Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

MagnusT

Er batteribilene en suksess? I Norge har jo salget tatt av og er helt supert, men i resten av verden er det fortsatt mye igjen. I Norge selges det fortsatt over 80% fossilbiler. Om 15 år må salget være 100% utslippsfritt hvis vi skal nå klimamålene for 2050. Kan elbiler erstatte all persontransport, overalt i verden? For det er det som er utfordringen og den dreier seg om så mye mer enn virkningsgrad, stasjoner og 0-100 tall. Mitt håp er at alle kan få velge den typen bil som passer sitt behov (og lommebok) best uten å måtte forurense så fort som mulig. Da mener jeg at det aller beste er å satse på både batteribiler og hydrogenbiler..

kos

Nå gjentar jeg igjen. Om de store produsenter bestemmer seg sammen med de store folkerike land å produsere hydrogen biler så kommer de. Selv om dette aldri vil se dagens lys i energi landet Norge.

Logikken er ikke pris eller hva som er best i Norge , men hvilken vurderinger som eks. Japan går for sammen med Tyskland osv

Om man ser bort fra hva disse faktisk vurderer så blir vi litt navle beskuende i Norge.

Så er jeg heldig og kjører rent elektrisk med flere elektriske biler inkludert tesla - og ja jeg skal aldri eie en hydrogen bil så lenge batteribilen leverer slik som tesla her i landet.


Men som en som har reist jorden rundt - og ikke bare i byene, så ser jeg at batterier vil ha store utfordringer for å bli det endelige valg for alt av biler.

Store områder på kloden som i dag det kun kan brukes hydrokarboner, må ha et annet alternativ - og her har nok hydrogen en mulighet da man kan ha hydrogen på både store og mindre tanker.

Så finnes det også andre måter å gjøre det på utenom hydrogen - men disse alternativene ligger kun på forsknings stadium. Ikke det at jeg avskriver de som alternativer MEN:

De første hydrogenbilene er her allerede. Og det er ikke vi i Norge som ser den muligheten, for vi kommer til å kjøre batteribiler og det  alternativet vil antagelig i småbil verden være det eneste alternativet på markedet om 10 år. ( eller noe sånt om man er optimist)

Så ja, jeg ser at i Norge er hydrogen biler fullstendig forkastelig. Og bygge fyllestasjoner er et tapt prosjekt rent økonomisk.


Rio

Sitat fra: MagnusT på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:59
Er batteribilene en suksess? I Norge har jo salget tatt av og er helt supert, men i resten av verden er det fortsatt mye igjen. I Norge selges det fortsatt over 80% fossilbiler. Om 15 år må salget være 100% utslippsfritt hvis vi skal nå klimamålene for 2050. Kan elbiler erstatte all persontransport, overalt i verden? For det er det som er utfordringen og den dreier seg om så mye mer enn virkningsgrad, stasjoner og 0-100 tall. Mitt håp er at alle kan få velge den typen bil som passer sitt behov (og lommebok) best uten å måtte forurense så fort som mulig. Da mener jeg at det aller beste er å satse på både batteribiler og hydrogenbiler..

Man vil alltid finne steder hvor det ikke er strøm, men de har ikke hydrogen heller. :)
Og det er helt sikkert enklere å få strøm enn hydrogenfyllestasjoner der.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 15:11
Nå gjentar jeg igjen. Om de store produsenter bestemmer seg sammen med de store folkerike land å produsere hydrogen biler så kommer de. Selv om dette aldri vil se dagens lys i energi landet Norge.

Logikken er ikke pris eller hva som er best i Norge , men hvilken vurderinger som eks. Japan går for sammen med Tyskland osv


Hydrogen er ikke noe mer effektivt, eller flere fordeler, i Tyskland eller Japan enn i Norge heller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Det er et faktum som jeg håper at denne tråden kan ta innover seg. Japan importerer 94 % av sin energi.
Det betyr at  Japan må ha et alternativ som er realistisk og at de vurdere Hydrogen - at vi andre er uenig forklarer ingenting - men forteller svært mye om problemstillingen som japanerne må forholde seg til.

At noen mener at de samme konklusjonene som "vi " har er den optimale løsning er faktisk ikke særlig utviklende.

Om man skal kunne hjelpe noen så må man forstå deres ståsted, om man fortsatt mener at dette har jeg greie på uten å forstå, er det kun av egeninteresse og arroganse.   

Så i respekt for de som faktisk mener at hydrogen er løsningen for deres problem, bør vi faktisk prøve å forstå deres ståsted og derav også kunne bidra med hva som er den beste løsning.

Og jeg må konstanter at jeg har ingen løsning for Japans import problem når det kommer til energi, om de skal erstatte fossil brensel. Selv har de satset på hydrogen.

Rio

De kan gjerne importere hydrogen.

Det betyr fremdeles ikke at det er fornuftig med hydrogenbiler (altså, hydrogen helt frem til bilen), fremfor batteribiler (og store, sentrale hydrogen-til-strøm-kraftverk).

Igjen, du har ikke presentert noen fordeler med hydrogen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn

Japanske hydrogenplaner har også lite med miljø og forurensing å gjøre. Planene er hydrogen produsert fra kilder som Australsk brunkull.

Sitathere is only one problem. Japan has no domestic source of supply for hydrogen gas. A consortium of companies including Kawasaki Heavy Industries is planning to get it from low-grade coal found in Australia and then ship it across the Pacific in special tanker ships built by Kawasaki.

http://gas2.org/2015/09/18/japan-pushes-forward-hydrogen-society-ahead-olympics/


MagnusT

Hvis du hadde sjekket mer så hadde du sett at hydrogenproduksjonen fra dette brunkullet er med CCS og derfor har veldig lavt utslipp av klimagasser.

elektrolux

Vi besøkte et brunkullkraftverk mens vi ferierte i Australia. Det var ikke måte på hvor miljøvennlig brunkullet var i følge bedriften. Selv er jeg skeptisk. Eneste fordelen er vel at det er lett tilgjengelig og der er reserver nok til de neste 200 år.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Diesel bilene var og meget miljøvennlig i følge politikerne og Bellona - for noen år siden.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kos

Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:26
De kan gjerne importere hydrogen.

Det betyr fremdeles ikke at det er fornuftig med hydrogenbiler (altså, hydrogen helt frem til bilen), fremfor batteribiler (og store, sentrale hydrogen-til-strøm-kraftverk).

Igjen, du har ikke presentert noen fordeler med hydrogen.

Les en gang til hva jeg skriver - jeg har ikke løsningen og det har åpenbart ikke du heller. Jeg har i det minste forstått at det er forskjeller på Japan og Norge.

Rio

Sitat fra: kos på lørdag 05. desember 2015, klokken 21:09
Sitat fra: Rio på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:26
De kan gjerne importere hydrogen.

Det betyr fremdeles ikke at det er fornuftig med hydrogenbiler (altså, hydrogen helt frem til bilen), fremfor batteribiler (og store, sentrale hydrogen-til-strøm-kraftverk).

Igjen, du har ikke presentert noen fordeler med hydrogen.

Les en gang til hva jeg skriver - jeg har ikke løsningen og det har åpenbart ikke du heller. Jeg har i det minste forstått at det er forskjeller på Japan og Norge.

Ja, det er forskjell på Japan og Norge, men hydrogen er like lite effektivt i Japan som i Norge, og har ikke noen fordeler i Japan heller. Du har heller ikke nevnt noen fordeler.


Tvert i mot vil jeg faktisk påpeke at hydrogen er en dårligere løsning i Japan (med tettbebyggelse, plassmangel og garasjer) enn i Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Men selv med dine argumenter så kan man ikke bare se bort fra hva Japan faktisk gjør - de satser på at all transport i OL skal foregå med hydrogen kjøretøy. Er det helt på trynet og hva dokumenterer du det med.

Vil gjerne at du kommenterer artikkelen http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Norsk-hydrogen-blir-en-viktig-OL-deltager-i-Tokyo-8023925.html#&gid=1&pid=1

Hadde vært kjekt om du tok deg tid til det - fordi at selv om jeg ikke er noen hydrogen tilhenger så er faktisk dette noe som skjer.

Og jeg har den oppfatningen at dette benekter du.

Rio

Ingen benekter da at Japan og andre satser på hydrogen. Det er neppe det som er under diskusjon.

Diskusjonen er jo om hydrogen løser noen problemer i Japan eller andre steder som elbiler ikke kan løse i 2020 (med batterikjemi om 5 år).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kos

Men denne tråden handler om "Nå kommer hydrogenbilene - side by side" og ikke om det er lønnsomt eller fornuftig eller teknologisk mulig. Men Nå kommer hydrogenbilene - side by side og det gjør den nok samme hva meg og deg faktisk mener er fornuftig.

Store guttene kommer dragende med hydrogenbilen  - side by side. Og Japan OL i 2020 er det store utstillingsvinduet -

Men jeg er ikke uenig med  at batteribiler der det er fornuftig er langt bedre løsning. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA