Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Rapid på søndag 12. oktober 2014, klokken 08:53
http://www.dinside.no/930832/verdens-viktigste-bil
Fra DinSide
Sitat
Hos Toyota tror vi på ulike energikilder i ulike typer kjøretøy. Små bybiler egner seg godt som rene elbiler, mens vanlige personbiler enten bør være plug-in hybrider, hybrider eller hydrogenbiler. Hydrogen egner seg også godt til busser og lastebiler.

- Fordelene med hydrogen er mange. Den kan utvinnes fra mange ulike energikilder, fra fossile drivstoffer inkludert naturgass, fra ubrukte avfallsstoffer og fra vann, gjennom å bruke fornybare energikilder som sol eller vindkraft. Hydrogengass har også null CO2-utslipp, den er ekstremt lett og forsvinner fort. Den har også høyere energitetthet enn batterier, og er mye enklere å transportere og lagre enn batterier, sier Ogiso.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MagnusT

Kanskje det er på tide at denne bilen får sitt eget (del)forum?

Espen Hugaas Andersen

Tja, dette er elbilforum. Ikke hydrogenbilforum.

Men så klart, plug-in hybridene har fått sitt eget delforum, så vi kunne vel ha et lignende delforum for hydrogenbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

DinSide: http://www.dinside.no/930807/mercedes-benz-satser-tungt-paa-hydrogen

Mercedes-Benz satser tungt på hydrogen

Sitat
Og det er nettopp Mercedes som nå annonserer at de har inngått allianse med Linde Group, et stort tyskbasert gass-selskap, for å bygge en infrastruktur med hydrogenpumper plassert rundt omkring i Tyskland - helt konkret av olje/gass-selskapene Total, OMV, Avia og Hoyer.
Målet er å ha 13 fyllestasjoner på plass innen slutten av 2015 og 50 ved utgangen av 2018. Den første ble nylig installert i Berlin. Initiativet støttes for øvrig av det tyske nasjonale innovasjonsprogrammet (NIP).

Selskapet hevder at utvinningen av hydrogen nå er tilstrekkelig bærekraftig. Daimler-konsernet har før øvrig inngått en avtale med Ford og Nissan for å utvikle modellen, som skal være på markedet i 2017.

Daimler regner med at over 10.000 hydrogenbiler vil rulle på europeiske veier ved utgangen av 2018.

Mercedes-Benz satser både på batteribiler og brenselcellebiler .....




Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rapid

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:33
Tja, dette er elbilforum. Ikke hydrogenbilforum.

Hydrogenbil er en elbil med energien lagret i hydrogen istedenfor kjemisk i et batteri ;)   Dette er ikke et "batteribilforum"...

Amoss

Sitat fra: Rapid på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:33
Tja, dette er elbilforum. Ikke hydrogenbilforum.

Hydrogenbil er en elbil med energien lagret i hydrogen istedenfor kjemisk i et batteri ;)   Dette er ikke et "batteribilforum"...

Og en seriehybrid bil er en elbil med energien lagret i bensin eller diesel istedet for kjemiske i ett batteri ;)

Tror det er greit å fortsette å skille mellom "rene" elbiler - altså batteribiler og lignende - og hybridbiler som lagrer energien på annen måte og må gjennom en motor eller brenselscelle etc. for å omforme energien til elektrisitet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rapid på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:33
Tja, dette er elbilforum. Ikke hydrogenbilforum.
Hydrogenbil er en elbil med energien lagret i hydrogen istedenfor kjemisk i et batteri ;)   Dette er ikke et "batteribilforum"...
Betegnelsene går ikke på om man har elmotor. Det går på drivstoffet. F.eks:

- Bensinbil
- Dieselbil
- Hydrogenbil
- Elbil
- CNG-bil
- osv.

Om en hydrogenbil hadde med seg egen elektrolysator, slik at man kunne plugge den inn i veggen for å produsere hydrogen, så hadde det vært en elbil, men med annen lagringsløsning. Men hydrogenbilene tar inn hydrogen; muligens produsert av elektrisitet, muligens produsert av den skitneste skifergass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

For så vidt enig i det..
Kommentaren om skitten skifergass er imidlertid litt unødvendig eller? Elektrisitet blir jo også produsert av skittent kull...

Espen Hugaas Andersen

#129
Sitat fra: MagnusT på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:28
For så vidt enig i det..
Kommentaren om skitten skifergass er imidlertid litt unødvendig eller? Elektrisitet blir jo også produsert av skittent kull...
Jeg sa bare at det er mulig å fylle hydrogen laget av skitten skifergass på en hydrogenbil. Og, ja, det er mulig å lade en elbil med strøm produsert av skittent kull. Jeg konkluderte på ingen måte hva som vil være vanligst.

Både elbiler og hydrogenbiler er prisgitt rene energikilder. (Men det vi vet er at hydrogenbiler trenger mer energi per km, så i utgangspunktet vil en elbil være renere.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:28
Kommentaren om skitten skifergass er imidlertid litt unødvendig eller? Elektrisitet blir jo også produsert av skittent kull...

Ikke helt enig her. Om det var hydrogen produsert av elektrolyse så hadde det nok vært unødvendig å si noe om hvor elektrisiteten kom i fra (selv om hydrogenproduksjon i denne sammenheng da vil være sløsing med strøm i forhold til elbiler), men om man produserer det direkte i fra fossiler så blir eneste fordelen fraværet av lokale forurensinger, men ellers blir det bare en "fossilbil v2.0".  (Ok, "av den skitneste" var kanskje unødig)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thomas Parsli

Jeg synes det er helt ok om hydrogenbilene får sin egen krok her på elbilforumet, men jeg tviler på at de melder seg inn i elbilforeningen eller jobber for elbilens sak...

Men jeg må få med at jeg synes det er fantastisk at ikke Bjart Holtsmark (SSB) og Anders Skonhoft (NTNU) ikke har kastet seg over hydrogenbilen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

#132
Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:32
Toyota lanserer hydrogenbilen i 2015.
Lanseringsland: Japan, USA, Danmark, Tyskland og England.

TU: http://www.tu.no/industri/2014/10/14/toyota-lanserer-hydrogenbilen-i-2015.-norge-ble-droppet-som-lanseringsland
Elbilen kommer altså ikke til å få konkurranse av hydrogenbiler i Norge til neste år og vil styrke sin posisjon ytterligere her til lands. Positivt for elbilismen som ikke vil få særlig konkurranse om statsmidler til miljøvennlig transport (utover kollektivtrafikk), og at elbilprodusenter vil fortsette å ha et sterkt og utviklet elbilmarked hvor de kan videreutvikle den rene elbilteknologien.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:09
Jeg synes det er helt ok om hydrogenbilene får sin egen krok her på elbilforumet, men jeg tviler på at de melder seg inn i elbilforeningen eller jobber for elbilens sak...
Hvorfor skulle de ikke gjør det?

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:09
Men jeg må få med at jeg synes det er fantastisk at ikke Bjart Holtsmark (SSB) og Anders Skonhoft (NTNU) ikke har kastet seg over hydrogenbilen...
Det kommer nok, bare vent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:55
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:09
Men jeg må få med at jeg synes det er fantastisk at ikke Bjart Holtsmark (SSB) og Anders Skonhoft (NTNU) ikke har kastet seg over hydrogenbilen...
Det kommer nok, bare vent.
Noe sier meg at de kommer til å kaste seg inn i argumentasjon FOR hydrogenbilene...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA