Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Trond.Strom

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. november 2016, klokken 14:32
Sitat fra: arnkl på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:29
Eg har nemleg vanskeleg for å sjå korleis ein kan lage ein attraktiv hydrogenbil. Alle forsøk hittil har så store hydrogentankar at det er lite plass att til anna enn passasjerar.

Tredje generasjon brenselcellesystem er blitt såpass kompakt at det får plass under panseret på nye Clarity. (Bilde: Honda)

Brenselcelle og elmotor på størrelse med en V6 motor monter under panseret. God plass til fem personer. Den offisielle amerikanske EPA-målingen fra tidligere i høst tilsier 366 miles eller 589 kilometer.
TU: http://www.tu.no/artikler/norge-gar-glipp-av-den-kanskje-beste-hydrogenbilen/364933

Og enda er vi bare i 2106.
At Norge går glipp av denne spiller ingen rolle for utviklingen.
Definitivt et fantastisk stykke ingeniør arbeid av Honda.  Det eneste pro lese jeg ser er at det virker som en Rube  Goldberg maskin.  https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Rube_Goldberg%27s_%22Self-Operating_Napkin%22_(cropped).gif

Rio

Fra et ingeniørperspektiv er det selvsagt en interessant bil.

Men hva er poenget? Hvilke fordeler har den over en elbil, som om noen år vil ha rekkevidder på mellom 500 og 1000 km?



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Fylling er jo HY bilers eneste fordel sett fra forbrukerperspektiv, men den er tungtveiende for mange. Fylletiden på langtur er vel ikke en stor reell fordel etter hvert, men oppleves av mange som det. Den virkelige fordelen er for de som ikke har lademulighet hjemme.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

doldis1

 Den eneste grunnen til at hydrogenbilen har sett dagens lys er at de rene elbilene har hatt for dårlig batteri.
For dårlig kapasitet og for lang ladetid.
Til manges store overraskelse ser d ut til at selv om d var et faktum har d ikke forblitt sånn. Fenomenet heter
utvikling...
Ser vi litt bakover i tid hva gjelder batterier for så og dreie blikket 180 grader rundt å speide framover, vil mange av oss se batteribiler med rekkevidde som langt overgår hydrogenbilene, ja faktisk rekkevidder som
konstruktørene av fossilbiler ikke kunne drømme om ....
Og ladetiden ? Hurtiglading i dag på en god halvtime, føler vel ikke at d er for vågalt å spå at den tiden skal
ned i årene som kommer....
Så brenselcelle og motor på størrelse med en v6 imponerer vel kun som et godt stykke ingeniørkunst,
Hva hydrogenbilens framtid angår,
kunne de like gjerne ha fått plass til overnevnte komponenter i askebegeret......uten at det hadde
forandret på noe som helst.....


Chivas

Sitat fra: doldis1 på torsdag 01. desember 2016, klokken 07:58
Den eneste grunnen til at hydrogenbilen har sett dagens lys er at de rene elbilene har hatt for dårlig batteri.
For dårlig kapasitet og for lang ladetid.
Man skal heller ikke undervurdere de sterke kreftene som ønsker at folk fortsatt skal fylle dyr drivstoff fra pumper. Dette er big business hvor man absolutt ikke kommer til å gi seg så lett! Og får man lobbyert godt nok, kan det hende de også får has på elbilene.

Mulig det er konspiratorisk, men jeg blir forbauset hvis man ikke en gang i fremtiden (les:om noen år) ser prising av strøm hjemme hvor elbil-lading har en helt annen - og mye høyere - pris enn strøm til resten av husholdningen. Dette vil sikkert lett kunne gjennomføres med de nye smarte målerne man blir tvunget over på, samt krav om egne ladestasjoner slik at det lett kan skilles på hva som trekker strøm og til hvilken pris.

Electrix

Jeg kan ikke komme på noen god grunn til å prise elbil-lading høyere enn annen strøm i hjemmet. Det kan komme variable priser i forhold til klokkeslett eller belastning på strømnettet, men her har jo elbileiere bedre muligheter til å tilpasse forbruket og spare penger enn andre.

Det er noen steder i USA som har egen elbil-sats, da gjerne i sammenheng med egenprodusert solcellestrøm. Enkelte får da 2,5kWt gratis strøm på natta for hver kWt strøm de leverer til nettet på dagen, siden dette hjelper på å balansere nettet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Helge

Sitat fra: Chivas på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:05
Mulig det er konspiratorisk, men jeg blir forbauset hvis man ikke en gang i fremtiden (les:om noen år) ser prising av strøm hjemme hvor elbil-lading har en helt annen - og mye høyere - pris enn strøm til resten av husholdningen. Dette vil sikkert lett kunne gjennomføres med de nye smarte målerne man blir tvunget over på, samt krav om egne ladestasjoner slik at det lett kan skilles på hva som trekker strøm og til hvilken pris.
Nei... her støtter jeg Electrix i forrige innlegg. Konspiratorisk eller ikke er dette svært lite sannsynlig av flere årsaker og det er i hvert fall usannsynlig i relativt nær fremtid.
1. Nettselskapene i Norge har allerede valgt de smarte målerne for utrullingen til januar 2019. Det endte opp med 3 forskjellige fabrikat. De fleste har vel også valgt nøyaktig modell allerede. Om jeg ikke tar feil mht en av målertypene er disse laget for å måle strømforbruket i ett punkt og ikke på flere av kursene. Skal man skille forbruket på ulike kurser må dette gjøres med tilleggsutstyr.
2. Når de nye målerne er installert innen januar 2019 ønsker ikke nettselskapene bytte dem igjen innen relativt få år
3. Om strømmen blir 3 ganger så dyr i garasjen (hvilket jeg altså betviler sterkt!) kommer mange elbileiere til å slenge ut en ledning fra huset. Dette er ikke ønskelig ut fra sikkerhetshensyn og taler mot at man skal skille slik på prisen.
4. Kanskje viktigste punkt: Hvorfor i alle dager skal man skille på prisen? Hvorfor skal strøm til elbilen være dyrere enn strøm til badestampen, boblebadet, varmekablene i stien opp til huset, panelovnene osv? For nettselskapet er det totalen som er viktig - at den enkelte kunde ikke bruker mye strøm i "tunglast" på de kalde vinterdagene. Da er det viktigere for "everket" at noen er villig til at varmtvannstanken, varmekablene og for den del elbilen ikke trekker strøm i en time eller to når det samlede strømtrekket er på sitt høyeste. DER vil vi nok se enda mer strategisk prising fra nettselskapene (effekt-tariffer, fastleddpriser ut fra størrelsen på hovedsikringer etc) men da er det altså prisen på strømmen vi bruker i alle apparatene våre.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Panduck

Sitat fra: Helge på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:50
Nei... her støtter jeg Electrix i forrige innlegg. Konspiratorisk eller ikke er dette svært lite sannsynlig av flere årsaker og det er i hvert fall usannsynlig i relativt nær fremtid.

My enklere løsning er kilometeravgift for å få inn tapte avgifter som ligger på bensin. Det er ikke far-fetched vil jeg tro

e-curious

Det siste var vel tilfellet for dieselbiler en gang i tiden tror jeg.

Amoss

Sitat fra: Electrix på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:31
Jeg kan ikke komme på noen god grunn til å prise elbil-lading høyere enn annen strøm i hjemmet.

Vel, da kan jeg hjelpe deg - uten å ta til ordet for at det er det de kommer til å gjøre.

Gi en politiker en mulighet til å hente inn mer penger, og du kan regne med at politikeren griper sjansen med begge hender ;)  For å følge det konspiratoriske sporet til Chivas så kan man legge på en liten bestikkelse fra Hydrogen-/Olje-/Fossilbil-mafian ;)

Med eldre minstepensjonister som sitter hjemme og fryser da de ikke kan ta seg råd til å holde varmen eller sulter for at de ikke har råd til å lage maten på komfyren (jada - jeg overdriver *litt* for å markere poenget) så kan det bli vanskelig å forsvare en generell prisøkning fra avgifter i den størrelsen vi snakker om her. Men om de kan legge på en avgift som kun treffer bilene, så har Norske politikere lang tradisjon om ikke vise måtehold.

Jada, idag er mantra'et "Dersom du må kjøre bil - kjør elektrisk", og da rimer det dårlig å "straffe" de som kjører elektrisk med høyere avgifter. Men når elbiler er normen så kommer nok matra'et "Ikke bruk bilen om du ikke må. Kjør heller med det ikke-eksisterende kollektivtilbudet" tilbake til heder og verdighet igjen...

Så jo, grunner er det nok av. Om det er teknisk og politisk mulig er noe helt annet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

Sitat fra: Panduck på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:02
Sitat fra: Helge på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:50
Nei... her støtter jeg Electrix i forrige innlegg. Konspiratorisk eller ikke er dette svært lite sannsynlig av flere årsaker og det er i hvert fall usannsynlig i relativt nær fremtid.

My enklere løsning er kilometeravgift for å få inn tapte avgifter som ligger på bensin. Det er ikke far-fetched vil jeg tro

Med omlegging av årsavgiften som skjer nå, så er det ingen ekstra administrative kostnader heller. Nå skal forsikringsselskapet kreve inn årsavgiften (omdøpt til trafikkavgift), og da er det veldig lite som skal til for å knytte trafikkavgiften opp mot kjørelengde på forsikringen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Gardin

Sitat fra: Chivas på torsdag 01. desember 2016, klokken 13:05
Man skal heller ikke undervurdere de sterke kreftene som ønsker at folk fortsatt skal fylle dyr drivstoff fra pumper. Dette er big business...
Jeg har vanskelig for å se at hydrogenfyllestasjoner kan bli noen god business.

Hyops regnskapstall viser at de bruker mere penger på innkjøp og transport av hydrogen til sine hydrogenstasjoner enn hva de selger den for. Dette kan umulig være noen genial forretningside. Jeg kan ikke se for meg at det går an å tjene penger på hydrogen som leveres med tankbiler. Eneste muligheten må være å produsere hydrogenet på stedet slik som Uno-x skal gjøre, men selv dette ser ut til å gi en veldig dårlig økonomi.

Den første fyllestasjonen til Uno-x har en kapasitet til å produsere bare ca 1800 kg hydrogen i året fra "overskuddsstrøm" til en salgsverdi av rundt 160 000. Det skal godt gjøres å få driftskostnadene ned på dette nivået, og dette gir uansett et håpløst lavt potensial i forhold til en investeringskostnad på 30 millioner.

Det er mulig at man en gang langt inn i framtiden kan klare å få opp pumpeprisen på hydrogen til et nivå som gjør det mulig å tjene noen slanter på å drive hydrogenstasjoner, men per idag er lønnsom hydrogenstasjondrift veldig langt unna. Jeg tviler på at det finnes store kapitalkrefter som anser dette som et lukrativt marked.

ladov

I dag så jeg for øvrig min første hydrogenbil 'i det fri'. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

automat

Sitat fra: THE på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:28
Sitat fra: Panduck på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:02


My enklere løsning er kilometeravgift for å få inn tapte avgifter som ligger på bensin. Det er ikke far-fetched vil jeg tro

Med omlegging av årsavgiften som skjer nå, så er det ingen ekstra administrative kostnader heller. Nå skal forsikringsselskapet kreve inn årsavgiften (omdøpt til trafikkavgift), og da er det veldig lite som skal til for å knytte trafikkavgiften opp mot kjørelengde på forsikringen.

Kommer ikke til å skje. Km-tellere er altfor lett å manipulere. Slik at km-triksing kommer til bli den nye folkesporten.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Panduck

Sitat fra: automat på torsdag 01. desember 2016, klokken 21:01
Kommer ikke til å skje. Km-tellere er altfor lett å manipulere. Slik at km-triksing kommer til bli den nye folkesporten.

Lettere enn før 1993, når dette var måten det var løst for dieselbiler?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA