Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

kodalse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 29. april 2017, klokken 21:14
Gode poeng og jeg håper du har rett. Men hva med veier med 7-10% stigning og 60 tonn? Innbiller meg at mangel på girkasse er grunnen til at de fleste elbiler ikke kan trekke henger. Varmgang i batteri og motor kan også være grunner.
Det er vel heller motsatt.
Utvekslingen på elbiler er langt høyere enn på andre biler.
La oss ta et eksempel
En Nissan Leaf har utveksling på 7,94 mot en "Heavy duty towing truck" som kan være oppe i 3,73.
Her gjelder jo høyere tall desto høyere trekk kapasitet.

Årsaken ligger i teknologien. En elmotor går med svært mye høyere turtall enn en Diesel/bensin bil.
Elektronikken er ikke begrenset av mekanisk slitasje og avhengig av mengder med smøremidler for å rotere.

Tilbake til Leafen som da opererer på maks turtall opp til 10.390 RPM, eller rundt 5000 RPM rundt 75 km/t.

Grunnen til at elbiler (bortsett fra noen svært få) kan trekke henger er rett og slett fordi produsenten ikke har sett behovet.
Manglende typegodkjenning er årsaken til dette.

Forsåvidt er det heller ingen problemer med at el-kjøretøy beregnet på å trekke tung last også kan utrustes med flere gear.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Espen Hugaas Andersen

#2236
Å flytte 40 tonn opp en 7% stigning (f.eks oslofjordtunnelen) i 80 km/t tar 610 kW. I tillegg kommer ett snittforbruk for en lastebil på 40 tonn på rundt 250 kW. Altså med 860 kW så er man ganske hjulpen.

Om man har en motor per hjul og seks drivhjul, og man benytter bakmotoren fra en Performance Tesla, så kan man gi ut ca 414 kW konstant og 2250 kW over korte perioder. Varmeutvikling vil kunne være en utfordring, men i verste fall vil man kunne halvere hastigheten til 40 km/t, og forbruket ville gå ned til under 400 kW. Det er ikke unormalt for vogntog å sakke ned i oppoverbakker allerede i dag.

Motorene til Tesla har utfordringen at de ikke benytter permanentmagneter. Da blir rotoren varm ved stor belasting over tid. Men 414 kW er forsatt nok til de aller fleste omstendigheter. Og ved akselerasjon er det ikke noe fare for overoppheting. (0-100 km/t for et 40 tonns vogntog med 2250 kW effekt vil være ca 8-9 sekunder. ;) )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#2237
Bare for å vise hva Musk sier: http://www.businessinsider.com/elon-musk-says-tesla-semi-truck-can-drive-like-sports-car-2017-4?r=US&IR=T&IR=T

SitatMusk, who revealed a teaser image of the electric truck for the first time, said he had taken a prototype for a spin in Tesla's parking lot.

"This will be a very spry truck," he said. "You can drive this around like a sports car."

...

Musk says Tesla is looking to prove that an electric truck can outperform a diesel truck when it comes to range and torque, even with the added weight of a battery.

Det er nok ganske sannsylig at de har hold seg til induksjonsmotoren, og for å få nok ytelse uten fare for overoppheting får man da foredelen av enorm effekt over korte perioder. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. april 2017, klokken 23:59
Å flytte 40 tonn opp en 7% stigning (f.eks oslofjordtunnelen) i 80 km/t tar 610 kW. I tillegg kommer ett snittforbruk for en lastebil på 40 tonn på rundt 250 kW. Altså med 860 kW så er man ganske hjulpen.
Sammenlignet med vogntog med dieselmotor er vel «ganske hjulpen» med motor på godt over 1000hk ingen overdrivelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: kodalse på lørdag 29. april 2017, klokken 23:44
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 29. april 2017, klokken 21:14
Gode poeng og jeg håper du har rett. Men hva med veier med 7-10% stigning og 60 tonn? Innbiller meg at mangel på girkasse er grunnen til at de fleste elbiler ikke kan trekke henger. Varmgang i batteri og motor kan også være grunner.
Det er vel heller motsatt.
Utvekslingen på elbiler er langt høyere enn på andre biler.
La oss ta et eksempel
En Nissan Leaf har utveksling på 7,94 mot en "Heavy duty towing truck" som kan være oppe i 3,73.
Her gjelder jo høyere tall desto høyere trekk kapasitet.

Årsaken ligger i teknologien. En elmotor går med svært mye høyere turtall enn en Diesel/bensin bil.
Elektronikken er ikke begrenset av mekanisk slitasje og avhengig av mengder med smøremidler for å rotere.

Tilbake til Leafen som da opererer på maks turtall opp til 10.390 RPM, eller rundt 5000 RPM rundt 75 km/t.

Grunnen til at elbiler (bortsett fra noen svært få) kan trekke henger er rett og slett fordi produsenten ikke har sett behovet.
Manglende typegodkjenning er årsaken til dette.

Forsåvidt er det heller ingen problemer med at el-kjøretøy beregnet på å trekke tung last også kan utrustes med flere gear.

Skal du sammenligne med en Leaf så må du også ta hensyn til girkassen med utveksling i første gir på en til ti opp til 15. Da blir det 7,94 for Leaf'en og 37,3 til 49,5 for lastebilen. En tung lastebil behøver ca 33 ganger mere dreiemoment enn en vanlig bil for å komme i gang i en bratt bakke!

Espen Hugaas Andersen

#2240
Det blir litt feil å sammenligne elmotor mot dieselmotor uten å ta hensyn til at de er veldig forskjellige.

Ser man på bakmotoren til en Tesla, så har den dreiemoment på rundt 800 Nm, og for en topphastighet på rundt 125 km/t må man ha ett reduksjonsgir på ca 25:1, som multipliserer momentet slik at man får ca 20.000 Nm på hjulakslingen. Med 6 slike motorer har man til sammen 120.000 Nm på hjulakslingene.

Har man en fossil lastebil med 16l V8 motor som gir ut 3000 - 3500 Nm, og en utveksling på 37,3:13 - 49,5:1, så blir det 111.900 - 173.250 Nm på hjulakslingene.

Her er det altså ikke enorm forskjell. Men en viktig forskjell er at den fossile lastebilen kan kun gi ut dette i ett veldig snevert hastighetsområde i første gir. Man må i hvert fall over 1500 RPM på motoren før man får maks moment, og fra null km/t klarer man kanskje å gi ut noe sånt som halvparten. Og man må fort gire opp. Den elektriske lastebilen derimot vil gi ut dette ca i området 0-40 km/t, før momentet begynner å falle. Trolig vil den måtte ha en ganske god traction control, for å unngå å pulverisere dekkene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. april 2017, klokken 16:53
Det blir litt feil å sammenligne elmotor mot dieselmotor uten å ta hensyn til at de er veldig forskjellige.
Ikke feil i det hele tatt i denne sammenhengen:

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. april 2017, klokken 23:59
Å flytte 40 tonn opp en 7% stigning (f.eks oslofjordtunnelen) i 80 km/t tar 610 kW. I tillegg kommer ett snittforbruk for en lastebil på 40 tonn på rundt 250 kW. Altså med 860 kW så er man ganske hjulpen.
For å klare dette må dieselmotoren også ha over 1000hk uansett hvordan det geares. Men jeg synes snittforbruket 250 kW i tillegg virker ganske høyt. Derfor er det nok ingen standard diesel lastebil på 40 tonn som klarer en 7% stigning 80km/t.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

#2242
Man kan også se hvordan det hadde blitt med Leaf motorer.

De har vel 280 Nm vs 800 Nm og maks 10.390 RPM vs 18.700 RPM.

Da blir utvekslingen for 125 km/t topphastighet ca 13,9 i stedet for 25, og med seks slike motorer blir totalt moment på hjulakslingene da 6 x 280 x 13,9 = 23.352 Nm.

Det er jo betraktelig mindre, og det kan hende det ville vært behov for girkasse. For å finne ut om det er nok til å dra i gang ett vogntog som står i en bakke må man nesten finne ut hvor stor kraft som trengs.

Sier vi 10% stigning (5,7 grader) og 40 tonn, så blir kraften 40.000 kg x 9,81 m/s^2 x sin (5,7) =  ~39.000 N.

I tillegg har man friksjon, på rundt 0,005 x 40.000 x 9,81 x cos (5,7) = ~2.000 N.

Med en arm på 51 cm og et kraft på 41.000 N får man et nødvendig dreiemoment på 41.000 N x 0,51 m = 20.910 Nm.

23.352 Nm > 20.910 Nm, altså vil det trolig gå bra uten girkasse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Vi får se når disse tunge lastebilene kommer. I det minste har vi belyst spørsmålet om girkasser litt og det var derfor jeg stilte spørsmålet! Gleder meg til å se Tesla bil i september!

doldis1

#2244
 Myye bra matematikk i denne tråden, men hvor ble det av Hydrogengassen ?   :D  Mesteparten avlyst, en del
til bombeproduksjon og resten lakk ut av ballongen.............?  ;)

BTW. En 150 siders tråd om noe som aldri kommer til å skje er MYE ................. ;D

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder snakket om motorer og girkasser er matematikken forsåvidt ganske lik uansett om det gjelder hydrogenlastebiler eller batterielektriske lastebiler.

Toyotas lastebil har neppe noen girkasse, og det er nok heller ingen girkasse i lastebilen til Nikola Motor Company (som for øvrig har 1000 hp).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TRM

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. april 2017, klokken 22:52
Når det gjelder snakket om motorer og girkasser er matematikken forsåvidt ganske lik uansett om det gjelder hydrogenlastebiler eller batterielektriske lastebiler.

Toyotas lastebil har neppe noen girkasse, og det er nok heller ingen girkasse i lastebilen til Nikola Motor Company (som for øvrig har 1000 hp).

Nikola har to trinns automatisk girkasse i følge deres nettside!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 30. april 2017, klokken 23:35Nikola har to trinns automatisk girkasse i følge deres nettside!
OK, det har jeg ikke fått med meg. (Vi får håpe den ikke forårsaker like mye problemer som girkassen Tesla først benyttet seg av i Tesla Roadster...)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. april 2017, klokken 23:43
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 30. april 2017, klokken 23:35Nikola har to trinns automatisk girkasse i følge deres nettside!
OK, det har jeg ikke fått med meg. (Vi får håpe den ikke forårsaker like mye problemer som girkassen Tesla først benyttet seg av i Tesla Roadster...)

Det hadde vært fint å slippe girkasse, men to trinns er mye bedre enn atten trinns (6 x 3)!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA