Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

eivhelle

#1470
Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 23:40
Det eneste som er sikkert er at det er usikkert og at fremtiden kjenner ingen - men hydrogenbilen kommer - det er altfor mangen som har puttet altfor mye penger i det.
All forskning som er gjort på fuel celle teknologi kan fint ha en anvendelse på andre områder enn i biler.

Og de pengene som er puttet inn i utvikling av hydrogenbiler, er for en bagatell å regne sammenlignet med de investeringene som er nødvendige for å lage nødvendig infrastruktur.

Om hydrogenbiler skal få noe mer enn sporadisk utbredelse forutsetter det at man klarer å lage et mer attraktivt produkt enn alternativene. Og der tror jeg at man aldri vil komme i mål.

Ellers har vi her et bevis for at Mercedes ser en fremtid i batteribiler.
http://www.greencarcongress.com/2016/03/20160301-daimler.html

Og at Audi ser på alternative anvendelser av hydrogen.
http://www.greencarcongress.com/2016/02/20160229-audi.html
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

fredag

Sitat fra: kos på mandag 29. februar 2016, klokken 23:40
Det eneste som er sikkert er at det er usikkert og at fremtiden kjenner ingen - men hydrogenbilen kommer - det er altfor mangen som har puttet altfor mye penger i det.

Det var jo synd at mange har kastet bort penger på dårlige investeringer. De burde lest denne tråden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Beckern

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. mars 2016, klokken 18:12

Ellers har vi her et bevis for at Mercedes ser en fremtid i batteribiler.
http://www.greencarcongress.com/2016/03/20160301-daimler.html


Og det er litt spesielt siden de har hatt langtidsplaner for hydrogen i lang tid.
De selger CNG biler i dag som et skritt på vegen.
Heller ikke dette har vært noen stor sukess ser det ut til.

eivhelle

Og nå er NEL/Uno X i gang med å tigge etter mer penger.

http://www.tu.no/artikler/her-kommer-de-nye-uno-x-hydrogenstasjonene/277582

Med disse planene blir det vel nesten en stasjon pr. bil. Jeg antar at behovet for to stasjoner i Oslo og to til i akershus skyldes at de fire som eier hydrogenbiler gjerne vil ha en stasjon i nabolaget.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry

"Fire nye hydrogenstasjoner i år og ytterligere fem neste år.
Uno-X Hydrogen AS vil gjøre det praktisk mulig å kjøre hydrogenbil i hele Sør-Norge."

Har de tenkt at hydrogenbil kun skal brukes til langkjøring? I teorien kan det jo funke med hydrogenstasjoner med f.eks 300 km mellomrom, men da funker det ikke med småkjøring midt i mellom. F.eks fyllestasjon i Oslo og Dombås, ca. 35 mil. Da blir det kjedelig å bo på Lillehammer.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ferry på onsdag 02. mars 2016, klokken 19:17
"Fire nye hydrogenstasjoner i år og ytterligere fem neste år.
Uno-X Hydrogen AS vil gjøre det praktisk mulig å kjøre hydrogenbil i hele Sør-Norge."

Har de tenkt at hydrogenbil kun skal brukes til langkjøring? I teorien kan det jo funke med hydrogenstasjoner med f.eks 300 km mellomrom, men da funker det ikke med småkjøring midt i mellom. F.eks fyllestasjon i Oslo og Dombås, ca. 35 mil. Da blir det kjedelig å bo på Lillehammer.
I de nærmeste årene er hydrogenbilen stort sett kun brukende til småkjøring i veldig avgrensede områder. Med dårlige kjøreforhold kan man ikke forvente å komme særlig lengre enn 400 km med en hydrogenbil, og det finnes ingen alternativer som stikkontakt eller jerrykanne. Det betyr at man bør ikke legge ut på langtur med hydrogenbil om ikke dekningen med fyllestasjoner er relativt god.

Oslo - Trondheim blir mulig i ca 2017, Bergen/Stavanger - Oslo over fjellet blir mulig tidligst 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Småkjøring utgjør jo over 80% av alle bilturer, så det burde jo ikke være noe problem. Dessuten klarer man nok ganske greit å komme seg både til Trondheim og Bergen med dagens hydrogenbiler. Ta Hyundaien f.eks. Den har en oppgitt rekkevidde på ca 600 km, men det gikk fint å kjøre den over 700 km fra Oslo til København og tilbake til Malmø. På vinterføre og temperaturer godt under null kjørte folk fra Zero den over 500 km i kupert terreng i Gausdal. http://www.hydrogen.no/assets/files/nyhetsbrev/2012/nyhetsbrev_2012-01.pdf
Men jeg må innrømme at man sikkert vil følge godt med på forbruket og jeg ville ikke har forsøkt meg over fjellet hvis det var sjanse for dårlig vær og kolonne. Da får vi vente på en stasjon på Geilo først.

Espen Hugaas Andersen

#1477
Det er *mulig* å kjøre mellom storbyene (når man får fyllestasjoner i Bergen/Trondheim/osv), men det er ikke for folk flest. Det er mange faktorer som spiller inn på hvorfor dette er tilfelle; jeg kan nevne noen:

- Antallet fyllestasjoner er veldig begrenset, altså vil man som regel verken starte turen med full tank eller kjøre forbi nærmeste fyllestasjon ved starten av langturen. Dette betyr at enten må man kjøre X antall ekstra km for å fylle hydrogen ved starten av turen, eller så må man prøve seg på turen med mindre enn 100% rekkevidde ved start.
- Værforhold som reduserer rekkevidden betydelig kan komme plutselig. Typisk er dette sludd/sørpeføre og motvind, og dette er ikke nødvendigvis nok til å stenge en fjellovergang. Altså må man planlegge turene nøye, og følge med på værmeldingene langs hele ruten.
- Hyppige pauser ved lav temperatur medfører betydelig høyere energiforbruk til oppvarming. Altså må man være forsiktig med å ta pauser, og man bør legge opp ruten mest mulig direkte. Man bør f.eks unngå å besøke bestemor på veien.
- Man kan ikke være 100% sikker på at fyllestasjonene fungerer. Altså bør man prøve å ha en viss rekkeviddebuffer, slik at om man da har kjørt Oslo - Trondheim, og fyllestasjonen i Trondheim er ute av drift i 24 timer, så kan man komme seg til destinasjonen og parkere. Kanskje til og med småkjøre litt mens man venter på at fyllestasjonen blir reparert. Alternativet blir å enten bli fraktet på bergingsbil, eller parkere et eller annet sted og skaffe seg leiebil.
- For å oppnå 600-700 km under ideelle forhold må man kjøre sakte og forsiktig. Dette er ikke noe folk flest setter pris på å bli tvunget til.

For å konkludere er min mening at langtur med hydrogenbil er for de spesielt interesserte i de nærmeste årene. Dette er til en sterk motsetning til f.eks Tesla, der man kan sette seg inn i bilen og uten spesiell planlegging kjøre til Tromsø.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magster

Hva tror dere prisen pr mil blir med hydrogen? Bensin/diesel ligger vel på ca 6-8kr (helt avhengig av bil og type kjøring selvfølgelig), mens elbil er vel nede i 1-3kr om vinteren, og enda endel lavere om sommeren.

Med tanke på strømmen som går med/tapt til hydrogenprosessen, strømprisene og at noen skal tjene penger på dette (ref strømprisen hos Fortum osv), så kan vel neppe dette bli særlig billig pr mil?

Espen Hugaas Andersen

#1479
Sitat fra: Magster på torsdag 03. mars 2016, klokken 10:46
Hva tror dere prisen pr mil blir med hydrogen? Bensin/diesel ligger vel på ca 6-8kr (helt avhengig av bil og type kjøring selvfølgelig), mens elbil er vel nede i 1-3kr om vinteren, og enda endel lavere om sommeren.

Med tanke på strømmen som går med/tapt til hydrogenprosessen, strømprisene og at noen skal tjene penger på dette (ref strømprisen hos Fortum osv), så kan vel neppe dette bli særlig billig pr mil?
Hydrogen koster 90 kr/kg og man bruker ca 0,1 kg/mil, altså koster det ca 9 kr/mil for hydrogen. Dette er uten avgifter og med enorme subsidier.

Hydrogenforkjemperne håper at hydrogen i fremtiden kanskje kan koste noe sånt som 75 kr/kg, inklusive avgifter og uten at fyllestasjonene går med dundrende underskudd. Da snakker vi om 7,5 kr/mil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magster


eivhelle

Tilhengerene til hydrogenbiler pleier ofte å si at hydrogenbilen ikke konkurrerer med batteribilen. En hydrogenbil er mer som bensinbil, som har lang rekkevidde og kan fylles på 3 minutter. Men virkeligheten er ikke sånn og vil heller ikke bli det. Rekkevidden på en hydrogenbil er begrenset av mengden hydrogen som kan transporteres og er derfor bare marginalt lenger enn dagens utgave av Tesla model S. Denne rekkevidden er for så vidt mer enn tilstrekkelig for en batteribil, men det er først og fremst fordi man potensielt kan lade opp bilen overalt hvor det er tilgjengelig strøm.

Problemet med transport av hydrogen er gitt av de fysiske egenskapene til gassen og det er det lite man kan gjøre med. 5 kg hydrogen tar opp 59700 liter ved normalt trykk og må derfor komprimeres kraftig for å få plass innenfor et rimelig volum. Ved 700 bar trykk er man nede på et netto volum på ca. 125 liter, men tar man med trykktankene vokser dette fort til nærmere 200 liter. Så man sitter da igjen med et par lite plasseringsvennlige trykktanker, som tar opp rundt 4 ganger så stort volum som det man trenger i en vanlig dieselbil, som har dobbelt så lang rekkevidde. Så man har derfor dårlige forutsetninger når man skal konkurrere med dagens bilteknologi, som har godt utbygd infrastruktur og minst like billig drivstoff.

I tillegg koster bilene for mye til å være konkurransedyktige med annen teknologi. Man regner med at dette vil bedre seg når volumet blir stor nok. Men volumet blir ikke stort hvis potensielle kunder må betale mer for et produkt som ikke gir noen fordeler sammenlignet med konkurrerende teknologier.

På småkjøring vil batteribilene være overlegne i forhold til driftskostnader, og med en greit utbygd infrastruktur er det heller ingen problemer å bruke bilen på lenger turer.

Og på lange turer med henger/campingvogn vil bensin og diesel fortsatt være et langt bedre alternativ enn hydrogen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elmo

#1482
Sitat fra: eivhelle på torsdag 03. mars 2016, klokken 11:47
En hydrogenbil er mer som bensinbil, som har lang rekkevidde og kan fylles på 3 minutter.

. . .elbil vel ??? :D :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eivhelle

En hydrogenbil er en elbil, som bruksmessig ofte blir sammenlignet med en bensinbil. Men i praksis er den mer som en batteribil som har begrenset lademulighet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Hydrogenbilen er som en bil med halv bensintank, og en promille av infrastrukturen.
Det betyr at der du tidligere besøkte bensinstasjonen 25 ganger i året, må du påregne minst 50 besøk med hydrogenbilen. Og ettersom infrastrukturen i mange mange år vil være helt elendig betyr dette ganske mye tid brukt på å kjøre til/fra fyllestasjoner.
Tid du med elbilen bruker på andre ting mens batteriet lades hjemme.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA