Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

elektrolux

Noen som kan ta et bilde fra luken der en fyller hydrogen.

Skal visstnok være en advarsel der om å ikke fylle hydrogen etter år 2030
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chivas

Gjelder ikke forrige post, men hvordan hiver jeg opp bilder her fra mobilen? Tok ett par interessante fra dagens romeriksposten

mrydningen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 15:21
Noen som kan ta et bilde fra luken der en fyller hydrogen.

Skal visstnok være en advarsel der om å ikke fylle hydrogen etter år 2030

Ja bilen har 14års holdbarhet, da må tankene og hydrogensystemet byttes ut
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

Olee

Sitat fra: Chivas på onsdag 23. november 2016, klokken 16:06
Gjelder ikke forrige post, men hvordan hiver jeg opp bilder her fra mobilen? Tok ett par interessante fra dagens romeriksposten
Rett under der du skriver er det en pluss-knapp med teksten "Vedlegg og andre alternativer" du kan trykke på. Der kan du velge fra bildene dine, iallefall kan jeg det på min mobil :)
Sleng gjerne ut noen bilder!

Kristian O

Sitat fra: mrydningen på onsdag 23. november 2016, klokken 16:45
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 15:21
Noen som kan ta et bilde fra luken der en fyller hydrogen.

Skal visstnok være en advarsel der om å ikke fylle hydrogen etter år 2030

Ja bilen har 14års holdbarhet, da må tankene og hydrogensystemet byttes ut

Noen som har hørt prisen på det?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Chivas

Ikke så veldig nytt kanskje, men litt interessante uttalelser fra en i Toyota - og hvor journalisten som vanlig ikke evner å stille ett kritisk spørsmål (joda, det er vel en av disse reklameartiklene)

doldis1

 Under denne savner jeg en "liker" knapp å trykke på  :D

SitatNettopp, kikket på begge biler på Zerokonferansen Youngstorget idag,
På den ene siden AmperaE som er en no-nonsens kurant design, smart og kompakt elbil som kan gå 4-500km fylt opp hjemme i garasjen, eller noen av de andre 20 milioner stikkontaktene bare i Norge.

På andre siden, Toyota Mirai, kjempedyr, komplisert, hvor hydrogen teknologien for personbiler virkelig tydelig fremstår som helt irrelevant nå.

Og for å gjøre vondt verre, er utforming på hele Miraien både utvendig og innvendig , en utforming med sprikende linjer, materialvalg, knapper, og skjermer i et fullstendig designmessig katastrofalt sammensurium til det totale kaos.

Toyota Mirai er som om Toyota satte sammen det de trodde var det beste fra alle forskjellige område, da må det bli ekstra bra.
(som et barn som ønsker seg en rett med de beste de vet, en rett bestående av pølse, is, bacon og bløtkake i samme rett...)

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

doldis1

#1929
 Håper de innså at de var med å skrive historie! For første og siste gang sto en hydrogendrevet personbil
i kø for å fylle drivstoff !! ;D

SitatNoen som kan ta et bilde fra luken der en fyller hydrogen.

Skal visstnok være en advarsel der om å ikke fylle hydrogen etter år 2030

Bekymrer ikke meg nevneverdig, vil ikke være noen plass å fylle hydrogen på personbil i 2030 ..


 
SitatKan jeg fylle på min zeppeliner der?

Jepp, ta med lighter. . .

Gardin

Etter å ha lest denne tråden sitter jeg igjen med inntrykket om at dersom man hadde funnet en bedre måte å oppbevare hydrogenet på, så hadde det blitt et mye mer egnet drivstoff. Jeg har undersøkt mulighetene og funnet noen meget interresante løsninger gjennom å lagre hydogenet i kjemiske forbindelser. En gruppe forbindelser som heter hydrokarboner virker å være spesielt godt egnet til formålet, for eksempel i blandinger som vitenskapsfolk kaller for bensin og diesel. Dette kan lages fra hydrogen og atmosfærisk CO2 + litt elektrisk energi. Både bensin og diesel har et vedig høyt energiinnhold og de er flytende ved vanlig trykk og temperatur slik at de er enkle å transportere og lager. De gir derfor alle fordelene til de tradisjonelle drivstoffene og ingen av ulempene til reint hydrogen.

Amoss

Sitat fra: Gardin på torsdag 24. november 2016, klokken 23:03
De gir derfor alle fordelene til de tradisjonelle drivstoffene ...

... og alle ulempene med unntak av CO2 utslippene. Husk at eksosen tross alt ikke bare består av rent CO2.

Sitat fra: Gardin på torsdag 24. november 2016, klokken 23:03
... og ingen av ulempene til reint hydrogen.
... bortsett så klart en enda dårligere energieffektivitet. Nå har jeg ikke tallene i hode, så tilgi meg om jeg bommer litt, men er det ikke så at energieffektiviteten av en hydrogendrivlinje er sånn omtrent på 1/3 av en ren batteri-elektrisk drivlinje (stikkontakt til elmotor), og så skal man legge til en prosess til med en for meg ukjent tap %, og så formodentlig kjøre produktet gjennom en forbrenningsmotor som har en energieffektivitet på mellom 1/3 og 1/5. Høres ikke så veldig smart ut akkurat, selv om jeg skal innrømme at det reduserer farene med drivlinjen til den av dagens fossilbiler (som jo heller ikke er helt ubetydelig).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gardin

Hvis man er opptatt av virkningsgrad så er ikke hydrogen aktuelt i første omgang. Da er åpenbart batteri fullstendig overlegent.

doldis1

 @ Gardin.  ;D Aner jeg en liten touch av ironi i ditt innlegg 1930?
  Tror toyotas eneste sjanse med Mirai er å endre litt på konstruksjonen. Hvis jeg f.eks. kan starte turen med å legge 2 tomme gassflasker i bagasjen og fylle drivstofftanken med 40 l vann. Så, når jeg etter 40 mil ankommer destinasjon, har Miraien omdannet vannet til oksygen og hydrogen ! En flaske av hver, som
jeg deretter kan selge til henholdsvis Spetalen og LHL avd. for kols...!!! Ja da har de en kunde i meg !!!

JorgenM

http://www.adressa.no/bil/article866031.snd

Ministeren deler synet om at HY er mest interessant innen tungtransporten (se helt nederst i artiklen)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA