Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Amoss på mandag 25. april 2016, klokken 11:28
Sitat fra: ladov på mandag 25. april 2016, klokken 08:22
... LG-Chem og BYD sysler visst med liknende planer, ...

Har sett dette blitt trukket frem på forum flere ganger, men ikke sett noen konkret kilde på dette. Joda, så klart de bygger/oppgraderer fabrikker og derved utvide produksjonskapasiteten, men sett lite i retning av å kvantifisere dette på noe vis.

Her ser vi i det minste at Samsung vil satse ett beløp som i det minste ligger i samme størrelsesorden som det Tesla/Pansonic satser, så vi bør kunne håpe det er snakk om tilsvarende kapasiteter. Selv om jeg nok synes tidshorisonten er litt optimistisk. Her skal de starte ett par år etter Tesla og "være i mål" samtidig? Men krysser fingrene for at de i det minste har planene og lokalisasjonene klare og raskt kan stikke spadene i jorda, og kan produsere batteriene billige nok til at bilfabrikantene vil ta dem i bruk :)

... men nå havnet vi kanskje litt på siden av topic? Ups...
Bare *litt* på siden av topic, i en fryktelig lang tråd som har vinglet både hit og dit. :p

Nye batterifabrikker ja..
TU skriver litt om det her:
http://www.tu.no/artikler/statoils-gjor-sin-storste-fornybar-investering-noensinne/346695
Dette er kilden de bruker:
http://www.visualcapitalist.com/the-lithium-ion-megafactories-are-coming-chart/

Produksjonskapasiteten skal øke fra 35GWh i dag til 122GWh i 2020..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

stefse

Koreanerne kan løpe som ingen annen nasjon kan. Men de kan ikke innovere, derfor er de avhengig av at noen viser vei, slik som Tesla nå har gjort. Såsnart kopitegningene av Musks fabrikk er i havn kan de sette i gang og bygge på 1/3 av tiden.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


Øyvind.h

20 millioner i støtte for en intern fyllestasjon ved Askos lager? Som skal drifte fire hydrogenbiler og ti trucker?

Blir ikke det som å si "Nå kommer det snart ladestasjon ved Vestby også" fordi Asko setter opp strømuttak ved lageret der?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kodalse

Nå er det i utgangspunktet positivt at det gis støtte til energitiltak. Asko er faktisk ledende i transportbransjen når det gjelder dette.

Det som ikke er like positivt er å lese rapporter fra 2015.
11 millioner kroner gikk til støtte for ladeinfrastruktur, altså litt mer enn halvparten av det Asko får alene.
Nel fikk 7,7millioner for en hydrogenfyllestasjon.
Strømferga i Hordaland fikk en støtte på 133,6 millioner.

Det satses altså adskillige beløp på miljøteknologi, men hadde man brukt "hydrogenpengene" til ladeinfrastruktur kunne man utplassert hurtigladere langs alle hovedveier fra Øst til vest, fra sør til nord i det ganske land.
Med pengene til strømferga i Hordaland kunne man sannsyneligvis driftet dette gratis i 10 år.

Hvor mange hadde man ikke fått over på elektrisk transport  med slike insentiver?

http://viewer.zmags.com/publication/10283926#/10283926/1
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivhelle

#1656
Sitat fra: MagnusT på tirsdag 26. april 2016, klokken 20:33
Nå blir det snart hydrogenstasjon i Trondheim også:
http://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/asko-satser-pa-hydrogenteknologi/
Det er for så vidt fint at man prøver å utnytte energien i sola, men faktum er at selv om man dekker hele taket med solceller vil man bare dekke en brøkdel av strømbehovet som trengs i bygget.

For eksempel så bygger ASKO norges største solcelleanlegg på Lillesand med en effekt på 720KW. Dette er nok til å dekke 15% av energibehovet til bygget. Og dette er i et område med langt flere soltimer enn Trondheim.
http://www.tu.no/artikler/her-bygger-de-norges-desidert-storste-solkraftverk/276246

Med andre ord så finnes det null overskuddsenergi til å produsere hydrogen av, så man kunne like gjerne kjørt elektrolyse direkte fra strømnettet. Og det kommer man nok uansett til å gjøre i løpet av høst og vintermånedene når solcelleanlegget leverer minimalt med energi, samtidig som bilene vil ha høyere forbruk enn i sommerhalvåret.

Solcelleanlegget i Lillesand vil kunne produsere opp til 600000 KWh pr. år. Om man hadde produsert hydrogen av denne strømmen vil man få 9200kg (65KWh/kg). Jeg vil anta at en stor lastebil vil trenge rundt 10 ganger så mye hydrogen som en personbil. Derfor vil 9200kg holde til å kjøre 92000km. Fordelt på fire biler får vi da 23000km pr. bil, som holder til å kjøre i underkant av 100km om dagen, hvis vi regner med 47 arbeidsuker og 5 dager pr. uke.

Det er vel heller tvilsomt om anlegget i Trondheim blir like stort som det i Lillesand, så mest sannsynlig vil bare en mindre del av den nødvendige mengden hydrogen bli produsert fra solenergi.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ladov

Sitat fra: kodalse på tirsdag 26. april 2016, klokken 21:23
Hvor mange hadde man ikke fått over på elektrisk transport  med slike insentiver?
Det er ikke sikkert det hadde blitt så mange. Elbilsalget ligger og vaker oppunder 20% og har ligget der en liten stund. Dårligere insentiver hadde nok senket det tallet men jeg tror ikke det blir så mye høyere før selve bilene blir bedre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.


Arnie

Tja, det er vel ikke akkurat det artikkelen sier. Heller at de tre bilprodusentene som insisterer på å kjøre hydrogen-blindveien (Toyota, Honda, Huyndai) endelig begynner å innse at kursen er gal. Batteribiler er tre ganger mer effektive enn hydrogenbiler står det i artikkelen.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

MagnusT

Ingenting nytt i den artikkelen og effektivitetstallene er også gale, selv om det ikke har så stor betydning som enkelte her inne vil ha det til.
Nå bygges det mer enn en hydrogenstasjon i uka globalt og de neste årene vil vi se mange nye hydrogenbilmodeller. Sammen med en (forhåpentlig) vekst i batteribilsalget kan det bety slutten på fossilene.

Trond.Strom

Jeg klarer ikke å forstå at effektivitet ikke skal være viktig.  I energimeldingen står det at vi vil trenge ca 7TWh for å elektrifisere norsk transport,  eller ca 20TWh dersom vi velger hydrogen.  Forskjellen på 13TWh er den samme energien som  4 Fosen  vindparker produserer,  eller ca 20 Alta kraftverk. I min verden er det galskap å planlegge en slik sløsing

MagnusT

Effektivitet er viktig, men ikke viktig. Til sammenligning eksporterte Norge 1200 TWh med gass i fjor. Bare i Finnmark er det et "innestengt" energipotensial i vind på over 7 TWh som ikke kan bygges ut pga manglende nett.
I min verden er det galskap å satse alt på ett kort.
Du kan regne deg ihjel på virkningsgrader og effektivitet. Sannheten er at i et bærekraftig samfunn basert på fornybare kilder vi måtte produsere enorme mengder hydrogen fra elektrisitet uavhengig om vi bruker det i personbiler eller ikke.

Beckern

Sitat fra: MagnusT på torsdag 28. april 2016, klokken 07:58
Effektivitet er viktig, men ikke viktig. Til sammenligning eksporterte Norge 1200 TWh med gass i fjor. Bare i Finnmark er det et "innestengt" energipotensial i vind på over 7 TWh som ikke kan bygges ut pga manglende nett.
I min verden er det galskap å satse alt på ett kort.
Du kan regne deg ihjel på virkningsgrader og effektivitet. Sannheten er at i et bærekraftig samfunn basert på fornybare kilder vi måtte produsere enorme mengder hydrogen fra elektrisitet uavhengig om vi bruker det i personbiler eller ikke.
Jeg synes vel tallene dine synliggjorde hvorfor effektivitet er veldig viktig.
Hvorfor må vi produsere enorme menger hydrogen?

Trond.Strom

Sitat fra: MagnusT på torsdag 28. april 2016, klokken 07:58
Effektivitet er viktig, men ikke viktig. Til sammenligning eksporterte Norge 1200 TWh med gass i fjor. Bare i Finnmark er det et "innestengt" energipotensial i vind på over 7 TWh som ikke kan bygges ut pga manglende nett.
I min verden er det galskap å satse alt på ett kort.
Du kan regne deg ihjel på virkningsgrader og effektivitet. Sannheten er at i et bærekraftig samfunn basert på fornybare kilder vi måtte produsere enorme mengder hydrogen fra elektrisitet uavhengig om vi bruker det i personbiler eller ikke.
Hvorfor er det en "sannhet" at vi må produsere hydrogen fra elektrisitet i et berekraftig samfunn basert på hydrogen?

Jeg ser også at det er utfordringer med tanke på variabel produksjon fra vind/sol. Heldigvis følger vinden lavtrykkene i sine baner over Europa slik at f.eks. vindproduksjon i England vil være forskjøvet i forhold til vindproduksjon i Tyskland. Dermed vil mye av denne variabiliteten  bli flatet ut av et kraftig nok kraftnett. Vi vil nok fortsatt trenge energilagring av en eller annen type, men varmelager og komprimert luft er en teknisk bedre løsning enn hydrogen/brenselcelle. Man ser også at det er vesentlig reguleringsevne i forbruk som i dag ikke er benyttet.

Poenget her er at et 100% fornybart samfunn kan la seg løse mer effektivt og billigere uten Hydrogen i miksen slik teknologien er i dag. Hva som er virkeligheten om 10 eller 30 år er jo veldig vanskelig å spå. Forskning på energi og energilagring er dermed veldig viktig. At en del av løsningen er Hydrogen er derimot mindre og mindre sannsynlig da denne teknologien har vært 10 år i fremtiden siden 1980.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA