Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Panduck på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:27
Sitat fra: automat på torsdag 01. desember 2016, klokken 21:01
Kommer ikke til å skje. Km-tellere er altfor lett å manipulere. Slik at km-triksing kommer til bli den nye folkesporten.

Lettere enn før 1993, når dette var måten det var løst for dieselbiler?

På dieselbiler ble det løst med en mekanisk kluns som ble montert å hjulet.

Nå kan det gjøres enten vil km-telleren, eller GPSen, eller begge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

zyp

Forsikringen min koster ca 800kr ekstra for hver økning på 4000km, dvs. ca 20øre/km. En kilometeravgift som erstatter dagens drivstoffavgift vil vel bli i samme størrelsesorden, så insentivet for å trikse med kilometerstanden burde ikke bli så mye høyere enn det allerede er.

Porsgrunn

Sitat fra: automat på torsdag 01. desember 2016, klokken 21:01
Sitat fra: THE på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:28
Sitat fra: Panduck på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:02


My enklere løsning er kilometeravgift for å få inn tapte avgifter som ligger på bensin. Det er ikke far-fetched vil jeg tro

Med omlegging av årsavgiften som skjer nå, så er det ingen ekstra administrative kostnader heller. Nå skal forsikringsselskapet kreve inn årsavgiften (omdøpt til trafikkavgift), og da er det veldig lite som skal til for å knytte trafikkavgiften opp mot kjørelengde på forsikringen.

Kommer ikke til å skje. Km-tellere er altfor lett å manipulere. Slik at km-triksing kommer til bli den nye folkesporten.

Hvorfor er du så sikker på det?

Omtrent hver eneste gang jeg fyller diesel så er det en pumpe rett ved siden av med mye billigere avgiftsfri diesel. Jeg har aldri falt for fristelsen til å bruke den eller sett noen som har brukt den på personbil noen gang.

Hvorfor skjer ikke dette ofte? (er klar over at noen veldig få gjør det) Jo fordi konsekvensene ved å bli tatt er for store, bøtesatsene er enorme.

Du må regne med at et slikt system blir på samme måten. Sjansen for å bli tatt er reel nok til å gjøre problemet med juks lite om gevinsten er liten i forhold til konsekvensene. I dag leses km av ved f eks EU kontroll, det kan lett utvides til også gjelde alle verkstedbesøk utekontroller osv. Du lager også et mulig mareritt for deg selv den dagen bilen skal selges og reel kilometer er langt høyere enn oppgitt.

automat

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:04

Hvorfor er du så sikker på det?

Omtrent hver eneste gang jeg fyller diesel så er det en pumpe rett ved siden av med mye billigere avgiftsfri diesel. Jeg har aldri falt for fristelsen til å bruke den eller sett noen som har brukt den på personbil noen gang.

Hvorfor skjer ikke dette ofte? (er klar over at noen veldig få gjør det) Jo fordi konsekvensene ved å bli tatt er for store, bøtesatsene er enorme.

Du må regne med at et slikt system blir på samme måten. Sjansen for å bli tatt er reel nok til å gjøre problemet med juks lite om gevinsten er liten i forhold til konsekvensene. I dag leses km av ved f eks EU kontroll, det kan lett utvides til også gjelde alle verkstedbesøk utekontroller osv. Du lager også et mulig mareritt for deg selv den dagen bilen skal selges og reel kilometer er langt høyere enn oppgitt.

Hvis du ser på driftstoffpumpa så ser du at den er merket med "kontrollert av justervesenet". Fordi man skal ha sikkerhet for at den måler korrekt. En km-teller har ingen slik kontroll, og er et alt for usikkert instrument for innkreving av avgifter. Og slik kommer det til å være med mindre EU krever mer pålitelige instrumenter ved typegodkjenning (som ikke løser problemet for gamle biler).

Muligheten for kontroll og sanksjoner, samt risiko kan man selvfølgelig spekulere frem og tilbake om. Men det at km-tellere er lette å manipulere gjør fristelsene større. Husk også at endel eldre biler ikke er så ofte innom verksted.

GPS-basert teller som er foreslått her er problematisk av to årsaker: Personvern, samt det faktum at gps-signaler er lette å jamme/manipulere.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Porsgrunn

Sitat fra: automat på fredag 02. desember 2016, klokken 00:26

Hvis du ser på driftstoffpumpa så ser du at den er merket med "kontrollert av justervesenet". Fordi man skal ha sikkerhet for at den måler korrekt. En km-teller har ingen slik kontroll, og er et alt for usikkert instrument for innkreving av avgifter. Og slik kommer det til å være med mindre EU krever mer pålitelige instrumenter ved typegodkjenning (som ikke løser problemet for gamle biler).


Mulig jeg ikke var tydelig nok slik at det ble misforstått, men jeg snakker om avgiftsfri diesel, det har lite med justervesenet gjøre.

Å lage et system for avgifter som ikke kan lures kan du like gjerne gi opp med en gang. Dessuten er det (om du ikke snakker om biler som er gamle nok til å ha analoge speedometer) nødvendig med både kunnskap og utstyr for å få det til. Tror derfor ikke problemet blir mye større enn det er med triksing av km for å snytte på forsikringen er idag, faktisk tror jeg at en tetter oppfølging av km stand kan redusere juksingen.   

Men nå er dette rimelig langt fra emnet i tråden.

doldis1

 
SitatMulig det er konspiratorisk, men jeg blir forbauset hvis man ikke en gang i fremtiden (les:om noen år) ser prising av strøm hjemme hvor elbil-lading har en helt annen - og mye høyere - pris enn strøm til resten av husholdningen.

Ha,ha, ja da sier jeg bare lykke til! Jeg for min del akter å kle både hus- og garagetaket med solcellepaneler til
sommeren!!! :)

automat

Sitat fra: Porsgrunn på fredag 02. desember 2016, klokken 00:48


Mulig jeg ikke var tydelig nok slik at det ble misforstått, men jeg snakker om avgiftsfri diesel, det har lite med justervesenet gjøre.

Å lage et system for avgifter som ikke kan lures kan du like gjerne gi opp med en gang. Dessuten er det (om du ikke snakker om biler som er gamle nok til å ha analoge speedometer) nødvendig med både kunnskap og utstyr for å få det til. Tror derfor ikke problemet blir mye større enn det er med triksing av km for å snytte på forsikringen er idag, faktisk tror jeg at en tetter oppfølging av km stand kan redusere juksingen.   

Men nå er dette rimelig langt fra emnet i tråden.

Poenget var ikke om dieselen var avgiftsfri eller ikke, men at telleverk til kjøp og salg (og avgifter) er strengt regulert. Hvis målet er å flytte hele engangsavgiften over til en km-avgift, så kan det fort dette bli over 1kr pr km for større biler. (200.000kr i engangsavgift fordelt på 200.000km antatt kjørelengde i bilens liv).

Kjører man 20-30.000 km i året med en stor gammel bil som allerede har 200.000 på telleren, så er gevinsten stor ved å justere tilbake halvparten av årlig kjørelengde. Hvordan skal man oppdage at den bilen har gått 260.000km istedet for 230.000km to år senere? Man kan selvfølgelig gå inn å sjekke i bilens hjerne etter spor fra km-manipuleringen, men det skjer ikke med mindre myndighetene har en kraftig mistanke om juks.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 02. desember 2016, klokken 01:48
Hvis målet er å flytte hele engangsavgiften over til en km-avgift, så kan det fort dette bli over 1kr pr km for større biler. (200.000kr i engangsavgift fordelt på 200.000km antatt kjørelengde i bilens liv).

Nå var det vel strengt talt ikke noe slikt det var snakk om her da. Engangsavgifter for elbiler er jo vedtatt at skal innføres - en gang etter 2020. Her snakket vi om en avgift tilsvarende veibruksavgiften på drivstoff, debattert som enten innkrevd via en forhøyet elavgift på den strømmen som går inn på elbilen eller senere også alternativt via en km avgift - tilsvarende det diesel hadde tidligere, der avgiften ikke ble innkrevd ifm drivstoff-fylling, men som en ren km avgift. Med en km avgift på 1kr. km vil avgiftene på elbiler overstige avgiftene på bensin og diesel (for vanlige personbiler) slik de er i dag...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Chivas

Sitat fra: doldis1 på fredag 02. desember 2016, klokken 00:57
SitatMulig det er konspiratorisk, men jeg blir forbauset hvis man ikke en gang i fremtiden (les:om noen år) ser prising av strøm hjemme hvor elbil-lading har en helt annen - og mye høyere - pris enn strøm til resten av husholdningen.

Ha,ha, ja da sier jeg bare lykke til! Jeg for min del akter å kle både hus- og garagetaket med solcellepaneler til
sommeren!!! :)
Ja, lykke til med det - blir dette utbredt skal jeg love deg at du får smekk på skatten :D
I Spania skattlegger de nå de som har solcellepaneler, og tror (litt forbehold) det også på et tidspunkt var snakk om å forby solcellepaneler for private ;)

Robert Sund

En gradvis innføring av engangsavgift på el og hydrogen biler vil ikke nødvendigvis innebære skatt på drivstoff eller pr. kilometer. Dessuten er det skatt på strøm allerede.

Hvis man faktisk ønsker økt elbilandel og reduksjon av klimagassene, og reduksjon av lokal forurensing, er innføring av tiltak som eksplisitt rammer det man ønsker ikke spesielt lurt.

@Chivas
Ja, Spania viser hvor galt det kan gå. Jeg håper vi ikke får spanske tilstander her i Norge.

Electrix

#1990
Sitat fra: Chivas på fredag 02. desember 2016, klokken 09:09
Sitat fra: doldis1 på fredag 02. desember 2016, klokken 00:57
SitatMulig det er konspiratorisk, men jeg blir forbauset hvis man ikke en gang i fremtiden (les:om noen år) ser prising av strøm hjemme hvor elbil-lading har en helt annen - og mye høyere - pris enn strøm til resten av husholdningen.

Ha,ha, ja da sier jeg bare lykke til! Jeg for min del akter å kle både hus- og garagetaket med solcellepaneler til
sommeren!!! :)
Ja, lykke til med det - blir dette utbredt skal jeg love deg at du får smekk på skatten :D
I Spania skattlegger de nå de som har solcellepaneler, og tror (litt forbehold) det også på et tidspunkt var snakk om å forby solcellepaneler for private ;)
Det ville vært meningsløst å avgiftslegge produksjon av utslippsfri energi hjemme, mens produksjon av energi MED høye utslipp av svevestøv ol er avgiftsfritt. Jeg regner derfor med at avgifter på vedfyring kommer lenge før avgifter på strømproduksjon med solceller.

Strøm på markedet har allerede store avgifter, nesten halvparten av prisen, så man kan nok regne med at også hydrogen vil få avgifter, i det minste mva og avgifter på strømbruken.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

automat

Sitat fra: Amoss på fredag 02. desember 2016, klokken 08:50



Nå var det vel strengt talt ikke noe slikt det var snakk om her da. Engangsavgifter for elbiler er jo vedtatt at skal innføres - en gang etter 2020. Her snakket vi om en avgift tilsvarende veibruksavgiften på drivstoff, debattert som enten innkrevd via en forhøyet elavgift på den strømmen som går inn på elbilen eller senere også alternativt via en km avgift - tilsvarende det diesel hadde tidligere, der avgiften ikke ble innkrevd ifm drivstoff-fylling, men som en ren km avgift. Med en km avgift på 1kr. km vil avgiftene på elbiler overstige avgiftene på bensin og diesel (for vanlige personbiler) slik de er i dag...

Ok, ser den. Men veibruksavgiften er 5kr/l for bensin og 3,50 for diesel (+mva). Så vi snakker fortsatt om betydelige beløp som skal kreves inn. Og jeg står ved det at bilens km-teller er et uegnet redskap for innkreving av slike beløp.

Et moment rundt engangsavgiften er at denne må legges om hvis målet er at staten skal beholde dagens inntektsnivå, når bilparken blir elektrisk. Nullutslippsbiler kommer ekstremt gunstig ut med dagens system, selv om de ikke skulle ha noe avgiftsfritak. Og hvis avgifter skal dreies fra eie til bruk, så havner man i samme problemstilling som erstatning av veibruksavgift.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på fredag 02. desember 2016, klokken 09:16
Hvis man faktisk ønsker økt elbilandel og reduksjon av klimagassene, og reduksjon av lokal forurensing, er innføring av tiltak som eksplisitt rammer det man ønsker ikke spesielt lurt.

Joda, og som jeg skrev lengre opp her så er dette neppe aktuelt med det første. Men kan bli en problemstilling når elbiler har blitt normen og det ikke lengre sees som noe poeng å prøve å øke elbilandelen ytterligere. Da vil man også se behovet for å erstatte tapet i veibruksavgifter basert på redusert salg av drivstoff. Noe av dette tapet forutsetter jeg at blir dekket av lavere helseutgifter.

Helt sant at det er skatt på strøm alt, men som jeg altså var inne på tidligere blir det vanskeligere å forsvare politisk en alt for høy avgift på strøm generelt, men det kan være en politisk åpning for å få det igjennom dersom man kan sette en egen avgift for strøm til (privat)transport.

De tekniske og praktiske utfordringene med dette er vel grunnen til at man her spekulerer i en evnt. km. avgift istedet.

Sitat fra: automat på fredag 02. desember 2016, klokken 09:43
Ok, ser den. Men veibruksavgiften er 5kr/l for bensin og 3,50 for diesel (+mva). Så vi snakker fortsatt om betydelige beløp som skal kreves inn. Og jeg står ved det at bilens km-teller er et uegnet redskap for innkreving av slike beløp.

Sant nok, men som jeg er inne på så behøver man ikke erstatte dagens veibruksavgift krone for krone. Så mens du var inne på 1kr./km. tidligere så ser jeg mer for meg noe tilsvarende 1kr./mil som en absolutt øvre grense (2016 kroner vel og merke), og antagelig godt under dette. Da spesielt med tanke på at det alt er noen avgifter også på elektrisitet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Robert Sund

Jeg er enig i alle de vurderingene.

Men forutsigbarhet for lave avgifter vil gi økt villighet til å satse på elbil for befolkningen, og derved gi lavere utgifter for den enkelte, lavere utgifter til transport for samfunnet, lavere fossilbilparkandel til overs, lavere klimautslipp, og lavere lokal forurensing.

Uten at forutsigbarheten i seg selv koster noe. (Tiltakene har kostnad, men forutsigbarhet er at kjøperne vet om (varigheten til) tiltakene på forhånd).

Derfor er jeg tilhenger av at lave utgifter i lang tid skal bestemmes og gjøres kjent så raskt som mulig.



Tilsvarende for hydrogen burde tiltak og støtte utsettes minst 10 år og det gjøres klart at uavkortet solidarisk ansvar for eksplosjoner i lukkede rom for fører/eier/forsikringsselskap gjelder. (I tuneller, bilverksteder, garager, osv.)

Griffel

Veibruksavgiften på drivstoff vil bli erstattet av et veiprisingssystem baset på en eller annen brikkeløsning til erstatning for det utdatert optiske nummerskiltet. Dermed blir veiprisingen uavhengig av drivstoff, og drivstoffavgift bensin og diesel blir en ren miljøavgift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA