Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere på bensinstasjoner!?!?!

Startet av Flips, tirsdag 09. september 2014, klokken 20:45

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Amoss på fredag 29. august 2014, klokken 14:17
Men nok om akkurat det, det jeg da lurer på er hvordan du mener det burde vært skiltet for å oppnå det du jo innrømmer at du innser at hensikten er?  Altså å nekte elbiler tilgang til ett kollektivfelt der alle andre kjøretøy med lovlig tilgang til kollektivfeltet enn elbiler skal gies tilgang?

Underskilt som sier "Ikke tillatt for elektrisk motorvogn".
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 29. august 2014, klokken 21:09
En del elbileiere tror åpenbart at forbudsskilt med underskilt "gjelder ikke buss" eller "gjelder ikke buss i rute" gjør det til et egnet sted for elbiler -det gjør det ikke...

Tror ikke det er mange som tar feil av akkurat DET lenger.

Men blått bussskilt med hvitt underskilt "gjelder IKKE elbil" gir ikke noe forbud for elbil å kjøre der ettersom det fjerner busskiltet i sin helhet. (slik de feilaktig har skiltet mange steder i Oslo)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

tonl

Sitat fra: janmb på torsdag 28. august 2014, klokken 13:17
Som andre har sagt, forbudtsskilt gjelder elbiler også, selv om det er hvitt underskilt som tillater buss/taxi

Det er blått opplysningsskilt for buss eller buss og taxi som gir oss rettigheter. Alle andre varianter, påbud eller forbud, med hvitt underskilt for buss og taxi gjelder ikke oss.

Det som derimot fortsatt jeg nekter å gi meg på er når blått buss/taxi skilt (som gir meg rett til å kjøre der) har underskilt "gjelder ikke elektrisk motorvogn". Det fjerner hele skiltet, ikke bare min "andel" av det - ergo er sluttsummen at skiltet ikke eksisterer i det hele tatt og jeg like fullt har lov å kjøre der. Tar det til retten dersom jeg blir utsatt for reaksjon en dag.

Jeg skjønner ikke helt logikken her. Blå opplysning skilt buss/taxi sier: dette feltet er kollektivt felt (som gjelder alle nevnte kjøretøy i henhold regelen).

Men blå buss/taxi skilt med underskilt hvor det står "gjelder ikke (eks. Elbil)". Betyr så noe enkelt at kollektivfeltet gjelder for elbil. Ergo kan ikke elbil kjøre her.

Sigurd

Sitat fra: tonl på onsdag 03. september 2014, klokken 21:20
Jeg skjønner ikke helt logikken her. Blå opplysning skilt buss/taxi sier: dette feltet er kollektivt felt (som gjelder alle nevnte kjøretøy i henhold regelen).

Men blå buss/taxi skilt med underskilt hvor det står "gjelder ikke (eks. Elbil)". Betyr så noe enkelt at kollektivfeltet gjelder for elbil. Ergo kan ikke elbil kjøre her.
Logikken er at skiltet angir at dette er et kollektivfelt. Underskiltet angir at skiltet ikke gjelder elbil. Altså er dette ikke et kollektivfelt dersom du kjører elbil, dvs. det er et vanlig felt og du kan kjøre der som normalt.

Akkurat samme logikk som om skiltet er et "innkjøring forbudt" skilt med underskilt "gjelder ikke buss". underskiltet opphever hovedskiltet dersom du kjører buss, og bussen har dermed lov å kjøre der.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

janmb

Sitat fra: tonl på onsdag 03. september 2014, klokken 21:20

Feil. Det er nettopp det mange tror, men det er så feil det kan få blitt.

Det er bred enighet om at hvitt underskilt alltid adresserer HELE skiltet over, og til tross for det evner mange å spore av til feil konklusjon.

Den enkleste forklaringen er som følger:

Ser du en skiltstolpe med et eller annet skilt, med underskilt som IKKE henvender seg til deg, så er altså hovedskiltet uendret og i effekt.

Om du derimot ser samme skilt med underskilt som henvender seg til deg er hovedskiltet ikke der i det hele tatt.

"Gjelder ikke" handler om hele skiltet over. Ikke bare fordelene det eventuelt normalt måtte gi deg.

Kort sagt, et hvitt underskilt som sier "gjelder ikke" opphever hele skiltet over, ikke bare deler av det. Så blått opplysningsskilt om kollektivfelt, med oppheving for elbil, betyr ikke at det er kollektivfelt der elbil ikke kan kjøre - det betyr at det for deg i elbil ikke er skiltet kollektivfelt i det hele tatt.

Når det er sagt tar jeg selvsagt ikke et sekund ansvar for hva slags gale straffereaksjoner andre måtte dra på seg for dette. Om det skjer meg havner vi i retten - i så mange omganger som nødvendig.

janmb

Sitat fra: Sigurd på torsdag 04. september 2014, klokken 10:10
Logikken er at skiltet angir at dette er et kollektivfelt. Underskiltet angir at skiltet ikke gjelder elbil. Altså er dette ikke et kollektivfelt dersom du kjører elbil, dvs. det er et vanlig felt og du kan kjøre der som normalt.

Akkurat samme logikk som om skiltet er et "innkjøring forbudt" skilt med underskilt "gjelder ikke buss". underskiltet opphever hovedskiltet dersom du kjører buss, og bussen har dermed lov å kjøre der.

Helt korrekt, så enkelt kan det sies.

Powerflux

Da har jeg printet ut dette og lagt i hanskerommet........i tilfellet jeg skulle komme opp i en diskusjon med onkel blå nede i Dronning Eufemias gate 8)

"
Hvitt underskilt adresserer alltid HELE skiltet over.
Skiltet angir at dette er et kollektivfelt. Underskiltet angir at skiltet ikke gjelder elbil. Altså er dette ikke et kollektivfelt dersom du kjører elbil, dvs. det er et vanlig felt og du kan kjøre der som normalt.

En skiltstolpe med et skilt og med underskilt som IKKE henvender seg til deg, så er altså hovedskiltet uendret og i effekt.

Et hvitt underskilt som sier "gjelder ikke" opphever altså hele skiltet over, ikke bare deler av det. Blått opplysningsskilt om kollektivfelt, med oppheving for elbil, betyr ikke at det er kollektivfelt der elbil ikke kan kjøre - det betyr at det for deg i elbil ikke er skiltet kollektivfelt i det hele tatt.
"
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Philip Marlowe

Huff, lage så mye diskusjoner av dette. Det er jo tydelig at myndighetene mener at dette feltet ikke skal brukes av elbiler og det må vi jo rette oss etter.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

nagela

Her er min tolking, og mistenker politijuristene vil mene det samme.  ;D

"Tillatelse" skiltet (Som jo det blå kollektivfelt skiltet er) angir at dette er et kollektivfelt. Dvs. de kjøretøyklassene som står nevnt i forskriftene at de kan benytte kollektivfelt kan kjøre der.
Underskiltet angir at skiltet ikke gjelder elbil. Altså er dette ikke et kollektivfelt for elbil, men fortsatt for de resterende kjøretøygrupper som kan benytte kollekitvfelt dvs. Buss, Taxi, to hjulet motorsykkel og "uniformerte kjøretøy" som ambulanse, politi etc.

Akkurat samme logikk som om skiltet er et "innkjøring forbudt" skilt med underskilt "gjelder ikke kjøretøyklasseXYZ". Underskiltet opphever hovedskiltet dersom du kjører kjøretøyklasseXYZ, og kjøretøyklasseXYZ har dermed lov å kjøre der. Men forbudet gjelder fortsatt for alle andre kjøretøygrupper.

En skiltstolpe med et skilt og med underskilt som IKKE henvender seg til deg, så er altså hovedskiltet uendret og i effekt.
Og hvis underskiltet henvender seg til deg, oppheves det kun for din kjøretøygruppe.

Et hvitt underskilt som sier "gjelder ikke" opphever altså skiltet over kun for den kjøretøygruppe som er nevnt i underskiltet, og skiltet gjelder fortsatt for de andre som berøres av skiltet.

Blått opplysningsskilt om kollektivfelt, med oppheving for elbil, betyr at det er kollektivfelt der elbil ikke kan kjøre.

Fortsett diskusjon  8)

Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

sigurdi

I Bergen er samme skilting brukt men da for Taxi.

Her har buss og elbil lov å kjøre, men ikke taxi.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Sandpusher

Sitat fra: Powerflux på torsdag 04. september 2014, klokken 16:19
Da har jeg printet ut dette og lagt i hanskerommet........i tilfellet jeg skulle komme opp i en diskusjon med onkel blå nede i Dronning Eufemias gate 8)

"
Hvitt underskilt adresserer alltid HELE skiltet over.
Skiltet angir at dette er et kollektivfelt. Underskiltet angir at skiltet ikke gjelder elbil. Altså er dette ikke et kollektivfelt dersom du kjører elbil, dvs. det er et vanlig felt og du kan kjøre der som normalt.

Et hvitt underskilt som sier "gjelder ikke" opphever altså hele skiltet over, ikke bare deler av det. Blått opplysningsskilt om kollektivfelt, med oppheving for elbil, betyr ikke at det er kollektivfelt der elbil ikke kan kjøre - det betyr at det for deg i elbil ikke er skiltet kollektivfelt i det hele tatt.
"
Hehe, en ting er å ha rett, en annen ting er å få rett. Her tror jeg ikke du får rett...
Legger til:
Det beste du kan håpe på er at du får et forelegg, må møte i retten dersom du ikke vedkjenner deg det, du klarer kanskje (tvilsomt) å slippe å betale boten, de endrer skiltet.
Så da lurer jeg på: Hva har du egentlig oppnådd?
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Powerflux

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 04. september 2014, klokken 18:58
Hehe, en ting er å ha rett, en annen ting er å få rett. Her tror jeg ikke du får rett...

Hehe, nå er jeg langt fra sikker på at dette er slik jussen er men gitt at man faktisk HAR rett, da kan jeg ikke skjønne at man ikke også skal få rett. Det kan jo ikke være sånn at man har rett men fordi det passer onkel blå å tolke det i deres favør så skal man altså fratas retten til å ha rett :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Powerflux på torsdag 04. september 2014, klokken 19:35
Det kan jo ikke være sånn at man har rett men fordi det passer onkel blå å tolke det i deres favør så skal man altså fratas retten til å ha rett :P

Meningen med skiltet er jo åpenbar for alle. Her gjør du deg bare vrien og det vil da være et sunnhetstegn om politi og rettsvesen legger vekt på den faktiske forståelsen fremfor kverulerende snikksnakk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 04. september 2014, klokken 20:03
Meningen med skiltet er jo åpenbar for alle.
Ja det er vel hevet over tvil at dette er et forsøk på å late som om dette kan missforstås.
Dette er et opplysningsskilt og sammenlignig med forbuds eller påbud kan derfor bli feil.

Går en til: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
Kan en lese:
Sitat
I felt med dette symbolet (508.2 Buss Taxi) kan følgende kjøretøy kjøre:
    Drosjer
    Busser og minibusser som dekkes av unntaket
    Elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner
    Tohjuls motorsykkel uten sidevogn
    Tohjuls moped
    Sykkel
    Uniformert utrykningskjøretøy

Dette er altså et skilt som gir en elbil en tillatelse, og når det står gjelder ikke elbil betyr det at tillatelsen er trukket tilbake for denne gruppen. Så om du vil kjøre her må du skaffe deg en Hydrogenbil.

Sindre Piltingsrud.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Powerflux på torsdag 04. september 2014, klokken 19:35
Det kan jo ikke være sånn at man har rett men fordi det passer onkel blå å tolke det i deres favør så skal man altså fratas retten til å ha rett :P

Hva som skjer i akkurat dette tilfellet skal jeg ikke uttale meg om, skal heller ikke uttale meg om de juridiske spissfintlikheter i denne saken, men det du skisserer over her har skjedd tidligere og vil skje igjen. "Loven er til for alle andre, ikke for staten!"
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA