Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Porsgrunn

Under det pågående Paris motor show har jo nyhetene om elbiler nærmest stått i kø for å få oppmerksomhet, men i rettferdighetens navn har det også vært vist frem hydrogen "kjøretøy".


http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-paris-motor-show/toyota-fcv-plus-makes-european-debut-paris-motor-show

http://blog.toyota.co.uk/toyota-2016-paris-motor-show

Godt å se det er utvikling, denne ser ut til å straks være produksjonsklar.

JorgenM

Sitat fra: Porsgrunn på fredag 30. september 2016, klokken 20:19
denne ser ut til å straks være produksjonsklar.
Er det mars eller månen de skal sende den til? ;D
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på fredag 30. september 2016, klokken 20:46
Sitat fra: Porsgrunn på fredag 30. september 2016, klokken 20:19
denne ser ut til å straks være produksjonsklar.
Er det mars eller månen de skal sende den til? ;D

Om jeg ikke ser feil er dette en tidligere samarbeidspartner av Elon Musk/Tesla, så da sier det seg vel selv? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på fredag 30. september 2016, klokken 21:41Om jeg ikke ser feil er dette en tidligere samarbeidspartner av Elon Musk/Tesla, så da sier det seg vel selv? ;)
Den vil jo ikke fungere verken på månen eller mars. Den trenger luft.

Bedre å sende en Model S. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Den var kul da!

Får satse på å få en billig, helst en som har feil på brenselcellen så jeg kan røske ut f*nskapet og erstatte det med noe i litium. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på fredag 09. september 2016, klokken 02:03
Ellers enig med deg - aktiv kjøling er tingen i Dubai - både for bil og fører! :D
Og som kjent for biler som skal hurtiglades i Norge :) Bjørns test av 30kWh Leaf illustrerer dette godt.

I Dubai kan man antakelig bare glemme hurtiglading.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 30. september 2016, klokken 23:32
Sitat fra: Rio på fredag 09. september 2016, klokken 02:03
Ellers enig med deg - aktiv kjøling er tingen i Dubai - både for bil og fører! :D
Og som kjent for biler som skal hurtiglades i Norge :) Bjørns test av 30kWh Leaf illustrerer dette godt.

I Dubai kan man antakelig bare glemme hurtiglading.

Hvorfor tror du de har bygget denne?   :D

https://www.theplaymania.com/skidubai

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AmocoCadiz

Sitat fra: Porsgrunn på fredag 30. september 2016, klokken 20:19
Under det pågående Paris motor show har jo nyhetene om elbiler nærmest stått i kø for å få oppmerksomhet, men i rettferdighetens navn har det også vært vist frem hydrogen "kjøretøy".


http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-paris-motor-show/toyota-fcv-plus-makes-european-debut-paris-motor-show

http://blog.toyota.co.uk/toyota-2016-paris-motor-show

Godt å se det er utvikling, denne ser ut til å straks være produksjonsklar.
Gir den en pekepinn på kommende formspråket til den vakre Prius...?
( Og har Toyota plassert en mikrofon under bilen for å få tatt opptak av hva folk egentlig mener om designen?)

arnkl

"Toyota says the car won't reach production for at least 15 years."

Uff da. Hydrogenbilen har då alltid vore 5 år unna, i alle fall dei siste 20 år. Så her går det feil veg :-)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Amoss

Sitat fra: arnkl på mandag 03. oktober 2016, klokken 10:19
"Toyota says the car won't reach production for at least 15 years."

Uff da. Hydrogenbilen har då alltid vore 5 år unna, i alle fall dei siste 20 år. Så her går det feil veg :-)

Det er nok Toyota som har innsett at hydrogenbilen ikke har noe for seg før vi har passert "peak litium" ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trond.Strom

Jeg har skrevet brev til Vegvesenet der jeg ber om offisiell definisjon på hydrogenbil samt retningslinjer for ombygging til hydrogen. Etter innstrammingene i kollektivfeltet rundt oslo samt forslag om å øke bomavgifter for elbiler, men ikke for hydrogenbiler ser jeg at det kan være interessant å bygge om min gamle Leaf.

Tanken er å koble til en 2 watt brenselcelle til batteriet i bilen. Det er usikkert om det holder å lade 12V batteriet ettersom dette blir ladet av 400V batteriet eller om jeg må koble brenselcellen direkte til 400V batteriet.

Dette bør være tilstrekkelig til å kalle bilen en hydrogen bil da det primære brennstoffet ombord er Hydrogen om enn i forholdsvis små mengder.

Kostnadene bør kunne holdes på et relativt lavt nivå og jeg vil kunne fortsette med bom og kollektivfelt privilegier.




eivhelle

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 14:48
Jeg har skrevet brev til Vegvesenet der jeg ber om offisiell definisjon på hydrogenbil samt retningslinjer for ombygging til hydrogen. Etter innstrammingene i kollektivfeltet rundt oslo samt forslag om å øke bomavgifter for elbiler, men ikke for hydrogenbiler ser jeg at det kan være interessant å bygge om min gamle Leaf.

Tanken er å koble til en 2 watt brenselcelle til batteriet i bilen. Det er usikkert om det holder å lade 12V batteriet ettersom dette blir ladet av 400V batteriet eller om jeg må koble brenselcellen direkte til 400V batteriet.

Dette bør være tilstrekkelig til å kalle bilen en hydrogen bil da det primære brennstoffet ombord er Hydrogen om enn i forholdsvis små mengder.

Kostnadene bør kunne holdes på et relativt lavt nivå og jeg vil kunne fortsette med bom og kollektivfelt privilegier.

Kreativt!

Hvis du kan begrense mengden hydrogen til 10-15 gram kan du i tillegg redusere eksplosjonsfaren til et akseptabelt nivå.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ladov

Hvorfor ikke erstatte 12V-laderen med et elektrolyse-brenselcelle system, drevet direkte fra 400V? Da slipper du å lagre hydrogen overhodet. :D

Den *kan* hende vegvesenet skjønner at hydrogenbilen din egentlig er en vanlig elbil med unødvendig komplisert 12V-lader. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Trond.Strom

Men er ikke en hydrogen bil en vanlig elbil med unødvendig komplisert lader til 400v systemet?

ladov

Det er sant, men vanligvis er ikke elektrolysedelen med om bord. Kanskje vi da kan hevde at med en elektrolyse-brenselcelle lader til 12V så er den 'mer hydrogen' enn de andre hydrogenbilene? :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA