Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: ladov på søndag 27. november 2016, klokken 22:52
For 10 år siden så var hydrogen tilsynelatende den eneste farbare veien for å oppnå nullutslippsbiler. Jeg sier tilsynelatende for de få innvidde visste nok allerede den gang at det var betydelige teknologiske og økonomiske hindre i veien før hydrogenbilen kunne bli allemannseie. På samme måte så var batteribilen sett på som et leketøy som ikke kunne sies å ha noen stor fremtid. At det var så 'enkelt' som å sette store nok batterier i bilen var det åpenbart få som tenkte på. Nå har elbilen utviklet seg voldsomt mens hydrogenbilen står på stedet hvil men jeg mistenker at for mange som ikke har satt seg særlig inn i teknikken så er fortsatt batteribiler noe som umulig kan funke i lengda mens hydrogenbilen er fremtiden..

Tenk tilbake på VW Golf CityStromer - de er fra 90-tallet. De har omtrent samme komponenter som dagens elbiler - omformer, lader, BMS, osv. - og de hadde 480 kg med blybatterier, som ga opptil 80 km rekkevidde. Bytter man batterier til dagens batterier får man opptil 200 km rekkevidde.

CityStromer tok ikke av fordi man manglet batterikjemi, men grunnlaget er der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 21:25
Litt av greia med hydrogen er at det gir eksisterende energiselskaper(fossile) anledning til å fortsette med å eie infrastrukturen.

Jeg synes det er skremmende å se hvor mange som ser ut til å ønske å fortsette på det viset, og "ikke skal ha elbil fordi hydrogen er framtida".  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

 
SitatJeg synes det er skremmende å se hvor mange som ser ut til å ønske å fortsette på det viset

Jepp, skremmende men ikke på noen måte merkelig når man ser på mainstream medias dekning av elbil og H-bil
her i landet...
Jeg trodde dette selv for bare en par mnd. siden ! Da jeg satte meg litt inn i materien dukket jo et helt
annet bilde opp.
Får se når d begynner å bli en del Amperaer, om noen fler våkner ?

ladov

Av og til dukker uttrykket 'Reality Distortion Field' opp. Det ble gjerne brukt om Steve Jobs og Apple men jeg har også sett det bli brukt om Elon Musk og Tesla. Tanken er at enkelte toppsjefer påvirker både kollegaer og kunder til å tro på en innbilt virkelighet.

Jeg er overbevist om at effekten er reell men at den virker motsatt vei. Altså at når Musk gjør en beslutning så baserer han seg på at hans kunnskap om emnet er mer oppdatert og tettere på virkeligheten enn de fleste andre. For de som ikke er like oppdatert som Musk(de fleste) så virker det som han er i tralala-land mens det egentlig er folk flest som henger igjen i fortiden.

Åpenbart har folk flest bedre ting å ta seg til enn å finregne på hydrogenbilens utilstrekkelighet kontra elbilen og henger dermed igjen i fortidens 'sannhet' om at hydrogenbilen er fremtiden.

Jeg tror at 2017 blir året hvor hydrogenbilen får dødsstøtet i den norske opinionen. Nye Renault Zoe og Opel Ampera-e vil demonstrere for gud og hvermann at også rimeligere biler kan ha god rekkevidde og da er løpet kjørt for hydrogenbilen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

Sitat fra: ladov på søndag 27. november 2016, klokken 22:52
For 10 år siden så var hydrogen tilsynelatende den eneste farbare veien for å oppnå nullutslippsbiler. Jeg sier tilsynelatende for de få innvidde visste nok allerede den gang at det var betydelige teknologiske og økonomiske hindre i veien før hydrogenbilen kunne bli allemannseie.
For 10år siden hadde jeg hatt elbil i flere år. Det var ikke vanskelig dengang å se at hydrogenbiler var meget langt fram. Nå er det ikke så langt fram, men enda et stykke. Hydrogen er ikke eneste farbare veg for 0 utslipps biler.

Fossilbiler er ikke det hele problemet, men fossilproduksjon av energi (transport innkludert). Å erstatte kull og olje med tilfeldige kilder er ikke utopi og hydrogen er en del av total løsningen.

Mao. Kombinasjonen  av elbiler og hydrogenbiler er deler av veien mot 0 utslipp, i 2035 vil salget av hydrogenbiler være ca. 25% av salget av elbiler+ladbarehybrider i Europa. I magasinkraftlandet Norge vil det være en del lavere dersom ikke blir for mange eksportkabler.

Satsingen på hydrogenfyllstasjoner i magasinkraftlandet Norge de neste 10 år har ikke store interessen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på mandag 28. november 2016, klokken 17:29
Mao. Kombinasjonen  av elbiler og hydrogenbiler er deler av veien mot 0 utslipp, i 2035 vil salget av hydrogenbiler være ca. 25% av salget av elbiler+ladbarehybrider i Europa.


...øhh... Hvorfor?

Hvorfor skulle noen velge hydrogen i 2035?


(Joda, man kan selvsagt få noe tilfeldig hydrogen dersom det er en storm om natten, eller noe, men hvorfor skulle man ta seg bryet med å transportere det rundt til biler? Langt enklere å konvertere det til strøm i et kraftverk sentralt, og så kan folk lade elbilene.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 
Sitati 2035 vil salget av hydrogenbiler være ca. 25% av salget av elbiler+ladbarehybrider i Europa. I magasinkraftlandet Norge vil det være en del lavere dersom ikke blir for mange eksportkabler.

Ha ha, dette tallet har du vel fått fra spåkjerringene i Bosch eller ? Her skal du få en spådom fra meg :
i 2035, altså om 19 år, vil samlet hydrogenforbruk på Europeiske veier av personbiler, busser, tungtransport,
alt av motoriserte småkjøretøy,+ ATV og eventuelle nye doninger med hjul, alt dette tilsammen vil forbruke
en årlig mengde hydrogen på totalt 0 kg ......

Griffel

#1957
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 29. november 2016, klokken 00:36
Ha ha, dette tallet har du vel fått fra spåkjerringene i Bosch eller ?
Hvorfor tror du jeg trenger å spørre noen?
I 2035 vil vi vite hvem som har rett. :)
Vanligvis er det jeg. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnkl

Vanlegvis har du rett Griffel. Men når det gjeld trua på at hydrogenbilar skal ta av så trur eg nok du tar feil.

Eg har nemleg vanskeleg for å sjå korleis ein kan lage ein attraktiv hydrogenbil. Alle forsøk hittil har så store hydrogentankar at det er lite plass att til anna enn passasjerar. Og eg har vanskeleg for å sjå korleis dei kan designe seg forbi dette, når ikkje store bilfabrikantar som Toyota, Hyundai og Honda ikkje har kome opp med nokon elegant løysing til no.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Trond.Strom

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. november 2016, klokken 18:52
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 29. november 2016, klokken 00:36
Ha ha, dette tallet har du vel fått fra spåkjerringene i Bosch eller ?
Hvorfor tror du jeg trenger å spørre noen?
I 2035 vil vi vite hvem som har rett. :)
Vanligvis er det jeg. ;
Jeg tar ganske ofte feil.  Men jeg sliter virkelig med å se grunnlaget for hydrogen.  Som energilager er det ikke den mest effektive/billigste løsningen.  Samme for transport.  Hydrogen har en plass i noen industri prosesser men jeg skjønner virkelig ikke hva man skal med det i energimarkdet eller på veinettet. Så langt jeg kan forstå er hovedfordelen til hydrogen hastighet på energioverføring.  Hovedulempen er kostnad.  Hvem er villig til å betale 3-5 ganger så mye for transport fra a til b for å kanskje spare 10 minutter de få gangene man kjører over 50 mil?  Ikke profesjonelle transportselskaper skulle jeg tro.  Kanskje noen få privatpersoner som ikke bryr seg nevneverdig om hva ting koster,  men hvor mange er egentlig det?

stefse

Når det er snakk om store energimengder vil hydrogentanken og systemet rundt begynne å bli konkuransedyktig med de enorme batteripakker som trengs for å lagre samme energimengde. Som energilager vil det gå et skjæringspunkt ift batteri på kanskje rundt 300-500kWh litt avhengig av hvordan man regner pris, vektfordeler m.m. De fleste personbiler vil trolig ligge langt over på riktig side mot batteriløsning.
Hurtigbåt og enkelte fergestrekninger er kanskje noe man kunne utredet for hydrogen eller en slags plug-in hydrogen/hybrid. Likeledes fisketransport. Men flytende hydrogen er ingen spøk å hanskes med, bare spør rakettforskere  ;D

Men - ift klima må hydrogen må konkurrere med biodiesel/gass også, og det kan bli enda værre. Anvendelse av H krever mye politisk vilje. Teoretisk sett kunne man f.eks laget hydrogen i Norge med ren kraft og sendt den i rør, eller fraktet den på skip til steder man ikke vil drive skitten forbrenning som lager sotpartikler, som f.eks på Svalbard.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Griffel

Sitat fra: arnkl på tirsdag 29. november 2016, klokken 20:29
Eg har nemleg vanskeleg for å sjå korleis ein kan lage ein attraktiv hydrogenbil. Alle forsøk hittil har så store hydrogentankar at det er lite plass att til anna enn passasjerar.

Tredje generasjon brenselcellesystem er blitt såpass kompakt at det får plass under panseret på nye Clarity. (Bilde: Honda)

Brenselcelle og elmotor på størrelse med en V6 motor monter under panseret. God plass til fem personer. Den offisielle amerikanske EPA-målingen fra tidligere i høst tilsier 366 miles eller 589 kilometer.
TU: http://www.tu.no/artikler/norge-gar-glipp-av-den-kanskje-beste-hydrogenbilen/364933

Og enda er vi bare i 2106.
At Norge går glipp av denne spiller ingen rolle for utviklingen.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Det er en compliance car som ikke trengs - sett med produsentens øyne - i Norge. Men hva den teoretisk koster i masseproduksjon kunne jo vært intr. å funnet ut.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Porsgrunn

All ære til Honda for å ha gjort brenselcellene 33% mindre. Synes allikevel ikke det helt fjerner problemet med at hydrogen trenger plasskrevende komponenter og tanker.


arnkl

Sitat fra: Griffel på onsdag 30. november 2016, klokken 14:32


Tredje generasjon brenselcellesystem er blitt såpass kompakt at det får plass under panseret på nye Clarity. (Bilde: Honda)


Men legg merke til hydrogentanken. Det blir umogeleg å legge baksetet flatt, og den tar opp mykje av bagasjeromsplassen. Og det blir vanskeleg å få tankane mindre om ein skal klare minimun 50 mil rekkevidde.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA