Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Mippen

Lurer på hva som vil skje med hydrogen biler i forhold til avgifter når elbil fordelene fases gradvis ut. Det blir vel litt feil å fase ut fordelene til elbiler og beholde til de andre når elbiler både er rimeligere og mer miljøvennlige hvis man ser på produksjon osv.
Fremtiden er elektrisk.

Taffelman

Sitat fra: goggo på fredag 22. april 2016, klokken 08:17

Tusen takk, @taffelman og @arnie for å linke til to artikler som krever abonnement, uten så mye som en warning til oss som er interessert i disse sakene ;)

Mvh
Hugo

Beklager, men her er en annen god artikkel om tysk bilindustri og Tesla

Sitat
German automakers who once laughed off Elon Musk are now starting to worry

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-0419-tesla-germany-20160419-story.html

X75D
TM3 LR AWD

MagnusT

Sitat fra: Mippen på fredag 22. april 2016, klokken 22:43
Lurer på hva som vil skje med hydrogen biler i forhold til avgifter når elbil fordelene fases gradvis ut. Det blir vel litt feil å fase ut fordelene til elbiler og beholde til de andre når elbiler både er rimeligere og mer miljøvennlige hvis man ser på produksjon osv.

Når avgiftsfritaket for batteribiler ble innført var hovedargumentet at man måtte hjelpe til med å skape et marked. 50000 elbiler Ble ansett som et antall som burde få til dette.
Så er spørsmålet: Skal slike støtteordninger være teknologinøytrale og hva betyr egentlig teknologinøytralt i denne sammenheng?
Skal hydrogenbiler også få alle fordelene batteribilene har hatt for å skape et marked for dem også? Eller skal alle nullutslippsbiler ha samme fordeler ved samme tidspunkt?
Jeg tror det siste blir tilfellet, det er for vanskelig å argumentere med noe annet. Jeg mener at hydrogenbilene heller bør støttes indirekte med støtte til bygging av hydrogeninfrastruktur.

stefse

Greia er vel at det koster skattebetalerne "litt" mer å finansiere hydrogenproduksjon, transport og fyllestasjoner, enn å koble en hurtiglader på nærmeste strømkabel, hvor kraften allerede er ferdig produsert og distribuert.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Man kan sette opp hydrogenfabrikk og fyllestasjon tilgjengelig for tyngre transportformål, på en større havn, en godssentral og kanskje i nærheten til et større kraftverk. Men å bygge hydrogenstasjoner rundt omkring over hele landet til å dekke personbilformål er feil strategi. In my opinion.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Taffelman

Samsung dropper Fuel Cell!

Samsung SDI har forsket på Fuel Cell teknologi i 10 år, men gir nå opp og investerer istedet 20 mrd. i batterifabrikker.

Sitat"Samsung SDI decided to drop fuel cell-related business projects, as the outlook of the market isn't good."
http://insideevs.com/samsung-sdi-drops-fuel-cell-business-to-focus-more-intensely-on-batteries/
X75D
TM3 LR AWD

stefse

Startskuddet for EV i Korea har dermed offisielt gått av.

Batteriproduksjon ser ut til å bli det neste store industrielle rallyet ww. Sist var det solceller og vi vet jo hva som skjedde med prisene der.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: Taffelman på søndag 24. april 2016, klokken 22:31
... og investerer istedet 20 mrd. i batterifabrikker.

Endelig noen som ser ut til å ta opp hansken etter Tesla's GigaFactory! Da kan vi endelig håpe på at det kan komme til å være nok batterier tilgjengelig til at det kan produseres seriøse kvanta av mellom-rekkevidde elbiler, i alle fall i/etter 2020.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

"Reinertsen vil produsere hydrogen på oljeplattformene."
http://www.adressa.no/pluss/okonomi/2016/04/24/Vil-produsere-hydrogen-p%C3%A5-oljeplattformene-12637664.ece
Dessverre en betal-artikkel som jeg heller ikke fikk lest (kan noen ta screenshot?), men overskriften sier jo sitt. Hydrogen = "miljøvennlig" naturgass.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ladov

Sitat fra: Amoss på søndag 24. april 2016, klokken 23:07
Sitat fra: Taffelman på søndag 24. april 2016, klokken 22:31
... og investerer istedet 20 mrd. i batterifabrikker.

Endelig noen som ser ut til å ta opp hansken etter Tesla's GigaFactory! Da kan vi endelig håpe på at det kan komme til å være nok batterier tilgjengelig til at det kan produseres seriøse kvanta av mellom-rekkevidde elbiler, i alle fall i/etter 2020.
Batteriproduksjon er vel den *store* flaskehalsen for elbiler.. Gigafactory skal produsere for fullt i 2020, LG-Chem og BYD sysler visst med liknende planer, litt opimistisk kan vi kanskje anta en global kapasitet for batteriproduksjon tilsvarende 2 millioner elbiler i 2020?

At Samsung nå kaster seg på er gledelig. Det tar litt tid å bygge en batterifabrikk og for min egen del er jeg veldig spent på hva som blir den globale oppskaleringstakten for batteriproduksjon. Bilbransjen mener at en batteripris på $100/kWh er punktet hvor elbilen er kunkurransedyktig med ICE-biler. Når batteriprisen nærmer seg den prisen vil vi nok se at *mange* kaster seg på for å bygge batterfabrikker/litiumgruver osv.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mippen

Sitat fra: MagnusT på lørdag 23. april 2016, klokken 07:48
Sitat fra: Mippen på fredag 22. april 2016, klokken 22:43
Lurer på hva som vil skje med hydrogen biler i forhold til avgifter når elbil fordelene fases gradvis ut. Det blir vel litt feil å fase ut fordelene til elbiler og beholde til de andre når elbiler både er rimeligere og mer miljøvennlige hvis man ser på produksjon osv.

Når avgiftsfritaket for batteribiler ble innført var hovedargumentet at man måtte hjelpe til med å skape et marked. 50000 elbiler Ble ansett som et antall som burde få til dette.
Så er spørsmålet: Skal slike støtteordninger være teknologinøytrale og hva betyr egentlig teknologinøytralt i denne sammenheng?
Skal hydrogenbiler også få alle fordelene batteribilene har hatt for å skape et marked for dem også? Eller skal alle nullutslippsbiler ha samme fordeler ved samme tidspunkt?
Jeg tror det siste blir tilfellet, det er for vanskelig å argumentere med noe annet. Jeg mener at hydrogenbilene heller bør støttes indirekte med støtte til bygging av hydrogeninfrastruktur.

Hva som er best teknologi er også litt politikk og styrt av de med størst lommebok. Hvis lobbyister får politikere til å gi fordeler til hydrogenbiler etter fordelene til elbilene blir faset ut, vil nok dessverre salget av elbiler bremses opp. Det tar lang tid før alle har lyst på batteribiler. En hydrogenbil er for mange mer lik en vanlig bil siden man fyller på samme måte osv. Folk har angst for lading, rekkevidde og for hvor lenge batteriene holder. Hydrogenbiler har ikke de "ulempene". For oss som kjører elbil vet vi at lading foregår stort sett når bilen ikke er i bruk slik at man ikke må bruke tid på å oppsøke en stasjon. På langtur kan man gjøre noe annet mens man lader slik at tiden ikke blir bortkastet. Strekke på bena, spise, toalettet, shoppe...  De fleste turer er likevel så kort at hurtiglading sjelden er nødvendig. Når Ampera-e, Model 3 og etter hvert Nissan kommer med større rekkevidde blir ladepauser lite nødvendig for de fleste. Selv kjører jeg for eksempel Bergen - Oslo med et lite ladestopp.
Fremtiden er elektrisk.

MagnusT

Sitat fra: tomrh på mandag 25. april 2016, klokken 07:43
"Reinertsen vil produsere hydrogen på oljeplattformene."
http://www.adressa.no/pluss/okonomi/2016/04/24/Vil-produsere-hydrogen-p%C3%A5-oljeplattformene-12637664.ece
Dessverre en betal-artikkel som jeg heller ikke fikk lest (kan noen ta screenshot?), men overskriften sier jo sitt. Hydrogen = "miljøvennlig" naturgass.

Det blir jo ganske miljøvennlig hvis de injeserer CO2 tilbake i reservoarene.

Kristian O

Sitat fra: MagnusT på mandag 25. april 2016, klokken 10:37
Sitat fra: tomrh på mandag 25. april 2016, klokken 07:43
"Reinertsen vil produsere hydrogen på oljeplattformene."
http://www.adressa.no/pluss/okonomi/2016/04/24/Vil-produsere-hydrogen-p%C3%A5-oljeplattformene-12637664.ece
Dessverre en betal-artikkel som jeg heller ikke fikk lest (kan noen ta screenshot?), men overskriften sier jo sitt. Hydrogen = "miljøvennlig" naturgass.

Det blir jo ganske miljøvennlig hvis de injeserer CO2 tilbake i reservoarene.

Kanskje det er tilfelle når verden har kuttet ut all fossil kraftproduksjon og har stort overskudd av fornybar energi. Fram til vi er der, så er det mest miljøvennlig å bruke den energien vi har så effektivt som mulig.
Men selv da er det vel mest miljøvennlig å bruke energien mest mulig effektivt? Det koster (miljømessig) å lage solceller, vindmøller, bølgekraftverk etc også.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

Sitat fra: ladov på mandag 25. april 2016, klokken 08:22
... LG-Chem og BYD sysler visst med liknende planer, ...

Har sett dette blitt trukket frem på forum flere ganger, men ikke sett noen konkret kilde på dette. Joda, så klart de bygger/oppgraderer fabrikker og derved utvide produksjonskapasiteten, men sett lite i retning av å kvantifisere dette på noe vis.

Her ser vi i det minste at Samsung vil satse ett beløp som i det minste ligger i samme størrelsesorden som det Tesla/Pansonic satser, så vi bør kunne håpe det er snakk om tilsvarende kapasiteter. Selv om jeg nok synes tidshorisonten er litt optimistisk. Her skal de starte ett par år etter Tesla og "være i mål" samtidig? Men krysser fingrene for at de i det minste har planene og lokalisasjonene klare og raskt kan stikke spadene i jorda, og kan produsere batteriene billige nok til at bilfabrikantene vil ta dem i bruk :)

... men nå havnet vi kanskje litt på siden av topic? Ups...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Robert Sund

Sitat fra: fredag på onsdag 30. desember 2015, klokken 00:59
NEL ASA er en aksjeboblefabrikk. Det er underordnet hva det firmaet egentlig gjør, de kunne like gjerne solgt tulipaner. Spetalen og andre bjellesauer snakker opp aksjen, og de som kommer sist inn betaler.
Fullstendig sant. Og den historiske referansen til tulipan-boblen er relevant og presis.

Elektrolyse for å få hydrogenboblene til å koke!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA