Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

grorudklovnen

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 14. november 2014, klokken 18:10
Vet ikke hva fuelcellbudsjettet til Toyoto/Lexus er, men de svir av noen dollar på å disse i3
http://www.greencarreports.com/news/1095388_lexus-ct-200h-hybrid-ad-slams-electric-bmw-i3-gloves-come-off

Merkelig at de bruker i3 som også er en slags hybridmodell til å si at hybrid er "best". Har reklameavdelingen til Toyota bommet så mye på teknologien hos konkurrentene?

tomrh

Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 18. november 2014, klokken 09:05
Merkelig at de bruker i3 som også er en slags hybridmodell til å si at hybrid er "best". Har reklameavdelingen til Toyota bommet så mye på teknologien hos konkurrentene?
De måtte jo finne noen de kunne "ta", og BMW er et premium-merke folk flest kjenner. Bytt ut i3 med Tesla og poenget blir borte. Reklame spiller alltid på følelser og er aldri faktabasert uansett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

#182
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbiler-fra-honda-og-toyota-med-uvanlig-design/a/23337835/

At det kommer stadig nye biler på markedet, betyr ikke at man kan gå over til å kjøre slike i morgen. Man har store utfordringer med hensyn til produksjon og distribusjon av hydrogen – i Norge som ellers i verden.]At det kommer stadig nye biler på markedet, betyr ikke at man kan gå over til å kjøre slike i morgen. Man har store utfordringer med hensyn til produksjon og distribusjon av hydrogen – i Norge som ellers i verden.

De store fordelene med brenselcellebiler fremfor elbiler med batterier, er at de har nærmest ubegrenset rekkevidde (forutsatt infrastruktur for hydrogen) og at de ikke må stå til lading i evigheter.]De store fordelene med brenselcellebiler fremfor elbiler med batterier, er at de har nærmest ubegrenset rekkevidde (forutsatt infrastruktur for hydrogen) og at de ikke må stå til lading i evigheter.

Men å kjøre lange omveier for å komme til en hydrogenstasjon er altså bedre enn å sette fra seg bilen på en treg lader og gjøre noe vettugt i mellomtiden? Strøm er ihvertfall tilgjengelig stort sett over alt, og krever ingen omdanning til annen energibærer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

#183
Toyota priser Mirai til USD 57500 når den lanseres i USA 2016
http://www.greencarreports.com/news/1095511_2016-toyota-mirai-priced-at-57500-with-499-monthly-lease

De kommer Tesla Model 3 i forkjøpet og har en "teoretisk" rekkevidde som er lengre. De blir likevel epler og bananer sammenligning på rekkevidde siden fuelcell biler er nærmest bundet til de områdene hvor det er fyllestasjoner, mens elbilene med 300 km rekkevidde eller mer vil kunne bevege seg mer fritt på grunn av tilgang på lading.

BTW: er det noen fuelcellbiler som er kollisjonstestet? Hydrogeneksplosjoner og lekkasjer kan ikke være spesielt attraktivt for personer involvert/i nærheten og for redningsmannskaper.

Edit: Toyota har søkt om unntak/utsettelse for fuelcell biler fra ordinære sikkerhetsreguleringer:
http://www.autoblog.com/2014/06/30/toyota-asking-nhtsa-fuel-cell-safety-exemption-electric-shocks/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 18. november 2014, klokken 09:49
Men å kjøre lange omveier for å komme til en hydrogenstasjon er altså bedre enn å sette fra seg bilen på en treg lader og gjøre noe vettugt i mellomtiden? Strøm er ihvertfall tilgjengelig stort sett over alt, og krever ingen omdanning til annen energibærer.
Dette er jo den gode og gamle høne og egg diskusjonen. Nå er det vel ingen som forventer at hydrognbiler blir nesten like vanlig som elbiler på før om flere ti år. Så her vil nok infrastruktur og bilsalg gå hånd i hånd.

Enda selges det jo flere biler med bensin/dielselmotor enn det selges elbiler, til trods for dårligere virkningsgrad, til trods for dyrere drivstoff, til tross at de krever betydelig infrastruktur i form av et stort antall bensinstasjoner etc. Det var nok ikke mange bensinstasjoner heller når de første bensinbilene begynte å rulle.

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 18. november 2014, klokken 09:49
Strøm er ihvertfall tilgjengelig stort sett over alt, og krever ingen omdanning til annen energibærer.
Vel det krever omdanning fra AC til DC og deretter omdanning til kjemisk energi for lagring i et batteri for deretter og omdannes til elektriskenergi. I tillegg til at dersom en trenger å lagre mye tilfeldig energi for å kunne fase ut fossile-kraftverk er ikke hydrogen like "dumt" som det kan virke for enkelte i vannmagasinlandet Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#185
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:11
Edit: Toyota har søkt om unntak/utsettelse for fuelcell biler fra ordinære sikkerhetsreguleringer:
http://www.autoblog.com/2014/06/30/toyota-asking-nhtsa-fuel-cell-safety-exemption-electric-shocks/
Og legg merke til at dette ikke går på hydrognproblematikk men på det elektriske systement (beskyttelse mot elektrisk støt). Toyota mener de har en bedre ide enn dagens forskrifter som jo er tilpasset batterier. Kanskje til og med at Toyotas system har noe å tilføre batteribilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:26
Vel det krever omdanning fra AC til DC og deretter omdanning til kjemisk energi for lagring i et batteri for deretter og omdannes til elektriskenergi. I tillegg til at dersom en trenger å lagre mye tilfeldig energi for å kunne fase ut fossile-kraftverk er ikke hydrogen like "dumt" som det kan virke for enkelte i vannmagasinlandet Norge.

Hydrogenproduksjon krever også strøm fra samme tilgjengelige energiprodusenter (kraftverk), bare mer per km enn elbiler, fordi hydrogenproduksjon er større energitap en AC/DC konvertering. Hydrogen er veldig flyktig og så noe svinn vil det være, men vanskelig å kvantifisere siden dagens fyllestasjoner er umodne. Rene elbiler har noe vampire drain så dette er kanskje omtrent likt.

Omdanning til kjemisk energi er likt for ren elbil og fuelcell elbil, siden fuelcell er for treg til å respondere på førerens gasspådrag og må ha et batteri (buffer).

Fuelcell vil da ha kjeden AC->H2->kjemisk->elektrisk drivverk, mens rene elbiler har AC->DC->kjemisk->elektrisk drivverk.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Et område der hydrogen faktisk kunne vært liv laga er langtransport og fly. Begge krever upraktisk store og dyre batterier og er nok de siste transportalternativene som blir elektrifisert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

Teknisk ukeblad om fremtiden
http://www.tu.no/industri/2014/11/18/toyota-mirai-er-framtidens-bil

Men at det finnes allerede biler som er mer energieffektive, morsomme å kjøre og har lavt tyngdepunkt fant de det altså ikke verdt å nevne.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Mange som har merket hvor spredt Toyotas nyhet om hydrogenbil er i diverse media i dag? Tydelig at Toyota ikke bare er gode på drittpakker, men også på promotering av egne modeller :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. november 2014, klokken 12:24
Mange som har merket hvor spredt Toyotas nyhet om hydrogenbil er i diverse media i dag? Tydelig at Toyota ikke bare er gode på drittpakker, men også på promotering av egne modeller :)

Man må vel anta at Spetalen har en finger med i spillet, som tidligere linket til:
http://www.hegnar.no/bors/artikkel523346.ece
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

Jeg anser "nyhetene" om Toyota og Honda FCEV som ren reklame -at den ikke er merket med reklame burde det vært reagert på.

For eksempel denne saken fra VG (frontet på vg.no) som er produsert av "Bladet Bil", publisert i VG og åpenbart betalt av både Honda og Toyota:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbiler-fra-honda-og-toyota-med-uvanlig-design/a/23337835/

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 18. november 2014, klokken 12:35
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. november 2014, klokken 12:24
Mange som har merket hvor spredt Toyotas nyhet om hydrogenbil er i diverse media i dag? Tydelig at Toyota ikke bare er gode på drittpakker, men også på promotering av egne modeller :)

Man må vel anta at Spetalen har en finger med i spillet, som tidligere linket til:
http://www.hegnar.no/bors/artikkel523346.ece
Ikke sjokkerende, men allikevel drøyt. Da skjønner jeg mer og mer av Spetalens desperate utsagn om elbiler.

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. november 2014, klokken 13:41
Jeg anser "nyhetene" om Toyota og Honda FCEV som ren reklame -at den ikke er merket med reklame burde det vært reagert på.

For eksempel denne saken fra VG (frontet på vg.no) som er produsert av "Bladet Bil", publisert i VG og åpenbart betalt av både Honda og Toyota:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbiler-fra-honda-og-toyota-med-uvanlig-design/a/23337835/

Thomas
"Bilnorge" har vel hatt en del kritisk innhold rundt elbiler, spesielt fra bransjefolk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 18. november 2014, klokken 10:11
De kommer Tesla Model 3 i forkjøpet

Den der bør du vel forklare?  Prismessig havner den jo i nesten samme område som Model S - ja, over det 40kWh i sin tid kostet. Litt usikker på størrelsen, men den ser vel størrelsesmessig mest ut som noe mellom Model S og Model 3.

Så føler denne mest konkurrerer med Model S, og lagt seg litt under denne for å overhode ha noen sjanse. De må nok ta frem noe mindre og billigere dersom de skal "komme i forkjøpet" på noe som helst av Teslas III generasjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rapid

1:Komplisert teknisk løsning med trykktank, brenselcelle, og batteri  :P m.m. Dette blir sikkert også tungt og tar plass....
2: Tvilsomt energiregnskap.
3: Svinedyr infrastruktur. Noen må være villige til å investere tungt basert på troen på teknologien. Dessuten må det opp like mange hydrogenstasjoner som det er bensinstasjoner om dette skal få noe særlig omfang. Ingen gidder vel å kjøre mange mil for å fylle tanken...?

Batteribiler har enkel teknisk løsning og drar automatisk nytte av at batterier utvikles for massemarkedet som pc, tablets, telefon etc. For svært mange (de fleste) er infrastrukturen allerede på plass. Om utviklingen går så fort vi håper på vil batterikapasiteten pr. vekt og volumenhet dobles om ganske få år. De fleste stopper uansett etter 30 -40 mil og tar en benstrekk....

Min spådom er at for massene vil batteribiler være det riktigste alternativet til fossibiler. Hydrogen har kanskje noe for seg i lastebil eller i store flåter av varebiler etc. og eventuelt i skip. Time will show 8)  Spennende tider uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA