Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere på bensinstasjoner!?!?!

Startet av Flips, tirsdag 09. september 2014, klokken 20:45

« forrige - neste »

JohanH

Er det lov å kjøre over bybrua i Drammen med privat elbil? Det er lov for buss og taxi å kjøre her, men ellers ikke. D.v.s. helt likt som f. eks. kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo. Er det noen som vet?

emil

Er det skiltet med rundt forbudsskilt men med underskilt som tillater buss/taxi skal du holde deg langt unna.

Er det skiltet med rundt blått skilt som angir påbudt kjøreretning (annen vei) men med underskilt som gir buss/taxi lov til å kjøre en annen vei skal du holde deg langt unna.

Er det skiltet med blått firklantet buss/taxi skilt kan du kjøre med god samvittighet.

Trafikkbestyrer

Er det skiltet med rundt blått skilt som angir påbudt kjøreretning (annen vei) men med underskilt som gir buss/taxi lov til å kjøre en annen vei skal du holde deg langt unna.

Det er det rette svaret :)

MyMuffin

Sitat fra: emil på mandag 25. august 2014, klokken 19:42
Er det skiltet med rundt forbudsskilt men med underskilt som tillater buss/taxi skal du holde deg langt unna.

Er det skiltet med rundt blått skilt som angir påbudt kjøreretning (annen vei) men med underskilt som gir buss/taxi lov til å kjøre en annen vei skal du holde deg langt unna.

Er det skiltet med blått firklantet buss/taxi skilt kan du kjøre med god samvittighet.


Kjørte akkurat forbi bybrua i drammen og kan bekrefte at skiltet er rundt rødt forbudtskilt med underskilt som tillater buss/taxi.
Altså her er det bare å holde seg unna :)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

janmb

Som andre har sagt, forbudtsskilt gjelder elbiler også, selv om det er hvitt underskilt som tillater buss/taxi

Det er blått opplysningsskilt for buss eller buss og taxi som gir oss rettigheter. Alle andre varianter, påbud eller forbud, med hvitt underskilt for buss og taxi gjelder ikke oss.

Det som derimot fortsatt jeg nekter å gi meg på er når blått buss/taxi skilt (som gir meg rett til å kjøre der) har underskilt "gjelder ikke elektrisk motorvogn". Det fjerner hele skiltet, ikke bare min "andel" av det - ergo er sluttsummen at skiltet ikke eksisterer i det hele tatt og jeg like fullt har lov å kjøre der. Tar det til retten dersom jeg blir utsatt for reaksjon en dag.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Olatho

Sliter med å følge logikken din der. Mener du feks også at et "innkjøring forbudt"-skilt med underskilt "gjelder ikke kjøring til eiendommene" eller andre lignende kombinasjoner opphever hele skiltet?
Hvordan mener du ellers at det skulle vært skiltet i de situasjonene der man ønsker å tillate alle som vanligvis har rett til kjøring i kollektivfeltet _bortsett_fra_  elbiler?

Elmo

#6
Et innkjøring forbudt-skilt med underskilt "gjelder ikke kjøring til eiendommene" fjerner hele skiltet for de som bor i veien.
Med samme logikk burde
et blått opplysningsskilt for buss og taxi med underskilt "gjelder ikke elektrisk motorvogn".  . . fjerne hele skiltet for elbiler.
Og står det ikke noe skilt så er det jo vanlig veg uten restriksjoner, for elbil.
. . . . som janmb sier.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

janmb

#7
Sitat fra: Olatho på torsdag 28. august 2014, klokken 15:06
Sliter med å følge logikken din der. Mener du feks også at et "innkjøring forbudt"-skilt med underskilt "gjelder ikke kjøring til eiendommene" eller andre lignende kombinasjoner opphever hele skiltet?

Helt riktig - og det er ikke noe kontroversielt i det.

"Gjelder ikke" betyr nettopp at dersom du er en av de underskiltet henvender deg til (du skal i ditt tilfelle kjøre til en av eiendommene langs veien det dreier seg om) eksisterer ikke skiltet i det hele tatt FOR DEG. Det eksisterer selvsagt fortsatt i sin helhet for alle andre.

Det samme gjelder når det står blå buss/taxi, med underskilt "Gjelder ikke elektrisk motorvogn". Folk blir forvirret av at buss/taxi har eget innhold for elbil fra før av - noe som er en ren avsporing. Summen av et skilt + et underskilt som sier det ovennevnte skiltet ikke gjelder deg er nettopp det: Det ovennevnte skiltet gjelder ikke deg - i sin helhet.

Dersom du sitter i elbil og ser buss/taxi blått skilt med underskilt "Gjelder ikke elektrisk motorvogn" er summen null. HELE buss/taxi skiltet gjelder ikke deg, ergo er det for deg en helt vanlig vei/felt, og ikke et kollektivfelt i det hele tatt. Mange, inkludert mange i både svv og politiet er totalt forvirret her og tror underskiltet kun fjerner elbilens fordel buss/taxi vanligvis gir. Noe som helt utvilsomt er intensjonen, men om man bruker standard semantikk fra resten av skiltverdenen er summen stikk motsatt av det de ønsker.


Elmo: Helt korrekt.

Om man blir bøtelagt for å kjøre der det er slik skilting må man være forberedt på å ta det til retten - men der vil du selvsagt vinne.

Der det ikke står noe buss/taxi-skilt i det hele tatt har man selvsagt lov å kjøre - og det er det som er summen av skiltene.


Der underskiltet henvender seg spesifikt til buss og/eller taxi, slik som på drammensbrua, er saken helt klar - underskilt som henvender seg til buss eller taxi henvender seg ikke til oss og gir oss ikke fritak fra det påbud/forbud underskiltet kommenterer.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Jeg ser logikken i det du skriver her, men er litt usikker på hvordan dette faktisk blir rent juridisk. Men nok om akkurat det, det jeg da lurer på er hvordan du mener det burde vært skiltet for å oppnå det du jo innrømmer at du innser at hensikten er?  Altså å nekte elbiler tilgang til ett kollektivfelt der alle andre kjøretøy med lovlig tilgang til kollektivfeltet enn elbiler skal gies tilgang?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ebe

Skal det gjelde bare for buss og taxi, så må de bruke "rød sirkel-skilt", altså forbudsskilt. Altså et kjøring forbudtskilt, med underskilt om "gjelder ikke buss og taxi". Slike skilt er det mange av i f.eks bergen. (Og der hanker politiet inn forvirrede elbilsjåfører stadig vekk :-) )
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Amoss

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 16:15
Skal det gjelde bare for buss og taxi, så må de bruke "rød sirkel-skilt", altså forbudsskilt. Altså et kjøring forbudtskilt, med underskilt om "gjelder ikke buss og taxi". Slike skilt er det mange av i f.eks bergen. (Og der hanker politiet inn forvirrede elbilsjåfører stadig vekk :-) )

Men det åpner jo ikke for andre lovlige brukere av kollektivfeltet (unntatt elbiler).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ebe

Neida, men alle andre faller kanskje inn under "uønskede kjøretøy" her? :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Amoss

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 17:02
Neida, men alle andre faller kanskje inn under "uønskede kjøretøy" her? :)

Hadde de det, så hadde de skiltet slik du sa. Så lenge de skilter slik de gjør, så er det klart at det er kun elbiler de ønsker å fjerne fra kollektivfeltet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på fredag 29. august 2014, klokken 17:06
Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 17:02
Neida, men alle andre faller kanskje inn under "uønskede kjøretøy" her? :)

Hadde de det, så hadde de skiltet slik du sa. Så lenge de skilter slik de gjør, så er det klart at det er kun elbiler de ønsker å fjerne fra kollektivfeltet.

Hva med underskilt "Ikke tillatt for elbil" ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Trafikkreglene gir elbiler og hydrogenbiler tilgang til kollektivfelt og sambruksfelt.

§ 5.Kjøretøys plass på vegen
2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Skilten for kollektivfelt og sambruksfelt finner vi i skiltforskriftene;
Det er bare skilt 508.1, 508.2 og 509 som gjelder, et forbudsskilt med unntak for buss eller taxi er fortsatt et forbudsskilt.
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219

Skiltet på bybrua kunne like godt vært 508.2 med underskilt "gjelder ikke elbil".

En del elbileiere tror åpenbart at forbudsskilt med underskilt "gjelder ikke buss" eller "gjelder ikke buss i rute" gjør det til et egnet sted for elbiler -det gjør det ikke...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA