Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

sigurdi

Lenger rekevidde betyr bare at en ikke må så ofte innom og tanke, betyr ikke at en kan reise på langtur de første årene. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

I så fall en veldig dyr og komplisert løsning på rekkevidde vs elbiler med kort rekkevidde som har den ulempen at man må lade ofte.

Uten å avskrive fuelcell for all fremtid, er det nok ikke denne teknologien som kommer til å redusere mest utslipp de neste 10-20 årene.

Hvorfor disse bilprodusentene ikke er villig til å putte tilsvarende FoU-midler inn i elbilsatsning, når det virker som er betydelig mer lavthengende frukt er fascinerende.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

Forstår det godt, de bruker litt småpenger på en teknologi, som det er svært lite sannsynlig tar av i salg neste 10-15 årene.
De har da vist at de "gjør sitt beste" på å lage null utslipp biler, men desverre så kjøper ingen dem.
Så da kan de drive på som før med god samvittighet.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NegativeElectrode

Vet ikke hva fuelcellbudsjettet til Toyoto/Lexus er, men de svir av noen dollar på å disse i3
http://www.greencarreports.com/news/1095388_lexus-ct-200h-hybrid-ad-slams-electric-bmw-i3-gloves-come-off

Iflg uttalelsene (Huyndai) fra forrige link, så vil fuelcellbiler være bundet til områder med fyllestasjoner, så vil slike reklamer vil fungere som boomerang i så fall. Og hvorfor kjørte de ikke en Tesla 85 kWh istedet for i3?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Ferry

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, and then you win."

-Mahatma Gandhi

sigurdi


Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 14. november 2014, klokken 18:10
Vet ikke hva fuelcellbudsjettet til Toyoto/Lexus er, men de svir av noen dollar på å disse i3
http://www.greencarreports.com/news/1095388_lexus-ct-200h-hybrid-ad-slams-electric-bmw-i3-gloves-come-off

Iflg uttalelsene (Huyndai) fra forrige link, så vil fuelcellbiler være bundet til områder med fyllestasjoner, så vil slike reklamer vil fungere som boomerang i så fall. Og hvorfor kjørte de ikke en Tesla 85 kWh istedet for i3?
Litt morro at de brukte en i3 med range extender og fjernet eksosrøret i videoen. :-)
Imponerende å bruke penger på å prøve å sverte konkurenter istede for å vise egenskaper med egen bil.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 14. november 2014, klokken 18:10
Vet ikke hva fuelcellbudsjettet til Toyoto/Lexus er, men de svir av noen dollar på å disse i3
http://www.greencarreports.com/news/1095388_lexus-ct-200h-hybrid-ad-slams-electric-bmw-i3-gloves-come-off

Iflg uttalelsene (Huyndai) fra forrige link, så vil fuelcellbiler være bundet til områder med fyllestasjoner, så vil slike reklamer vil fungere som boomerang i så fall. Og hvorfor kjørte de ikke en Tesla 85 kWh istedet for i3?

Ganske tydelig at de har begynt å frykte elbiler når de lager slike patetiske videoer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#172
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. november 2014, klokken 08:16
Ganske tydelig at de har begynt å frykte elbiler når de lager slike patetiske videoer.
Adderer du antallet bilkjøpere i verden som ikke har råd/vilje til elbilens merpris
eller mangler lademulighet, er du antakelig oppe i 60-70%.

Økende totalantall bilkjøpere vil antakelig langt på vei nøytralisere nedgangen pga elbilsalget.
Har de så mye å frykte straks de drar utenfor de få landene som subsidierer elbilen?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

brimi

Vi har nettopp fått en hyundai fuelcell på jobben(Oslo lufthavn). Foreløpig må vi inn til Økern, Oslo for påfyll. Selve fyllinga er gjort på 5min. Guessometeret er noe optimistisk. Så på de 4,5milene fra Oslo og opp til Gardermoen barberte 9mil av GOM.
Bmw i3

timingbeltkiller

Hvor mange ører eller kroner pr km  koster det å fylle hydrogen?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

brimi

Det vet jeg ikke. Tenkte ikke på hvor mye som gikk på heller. Betalte med firmakort, uten at jeg la merke til noen krone sum.
Bmw i3

timingbeltkiller

I følge http://www.hydrogen.no/om-hydrogen/ofte-stilte-sporsmal/
koster Hydrogen solgt fra en fra en fyllestasjon i dag ved de fleste hydrogenstasjoner det samme som bensin regnet etter hvor langt man kan kjøre = 90 øre/km. Og vil med forbedrede brenselceller komme ned i 70 øre.

Til sammenligning kostet de siste 10 tankingene jeg hadde på dieselbilen under 60 øre/km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 15. november 2014, klokken 15:47
I følge http://www.hydrogen.no/om-hydrogen/ofte-stilte-sporsmal/
koster Hydrogen solgt fra en fra en fyllestasjon i dag ved de fleste hydrogenstasjoner det samme som bensin regnet etter hvor langt man kan kjøre = 90 øre/km. Og vil med forbedrede brenselceller komme ned i 70 øre.

Og det er med avgiftsfritt drivstoff. Noen som tror at det ikke blir innført merverdiavgift på hydrogen etterhvert?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

Toyota doublespeak
Toyota further wrote that while battery-electric vehicles are more efficient in the "tank to wheel" (or battery to wheel) portion of the cycle, hydrogen fuel-cell vehicles have higher "well to tank" efficiency because "less energy is lost in the production and distribution of hydrogen."
Pussig formulering hvor egentlig ikke sammenligner samme ledd i energidistribusjon.

http://www.greencarreports.com/news/1095464_hydrogen-fuel-cell-car-questions-toyota-honda-hyundai-respond-part-2
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA