Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

ladov

Tesla snakket allerede i 2012 om at de ønsket å bringe ladetiden på elbilen ned i 5-10 minutter. For å lade på 10 minutter må cellene tåle 6C. Elon Musk har kommet med flere hint om at de har lykkes med å øke ladeeffekten vesentlig. Ingenting er bekreftet ennå men jeg gjetter på at vi får flere detaljer under neste TM3 unveil.

Jeg *tror* at de har nådd 6C for cellene som skal inn i TM3 og jeg blir heller ikke overrasket om det viser seg at enkelte allerede produserte biler (S og X med 100kWh batteri?) er levert med batterier som tåler høyere effekt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

doldis1

 
SitatBlir 2017 et skjebneår for hydrogenbilene?

Hmm, H- bilens skjebne er nok avgjort for lenge siden  ;) Toyota kan levere mirai nå de men det er bare det
at ingen vil kjøpe...
Tesla motors derimot har et vanvittig moment, de la nettopp ut tallene for 4rde kv. som viser at de
underleverer i forhold til egne estimater.
Og markedet reagerer med å sende aksjekursen..........opp!

Kavorka

Sitat fra: Panduck på tirsdag 10. januar 2017, klokken 08:16
Blir 2017 et skjebneår for hydrogenbilene? Med ampera-e og model3 kommer med mnd salg (ukesalg) over det hydrogenbilene setter som mål som salg for 2020, vil det vel bli vanskelig å forsvare salg av en diger bil med 4 seter som det knapt finnes fyllestasjoner til.

Eller vil de kapitalsterke selskapene gjøre noen større fremstøt nå, det er vel ingen hemmelighet at det er bedre for deres fremtid at vi er låst til en vanskeligere teknologi.

Tror de neste to årene blir helt avgjørende for hydrogen-leieren..
Jeg tror fjoråret var et avgjørende år for hydrogenleiren, da Toyota, hydrogenbilens forkjemper, annonserte  at de skal satse på batteribil. Antar dette er begynnelsen til slutten for hydrogensatsingen.

Panduck

#2043
Sitat fra: Kavorka på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:29
Jeg tror fjoråret var et avgjørende år for hydrogenleiren, da Toyota, hydrogenbilens forkjemper, annonserte  at de skal satse på batteribil. Antar dette er begynnelsen til slutten for hydrogensatsingen.

Poenget her er at de ikke har gitt opp. Det avgjørende stikket kommer når de innser at det er bortkastet å satse på slike biler. Når enorme internasjonale selskaper legger kraft, både finansiell og politisk, bak et mål, bør vi ikke anse slaget som tapt. Selv om det er soleklart best med EL, og EL har en fremdrift som HY ikke kan være i nærheten av, vet vi fra tidligere at det beste ikke alltid er det som seirer.

Fremdeles sier de fleste store at hydrogen er målet.

Poenget er at HY er komplisert i forhold til EL, og komplisert gjør det vanskelig for de små å kunne konkurrere med de store. Det er da ikke rart i at de store selskapene ønsker at HY skal seire.

Argumentasjonen for EL vs HY viser jo litt om hvordan det tenkes. Man må argumentere for EL med at det er mer effektivt, enklere, osv. Man argumentere gjerne for HY med at "de store aktørene satser på dette!".

HY har allerede begynt å få fordeler i forhold til EL (lov til å kjøre i bussfelt, ikke krav om at de skal lage lyd selv etter EL har fått dette kravet) , selv om dette overhode ikke gir noen mening. I verste fall kan vi se enda mer av dette, noe som vil føre til en enda mer ugunstig vridning mot HY.

Spørsmålet er om et enormt salg av elbiler som kan komme nå, kan gi det siste stikk til hydrogen, eller om de vil klare å bruke sin finansielle og politiske makt til å vri markedet slik at de fremdeles kan henge med.

Espen Hugaas Andersen

#2044
Jeg tror ikke det vil være noe veldig definerbart punkt der hydrogenbilen er død og begravet. Her er det jeg tenker vil skje over noen år:

- Det vil ikke komme flere nye konseptbiler med hydrogen brenselcelle
- Det sluttes å sette opp hydrogenfyllestasjoner
- Du får satsinger på fyllestasjoner som legges ned. Noen vil være litt mer profilerte, som når Better Place la ned. Andre vil ikke merkes, utover en sak i lokalavisen.
- Insentivene for hydrogenbiler fjernes ikke med det første, men da det er ingen nye hydrogenbiler gjør de heller ingen skade. 2-10 år etter siste nyregisterte hydrogenbil fjernes disse inaktive reglene. Ingen bryr seg.
- Bil-programmer som Mirai fortsetter over flere år. Til slutt avvikles de uten at noen blir informert. Det vil bare slutte å bli registert nye Mirai.
- Du vil ikke få noen som helst slags innrømmelser fra bilprodusentene. Spør man f.eks Toyota om hva som skjer med Mirai, så vil Toyota begynne å snakke om de fine nye elbilene som er basert på Mirai og som kommer de nærmeste årene.
- Hydrogenforkjemperne vil bli mindre og mindre aktive i kommentarfelt o.l. Til slutt glemmer man at de har eksistert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

#2045
 
SitatDet vil ikke komme flere nye konseptbiler med hydrogen brenselcelle
- Det sluttes å sette opp hydrogenfyllestasjoner
- Du får satsinger på fyllestasjoner som legges ned. Noen vil være litt mer profilerte, som når Better Place la ned. Andre vil ikke merkes, utover en sak i lokalavisen.
- Insentivene for hydrogenbiler fjernes ikke med det første, men da det er ingen nye hydrogenbiler gjør de heller ingen skade. 2-10 år etter siste nyregisterte hydrogenbil fjernes disse inaktive reglene. Ingen bryr seg.
- Bil-programmer som Mirai fortsetter over flere år. Til slutt avvikles de uten at noen blir informert. Det vil bare slutte å bli registert nye Mirai.
- Du vil ikke få noen som helst slags innrømmelser fra bilprodusentene. Spør man f.eks Toyota om hva som skjer med Mirai, så vil Toyota begynne å snakke om de fine nye elbilene som er basert på Mirai og som kommer de nærmeste årene.
- Hydrogenforkjemperne vil bli mindre og mindre aktive i kommentarfelt o.l. Til slutt glemmer man at de har eksistert.
« Siste redigering: I dag kl. 13:17 av Espen Hugaas Andersen »

Kan ikke sies bedre, krystallkula mi viser akkurat det samme !

SitatFremdeles sier de fleste store at hydrogen er målet.

Hvis noen av de virkelig mener det burde de kanskje lese seg litt opp på "Kodak moment" ?  :)


Panduck

Jeg håper og tror på det samme. Men jeg føler at de nå har et "enten eller" dilemma. Enten gjør de et VOLDSOMT push for hydrogen de neste to årene, ellers er det totalt kroken på døra for den teknologien.

Håper på det siste!

Espen Hugaas Andersen

Jeg vet ikke om det er så mye mer de kan gjøre. Her må man huske på at Norge er irrelevant i denne sammenhengen. Stedene som betyr noe er Japan, California, kanskje Tyskland og noen andre steder.

Ser man f.eks på California, så er subsidiene til hydrogenbiler allerede ekstreme. De får 9 CARB-kreditter til en verdi av 5000 USD per stk (Toyota trenger disse selv for å ha lov til å selge forurensende biler). Det er altså 45.000 USD. I tillegg får kjøperen 5000 USD av staten, og 7500 USD av de føderale myndighetene. De totale subsidiene er altså 57.500 USD, eller nesten 500.000 kroner. Per bil. Og det inkluderer heller ikke de 103 millionene dollar som er brukt på fyllestasjoner frem til midten av 2016; ett tall som øker.

Ser man f.eks på Tesla, så får de også subsidier. Tesla får 4 CARB-kreditter som de så selger for rundt 2500 USD/stk, altså 10.000 USD. Og kjøperen får 7.500 USD fra de føderalte myndighetene. Det er 17.500 USD, som er mye penger, men det er fortsatt 40.000 USD mindre enn det f.eks Toyota mottar. Og det inkluderer som sagt ikke subsidiene til fyllestasjoner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Er det ikke trolig at vi får plug-in hydrogenbiler som stort sett kjører elektrisk, men som har hydrogenpakken på grunn av de ekstra fordelene det gir? Som nevnt i en annen tråd er det for eksempel snakk om at biler med HY skilt kan kjøre i kollektivfelt etter at biler med EL og EK skilt har mistet den fordelen.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Kavorka

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:59
Jeg tror ikke det vil være noe veldig definerbart punkt der hydrogenbilen er død og begravet. Her er det jeg tenker vil skje over noen år:

- Det vil ikke komme flere nye konseptbiler med hydrogen brenselcelle
- Det sluttes å sette opp hydrogenfyllestasjoner
- Du får satsinger på fyllestasjoner som legges ned. Noen vil være litt mer profilerte, som når Better Place la ned. Andre vil ikke merkes, utover en sak i lokalavisen.
- Insentivene for hydrogenbiler fjernes ikke med det første, men da det er ingen nye hydrogenbiler gjør de heller ingen skade. 2-10 år etter siste nyregisterte hydrogenbil fjernes disse inaktive reglene. Ingen bryr seg.
- Bil-programmer som Mirai fortsetter over flere år. Til slutt avvikles de uten at noen blir informert. Det vil bare slutte å bli registert nye Mirai.
- Du vil ikke få noen som helst slags innrømmelser fra bilprodusentene. Spør man f.eks Toyota om hva som skjer med Mirai, så vil Toyota begynne å snakke om de fine nye elbilene som er basert på Mirai og som kommer de nærmeste årene.
- Hydrogenforkjemperne vil bli mindre og mindre aktive i kommentarfelt o.l. Til slutt glemmer man at de har eksistert.
Det kommer ikke til å være et absolutt skille der hydrogen taper. Men i ettertid tror jeg vi vil se at den gangen da Toyota gikk åpent ut og satser på batteribil, så forsvant også momentet i hydrogensatsingen. Uten moment kommer ingen til å bygge ut fyllestasjoner, og uten disse kommer heller ingen biler til å selges.

Kanskje hydrogen har noe for seg i fremtiden hvis litium er mangelvare, og batterier blir ekstremt kostbar.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på tirsdag 10. januar 2017, klokken 14:24
Er det ikke trolig at vi får plug-in hydrogenbiler som stort sett kjører elektrisk, men som har hydrogenpakken på grunn av de ekstra fordelene det gir? Som nevnt i en annen tråd er det for eksempel snakk om at biler med HY skilt kan kjøre i kollektivfelt etter at biler med EL og EK skilt har mistet den fordelen.
Det er mulig det kommer plug-in hydrogenbiler. Men det har nok lite med Norge å gjøre. Norge er ikke stort nok til at bilprodusentene kan lage bilmodeller kun for Norge. Så klart, om det var mulig å selge 20.000 plug-in hydrogenbiler til f.eks 700.000 kroner per år i Norge, så ville de kunne finne på å lage en slik modell for Norge. Men da måtte de også kunne være sikker på at insentivene ikke ville endre seg om 1-5 år. De ville ha behov for en sikkerhet om at markedet ikke ville utraderes over natten med ett pennestrøk av norske politikere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Panduck

At hydrogen ikke trenger å lage lyd mens elbiler må lage lyd har ikke noe med norge å gjøre, dette er vel EU som har bestemt. At det kan komme andre fordeler også utenfor Norge er vel ikke utenkelig. Når jeg nevner politisk innflytelse, er det ikke Norge jeg tenker på...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 10. januar 2017, klokken 14:28Det kommer ikke til å være et absolutt skille der hydrogen taper. Men i ettertid tror jeg vi vil se at den gangen da Toyota gikk åpent ut og satser på batteribil, så forsvant også momentet i hydrogensatsingen. Uten moment kommer ingen til å bygge ut fyllestasjoner, og uten disse kommer heller ingen biler til å selges.
Jeg tror momentet vil vedvare i noe mer tid, kanskje 2 år. Og når man ser tilbake på historien så vil det være mange små hendelser som har vist veien mot hydrogenbilens nedgang. Blant annet:

- Når Tesla Roadster kom i salg.
- Når Nissan Leaf kom i salg.
- Når Tesla Model S kom i salg.
- Når Hyundai valgte å lage elbil (Ioniq).
- Når Honda valgte å lage elbil (batterielektrisk Clarity).
- Når Toyota valgte å lage elbil.
- Når Opel Ampera-e kom i salg.
- Når Tesla Model 3 kom i salg.
- Når Nikola Motors gikk konkurs.
Osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

 
SitatKanskje hydrogen har noe for seg i fremtiden hvis litium er mangelvare, og batterier blir ekstremt kostbar.

Litium er nok ikke endestasjonen for batteriutvikling.
Nå som det finnes et oppegående elbilmarked vil vi nok snart få høre om bedre og billigere batterier med
mye større energitetthet enn i dag.
Kanskje sågar en "filled for life" bil kommer ,der det ene platesettet omdannes mens det produseres strøm?
Toyota og de andre hydrogenforkjemperne skal vel egentlig ha kred for innsatsen,
men denne gangen ble det ikke hydrogen.. 
Hydrogenbilen framstår i dag som en løsning som kun tilfredstiller produsentenes behov-ikke kundens-
og da vet vi vel hvor dette ender

Amoss

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 10. januar 2017, klokken 14:28
Det kommer ikke til å være et absolutt skille der hydrogen taper. Men i ettertid tror jeg vi vil se at den gangen da Toyota gikk åpent ut og satser på batteribil, så forsvant også momentet i hydrogensatsingen.

Nei, den gang Toyota gikk åpent ut og satset på batteribil så viste de kun at også de hadde innsett at momentet for hydrogenbilen forlengst hadde forsvunnet. Vi har over lengre tid sett stadige tegn på at momentet var på vei til å forsvinne, hver gang en bilfabrikantene som hadde sagt at de skulle satse på hydrogen begynte å snakke mer om sin elbil satsning enn hydrogen satsing så forsvant noe av momentet bak hydrogenløsningen.

Så slik jeg ser det har Toyota altså egentlig vedkjent at momentet er borte, men uten å innrømme det direkte. Tipper at de i likhet med alle da andre nå bare vil la hydrogensatsningen dø en stille død og snakke så lite som mulig om den i mellomtiden. I ettertid vil vi nok se på dette momentet som når Toyota satte spikeren i kisten til denne teknologien for personbiler. Til andre former for transport kan man kanskje fortsatt holde døra på gløtt, men har ikke den helt store troen der heller.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA