Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

stefse

Det sentrale poenget med hydrogen er at ingen i Norge vil gidde å betale for det, når man kan fylle energien hjemme i stikkontakten. Hydrogen som range ekstender
Kun tidskritisk transport over lengre avstander vil ha noe å vinne på det.
At han driver og maser om hydrogenbiler er nok bare et resultat av at det er der fokuset til media, og dermed politikerne, ligger. Hadde det vært snakk om langsiktig industriell virksomhet hadde han satset på hydrogen til tungtransport og skipsfart, samt utskipning av hydrogen til betalingsvillige markeder.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Arnie

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

kos

I denne sammenheng har faktisk Spetalen en stor verdi - som underholdning - og med journalister som trenger å forsvare sine inntekter så er han ren kapital - men som flere har påpekt - hans 300 millioner er svært risiko fylt kapital - og markedet for hydrogen biler er vell heller av liten verdi for den jevne mann og kvinne - så her er det nok staten som skal forsvare innvesteringene - og da kan det fort bli 300 mil i tap. 

OlavEmil

Får sterke assosiasjonar til han her: http://p3.no/dokumentar/17-og-snart-milliardaer/

Blåse ting så stort opp at folk blir blenda av blingen og investerer masse pengar på ingenting. Eigentleg utruleg at det går an, men er ein karismatisk nok, og veit å gå på dei som har meir pengar enn vett, så når ein langt. Berre synd at ein av desse skulle hente denne tomme profitten på å undergrave elbilarbeidet.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kaiat

Ser ut til at Honda har fått litt kalde føtter før lanseringen av sin hydrogenbil Clarity. Nå vil de lansere både en ren batterielektrisk og en plugin-hybrid versjon av samme bil: http://insideevs.com/honda-clarity-electric-plug-hybrid-launch-2017/

Det er vel dette som kalles helgradering?

AmocoCadiz

Elon Musk er i Norge idag, og fikk spørsmål av minister Sollvik Olsen om hydrogenbiler,
noe Musk igjen avviser som totalt meningsløst konsept for personbiler og en voldsom inneffektiv energisløsing i hele kjeden av produksjon av hydrogen, komprimering, transport, fylling, genering i bil.
Musk har jo vist i praksis noen svært gode argumenter og prosjekter  hva som er den smarteste veien til nullutslipp, nemlig elbilene sine og Gigafactory.

I tillegg antydet Musk en ny kreativ transport løsning for bykjernen som han jobber med, dette hørtes heller ikke som det var hydrogen som var løsningen her

AmocoCadiz

Sitat fra: kaiat på torsdag 21. april 2016, klokken 20:58
Ser ut til at Honda har fått litt kalde føtter før lanseringen av sin hydrogenbil Clarity. Nå vil de lansere både en ren batterielektrisk og en plugin-hybrid versjon av samme bil: http://insideevs.com/honda-clarity-electric-plug-hybrid-launch-2017/

Det er vel dette som kalles helgradering?

Viser at de er hakket smartere enn Toyota da, cred til Honda for å tørre å snu i tide.....

tomrh

Kan det ha å gjøre med at Honda er bare halvparten så store som Toyota?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Taffelman

Drivkraften bak hydrogensatsningen til Toyota er enorme subsidier fra den Japanske stat. Søk litt på Google og følg pengestrømmen så faller logikken på plass i galskapen ;)

Dette er mer spennende:
Sitat
Daimler shareholders worried over Tesla and electric carmakers
http://www.ft.com/cms/s/0/32da3450-fc03-11e5-b5f5-070dca6d0a0d.html
X75D
TM3 LR AWD

Arnie

Enda en artikkel i Dagens Næringsliv om Musk-besøket:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/04/21/2148/Motor/solgte-for-syv-mrd-i-norge

...og sannelig har de ikke hengt på Spetalen-mas om hydrogen på slutten der også.

Dessuten blir det fullstendig feil å utrope Jan-Olaf Willums til Think-gründer.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

goggo


Tusen takk, @taffelman og @arnie for å linke til to artikler som krever abonnement, uten så mye som en warning til oss som er interessert i disse sakene ;)

Mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

AmocoCadiz

Sitat fra: goggo på fredag 22. april 2016, klokken 08:17

Tusen takk, @taffelman og @arnie for å linke til to artikler som krever abonnement, uten så mye som en warning til oss som er interessert i disse sakene ;)

Mvh
Hugo
En måte å gjøre det i Firefox er med addon Fireshot som kan screenshotte hele siden og spare som bilde eller pdf,
som man ev. da kan vedlegge til innlegg her.

Arnie

Beklager link til +artikkel i DN. Her er halehenget med Spetalen:

Tror mer på hydrogen

Mens mesteparten av salen nikket ivrig til Elon Musks argumenter, holdt investor Øystein Stray Spetalen hodet i ro. Spetalen tror ikke på batteridrevne elbiler, men at hydrogenbrenselceller er fremtiden, og har satset store summer i det børsnoterte selskapet NEL, som både leverer hydrogenproduksjonsanlegg og hydrogenfyllestasjoner. I år skal selskapet installere 20 fyllestasjoner rundt om i Norge.

– I dag kan du kjøre ti mil på ett kilo hydrogen, mens du trenger hundre kilo litiumbatterier for å kjøre den samme distansen, sier Spetalen til DN i vårsolen på Tjuvholmen.

Han mener de store bilprodusentene stort sett bare bryr seg om én ting når de vurderer fremtidige biler, nemlig vekt, og at elbiler dermed er mer eller mindre ubrukelige.

– For ti år siden produserte Toyota den første hydrogenbilen, og estimerte at den ville koste åtte–ni millioner kroner. Nå kommer Toyota med sin første serieproduserte hydrogenbil, Mirai. Den vil koste 400.000-500.000 kroner i USA. Prisen er altså redusert med over 90 prosent fra starten, og produsentene anslår at prisen vil halveres fra dagens nivå i løpet av kun få år, sier Øystein Stray Spetalen.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

eivhelle

Sitat fra: Arnie på fredag 22. april 2016, klokken 08:44

– For ti år siden produserte Toyota den første hydrogenbilen, og estimerte at den ville koste åtte–ni millioner kroner. Nå kommer Toyota med sin første serieproduserte hydrogenbil, Mirai. Den vil koste 400.000-500.000 kroner i USA. Prisen er altså redusert med over 90 prosent fra starten, og produsentene anslår at prisen vil halveres fra dagens nivå i løpet av kun få år, sier Øystein Stray Spetalen.[/i]

Nå koster vel Mirai over 600000 i Norge, og det helt avgiftsfritt. At den koster mindre i USA og Japan er fordi Toyota er villige til å sponse bilene enda mer i disse markedene. Hva bilen egentlig koster å produsere vet vi egentlig svært lite om. Med en pris på 500000,- tror jeg ikke Toyota får dekket den egentlige kostnaden før "kostprisen halveres i løpet av kun få år".
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Sitat fra: goggo på fredag 22. april 2016, klokken 08:17

Tusen takk, @taffelman og @arnie for å linke til to artikler som krever abonnement, uten så mye som en warning til oss som er interessert i disse sakene ;)

Mvh
Hugo

Litt off topic, men abonnement på FT er valuta for pengene! Litt for tidkrevende som hverdagsavis, men er fast lesestoff på flyet og det har gitt meg mange interessante opplysninger som aldri finner veien til norsk presse og bevisthet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA