Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 22. november 2016, klokken 15:29
Ja. Kapasiteten kan man ikke si noe på. En slik stasjon er jo nok til alle hydrogenbilene som selges de neste 10-20 årene.
Neste 10 år krever ikke mange hydrogenstasjoner, men om 20år er nybilsalget i europa av FC-biler og Batterbiler nær likt, og salget av ladbare hybrider omtrent som FC-biler og Batterbiler til sammen.

Dersom det ikke bygges alt for mange eksportkabler for elkraft vil strømprisen i Norge bremse salget av FC-biler her i landet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ladov

20 år er lenge til men sånn det ser ut nå regner jeg med minst 99% elbiler..

Jeg er ikke helt sikker på hva som skal kunne stoppe det, hydrogen må først krysse 2-3 *store* teknologiske barrierer(lagringstetthet, sikkerhet, energieffektivitet) og selv om det skjer så er det ikke sikkert at det lenger er noe poeng i å prøve å ta markedsandeler fra elbilen. Husk på at den også vil utvikle seg, jeg vil si det er mer sannsynlig at det kommer et gjennombrudd i batteriteknologi enn hydrogen.. Hva skal noen med hydrogen hvis for eksempel silisiumoksidbatterier innfrir for fullt og gir batterier med energitetthet på 3-4 kWh/kg til $10 per kWh?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

FC og Batteribiler vil begge ta markedsandeler fra bensinbiler lite fra hverandre. De som kjøper FC vil ikke velge batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ladov

De som kjøper FC er uansett så få at de lett får plass blant de 1% som ikke kjøper elbil. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ferry

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:01
Kapasiteten er vel nærmere 50 biler pr dag 

Det blir jo en halvtimes fylletid evt. ventetid i snitt...  ;)

flux

#1910

vs




Bildet i topp er av Hyop sin demo stasjon.

("Målsettingen med å bygge stasjonen i 2009 var å vise hvor enkel, brukervennlig, sikker og estetisk en hydrogenstasjon kan fremstå.")

:)

Griffel

Har du en FC bil har du ikke mye nytte av den nederste vet du.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry


Rio

Det er fremdeles ingen som har forklart hva "use case" for hydrogen skal være i om 5 år?

Innen da vil man kjøre fra "Oslo til Trondheim" på en lading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

#1914
For å legge godviljen til, så ser jeg i hvert fall tre bruksområder:

- Kjøring i kollektivtfelt. (Inntil incentivene fjernes.)
- Personer som bor uten mulighet for lading. (Inntil det blir tilstrekkelig med ladestasjoner.)
- Personer som trenger å kunne kjøre 1000+ km i strekk uten å stoppe i mer enn 10 minutter. (Inntil man får elbiler med 1000+ km rekkevidde.)

Om hydrogenbilene var kommersielt klare nå, så hadde det nok vært et marked for de, i noen år. Problemstillingen er at hydrogenbilene er fortsatt åresvis unna å være kommersielt klare.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Burger

Personer som kjører 1000 km i strekk burde fått enten klippa fingra sine ellere førerkortet. På god motorvei i Norge så er det 9-10 timers kjøring. Mer reelt 12.5 timer med snittfart på 80km/t.

Jadda, jeg skjønner at man skal på hytten uten å lade og samtidig innom svigers på veien uten å lade så man kan teoretisk dele antall timer på 3 men det blir et så søkt bruksmønster at det er ikke interessant.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ferry

9-10 timer på norsk motorvei, hvilken strekning snakker vi om?

doldis1

Hmm, enn så lenge har ingen forklart meg hvilket behov disse bilene dekker og hvor de finner kjøperne ?
Pr dags dato er dette et uferdig produkt med en svært kostbar og visstnok kortlivet brenselcelle. Legg så til at drivstoffet er kostbart å produsere og at produksjonen skjer med store energitap.

Sammenligner en Toyota Mirai og Opel ampera vil en finne at begge har en ca. rekkevidde på 400 km.
Begge har også elmotor.
Toyotaen koster 600K og bruker hydrogen for 10 kr/mila,dette kan den fylle 5-10 plasser i Norge.
Opelen koster 300K og bruker strøm for 1 kr/mila, dette kan den lade fra en vanlig stikkontakt hjemme hos folk.
Man kan jo lure på hvilken som selger best . . . ???

Begge disse bilene går jo egentlig på strøm, d er bare d at på Toyotaen skal først strømmen omdannes
til hydrogen for så å bli omdannet til strøm igjen !?

Batteriutviklingen har allerede nå gjort hydrogenbilen irrelevant og hvis man ser litt på batteriutviklingen
hva lagringskapasitet angår, ja tegn gjerne en graf fra Carbon/ zink med sine fattige 35W/kg,
forbi blybatterier og til dagens Li/ion med kanskje 200W/kg.
Ja da skjønner man rask at dette stopper ikke med Lithium/ion. Vi kommer til å se batterier med 500W /kg
om noen få år. Hva med om 20 år ? 1 kw/kg ? 2 ?

Sannheten er at de fleste av dere med ikke alt for grått hår vil få se elbiler med rekkevidde på 1000 mil....
Og etter d er vel batteriene gode nok til at veier blir overflødig ?
Hydrogen som drivstoff for personbiler er iallefall overflødig og ender nok opp som en fotnote i historieboka

Burger

Ferry: Se de to neste orda i setninga etterpå. "Mer reelt.....". Det finnes 110km/t soner i Norge, men mer reelt er å kunne oppnå snittfart på rundt 80km/t på lengre tur uten stopp.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

AmocoCadiz

Sitat fra: doldis1 på onsdag 23. november 2016, klokken 10:09

Sammenligner en Toyota Mirai og Opel ampera vil en finne at begge har en ca. rekkevidde på 400 km.
Begge har også elmotor.
Toyotaen koster 600K og bruker hydrogen for 10 kr/mila,dette kan den fylle 5-10 plasser i Norge.
Opelen koster 300K og bruker strøm for 1 kr/mila, dette kan den lade fra en vanlig stikkontakt hjemme hos folk.
Man kan jo lure på hvilken som selger best . . . ???
....
Hydrogen som drivstoff for personbiler er iallefall overflødig og ender nok opp som en fotnote i historieboka
Nettopp, kikket på begge biler på Zerokonferansen Youngstorget idag,
På den ene siden AmperaE som er en no-nonsens kurant design, smart og kompakt elbil som kan gå 4-500km fylt opp hjemme i garasjen, eller noen av de andre 20 milioner stikkontaktene bare i Norge.

På andre siden, Toyota Mirai, kjempedyr, komplisert, hvor hydrogen teknologien for personbiler virkelig tydelig fremstår som helt irrelevant nå.

Og for å gjøre vondt verre, er utforming på hele Miraien både utvendig og innvendig , en utforming med sprikende linjer, materialvalg, knapper, og skjermer i et fullstendig designmessig katastrofalt sammensurium til det totale kaos.

Toyota Mirai er som om Toyota satte sammen det de trodde var det beste fra alle forskjellige område, da må det bli ekstra bra.
(som et barn som ønsker seg en rett med de beste de vet, en rett bestående av pølse, is, bacon og bløtkake i samme rett...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA