er du nede på 1 100 stasjoner for å ta over for de 1 600. Siden det meste av ladingen foregår sakte hjemme er det ikke nødvendig med 24/7 drift heller.
Det var ikke jeg som dro denne sammenligningen, det var en kommentar til en tidligere link til en artikkel som mente at antallet ladepunkter og antallet bensinstasjoner er en god sammenligning, noe jeg mener er helt meningsløst.
Utregningen min var bare et eksempel på dette og heller ikke realistisk, det er jo utrolig usannsynlig at hurtigladere vil stå for størstedelen av oppladningsbehovet. Poenget er at det skal veldig mange ladepunkter til for å erstatte en bensinstasjon, man kan ikke sammenligne en til en.

NegativeElectrode

Sitat fra: MagnusT på søndag 15. februar 2015, klokken 09:01
Sitat fra: Electrix på søndag 15. februar 2015, klokken 00:54
Sitat fra: MagnusT på søndag 15. februar 2015, klokken 00:19
Det er jo en helt absurd sammenligning.. I 2013 var det 1602 bensinstasjoner i Norge som solgte ca 4 milliarder liter drivstoff. Med et snittforbruk på ca 0.8 l/mil tilsvarer det rundt 31 millioner km pr bensinstasjon pr år.
En hurtiglader på 50 kW vil med maksimalt bruk 24/7 gi ca 2.2 millioner km pr år som gir minimum 22000 slike hurtigladere for å dekke 1600 bensinstasjoner. Eller litt over en halv million vanlige 10A kurser som brukes kontinuerlig hele året.
Å sammenligne antallet ladepunker og bensinstasjoner er derfor helt meningsløst.
Nå sammenligner jo du en hel bensinstasjon som typisk har 8-10 bensinpumper med en halv chademolader. Den dagen det stort sett er elbiler på veiene er det nok 100 kW versjonene som er standard. Da blir de 22 000 til 11 000 og fordeler du 10 på hver stasjon er du nede på 1 100 stasjoner for å ta over for de 1 600. Siden det meste av ladingen foregår sakte hjemme er det ikke nødvendig med 24/7 drift heller.
Det var ikke jeg som dro denne sammenligningen, det var en kommentar til en tidligere link til en artikkel som mente at antallet ladepunkter og antallet bensinstasjoner er en god sammenligning, noe jeg mener er helt meningsløst.
Utregningen min var bare et eksempel på dette og heller ikke realistisk, det er jo utrolig usannsynlig at hurtigladere vil stå for størstedelen av oppladningsbehovet. Poenget er at det skal veldig mange ladepunkter til for å erstatte en bensinstasjon, man kan ikke sammenligne en til en.

Jeg mente ikke å sammeligne direkte, men det er ikke uvesentlig at Japan med begrenset tilgang på strøm, og en stor bilprodusent som sier fuelcell er fremtiden, faktisk har en god del hurtigladepunkter. Hvis Japan hadde satset på elektrisk hvordan ville dekningen for hurtigladere vært da?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

KjellG

Når en sammenligner antall bensinstasjoner og ladestasjoner bør en også betrakte full tank, 5 min mot fullt batteri 1 time. Ved kø, enda lenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA